Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6915 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Hajonnut, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kesä-talviaika?  (Luettu 49844 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Vs: Kesä-talviaika?
« Vastaus #75 : Maaliskuu 26, 2011, 11:33:13 ap »

Tosi mukavaa, kun saadaan taas iltaan lisää valoista ja aurinkoista aikaa. ;D Sais toki olla vaikka koko vuoden noin, siis tuo tuleva kesäaika sitten vaan jäämään voimaan.

Toki siirtymisen vaiva minulle henkilökohtaisesti on vain tuo kellojen säätäminen käsin. Muuten ei mitään väliä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #76 : Maaliskuu 26, 2011, 12:00:40 ip »

Minulla kroppa on pari viikkoa reagoinut lisääntyneeseen valoon niin, että herään jo klo 5.30. Näin käy joka kevät, tosin tällä kertaa taisi Japanin matka varhaisine aikatauluineen nopeuttaa prosessia. Valon määrän lisääntyessä vähentelen samalla basaalia. Minä olen kevät- ja kesäihminen!  8)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Renzo

• Aktiivinen
« Vastaus #77 : Maaliskuu 26, 2011, 12:25:35 ip »

Minulla kroppa on pari viikkoa reagoinut lisääntyneeseen valoon niin, että herään jo klo 5.30. Näin käy joka kevät, tosin tällä kertaa taisi Japanin matka varhaisine aikatauluineen nopeuttaa prosessia. Valon määrän lisääntyessä vähentelen samalla basaalia. Minä olen kevät- ja kesäihminen!  8)

Voiko tätä paremmin ilmaista kellojen turhaa ja älytöntä kääntämisestä. :) :-*  Jos suomen elinkeino elämä vaatii aikaisempaa töiden aloittamista, niin eihän sitä ole kiveen hakattu etteikö voisi aloittaa työt tuntia aikaisemmin, niin silloin täytyisi vain yksi kello kalibroida,  eikä kymmentä. ??? ??? :P
Kirjattu
Kun avaan lompakkoni, minulle tulee outo tunne, että raha ei ole enää muodissa.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #78 : Maaliskuu 26, 2011, 12:45:19 ip »

Minun kroppani taas ei mihinkään valoon aamuisin herää. Minä tarvin paljon unta, oli sitten valoisaa tai pimeää eli itse uni ei ratkaise mitään. Aamu-uninen olen ollut aina ja illasta on kivaa nauttia vähän pidempäänkin, etenkin kesällä.

Minä ymmärän hyvin miksi halutaan pysyä tässä EU:n kelkassa, muistaakseni uutisissa taidettiin esim. painottaa kaikenlaisten maiden välisten lento- ym. aikataulujen helppoa hallintaa, kun on sama rytmi noissa siirroissa.

Eli ehdottomasti koko EU:n pitäisi sitten tehdä muutoksia, jos niitä halutaan. Joku maa yksin sotkee vaan omia asioitaan lähtiessään sooloilemaan.

Mutta nää on mulle noiden "viisaampien tahojen" asioita, joilla en pahemmin päätäni vaivaa. Oli kellonaika sitten mikä tahansa, niin minä nukun 8-12h vuorokaudessa ja päikkäreitä päälle ;) Mutta on todella kivaa kesäiltaisin istua terassilla auringossa iltakahvia juomassa vielä tuossa klo 21-22, siitä jos mistään mä nautin 8)
Kirjattu
Antsu1

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #79 : Maaliskuu 26, 2011, 13:14:53 ip »

Minun kroppani taas ei mihinkään valoon aamuisin herää. Minä tarvin paljon unta, oli sitten valoisaa tai pimeää eli itse uni ei ratkaise mitään.. .. Oli kellonaika sitten mikä tahansa, niin minä nukun 8-12h vuorokaudessa ja päikkäreitä päälle ...

Tässä huomaa eron: minä nukun valoisaan vuodenaikaan 6-7h/vrk ja pimeään vuodenaikaan 7-9h/vrk ja päikkärit päälle läpi vuoden.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

taitsa

• Vieras
« Vastaus #80 : Maaliskuu 26, 2011, 15:42:24 ip »

Onneksi en ole töissä kellokaupassa ;).
Kirjattu

Renzo

• Aktiivinen
« Vastaus #81 : Maaliskuu 26, 2011, 15:51:38 ip »

Lainaus
Minun kroppani taas ei mihinkään valoon aamuisin herää. Minä tarvin paljon unta, oli sitten valoisaa tai pimeää eli itse uni ei ratkaise mitään. Aamu-uninen olen ollut aina ja illasta on kivaa nauttia vähän pidempäänkin, etenkin kesällä.

Minä ymmärän hyvin miksi halutaan pysyä tässä EU:n kelkassa, muistaakseni uutisissa taidettiin esim. painottaa kaikenlaisten maiden välisten lento- ym. aikataulujen helppoa hallintaa, kun on sama rytmi noissa siirroissa.

Mutta nää on mulle noiden "viisaampien tahojen" asioita, joilla en pahemmin päätäni vaivaa. Oli kellonaika sitten mikä tahansa, niin minä nukun 8-12h vuorokaudessa ja päikkäreitä päälle ;) Mutta on todella kivaa kesäiltaisin istua terassilla auringossa iltakahvia juomassa vielä tuossa klo 21-22, siitä jos mistään mä nautin 8)

Suomen suvessa on mukava muutaman kerran nauttia koko illasta aamuauringon  ensi säteisiin ja suunnitella lähtöä nukkumaan. Jos tätä ei tee, niin ei tiedä suomen kesästä ja luonnon rikkaasta ääni maailmasta mitään!  :D :P :D

Eikä siinä vielä kaikki ettei kaikkea hyvää mahan täydeltä...... http://www.iltasanomat.fi/terveys/Kes%C3%A4aika%20-%20n%C3%A4in%20se%20vaikuttaa%20terveyteen/art-1288377943988.html

Meinasi unohtua ne onnelliset etelä EU:ssa jotka saavat nauttia pitkästä siestasta klo 13.00 – 17.00 , suomi poika et tyttö painaa niska hiessä. ::) :o :(
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010031511299578_ul.shtml

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 26, 2011, 16:02:19 ip kirjoittanut Renzo »
Kirjattu

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #82 : Maaliskuu 26, 2011, 18:30:04 ip »

Ensi yönä taas siirrytään tuohon keinotakoiseen kauhistukseen, toivottavasti viimeistä kertaa tämän maan historiassa.
Mitä,mitä...onko tiedossa jotain muuta käytäntöä??Juhannusta kohti!!!!!!! :D ;)
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Philomela

• Vanha tekijä
« Vastaus #83 : Maaliskuu 27, 2011, 10:15:51 ap »

Suomen suvessa on mukava muutaman kerran nauttia koko illasta aamuauringon  ensi säteisiin ja suunnitella lähtöä nukkumaan. Jos tätä ei tee, niin ei tiedä suomen kesästä ja luonnon rikkaasta ääni maailmasta mitään!  :D :P :D

Mulle on muutaman kerran käynyt niin, että lukiessa aika on unohtunut ja olen havahtunut linnunlauluun ihan pimeässä. Jep, alkukesästä linnut alkaa laulaa jo ennen auringonnousua. Se on aika mahtavaa  :)  Varsinkin jos sattuu olemaan niin kuuma kesä, että ovea vielä voi pitää auki.
Kirjattu

Renzo

• Aktiivinen
« Vastaus #84 : Lokakuu 28, 2012, 16:15:38 ip »

Annetaan vahteeksi viisaanpien kertoa : "Huh, kellonsiirrolla on karmeita vaikutuksia"  ???

http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288510750142.html

Kesä- ja normaaliaikaan siirtymiset voivat aiheuttaa viikon tai jopa pitemmän univajeen.
Unihäiriöistä kärsivillä kellonsiirroista aiheutuva rasitus pahentaa entisestään uniongelmia.

Kelloja siirrettiin taas tunnilla taaksepäin viime yönä, kun kesäaika muuttui normaaliajaksi. Vaikka tunnin muutos aikataulussa saattaa tuntua pieneltä, fysiologiset rytmimme sopeutuvat hitaasti äkillisiin aikataulumuutoksiin.

Ylilääkäri  Timo Partosen johtama ryhmä on tutkinut Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella kesäajan aiheuttamia vuorokausirytmin häiriöitä vuodesta 2004 lähtien.

- Koska valon ja pimeän vaihtelu on tärkeä meitä tahdittava aikasignaali, äkillinen muutos ympäristön valaistusolosuhteissa vaikuttaa esimerkiksi aineenvaihduntaan. Siitä seurauksena on usein ruokahalun kasvu, makeannälkä ja painon nousu, Partonen toteaa.

Koko väestön vuorokausirytmi häiriintyy kahdesti vuodessa, kun keväällä otetaan käyttöön kesäaika ja syksyllä siirrytään takaisin normaaliaikaan.

- Kesäaikaan ja normaaliaikaan siirtymisten aiheuttamat oireet ovat hyvin yksilöllisiä: toiset meistä eivät oireile lainkaan, toiset kärsivät muun muassa väsymyksestä ja univaikeuksista vielä viikkoja siirtymän jälkeen, erikoistutkija Tuuli Lahti THL:stä kertoo.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #85 : Lokakuu 28, 2012, 16:47:46 ip »

Se on vissiin niin, että itä/länsi-suuntaan matkailevat ovat sitten niitä onnellisia, jotka eivät kesä/talviajastakaan kärsi. Minä olen niitä onnekkaita ja siksipä olenkin mm. matkustanut todella paljon itä/länsi-suuntaan, vähän useampiakin tunteja on kelloa tullut siirrettyä ilman sen kummempia ongelmia ;D

Ai niin, siis koko väestönkö rytmi... miten me, jotka emme tunne yhtään häiryyntyvämme. Emme kait sitten kuulu "koko väestöön". Kait meidänkin rytmimme sitten jotenkin piilohäiriinnymme.
Kirjattu
Antsu1

Konrad

• Vieras
« Vastaus #86 : Lokakuu 28, 2012, 17:55:54 ip »

Mielenkiintoista, että isoimmassa osassa maailmaa ei ole kesäaika käytössä, vaikka kuin sen puute vaikeuttaisi lentoaikatauluja. Katsokaapa wikin karttaa:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kes%C3%A4aika

Diabeetikon kannalta ajattelen aamunkoittoilmiötä. Miten nopeasti se siirtyy tunnilla eteen- tai taaksepäin?
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07