Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6929 jäsentä  •  417332 viestiä  •  19951 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi EiSi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Onko reaktiivinen vs:n nousu todellista?  (Luettu 7515 kertaa)

Mapache

• Jäsen
Re: Onko reaktiivinen vs:n nousu todellista?
« Vastaus #15 : Huhtikuu 01, 2009, 16:10:55 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Jos diabeetikko aina vain lisää insuliiniannoksia illalla saadakseen aamun verensokeriarvot laskemaan, tilanne pahenee entisestään, mikäli taustalla onkin liian suuren insuliiniannoksen aiheuttama reaktiivinen verensokerin nousu.

Mä tein viime syksynä juuri tuota yrittäessäni saada aamun korkeat laskemaan.

Itse tein tämän mokan nyt alkuvuodesta. Yritin saada aamuarvot alle kymppiin koko ajan ilta-annosta suurentamalla, ja eihän siitä tullut mitään.

Loppupeleissä ilta-annoksen tiputtaminen puoleen tarjosi noissa olosuhteissa parhaan kokonaisratkaisun.
Kirjattu
Levemir + NovoRapid + Diformin

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Huhtikuu 01, 2009, 16:44:21 ip »

Lainaus:

Ihan teoriassa: onko riskaabelimpaa pitää sokerit tasaisina pääasiassa välillä 4-10 (ja ottaa riski siitä, ettei maksa herätä shokista - joita mulla ei siis ole ollut vielä yhtään). VAI elellä sokereiden vuoristoradalla välillä 2-20 (ja luottaa siihen, että maksa toimii shokin yllättäessä). Oikeasti en tiedä. Nyt tuo eka vaihtoehto tuntuu sekä turvallisemmalta että mukavammalta.

Voisikohan tuollaisen valinnan tehdä muuallakin kuin teoriamaailmassa?
Onnittelut onnistujille!
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #17 : Huhtikuu 01, 2009, 17:47:23 ip »

kuulostaa sitten ihan mun aamunkoittoilmiöltä -joka varmaan kans on näitä kotkotuksia... Mut mahtavaa että yön reaktiiviset sait pois kuviota sotkemasta! joskus nää molemmat on päällekkäin ja sit ollaan annosten kanssa ihmeissään...

mommi, sääli että teille heitetään aina vaan yhtä selitystä. Mut nythän sensoroinnin tuloksena teillä on kättä pidempää, että teidän kohdalla ei reaktiivisista ole kyse, ja voi alkaa lekurin kanssa miettimään, mistä oikeasti on kyse!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Huhtikuu 01, 2009, 18:00:44 ip »

lapsen kohdallahan voisi myös olla näin eli aika alhainen paino eikä niin suuria varastoja?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

jester

• Veteraani
« Vastaus #19 : Huhtikuu 01, 2009, 23:17:54 ip »

voisiko olla mieto gastroparesis.tai munuaisten vaja toiminta
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Huhtikuu 02, 2009, 08:33:46 ap »

Lainaus:

voisiko olla mieto gastroparesis.tai munuaisten vaja toiminta  

Hei, haloo!!  3-vuotiaalla, joka on sairastanut 2 vuotta ja koko ajan ollut parhaassa mahdollisessa hoidossa??? Onko pakko pelotella aina mahdollisimman ikävällä  (ja epärealistisella) vaihtoehdolla??

Tuo kevyt paino ja liikkuvaisuus on varmaan se todennäköisin syy.   Hyvä niin, sillä reaktiiviset sotkevat turhaan kuvioita.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Huhtikuu 02, 2009, 14:40:08 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Ihan teoriassa: onko riskaabelimpaa pitää sokerit tasaisina pääasiassa välillä 4-10 (ja ottaa riski siitä, ettei maksa herätä shokista - joita mulla ei siis ole ollut vielä yhtään). VAI elellä sokereiden vuoristoradalla välillä 2-20 (ja luottaa siihen, että maksa toimii shokin yllättäessä). Oikeasti en tiedä. Nyt tuo eka vaihtoehto tuntuu sekä turvallisemmalta että mukavammalta.

Voisikohan tuollaisen valinnan tehdä muuallakin kuin teoriamaailmassa?
Onnittelut onnistujille!

Mä kerron jos onnistuu (kerron myös jos epäonnistuu). Nyt ei vielä voi sanoa oikein mitään, kun kokeilua on takana vasta niin vähän aikaa.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Huhtikuu 02, 2009, 21:48:30 ip »

Tuli mieleen myös, että voisiko maksankin toiminta meikäläisillä ajanoloon häiriintyä, siis varastosokereiden vapauttaminen, kun maksa joutuu kokemaan epänormaalin alhaisia sokereita. Voisi siis kehittyä "yliherkäksi" ajan myötä ja tuutata joillain pidempään sairastaneilla enemmän sokeria vereen. Siksikin lapsella voisi olla vähemmän/ei lainkaan reaktiivisia. Vai mitä sanovat muut pienten diabeetikkojen vanhemmat?
Kirjattu

matilda

• Aktiivinen
« Vastaus #23 : Huhtikuu 03, 2009, 23:07:03 ip »

Mulla on ihan selvät reaktiiviset nousut sokerissa, paitsi kun mun kuukautiskierto on 0- 10 tienoilla. Tuolloin ei ole reaktiivisia (ts: matalan sokerin jälkeisiä korkeita esiinny). Mun basaali on muutenkin tuolloin ihan järjettömän matala (n:0,3yks/h , kun se muuten on n: 0.6yks/h). Mulla on tänäänkin koko päivän mennyt pumpusta 0,3/h ja silti tullut kaksi kertaa hypo..
Voi että kun olis mies ja omistais munat.. olis niinpal helpompaa..
Kirjattu

mommi

• Aktiivinen
« Vastaus #24 : Huhtikuu 04, 2009, 04:58:19 ap »

Vautsi, vau! Tämähän oli mielenkiintoinen topiikki  

Tällä hetkellä meillä ei sinänsä ole mitään erityistä ongelmaa pojan hoidon kanssa, mutta olen vain miettinyt noita "reaktiivis"-tarinoita, joita näkee täällä varsin usein. Muutama "lisäkiihoke"   :

1) Aamuyöisen hypon hoitoon syödyistä hiilareista: Minun "vankka" teoriani on, että aamuiset hiilarit ovat "tehokaampia", koska elimistö herää unesta, ja ottaa ruuan intohimoisesti vastaan, ja samalla tyhjentää maksan varannot, koska tietää pystyvänsä täyttämään varastonsa uudesta ravinnosta. Näin ollen hiilarit eivät ole ne, jotka nostavat sokerin pilviin, vaan maksan pumppaamat "vanhat varannot". Pitihän meidän esi-isiemme olla valmiita juoksemaan heti kun aamulla puusta putosi   Sama selittää aamunkoittoilmiön.

2)Yritän löytää jälleen todisteita kirjallisuudesta sille, että monien D1:en glugaconin tuotanto hiipuu vuosien kuluessa. Glucagon on selvästi vahvin "anti-insuliini" (,minkä vuoksi sitä käytetään insuliinishokin hoitoon), joten tämä selittäisi yksilölliset erot "reaktiivisien" suhteen. Stressihormoonit saavat maksan vapauttamaan varantonsa myös, mutta stressihormoonit todennäköisesti käyttäytyvät kaikilla ihmisillä samalla tavoin, onhan kyse kaikista primitiivisimmästä selvitymiskeinosta ("fight or flight").
Kirjattu
It's allright to cry...Raindrops from your eyes may make you feel better.

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Huhtikuu 05, 2009, 21:16:59 ip »

Joo sehän se on että yön mutkat voi olla niin kummallisia, että on vaikea erottaa, mistä milloinkin on kyse. Tosiaan joskus on päällekkäin se aamuyön alhaisen inskantarpeen aiheuttama hypo ja sen reaktiiviset, ja päälle aamuyön korkeamman inskantarpeen aiheuttaman aamunkoittoilmiön korkeat.. äh taisin muuten kirjoittaa jo aiemmin ihan samansisältöisen viestin

Pointtini oli ehkä, että osalla on kyse reaktiivisista, osalla aamunkoitosta ja osalla vieläpä molemmista päällekkäin.. ja onhan niitä reaktiivisia muulloinkin kuin aamuyöstä, jolloin toi aamunkoitto-selitys ei päde. Mutta aamunkoittoilmiö ilmiönä pitää kyllä ottaa vakavasti, se on ihan yhtä mahdollinen selitys aamukorkeisiin kuin yöhypon reaktiivisetkin, ja vaikuttaa siihen mistä ratkaisua lähdetään hakemaan, iltainskan nostosta vai laskusta vai molemmista (=pumpusta..)

Tosiaan, mielenkiintoinen ketju!
Kirjattu

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #26 : Huhtikuu 13, 2009, 12:32:47 ip »

Lainaus:

Vautsi, vau! Tämähän oli mielenkiintoinen topiikki  
2)Yritän löytää jälleen todisteita kirjallisuudesta sille, että monien D1:en glugaconin tuotanto hiipuu vuosien kuluessa. Glucagon on selvästi vahvin "anti-insuliini" (,minkä vuoksi sitä käytetään insuliinishokin hoitoon), joten tämä selittäisi yksilölliset erot "reaktiivisien" suhteen. Stressihormoonit saavat maksan vapauttamaan varantonsa myös, mutta stressihormoonit todennäköisesti käyttäytyvät kaikilla ihmisillä samalla tavoin, onhan kyse kaikista primitiivisimmästä selvitymiskeinosta ("fight or flight").

Löysin varsin uuden artikkelin http://www.eurekalert.org/pub_releases/2009-04/jdc-jsp040309.php
jossa väitetään että pitkäiakainen insuliinin käyttö johtaa haiman alfa solujen arvaamattomaan käyttäytymiseen.

Kuka tietäisi enemman näistä alfa soluista?

Itselläni nykyisin joskus on reaktiivisia ja joskus ei.  
Onkohan syynä haiman arvaamattomasti käyytäytyvät alfa solut?
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, 670g 21.11.2019 (sitä ennen 640 g ja Veo)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Huhtikuu 13, 2009, 14:10:37 ip »

Niin, eikös nuo alfa-solut tuottaneet sitä glukagonia? Minä olen ymmärtänyt, että pitkään diabetesta sairastaneella myös glukagonin tuotanto on loppunut kokonaan, mutten tiedä sen tarkempaa.

Tässä jotain viimevuodelta, lähinnä alfasolujen erittämän glutamaatin osuudesta Glukagonin tuotannossa :
http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=5946/news_db=web_lehti2006/type=1
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Linkkejä