Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417408 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Illan proteiinit ja aamun sokerit  (Luettu 2459 kertaa)

nulla

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 890
Illan proteiinit ja aamun sokerit
« : Huhtikuu 10, 2009, 07:53:22 ap »

Hyvät kolleegat (kynäilijät), miten olette ratkaisseet illan runsasproteiinisen ruoan aiheuttamat vs-ongelmat?

Mulla on nykyään ruokailu työpäivän aikana vähän niin ja näin. Tietysti ei pitäisi olla niin, että ei ehdi syömään, mutta näin nyt vaan on jatkunut jo pitemmän aikaa. Illalla sitten olen kamalan nälkäinen ja iltapalaksikin haluan jotain proteiinipitoista: juustoa, maitorahkaa yms. En lihaa tai kalaa. Vaikka pistän ylimääräistä (Humalog), ei riitä, enkä millään uskalla yötä vasten pistää suurta määrää. Pitkävaikutteistakaan en ole uskaltanut nostaa 1-2 yksikköä enempää.

No, ei kai ole muita vaihtoehtoja kuin jättää syömättä tai pistää lisää   Keljua aloittaa päivä yli 12 sokereilla, ja miltei jatkuvasti  
Kirjattu

Tea

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 5191
Re: Illan proteiinit ja aamun sokerit
« Vastaus #1 : Huhtikuu 10, 2009, 08:26:13 ap »

Itse pelaan pitkävaikutteisen nostamisella, vaikutus kun tulee niin paljon myöhempään, ettei pikan isommalla nostamisella saa aikaiseksi kuin hypon yöllä.

Mutta tuo itselläni pätee siis lähinnä lihaan...
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Toukokuu1965

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 17448
Re: Illan proteiinit ja aamun sokerit
« Vastaus #2 : Huhtikuu 10, 2009, 09:26:42 ap »

No mulla on pumppu ja nostan basaalia yön tunneiksi tarvittaessa. Ja herään mittaamaan sokereita yölläkin. Keljua, mutta pakollista jos en halua aamuylläreitä korkeitten sokereitten muodossa.  

Pihvit on pahimpia, siksi syönkin niitä tosi harvoin.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Antsu1

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18083
Re: Illan proteiinit ja aamun sokerit
« Vastaus #3 : Huhtikuu 10, 2009, 22:01:47 ip »

Nulla, oletko yrittänyt yö-mittauksin selvittää miten tuo nousu tapahtuu? Siis noustaanko tasaisesti vai onko nousu jotenkin aikaan sidottu, alkaen esim. n tuntia iltapalasta tai nousten normaalisti iltapalan jälkeen, mutta jääden koholle, tai ...

Eli olisi jotain kättäpidempää, kun pähkäilet pikaa vai pitkääkö pitäisi uskaltaa lisätä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

zebra1

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 4638
Re: Illan proteiinit ja aamun sokerit
« Vastaus #4 : Huhtikuu 11, 2009, 21:57:31 ip »

Mä yritän kotioloissa viimeiseen saakka välttää proteiinipitoisia iltapaloja, koska proteiinien sokeristuminen on mulla aika vaikeasti arvioitavissa. Nousu voi olla 10 mmol, mutta se ei kuitenkaan ole samalla tavalla ennakoitavissa kuin hiilareiden aiheuttamat nousut.

MUTTA jos olen syönyt illalla vaikka ravintolassa pihvin tms. proteiinia, lisään kyllä nimenomaan pitkävaikutteista. Nousu tulee yleensä 4-5 tunnin päästä syömisestä, joten pikapiikki nukkumaan mennessä on vaarallinen mun tapauksessani.

Mut sitten taas, jos iltaan on liittynyt alkoholia, en nosta pitkävaikutteista, koska alkoholi taas laskee mun sokereita varhaisaamun tunteina.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Re: Illan proteiinit ja aamun sokerit
« Vastaus #5 : Huhtikuu 11, 2009, 22:01:43 ip »

Oletteko huomanneet, onko eroa sillä, paljonko proteiinia ruoassa on? Esim. jos syö annoksen, jossa on 50g proteiinia tai 100g, niin nostaako tuo 100 gramman annos sokereita paljon enemmän kuin 50 g:n annos. Itse syön oikeastaan joka ilta paljon proteiinia, mutta en ole grammoja laskeskellut. Hankala joka tapauksessa arvioida, minkä verran se milloinkin vaikuttaa sokereihin, joten pähkäilen, olisiko proteiinigrammojen määrällä jotain tekemistä asian kanssa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

zebra1

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 4638
Re: Illan proteiinit ja aamun sokerit
« Vastaus #6 : Huhtikuu 11, 2009, 22:07:36 ip »

Mä en osaa laskea proteiineja. Ei oo varsinaisesti ollut koskaan tarvetta, niin en ole viitsinyt edes yrittää.

Mut noin silmämääräisesti arvioiden sillä proteiinin määrällä on ihan selkeä vaikutus mun tapauksessani. Pari kinkkuleikettä ei tee käytännössä mitään (tai sen enempää kuin mun normaali vs-vaihtelu on). Mutta pihvin kokoinen satsi tosiaan voi nostaa sen 10 mmol.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Re: Illan proteiinit ja aamun sokerit
« Vastaus #7 : Huhtikuu 11, 2009, 22:27:28 ip »

Jos ois joku kaava, että paljonko lisäinskaa tarvii esim. 50g proteiinia, niin se helpottais ainakin mua. En mäkään osaa niitä laskea , mutta tarvittaessa voisin opetella.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

nulla

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 890
Re: Illan proteiinit ja aamun sokerit
« Vastaus #8 : Huhtikuu 12, 2009, 07:59:39 ap »

Syöminen on jotenkin muuttunut tosi hankalaksi   Eilen söin illalla salaatteja, joissa broileria tai katkarapua, menin nukkumaan 7:n sokereilla, yöllä mittasin päälle 15 ja kahden korjausyksikön jälkeen aamulla sokerit olivat päälle 12.

Päivällä oli runsaasti liikuntaa, enkä illalla uskaltanut nostaa pitkävaikutteista. Mun ei ole aikaisemmin tarvinnut proteiineista juuri välittää. Syönkö nyt enemmän kuin ennen? Ehkä kynässä on joku vika? No, nämä on niitä minun pähkäilyjäni, mutta tiedättehän miten tylsää on, kun ei löydä selitystä eikä ratkaisua   Pitää kai palata (?) tiukkaan kuriin ja ruotuun.
Kirjattu

zebra1

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 4638
Re: Illan proteiinit ja aamun sokerit
« Vastaus #9 : Huhtikuu 12, 2009, 08:43:23 ap »

Mä luulen, että proteiinien vaikutuksen omalla kohdalla sais esiin suht nopeasti, jos viitsisi nähdä sen vaivan, että pitäis esim. illan syömisistä tarkkaa ruokapäiväkirjaa viikon ajan.

Ite ostin Finn-Dianen ruokapäiväkirjaa varten kunnon digitaalisen ruokavaa'an. Vaikka siinä kolmessa päivässä nyt oli tietysti vaivaa, niin tuli siitä sen verran kiinnostavia tuloksiakin, että kannatti.

Hyvä apuväline on Finelin ruokakorilaskuri, johon noi grammamääräiset tulokset voi sitten viedä.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni
 

Linkkejä