Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Kantapää tulehtunut  (Luettu 10553 kertaa)

Zari

• Vieras
Kantapää tulehtunut
« : Maaliskuu 21, 2009, 16:50:17 ip »

A-PU-VA! Vaikka sitä olevinaan tietää ja taitaa asioita, niin nyt on käynynnä niin, että suutarin lapsella ei o hanskoja.

32v ja risat uraa tauvin kanssa takana ja nyt on kantapää tulehtunna. Päivystykseen kun hakeuduin (ihme) jo het alkuun oireiden tultua, lääkäri pelotteli tauvin jalassa jumivan jopa 10 vuotta. Meinasi itku tulla ja meinaa vieläkin tulla. Jalka todellkin on herttaisen turvoksissa nilkkaan asti reilusti. Punottaa ja kuumottaa, pientä lämpöäkin pitää. Olen aktiivi liikkuja ja hbA1c kohtuullisella tasolla jo pitkään ollut. tosin stressiä töissä eikä lomia oikeastaan vuosiin opiskelujeni takia. Sekin on ironista, että tänä talvena olen jopa kunnostutunut jalkojen rasvauksessakin ihan täräkästi enkä juurikan ole edes rassannut kantapäitä. Rikki se ei siis sairastuessaan ollut tuo käpälä.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Joko minä kohta linkkaan yhdellä koivella kuntosalilla???
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
Re: Kantapää tulehtunut
« Vastaus #1 : Maaliskuu 21, 2009, 17:41:51 ip »

Eikö lääkäri kirjoittanut antibiootteja? Ja joo, kyllä on kokemusta tulehduksista jaloissa, yleensä saaneet alkunsa rakkulasta. Mutta kyllä ne toistaiseksi ovat parantuneet aika äkkiä, siis viikoissa ainakin. Desinfiontia, bacibactia, bepanthenia, pumpulia, talkkia, milloin mitäkin, mutta jos on kunnon tulehdus, niin kyllä se antibiootit vaatii.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 21, 2009, 17:58:02 ip »

Minkälaiset hoito ohjeet sait?
Jos pääsit kotiin ajattelisi,niin ettei se välttämättä ole kamalan vakavaa.

Minkälaiset oireet ruusussa on?
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Zari

• Vieras
« Vastaus #3 : Maaliskuu 21, 2009, 18:03:16 ip »

Ai ni. Jep, on kuuri Kefalex 750mg/vrk. Aloittikin oikein kunnon boluksella lääkäri. Käski ottamaan iltapäivän ja illan aikaan 2250mg kolmessa osassa. Mutta ainakaan vielä ei mitään helpotusta ole koiven tilanteeseen tullunna. Turvoksissa on siis melkoisesti. Kuuria olen mättänyt kohta kolme päivää.

Lääkäri kertoi, että monesti hän on määrännyt 4 vkon kipsin jalkaan niin, että kantapää on jätetty paljaaksi. Näin kantapää ei vahingossakaan pääse rasittumaan/saa painetta. Totta kai minä tunnen kamalaa syyllisyyttä, kun otin vain kepit, enkä niitäkään tahdo malttaa käyttää. Siksi pelottaa, että näinköhän on lenkit heitetty meikäläiseltä tälle eloa....
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 21, 2009, 18:10:57 ip »

Antibiotithan tarvitsevat sen 2-3 vrk tehon saavuttamisksi.
Mulle on käynyt noiden tulehdus juttujen kanssa,niin et ne ekat pari päivää kipu vaan pahenee.

Onneksi mulla ei ole ollut,kun kynsivallin tulehduksia varpaissa joskus ammoisina aikoina 80 luvulla.

Ei varmaan kannata hirveesti sitä jalkaa rasittaa nyt,ennen kun se kipu siitä lakkaa ja turvotus ja punotus.

Kovin kauaa ei kannata odottaa,jos lääke ei tehoakkaan.
Kannattaa hakeutua vaikka hoitopaikkaansa.
Osaavat paremmin diabeetikon jalat.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Zari

• Vieras
« Vastaus #5 : Maaliskuu 21, 2009, 18:11:49 ip »

Ruususen kuvauksiahan minä todellakin heittelin, mutta kipu oikeastaan puuttuu. Vain kantapäällä astuttaessa on kipeä.

Lohdullista tuo, että voisi olla lieväkin kun kotio päästi ja töihinkin sillä kenkuttaan, mutta ehtona oli keppi... Ei o meikäläinen innokas keppien käyttäjä, ei. Valitettavasti.

Lepoa lähinnä lääkäri määräsi ja kantapää kosketusta yhtään mihinkään (paitsi sukkaan) kielsi. Kun iho ei ole rikki, ei tarvi putsatakkaan. Rasvaa olen laittanut ja vähän voimistellut, vaikka lääkäri ei siihenkään katsonut tarvetta olevan siksi, kun verenkierto on hyvä jalassa muutoinkin.
Kirjattu

Menni

• Matkailija
« Vastaus #6 : Maaliskuu 21, 2009, 19:25:23 ip »

Minä tässä mietin, että mikä on sinun vaivasi diagnoosi. Onko siinä planttarifaskiitti siis jalkapohjan jänteen tulehdus, joka kiinnittyy kantaluuhun. Kiristääkö pohjelihakset, yksi altistava tekijä edelliselle vaivalle.
Rasvapatjan tulehdus? Molempiin näihin kevennystä kantapään alle, iskunvaimennusta. Akuutissa tulehduksessa hyvä ottaa täysilepo tilanteen rauhoittamiseksi.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Maaliskuu 21, 2009, 22:57:30 ip »

Nythän asia on niin, että  ET VARMASTI LINKKAA KOIVELLASI MUUALLE KUIN UUDESTAAN LÄÄKÄRIIN!  

Eikös sairaslomakin olisi ollut enemmän kuin kohdallaan, sullahan on lämpöäkin?

Enkä halua pelotella ketään tai mitään, mutta Charcot`n jalkakin kävi kyllä mielessä kun luin tarinaasi. Siitä on täällä KP:lläkin ollut ketju, kukahan nopsajalka sen löytäisi?  

Mutta jos ei kohtapuoliin ala paranemisen merkkejä näkyä niin lääkäriin ja sassiin! Ja anna jalkaparalle lepoa...

Tsemppiä!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Maaliskuu 21, 2009, 23:01:40 ip »

Jos diagnoosi tuli päivystyksessä, itse tekisin tarkistuskäynnin pikimmiten vielä diabeteslääkärille/ortopedille. Noiden jalkavammojen kanssa ei ole leikkimistä! En halua pelotella, mutta onhan Charcot poissuljettu?

Muoks:  Oltiinkin Toukkiksen kanssa yhtäaikaa samalla asialla:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01726
http://www.diabetes.fi/ubbthreads/showfl...rue#Post1794247
http://www.diabetes.fi/ubbthreads/showfl...part=1&vc=1
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Maaliskuu 21, 2009, 23:15:32 ip »

Kiitti äskoo!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Menni

• Matkailija
« Vastaus #10 : Maaliskuu 22, 2009, 08:58:20 ap »

Niinpä, siksi sitä diagnoosia kyselinkin. Siis oliko sen veran asiantunteva lääkäri, että tiesi mistä kyse. Samainen charco kun välähti mielessä (kuulun hoitotiimin, joka kyseistä vaivaa hoitaa). Sitä ei tarvitse välttämättä olla, mutta ainakin sen mahdollisuus pitää poissulkea.
Kirjattu

Zari

• Vieras
« Vastaus #11 : Maaliskuu 22, 2009, 09:39:04 ap »

HERRA HYVÄSTI VARJELKOON!!! Vaikka uraa on kunnolla takana deeni kanssa, olen ollut onnellisen tietämätön tuollaisesta charcosta. Toisaalta lie onnikin.

Lääkäri, joka päivystyksessä sattui olemaan, on samalla d-polin lääkäri, joten jotensakin luotan kyllä hänen arvioonsa. Jalka sinällään on rauhoittunut, siis se kaksi vuorokauttahan siihen ab:n toimimiseen tarvittiin. Se on hassua, että vaikka minullakin olevinaan tietoa noista asioista jonkin verran on, niin sitten kun hätä sattuu omalle kohdalle, niin kaik kaikkoo kaalista!!

Tänä aamuna tarkistin koiven. Turvotus/punoitus on nyt lähes kokonaan poissa, joskin kuumalle jalka vielä tuntuu. MUTTA, nyt on sitten ilmestynyt melkoisen kokoinen mätäpaise tuohon jalan sisäsyrjälle suurin piirtein kantaluun päälle. Mietin mahdollisia syitä tuohon "röllykkään". En oikein muuta keksinyt, kuin että olen pitänyt sellaisia kenkiä jalassa suht paljon nyt, joista vuorta rikki järsi jokseenkin virkeä koiran pentumme. Olisiko se hangannut sitten pikkuhiljaa kantapäätä? Kengät ovat hiukan suurentuneetkin minulle, kun painoa on pudonnut vuosien aikaan pikkuhiljaa ja kengän kokokin jotenkin muuttunut. Ja kyllä, jalka antoi merkkejä, mutta kun on tyhmä pää niin on. Siis pikkasen tuntui kävellessä kantapäässä nyt viime aikoina...

Mikä se lie nyky ohje noille paiseille? Saako niitä mennä puhkomaan? Siis kun ei o tarttennu huolehtia moisista asioista, niin ei ole mitään älyä päässä. Joskus nuorena tyttönä muistan, että sormeen tuli hyvin herkästi kesä aikaan vastaavanlaisia mätäpesäkkeitä, joita jomotti niin vietävästi (olin joku rippikouluikäinen silloin). Hoidoksi fiksuna otin striilin neulan ja puhkaisin paiseen. Johan kipu helpotti. Nyt en enää uskalla ihan noin mennä tekeen.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Maaliskuu 22, 2009, 15:21:57 ip »

Lainaus:

Lääkäri, joka päivystyksessä sattui olemaan, on samalla d-polin lääkäri, joten jotensakin luotan kyllä hänen arvioonsa.  

Hyvä, että oli d-lääkäri jo päivystyksessä, joten diagnoosi on varmaan asiantuntemuksella tehty.  

Charcot on ilmeisesti aika huonosti tunnettu sekä diabeetikkojen että lääkäreiden keskuudessa. Ymmärtääkseni varhainen diagnoosi on siinä sairaudessa kullanarvoinen.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Zari

• Vieras
« Vastaus #13 : Maaliskuu 22, 2009, 16:01:44 ip »

Minä kävin apteekissa ja hain kirurgin veitsen, puhdistusainetta (tuoreempaa, mitä kotona oli...) ja steriilejä taitoksia sekä meporelaastareita. Puhkaisin rallukan ja tyhjensin sen. Tulokseksi sain ihan kiitettävästi märkäistä eritettä. Olo kantaluun päällä helpottui selkeästi. Lämpöä tosin taas nostelee, mutta onneksi on se kuuri jo päällä, ilman sitä en itse olisi uskaltanut alkaa repeloimaankaan. Saas nähdä, taitaa olla piiiitkä kipee edessä.
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Maaliskuu 22, 2009, 19:02:56 ip »

No säähän varsinainen puoskari olet (itse oppinut lääkäri)
Mulla kans noita operointeja varpaan kynsien kanssa riittää.

Ja oon vielä saanut luvankin siihen.

Täs viikko sitten taas kaivoin ja mätäähän sieltä tuli.
Ei punottanut,mutta joku tunne pisti kaivamaan.

No se parantu sillä.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Linkkejä