Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: D ja keliakia  (Luettu 3442 kertaa)

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
D ja keliakia
« : Toukokuu 10, 2009, 08:22:46 ap »

Katselin tuossa keliakialiiton lehteä 2/2009 ja sen liitettä.

Kansainvälinen keliakiapäivä on 16.5.2009. Silloin avataan myös keliakialiiton uudet verkkosivut entisessä osoitteessa www.keliakialiitto.fi .

Keskustelufoorumi avataan Keliakiaviikolla 2009 elo- syyskuun vaihteessa.

Liitteenä on Keliaakikolle soveltuvia tuotteita, Luettelo 2009. Kuitenkin minulle hankalia sillä hiilihydraatteja löytyy ainakin 60g/100g/tuote (oma oletukseni)

Kuitenkin lehden kuvassa Keliakialiiton tiimi on melko solakka?

Osteoporoosista on lyhyt artikkeli, samoin Metabolisesta oireyhtymästä ja matkailusivuja löytyi myös.
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

Kaisa81

• Lentävä kynä
Re: D ja keliakia
« Vastaus #1 : Toukokuu 10, 2009, 12:05:22 ip »

Kovasti odottelen, milloin Keliakia-lehteen tulee juttu keliakiasta ja diabeteksesta. Sellainen olisi tosi hyvä!
Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #2 : Toukokuu 11, 2009, 10:46:34 ap »

Lainaus:

Keliaakikolle soveltuvia tuotteita, Luettelo 2009. Kuitenkin minulle hankalia sillä hiilihydraatteja löytyy ainakin 60g/100g/tuote (oma oletukseni)

Luin Keliakialiiton ruokaohjeen, josta pieni näyte:

"On tärkeää, ettei viljatuotteiden syöntiä lopeteta, vaan ne korvataan gluteenittomilla viljoilla. Viljatuotteista saadaan paljon arvokkaita vitamiineja, kuten B- ja E-vitamiinia ja kivennäisaineita.
Gluteenittomassa ruokavaliossa kuidun saanti jää helposti vähäiseksi. Viljatuotteet ovat ravintokuidun tärkein lähde. Viljatuotteista saadaan myös paljon arvokkaita vitamiineja, kuten B- ja E-vitamiinia ja kivennäisaineita. Kuiduista ei kerry energiaa, ne täyttävät vatsaa ja pitävät yllä kylläisyyden tunnetta. Kuidut pitävät myös verensokerin kurissa ja edistävät vatsantoimintaa"

Olen ollut käytännössä ilman ohjeessa olleita viljoja sokeritautini takia. En ymmärrä esimerkiksi kuitujen tarpeellisuutta, ainakaan mulle ei ole niistä mitään hyötyä. Kaikki vitamiinit ja hivenaineet saa paremmin purkista kun viljoista.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Toukokuu 11, 2009, 13:57:00 ip »

Lainaus:

Olen ollut käytännössä ilman ohjeessa olleita viljoja sokeritautini takia. En ymmärrä esimerkiksi kuitujen tarpeellisuutta, ainakaan mulle ei ole niistä mitään hyötyä. Kaikki vitamiinit ja hivenaineet saa paremmin purkista kun viljoista.  

Kuitujen on tutkimuksissa todettu mm. tasaavan aterianjälkeisiä verensokereita (se ei ole sinulla siis ongelma), alentavan verenpainetta ja kolesterolia, estävän ummetusta, poistavan haitallisia aineita suolistosta ja ehkäisevän ruoansulatuselimistön syöpää. Kukin hankkii kuidut omalla tavallaan: yhdelle sopii vilja, toiselle kasvikset ja kolmas nappaa ne purkista.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #4 : Toukokuu 11, 2009, 17:18:07 ip »

Lainaus:

Kuitujen on tutkimuksissa todettu mm. tasaavan aterianjälkeisiä verensokereita (se ei ole sinulla siis ongelma), alentavan verenpainetta ja kolesterolia, estävän ummetusta, poistavan haitallisia aineita suolistosta ja ehkäisevän ruoansulatuselimistön syöpää. Kukin hankkii kuidut omalla tavallaan: yhdelle sopii vilja, toiselle kasvikset ja kolmas nappaa ne purkista.

Kysymys oli keliakiaa sairastavan viljoista, ei minun joka oli vain esimerkki.

Mulle kuitu leivän mukana tasaa sokerit noin 15mmol paikkeille. Noin kerran puolessa vuodessa teen munista, rahkasta ja leseistä pizzapohjan ja laitan päälle kinkkua, metvurstia, juustoa, tomaattia ym. mitä niihin yleensä kuuluu, sokerit ei nouse koska siinä ei ole hiilareita muussa muodossa kun 0,5 desiä kevyinä leseinä.

Kuitua saan tarpeeksi vihanneksista ja kaaleista, ei siihen viljan kuituja tarvita.

On myös tutkimuksia että kuitu aiheuttaa paksunsuolensyöpää.

Verenpaineeni ja kolesterolini putosi kun lopetin leivän ja muiden hiilareiden syönnin. Myös piereminen ja vatsan "käyminen" on loppunut. Ulostan itetenkin normaalisti joka päivä.

Kaikkihan me tietenkin ollaan erilaisia, mutta mua ei pieretä enää.
Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #5 : Toukokuu 11, 2009, 18:20:44 ip »

Lainaus:

Kuitujen on tutkimuksissa todettu estävän ummetusta

Tämä pitää paikkansa, mutta vain muutaman kuiduttoman/leivättömän päivän ajan.

B-vitamiina saa tietenkin myös B-kaljasta, jota on kuitenkin juotava 48 pullollista normaali ihmisen päivän tarpeeseen. Paljonkohan se olisi meille sokeritautisille koska tarvitsemme B-vitamiineja paljon enemmän.

Myös leivässä on B-vitamiinia, tai ainakin niin on kerrottu. Finelin hakemistosta löytyi ihmeellinen ruisleipä jossa ei ollut B12 vitamiinia. Tietenkin jos leipään on sekoitettu verta, on siihen tullut myös B12 vitamiinia.

B1-vitamiinia kuitenkin löytyi verettömästäkin ruisleivästä, pitää syödä noin 2kg/päivä. 1 kilollakin selviää kun juo 24 pulloa B kaljaa leivän kanssa. Samalla saa myös suolatasapainonsa kuntoon, kaksinkertaisesti yli suosituksen, joten on käytettävä suolatonta levitettä leivän päällä.

Mikäli useampi kilo verileipää päivässä ei satu maistumaan, kannattaa ottaa vitamiini pillereinä koska sokeritautiset tarvitsevat paljon B-vitamiinia.
Kirjattu

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #6 : Toukokuu 11, 2009, 19:01:37 ip »

Keliakiaan ohramallas ja ruis eivät sovi. (Eikä vehnäkään.)

Gluteenittomia jauhoseoksia minun pitäisi karttaa korkeiden aterianjälkeisten vs arvojen, väsymisen ja turvotuksen takia. Leivonnassa käytetään tattaria , maissia, perunajauhoa, riisijauhoa, sokerijuurikaskuitua, vehnätärkkelystä ja makeita hilloja esimerkiksi.

Eikun nyt tars ottaa broilerinkoivet uunista ja piikittää ja ottaa iltatabletit ja ateriatabletit ja koittaa pärjätä silleen doupattuna päivää kerrallaan.
Kirjattu
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
OT Re: D ja keliakia
« Vastaus #7 : Toukokuu 11, 2009, 19:15:13 ip »

Hei ottamatta kantaa aiheeseen muuten, saisko tarkan ohjeen tolle rahka-pitsapohjalle? Vaihtoehtoja aina kaivataan! Mulla yks sellanen munakastyyppinen piirakkapohjan ohje täältä muinoin saatuna onkin, mut uusia reseptejä ois kiva saada... tavan piirakoissa, vaikka niin käteviä vierasruokia muuten kuin ovatkin, on niin tuhottomasti jauhoa ja rasvaa jne.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

tyyppi2

• Vieras
Re: OT Re: D ja keliakia
« Vastaus #8 : Toukokuu 11, 2009, 19:20:58 ip »

Lainaus:

saisko tarkan ohjeen tolle rahka-pitsapohjalle?  

Tästä löytyy ohje.
Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #9 : Toukokuu 11, 2009, 19:23:00 ip »

Lainaus:

Keliakiaan ohramallas ja ruis eivät sovi. (Eikä vehnäkään.)

Ei myöskään 2-sokeritautiin.  

Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #10 : Toukokuu 11, 2009, 21:17:32 ip »

Kuulostaa herkulta! Ja oli tollasia keliakiajuttuja kans mukana. Hmm karpit varmaan tykkäis jos kaivaisin sen oman munakashenkisen piirakkapohjan ohjeen esiin, siinä ei ollut psylliumeja tms.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #11 : Toukokuu 11, 2009, 21:53:05 ip »

Lainaus:

siinä ei ollut psylliumeja tms.

En ole minäkään käyttänyt psyliumia
Kirjattu

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #12 : Toukokuu 11, 2009, 23:37:58 ip »

Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #13 : Toukokuu 12, 2009, 10:34:28 ap »

Lainaus:

Vehnälese ei sovi.  

Ei sovi mullekaan, olen muunnellut pizzareseptiä "mitä kaapista löytyy". Munat on aina ollut kokonaisia mutta voihan siitä vitamiinit jättää pois.

Kirjattu

Linkkejä