Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Sensorointi menossa  (Luettu 19093 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Re: Sensorointi menossa
« Vastaus #30 : Maaliskuu 21, 2009, 17:58:56 ip »

Mä huomaan ilmakuplan parhaiten just ennen kun se menee katetriin ja möllöttää siinä katetrin suulla. Silloin yleensä poistan sen eli irrotan pumpun, laitan tulemaan esim 14 yksikköä inskaa ja jos tsägä käy, ilmakupla tulee siinä mukana ja sen kulkemista katetrissa voi seurata. Ja se on joskus tosiaankin useita senttimetrejä pitkä pätkä katetrissa eli pahimmassa tapauksessa tulis 2 tuntia ilman inskan tuloa, jos sitä ei poistais. Pienet shamppanjakuplan kokoiset kuplat annan yleensä olla, kun niistä ei ole haittaa inskan tulolle. Alussa mulle tosin sanottiin, ettei se mikään ilmakupla ole vaan vain joku katetrin muovipinnan epäsäännöllisyys, mutta kyllä se vaan ilmakupla on.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #31 : Maaliskuu 21, 2009, 18:40:10 ip »

ite en oo koskaan viikon kuluttua heittänyt loppuja pois, mulle ei oo koskaan tosta sanottu tai en oo kuunnellu ?! Mut mulla kestää ampulli suurinpiirtein sen viikon, et ihan ok, ei kai se päivän päälle oo.

Miekin täytän itte ja apteekin täti sanoi, että heille se on hirveä vaiva ja kallista (tai kelalle), ja ihmetteli, voiko se niin vaikeaa olla. Sanoin että monelle kyllä on valmiiksi täytetyt paremmat, ei ole meidän vika ettei niitä valmiita kynäampulleja enää saa pumppuihin. Niitä kaipaan, vaikka tosiaan nopeasti itse täyttöön on tottunut.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Maaliskuu 21, 2009, 21:01:21 ip »

Ei mullakaan enään mennyt kauaa.
Ohjekirja oli kuitenkin varmuudeksi tukena.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Maaliskuu 22, 2009, 16:48:32 ip »

Tänään sitten vähentelin inskoja,niin et loppu tulos oli yli 20 sokeri.
Saas nähdä mitä sanotaan?
Sensorointi loppui jo,mutta sain kytkettyä sen uudelleen päälle.

Tänään lenkki oli rauhallisempi eikä kestänytkään,kun 2.20.
Ei hiilarit palanu!
Baana oli niin jäinen ja kuusen neulainen ja kaarnainen.
Lensin ylämäessä huom ylämäessä mahalleni katetri ja sensori varmaan huusi apua.
Kompastuin kaarnaan.
Keli oli hengen vaarallinen joihinkin alamäkiin otin sukset pois ja juoksin alas.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Maaliskuu 22, 2009, 16:54:09 ip »

Lainaus:

Tänään sitten vähentelin inskoja,niin et loppu tulos oli yli 20 sokeri.

Sepä se tässä onkin niin hankalaa: kun vähentää inskoja, niin sitten mennäänkin korkealla. Jos ei vähennä, ei pysty edes sataa metriä kävelemään ilman lisätankkuksia. Mutta onhan tässä loppuikä aikaa etsiskellä näitä oikeita inskamääriä  
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Maaliskuu 23, 2009, 18:16:05 ip »

Sensoroinnin tuloksena perus inskaa nostettiin,että ateria inskat saa pienenmäksi ja näin ollen hypot vähenisi.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Maaliskuu 23, 2009, 18:28:38 ip »

No oho   Mulla tehtiin samalla tavalla viime sensoroinnin yhteydessä ja kohta oli 90% insuliinista perusinskaa. Itse sitten vähensin reilusti, kun tajusin, että mitä isommat perusinskat, sitä hankalampi liikkua.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Maaliskuu 23, 2009, 19:30:46 ip »

no miten teillä d1-nainen ja Liisa..., nuo suhteet on ja paljonko menee sitä ateriainskaa per 10gHH? Eli onkos kuinka poikkeavat suhteet?

Mulla menee basaalia 30-32% kokonaismäärästä ja boluksia menee taas keskimäärin 0,9-1,1 ky/10ghh.

Ihan vertailutietona vaan kiinnostaisi, eihän näistä muuten sen kummempaa apua ole, kun yksilöllistä on
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Maaliskuu 23, 2009, 20:16:45 ip »

Lainaus:

no miten teillä d1-nainen ja Liisa..., nuo suhteet on ja paljonko menee sitä ateriainskaa per 10gHH? Eli onkos kuinka poikkeavat suhteet?
Mulla menee basaalia 30-32% kokonaismäärästä ja boluksia menee taas keskimäärin 0,9-1,1 ky/10ghh.
Ihan vertailutietona vaan kiinnostaisi, eihän näistä muuten sen kummempaa apua ole, kun yksilöllistä on

Heitänpä mietittäväksi tuosta bolus-basaalisuhteesta:

Jos aamupalan bolus menee (noin) klo 8, lounaan klo 12, päivällisen klo 17 ja iltapalan klo 21, niin onko väliä sillä, koostuuko päiväajan insuliiniannostelu pienestä basaalista ja suurista boluksista vai suuremmasta basaalista ja pienemmistä boluksista.
Tällöinhän bolukset häntineen kattavat lähes kokonaan aterioiden väliset ajat, ja saman asian ajaa toisaalta hieman korkeampi basaali. Kunhan kokonaismäärä aamusta iltaan on kutakuinkin sama.

Oletteko mahdollisesti samaa mieltä ? Onko tuo suhdekysymys epäoleellinen ?
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #39 : Maaliskuu 23, 2009, 20:26:04 ip »

Jos syö joka päivä suunnilleen saman verran ja samaan aikaan, ei liene ihan niin suurta väliä, mikä on boluksien ja perusinsuliinin suhde. Mutta heti, jos ruokarytmi poikkeaa, esim. ateria viivästyy tai jää väliin, niin hypoillehan sitä mennään jos aterian aiheuttamia verensokerin nousuja on osittain hoidettu isolla basaalilla. Samoin voisin kuvitella, että liikunta pitää osata huomioda paljon paremmin etukäteen, jos on niin iso basaali, että se kattaa jo aterioitakin.

Itselläni suhde on n. 30-35% perusinsuliinia ja 65-70% boluksia. Suhde on säilynyt samana, kun siirryin tammikuussa monipistoshoidosta pumppuun. Jossain vaiheessa hoitopaikassa sanottiin, että yleensä suhde on lähempänä 50%-50%, mutta kun kerran tämä toimii minulla, niin hyvä.

Olen muuten myös huomannut, että lyhytkin jakso, jolloin en pääse liikkumaan (n. 3 päivää) nostaa tosi paljon nimenomaan basaalin tarvetta.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Maaliskuu 23, 2009, 20:39:20 ip »

Oon vähentänyt basaalin siitä 90 %:sta noin 60 %:iin. En syö kovinkaan tasaisesti, vaan aamupala, joka on yleensä klo 12, saattaakin jonain aamuna olla klo 7. Iltapala usein puolen yön aikaan. Ateriainskaa n 1 ky/10ghh, kun tuolla 90%-systeemilla boluksia ei juuri uskaltanut pistää.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Maaliskuu 23, 2009, 21:05:51 ip »

Lainaus:

Onko tuo suhdekysymys epäoleellinen ?

No mulla ainakin ateriat vaihtelevat totaalisen paljon niin ajankohtien kuin hh-määrienkin suhteen.

Ja minulle on toitotettu koko ajan, että basaalin pitää kattaa vain perusinskan tarve, sillä ei pidä korvata boluksia. Kun välillä aamiainen esim. on klo 12 ja välillä klo 7, niin ei sitä basaalia voi turhan isona pitää. Mulla jopa toimii niin, että mitään aamunkoittoa ei ole, mutta vain aamupalan hiilareille menee reilusti enemmän boluksia kuin muulloin. No en voi edes kuvitella nostavani basaalia aamun tunneille, koska jos sattuisinkin nukkumaan muutamia tuntejä pidempään, niin hypo yllättäisi oikein kunnolla. Eli minusta basaali ei saa missään nimessä kattaa yhtään hh-vaikutuksen hoitoa.

Tästähän Saraheimokin totesi esitelmässään viimeksi, että jos pystyy syömään esim. 10gHH ilman boluksia (ja ilman, että sokerit nousee), niin silloin on basaalia liikaa...

Mutta jos aikataulu on päivästä toiseen sama, niin mikäs siinä silloin... otaksuisin. Itselleni vaan täysin vieras tilanne.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Maaliskuu 23, 2009, 21:30:07 ip »

Ajattelinkin alunperin, että basaali vaihtelisi vain esim. 40%...60% kokonaisannoksesta tuossa ajatusleikissäni.

Minulla boluksen (Humalog) vaikutus voi kestää jopa 6...7 h, joten hännät kattavat joka tapauksessa myös perusinsuliinia päiväaikaan.
Ja säännöllisyys on selkäytimessäni, pitemmästä ateriavälistä seuraa päänsärkyä, vaikka vs olisi normaalilukemissa.
Jotkut hankaloittavat elämäänsä epäsäännöllisyydellä, toiset taas säännöllisyydellä.

Eläköön yksilöllisyys.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #43 : Maaliskuu 23, 2009, 21:32:25 ip »

Lainaus:

Jotkut hankaloittavat elämäänsä epäsäännöllisyydellä, toiset taas säännöllisyydellä.

Hyvin sanottu
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Maaliskuu 24, 2009, 10:12:40 ap »

Mulla oli hirveen pienet basaalit ja isot bolukset.
Aamulla menee bolusta 10ghh/1 u
ja muilla aterioilla . 10hh/0.5u.

No tänä aamuna en pistänyt sitä laskurin kautta,kun perus inskaa nostettiin.

inskaa menee 22.35-27.9  vuorokaudessa josta perus inskaa eilen oli 10,25/47% ja  lisä annos 12.20 53%
hiilarit 149g.Puuttuu annoslaskurin sivusta menneet hypo eväät 17hh+ 40hh siripiri pötkö vastaanotolla.

No eipä noi basaalit nyt,niin pieniltä näyttäny,kun katseli toisten omia.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Linkkejä