Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418246 viestiä  •  20001 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Metformin ja Tyyppi 1  (Luettu 8121 kertaa)

Riksu

• Vanha tekijä
Metformin ja Tyyppi 1
« : Huhtikuu 10, 2009, 21:56:32 ip »

Aloitan nyt uuden ketjun kun en suoraa löytänyt haulla aiheesta omaa juttua.

Aloitin tänään Diformin inskan rinnalla. Mullahan tasapaino heiluu pumpulla 8-9 välillä, olen reilusti ylipainoinen ja hormonikierto sekoittaa sokerit joka viikko eri tavalla. Tasapainon saan 7,5 pintaan kun lasken jokaisen suupalan hiilarit, analysoin tarkkaan inskamäärän suhteessa hiilariin ja kirjaan kaiken ylös sekä teen kuukausivertailua ja muutan inska/hh suhdetta hormonikierron mukaan. Jep, jep helppo homma arjessa ja juhlassa!!

Olen innokas kokeilemaan aina kaikkea ja on tosi jännä nähdä tasoittaako metformin yhtään tätä vuoristorataa ja tuleeko inskan annostelu olemaan yhtään helpompaa. Toivon hartaasi hieman helpotusta!

Onko muilla ykkösillä kokemuksia metformin käytöstä?

Riksu
Kirjattu
Riksu
D1 v:sta 1978, Accu-Chek Spirit Combo + humalog. Pumpulla vuodesta 1994

Tanjaleena

• Vieras
Re: Metformin ja Tyyppi 1
« Vastaus #1 : Huhtikuu 10, 2009, 22:05:49 ip »

mulla oli ekana tuo Diformin mut se ei sopinu mulle joten se vaihettiin Glucophageen jossa on vaikuttavana aineena tuo metformiini. Ja mulla on myös ykköstäkin ja kakkonen kans. Pitkäaikanen sokeri oli ennen tablettien alotusta  8.9 % ja nyt eilen oli 6.9 %, koska matalia voi tulla aika reilusti. Insuliinia pitää alkaa vaan vähentämään.
Kirjattu

Kanerva*

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Huhtikuu 10, 2009, 23:47:25 ip »

Tämä aihe kiinnostaa minua myös - reilusti ylipainoisena ja sokerit menee välillä vuoristorataa ylös ja varsinkin alas.

Teillä, joilla on aloitettu metformiini tms. insuliinin rinnalla, niin onko teillä ollut esim. rasva-arvoissa häikkää eli metabolista oireyhtymää? Entä ovatko insuliiniannokset/vrk olleet suuria?

Tanjaleena: miten paljon sinulla tippui inska-annokset?

Oma tilanteeni kuulostaa pitkälti samalle kuin Riksulla ja olen miettinyt tuota metformiinia omalle kohdalleni. Olen ajatellutkin, että pitäisi joskus jutella aiheesta lääkärin kanssa.
Kirjattu

Riksu

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 11, 2009, 09:41:42 ap »

Mä olen syönyt Crestoria rasva-arvoihin nyt parisen vuotta. ½ tabletilla päivässä rasvat pysyy hyvin kohdallaan. Insuliinimäärät mulla on suuret, vuorokaudessa menee 60-90 yksikköä. Inskamäärän vaihtelun tekee juuri hormonikierto ja syöty hiilarimäärä sekä korjailun määrä. Mun lihavuus on keskittynyt todella oppikirjamaisesti keskivartalolle, on ollut koko D-historian näin. Laihduttaminen ei ole koskaan onnistunut.    

Tanjaleena: millä tavalla Diformin ei sopinut sinulle? Mitä oireita tai muuta huomasit?

Riksu
Kirjattu
Riksu
D1 v:sta 1978, Accu-Chek Spirit Combo + humalog. Pumpulla vuodesta 1994

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #4 : Huhtikuu 11, 2009, 09:58:35 ap »

Kanerva*: Mulla on tippunu sillain et päivällä menee 1/10 hh kohti tai sit ei tarvis välttämättä laittaa ollenkaan, ku iltapäivässä lähtee sitten kuitenkin matalalaskuun. Pitkää oon vähentäny aamusta 10 yksikköö ja illasta muutaman. Ja 4 tablettia menee päivässä.

Riksu: Ne tabletit oli liian isoja enkä saanu niitä alas ja ku niitä ei saanu puolittaa ollenkaan. Nyt on sitten pienemmät tabletit käytössä, lääkkeet nimeltään Glucophage ja ne on paljon pienempiä ja kalvopäällysteisiä.
Kirjattu

karoliina*

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Huhtikuu 11, 2009, 14:55:52 ip »

Minä aloitin kans ton metformiinin popsimisen. Tällä hetkellä niitä menee 2 tbl aamulla ja 1tbl illalla.
Pitkäaikanen sokru on laskenut 7,9:stä 7,4:ään.
Pikavaikutteisen inskan määrää / vrk en oo oikeestaan koskaan laskeskellut, pitkästä olen ottanut 2 yks pois, sitä menee tällä hetkellä 24yks. Kokeilin vähentää 22 yksikköön mutta sillä annostuksella aamuverensokerit heitti aika tavalla. Tän viikon jälkeen lisään tuonne iltaan myös yhden tbl:n lisää, jolloin saan maksimiannostuksen.
Itse olen myös reilusti ylipainoinen. Lääkäri sanoi tuosta metformiinista, että se saattaa joillain vähentää ruokahalun tunnetta. En kyllä vielä itsessäni ole huomannut moista seikkaa. Tavoitteena olisi päästä alle seiskan tuossa hobiksessa.
Kirjattu
Life is wonderful.
Life goes full circle.
Life is meaningful.
---
 Minä vm. '83
 D-hommeleita vuodesta '03

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Huhtikuu 11, 2009, 17:21:06 ip »

Itse kyselin viime käynnillä lääkäriltä, että josko kannattaisi alkaa syömään myös jotain d-tablettia, kun hba1 on niin kovin korkea, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että ei. Minulla ei kyllä ole ylipainoa ja rasva-arvot ja verenpaine on hyvät.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #7 : Huhtikuu 11, 2009, 17:40:08 ip »

Ei ne turhaan anna niitä tabletteja, ku ne rasittaa kuitenkin maksaa aikalailla.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 11, 2009, 17:56:50 ip »

Niin kai se on. No, jos joskus saan hba1:n laskemaan kymppiin, niin oon jo aika tyytyväinen  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #9 : Huhtikuu 11, 2009, 18:32:04 ip »

Mulla laski hba1c niin tablettien alotuksen jälkeen 6.9 % Helmikuussa oli vielä 8.9 % että on noista tableteista sillain ollu apua.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Huhtikuu 11, 2009, 18:50:50 ip »

Sun pitää edelleen pienentää inska-annoksia, hypojen kanssa ei saa enää leikkiä. Eikä niiden avulla saada HbAc1:n laskemaan. Hypotkin aiheuttavat elinmuutoksia ja muutenkin ne ovat vaaraksi elimistölle.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #11 : Huhtikuu 11, 2009, 18:54:56 ip »

Näköhäiriöitä alkaa ainakin olemaan jo vähän matalien takia, mut en osaa vähentää oikeessa suhteessa.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Huhtikuu 11, 2009, 19:10:56 ip »

Mä vähentäsin molemmista levenir-piikeistä ja katsoisin sitten, mitkä olisi sopivat annokset. Mutta kuitenkin, noi hypot pitää saada pois, ne ei tee elimistölle hyvää.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #13 : Huhtikuu 11, 2009, 19:14:56 ip »

Mitä hypoista voi seurata elimistölle ajan kanssa?
Kirjattu

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Huhtikuu 11, 2009, 23:54:19 ip »

Minä huomasin ainakin että yölliset huomaamattomat hypot aiheutti sellaisia tosi ilkeitä (sinertäviä) välähtäviä valoläikkiä näkökenttään, aina kun räpsäytti silmiä tms. Sitten kun yön Levemir annos pienennettiin alas niin silmät parani, tosin aamulla sokerit oli sitten kahtakymppiä. Nyt pumpulla homma vasta saatu niin että yöllä ei mene hypoille ja aamu(yöllä) on tuplasti perusinsuliinia. En sitten tiedä mitä tiuo silmille olisi tehnyt tai teki, mutta se oli kyllä tosi kamalaa.
Kirjattu

Linkkejä