Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6929 jäsentä  •  417335 viestiä  •  19951 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi EiSi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Onko reaktiivinen vs:n nousu todellista?  (Luettu 7519 kertaa)

mommi

• Aktiivinen
Onko reaktiivinen vs:n nousu todellista?
« : Huhtikuu 01, 2009, 06:02:39 ap »

Tuntuu, että reaktiivisella nousulla selitetaan kaikenlaiset basaali ja bolusongelmat. Onko kellään todisteita, että reaktiivinen nousu tapahtuu matalan vs:n jälkeen? Jos näin, niin kuinka kauan matalan vs:n tulee jatkua, jotta reaktiivinen nousu seuraa.

Pojalla on ollut jatkuvatoiminen sensori vuoden ajan enkä ole havainnut minkaanlaisia todisteita reaktiivisista.
Kirjattu
It's allright to cry...Raindrops from your eyes may make you feel better.

Friita

• Lentävä kynä
Re: Onko reaktiivinen vs:n nousu todellista?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 01, 2009, 07:04:39 ap »

Kuinka alhaalla sokerit on matalimmillaan käyneet?
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

jester

• Veteraani
« Vastaus #2 : Huhtikuu 01, 2009, 07:29:21 ap »

reaktiivista on vain kohtaus paikkalaisilla.kaikilla muilla se on erittain harvinaista.luultavasti ei koskaan
Kirjattu

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #3 : Huhtikuu 01, 2009, 08:28:14 ap »

Varmasti reaktiiviset ovat tosiasia monien kohdalla. Se, miten sähäkästi maksa reagoi kenenkin kohdalla, vaihtelee ihmisestä toiseen tosi paljon. Ihan samalla tapaa, kuin aamunkoittoilmiössäkin. Itse esimerkiksi kuulun siihen ryhmään, jolla reaktiivisia ei juurikaan tule. Sen selvittäminen taas, mitkä verensokerin heilahtelut johtuvat reaktiivisista ja mitkä taas muuten vain pielessä olevasta insuliiniannostuksesta onkin sitten taiteen laji, etnekin jos hoitotasapainossa on paljon sekä hypoja ja korkeita.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 01, 2009, 08:32:59 ap »

Jester on jestanpoo ainakin minun kohdallani oikeassa, olen kohtauspaikkalainen ja minulla on noita reaktiivisia - tai jos se onkin uskon ja mielikuvituksen asia, niin mielikuvittelen niin.

Ne on todettu sokerisensorilla ja omalla vihkoseurannalla. Lisäksi lääkäri (joka siis taitaa itsekin olla kohtauspaikkalainen ja puoskari) on osoittanut minulle esimerkiksi yönaikaisten matalien jälkeiset hurjat nousut reaktiivisiksi. Siis en ole yöllä herännyt mataliin ja syönyt jää- ja kuivakaappia tyhjäksi. Jos taas verensokeri EI ole yöllä laskenut huiman matalalle, verensokeri on aamulla ihan ihmisiksi eli ainakin kohtuullisen hyvä (alle 7)

Heitit pahan tuosta matalan kestosta - minulla se taitaa ainakin olla enemmänkin kiinni siitä, kuinka matalalle sokeri kerkiää. Jos nyt saapi hatusta ja muistista heittää, niin jos sokeri alkaa kakkosella ja pisteen jälkeenkin tulee alle kasin nummero, niin sit läks.

Minä myös mielikuvittelen toisia matalien jälkeisiä nousuja reaktiivisiksi sen vuoksi, että jos tietyllä matala-arvolla syön X määrän hiilaria, niin verensokeri nousee arvoon Y. Jos taas matala arvo on jotain vielä alle, niin X (siis sama) määrä hiilaria nostaa (jos kerran ei ole olemassa oikeaa reaktiivista) sokerin arvoon YY. Siis vaikka kahteenkymppiin, jos Y oli vaikkasta kaheksan.

Mutta kuten todettua, mielikuvittelun ja häikäilemättömän puoskaroinnin tuotetta kaik tyynni  
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 01, 2009, 09:00:38 ap »

Appliksen kanssa samoilla linjoilla. Minulla reaktiiviset ovat todella nopeita ja nykyään myös jatkuvat pitkään. Niitä on todistettavissa saatu kiinni paitsi säännöllisisllä kotimittauksilla, myös jokaisella sensorointikerralla. Sensoroinneissa olen myös tarkoituksella tehnyt ihmiskokeita: kovaa liikuntaa, joka on pudottanut verensokerin alle 2,5:n ja vs. ampaisee puolessa tunnissa yli 10:n ilman hiilarin hiilaria. Sama toistuu myös yöllisten hypojen jälkeen.

Hankalinta on se, että nykyään nousu jatkuu monta tuntia, vaikka tekisin kaikenlaisia tyrehdyttämistoimia. Viime lääkärikäynnillä neuvoteltiin myös siitä, että pitäisikö heti hypon yllättäessä laittaa pieni bolus estämään nousua. Siinä on omat riskinsä siinäkin. Matalan kestolla ei minusta ole niinkään suurta merkitystä (minulla se kestää vain hetken), vaan laskuvauhdilla.  

Uskon, ettei kaikilla elimistö toimi samalla tavalla, minun maksani on turhan aktiivinen. Tiedän, että jotkut samanlaisen kropan omaavat ovat tyhjentäneet maksavarastojaan siirtymällä menestyksellä erittäin vähän hiilareita sisältävään ruokavalioon. Siinäkin voi olla riskinsä eli reaktiivista nousua ei tapahdukaan hätätilanteissa?? Minuahan nämä hypot eivät ole reaktiivisia nousuja lukuunottamatta pahemmin häirinneet, sillä minä olen tähän asti ollut täysin toimintakykyinen vielä 1,5:n arvoilla.  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Huhtikuu 01, 2009, 09:33:22 ap »

No minulla on omasta mielestäni todisteita (tiheän seurannan myötä, ei kuitenkaan sensorin), että reaktiivinen tapahtuu matalalla käynnin jälkeen. Suora arvo ei tunnu ratkaisevan reaktiivisen tuloa vaan ennemminkin miten kehoni on ehtinyt matalaan reagoimaan. Sama kotimittarin arvo ei aina aiheuta reaktiivista, vaan yleensä siihen on pitänyt liittyä voimakkaat tuntemukset ja nimenomanaan omalla kohdallani on hikoilu tullut melko varmaksi merkikisi. Yleensä tuota alkaa tapahtumaan 2,5 alle mentäessä, muttei todellakaan joka kerta. Oletan, että tällöin myös lasku on tapahtunut melko nopeasti.

Varsinaisesta hypon kestosta en osaa sanoa mitään, oikeastaan vain sen, että niiden pahojen sokkien aikana, jolloin maksa on minut herättänyt, on kulunut esim. yli 4 tuntia tuohon vaiheeseen, jolloin olen päässyt ekan kerrran jotain suuhunikin laittamaan (yksinasuja) ja tuossa ajassa sokerit ovat nousseet vain johonkin 4 mmol/l paikkeille. Sitten hyvin kevyellä lisällä (esim. 10ghh) ja levon jatkuessa tapahtuu "räjähdys" eli jossain vaiheessa ollaankin tuolla 20 lähettyvillä, jota normaalisti ei tuollainen 10ghh pysty aiheuttamaan.

Yksilöllisiä eroja on tässäkin ilmeisesti paljon. Itselläni maksan "herääminen" tapahtuu todella myöhään eli varsinaisen hypon hoidon jälkeen voi mennä tuntikausia ennenkuin veresokeri yhtäkkiä lähtee nousemaan ilman mitään syömisiä tai muita vastaavia jutuja. Ja siihen syyksi on vilautettu (lääkärit) autonomista neuropatiaa sekä sitä, että olen kohtuullisen hoikka aikuinen, BMI <20.

Ja hyvin hillitty hypo-korjailu kohdallani ei voi aiheuttaa noin rajuja nousuja, mitä havaitsen. Kaiken lisäksi tuo nousu tulee vasta tuntien päästä itse hypo-ajasta (johon siis kunnon hiki kohdallani on liittynyt) tyyliin ilta-yhdeksältä hypo ja selkeästi puolen yön jälkeen alkava nousu...

Lääkärit väittivät minulle ensin, että siinä vlillä on ollut toinen hypo, mutta tihein mittauksin pystyin näyttämään, että tuo väli ollaan menty koko ajan ihan ideaaleissa arvoissa.

Mutta n´voin kuvitella, että tässäkin asiassa on paljon eroja henkilöstä toiseen. Varmasti esim. lapsella kehon reaktiot toimivat vähän toisella tavalla kuin aikuisella ja toisaalta myös aikuisilla erot ovat suuria, esim. liitännäiset sattavat omalla osallaan tuoda omaan tilanteeseeni vaikutuksia, ja pälkästään pitkä diabeteksen kesto on muokannut kehoa omaan suuntaansa. Siis nää ihan omia pähkäilyjäni
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 01, 2009, 10:05:59 ap »

Hih, mullakin taitaa olla mielikuvituksen tuotetta nämä reaktiiviset. Tosin vs-mittari on salaliitossa mukana, niin etten oikein tiedä, mikä on totta ja mikä ei  

Syön hypoon yleensä hyvin matillisesti, esim. 4 siripiriä ja silti sokrut saattaa nousta 20:iin. Nyt viime kontrollissa oli puhetta siitä, että mulla taitaa olla maksan sokerinmuodostus erityisen voimakasta. Voi olla, että maksa korjais hypoja tarpeeksi ilman siripirejäkin, mutta sitä pitää odotella niin kauan, ettei arkielämässä jaksa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 01, 2009, 10:22:16 ap »

Ihan sama miksi näitä kutsuu, reaktiivisiksi vai mielikuvituksellisiksi, mutta selvän yöllisen matalilla käväisyn jälkeen seuraavan (aamu)päivän tasapaino on minullakin useimmiten täysin hakoteillä.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Huhtikuu 01, 2009, 10:41:57 ap »

Lainaus:

reaktiivista on vain kohtaus paikkalaisilla.kaikilla muilla se on erittain harvinaista.luultavasti ei koskaan  

Ei koskaan on aika vahvasti sanottu!
Meidän "luulotautisten" tueksi löytyy kyllä tietoa, esim. tässä:

http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=1974Yön
Lainaus:

Hypoglykemia voi näkyä aamuverensokerissa

Diabeetikko ei aina herää yölliseen verensokerin laskuun, eikä hän välttämättä edes huomaa niin tapahtuneen, sillä elimistö pyrkii automaattisesti korjaamaan matalaa verensokeria korkeammaksi. Kun verensokeri laskee alle arvon 4 mmol/l, insuliinin vastavaikuttajahormonit vapauttavat maksasta sokeria verenkiertoon, ja verensokeritaso voi aamulla olla jopa normaalia korkeampi. Ilmiötä kutsutaan reaktiiviseksi verensokerin nousuksi .
Myös yöhikoilu, levoton uni, painajaiset, vaikeus herätä ja aamupäänsärky voivat kertoa, että verensokeri on yöllä käynyt liian matalalla tasolla. Oireista kannattaa puhua diabeteshoitajalle tai -lääkärille.
- Aamun korkeiden verensokeriarvojen syy täytyy selvittää mittaamalla verensokeria yöllä, jotta insuliiniannosta osataan muuttaa oikein. Jos diabeetikko aina vain lisää insuliiniannoksia illalla saadakseen aamun verensokeriarvot laskemaan, tilanne pahenee entisestään, mikäli taustalla onkin liian suuren insuliiniannoksen aiheuttama reaktiivinen verensokerin nousu.

Hyvin pienen otannan perusteella näyttäisi olevan sukupuolisidonnainen ominaisuus.
Olisiko hormonitoiminnalla osuutta tähän, kuten kovasti päivittäin/viikoittain vaihtelevaan insuliinitarpeeseenkin?
Onnellisia te, jotka selviätte ilman reaktiivisia nousuja!  

Muoks. Sori EOJ, yhtäaikaisen kirjoittelun takia sinut voisi nyt luokitella hormoniherkäksi akkaväeksi!  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Huhtikuu 01, 2009, 10:55:32 ap »

Lainaus:

Jos diabeetikko aina vain lisää insuliiniannoksia illalla saadakseen aamun verensokeriarvot laskemaan, tilanne pahenee entisestään, mikäli taustalla onkin liian suuren insuliiniannoksen aiheuttama reaktiivinen verensokerin nousu.

Mä tein viime syksynä juuri tuota yrittäessäni saada aamun korkeat laskemaan. Kun sitten pari kertaa heräsin vieressä nukkuvan vuoksi, huomasin että sokerit ovat matalalla. Seurasi paljon iltaisia ja öisiä mittauksia ja mataloita (ei sellaisia, mihin olisin itse herännyt).

Loppujen lopuksi matalat loppuivat, kun vähensin insuliinia melkein 10 yks (24 -> 16). Aamun korkeita se ei kuitenkaan ole valitettavasti poistanut. Viime yön saldo: nukkumaan mennessä vs 8,5, klo 5.30 vs 9, klo 7.30 vs 14,7 ja olo on edelleen mukavan pöhnäinen. Tosin se ehkä johtuu siitä, että näin unta siitä, että oikean käden neljä sormea katkesivat sirkkelin avustuksella
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Huhtikuu 01, 2009, 11:09:35 ap »

Lainaus:

Hankalinta on se, että nykyään nousu jatkuu monta tuntia, vaikka tekisin kaikenlaisia tyrehdyttämistoimia. Viime lääkärikäynnillä neuvoteltiin myös siitä, että pitäisikö heti hypon yllättäessä laittaa pieni bolus estämään nousua.

Sama homma. Jos sokeri pääsee kahden pintaan, on koko loppupäivä pilalla huiman nousun takia - sen vuoksi olen alkanut tehdä kovimmilla matalilla sitä, että tottakai tankkaan hirmiän nopiaa hiilaria, ja otan pikku naukun bolusta taittamaan sitä huimaa nousua. Tosin se ei aina osu kohilleen - joko naukku ei auta tai sitten nousun tyrehdyttyä vesseli romahtaa taas, kun reaktiivisen paine hellittää. Mulla on se ongelma, että olen onneton paitsi hiilari- (aamupäivisin) myös insuliiniherkkä. Ja toisinaan se vaan menee reisille, ei sille oikein mitään voi. Aina ei voi onnistua, ei edes joka kerta  
Kirjattu

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Huhtikuu 01, 2009, 11:12:12 ap »

Sitäpaitsi ne on nuo "insuliinin vastavaikuttajahormonitkin" ihan vaan kohtuupaikkalaisten kotkotuksia... Vastavaikutusta ei tu kun kovasta viinanjuonnista krapula, minkä voi Zebra todistaa, kun sillä sitä on joskus ollut...  
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #13 : Huhtikuu 01, 2009, 11:20:12 ap »

Jos teillä mommi ei ole reaktiivisten kanssa ongelmaa, niin mikä järki on kyseenalaistaa niiden kokemuksia, joilla tätä ilmiötä on?

Kullakin lienee kylliksi opeteltavaa oman tautinsa kiemuroiden kanssa eivätkä mitkään "lainalaisuudet" koskaan kosketa kaikkia sairastavia.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Huhtikuu 01, 2009, 12:32:33 ip »

Lainaus:

Vastavaikutusta ei tu kun kovasta viinanjuonnista krapula, minkä voi Zebra todistaa, kun sillä sitä on joskus ollut...  

Heh, niin on. Jos krapula ei ois niin epämiellyttävä olotila, oisin mielellään koko ajan krapulassa. Silloin mun maksa ei ehdi näihin diabeteksen häirintäpuuhiin kun on muuta tekemistä.

Reaktiivisia on kyllä ollut silloin, kun oon syönyt reippaammin (yli 150 g / vrk) hiilareita. Mut jostain syystä mulla nuo reaktiiviset tulee hitaasti, vasta monen tunnin päästä. Kun syön alle 100, niitä ei ole ollut. Muukin maksan häiriökäyttäytyminen on vähissä, kun hiilarit pysyy suunnilleen alle 70 g.

Riskinsä tossa maksan hillitsemisessäkin, tottakai. Mut riskillähän tässä valitettavasti eletään. Ihan teoriassa: onko riskaabelimpaa pitää sokerit tasaisina pääasiassa välillä 4-10 (ja ottaa riski siitä, ettei maksa herätä shokista - joita mulla ei siis ole ollut vielä yhtään). VAI elellä sokereiden vuoristoradalla välillä 2-20 (ja luottaa siihen, että maksa toimii shokin yllättäessä). Oikeasti en tiedä. Nyt tuo eka vaihtoehto tuntuu sekä turvallisemmalta että mukavammalta.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Linkkejä