Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Sensorointi menossa  (Luettu 19179 kertaa)

Jalari

• Vanha tekijä
Re: Sensorointi menossa
« Vastaus #15 : Maaliskuu 20, 2009, 22:32:12 ip »

Lainaus:

Jos sammutan sen pumpun ja kytken sitten päälle  vaikka tunnin kuluttua ja kun katetri on kiinni onko siitä haittaa.
siis meneekö sinne ilmaa?? tms...

Ei mene, mutta älä sammuta sitä, vaan laita väliaikainen perusannos joksikin aikaa niin ei tarvitse pelätä sitä että unohtaa inskat pois, tai jos vaikka jotenkin loukkaantuu niin että taju lähtee niin tietää että inskaa alkaa virrata taas vaikka tunnin päästä. Pumpun valmistaja meinaa että pumppua ei saisi ottaa kokonaan pois päältä ja/tai että liian pientä annosta ei saisi käyttää ettei ihon alla kanyyli menisi mahdollisesti tukkoon, mutta tuo on minusta ihan huuhaata. Ainakaan mulla ei ole mitään tommosta ilmennyt.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Maaliskuu 20, 2009, 22:42:15 ip »

Ja häh

Mulla Meikku piti ihan ok:na sitä, että joka viikko menee noin 100ky haaskuun ja sen lisäksi tietenkin ne pienet määrät katetrin täyttöön sekä välillä ilmakuplien poistoon.

Mun on ainakin pakko poistaa sellainen isompi ilmakupla katetrista, koska pahimmillaan se aiheuttaa sokereiden nousun reilusti. Joskushan saattaa tulla sellainen isompi, jopa 5-10cm "kupla" ja vaikkei se siis mitään muita ongelmia aiheuttaisi kudokseen mennessään, niin toki se aiheuttaisi sokereiden nousun, kun inskaa jää puuttumaan.

Eli mä tarkoitin tuolla edellisella ilma-jutulla vaan sitä, ettei se pieni määrä ilmaa kudokseen menneenä mitään aiheuta. Sanamukaisesti se ei aiheuta mitään, siis muuta kuin sen, että sokerit alkaa nousemaan...

Ihmiset kun yleensä luukee, että pienikin ilmamäärä verisuoneen aiheuttaa heti suunnilleen hengenmenon.

Mä esim. yritän aina iltaisin katsastaa, ettei katetrissa näy missään kohtaa pidempää ilmaosaa, koska juuri yöllä se mun pieni inskamäärä kostautuisi, jos olisikin osa sitä ilmaväliä. Jos mulla ei katetrissa ole ilmaa, niin eipä se yön kuluessa ehdi enää ampullista kudokseen asti mennäkään sen hitaan virtausnopeuden takia. Ampullistahan ei aina tosiaan millään ilveelläkään saa kaikkia kuplia pois, vaikka miten naputtelisi.

Kun pystyis aina pitämään pumppua niin, että se yhdistäjä ois alaspäin, niin silloinhan ne mahdolliset kuplatkin pysyisivät kiltisti mahdollisimman kaukana katetrista, mutta eihän se aina onnistu.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Maaliskuu 20, 2009, 22:54:19 ip »

Ja toinen häh  

Kannattaa pyytää sellainen resepti, että insuliinit varmasti riittää. Vähintään tuplasti sen, mitä vuorokaudessa käyttää. Ihan siitä syystä, että voi tulla ongelmia just näissä ilmakupla- jne -hommeleissa ja apteekista saa kyllä sen, mitä reseptissä lukee. Mulla meni alkuopetteluissa (vaikka oli valmiiksitäytetyt ampullit) välillä puolet inskasta haaskuun just noiden ilmakuplien takia.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Maaliskuu 20, 2009, 23:06:43 ip »

Ja mulla on jokaisessa viikon ampullissa aina valmiina se 100ky ylimääräistä, jota voi käyttää niihin kuplien poisajoihin tai sitten vaan imeyttää talouspaperiin ennen ampullin hävitystä. Toki ei ole kiinni mitenkään muusta kuin siitä, että yhtä ampullia voin käyttää vain viikon ja esitäytetyt ampullit ovat täynnä, ei siis vajaaatäyttöä

Ja inskaresepti on kuitenkin ihan sille mun normimäärälle kirjoitettu, siis ihan vähän vain yläkanttiin.

Tässäkin näkyy tää meidän yksilöllisyys
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Maaliskuu 20, 2009, 23:18:51 ip »

Se on varmaan eri homma noissa itsetäytettävissä, mutta toi liisan juttu, että vain 20 yksikköä sais jäädä käyttämättä, tuntui kyllä aika kovalta vaatimukselta, niin että siinä voisi miettiä tuota isomman reseptin pyytämistä.
Kirjattu

matilda

• Aktiivinen
« Vastaus #20 : Maaliskuu 21, 2009, 01:43:09 ap »

Mun mielestä juuri tuosta syystä kannattaisi jättää pumppusäiliöt apteekin täytettäväksi, eikä ruveta sohlaamaan niitä ite..
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Maaliskuu 21, 2009, 08:36:08 ap »

Käsittääkseni suurin osa apteekeista ei suostu täyttämään ampulleja (= maksamaan lupaa, joka oikeuttaa tähän) tai hakemaan YA:sta esitäytettyjä kun jostain käsittämättömästä syystä niitä ampulleja ei voida toimittaa muiden lääketoimitusten kanssa samassa vaan ne pitää hakea erikseen (siis apteekkari hakee omalla autolla, näin minulle on kerrottu).
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Maaliskuu 21, 2009, 09:05:04 ap »

Minä täyttelen säiliöt itse ja samalla saan myös päättää kullakin kerralla erikseen inskamäärän, jonka säiliöön laitan. Käytän samaa säiliötä viikon, ja kun viikkokulutukseni on kaikkine hukkavaroineenkin vajaat 200ky, valmiiksitäytetystä (Spiritissä 315ky) menisi yli 100 yksikköä hukkaan. Katetrin täytössä ja/tai ilmakuplien poistossa kuluu helposti inskaa, joten 20 yksikön hukkavara tuntuu aika pieneltä. Omassa reseptissäni on lähes kaksinkertainen määrä todelliseen tarpeeseen nähden.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Maaliskuu 21, 2009, 11:18:21 ap »

No mä tarkoitin vaan sitä, että on se niuhoa hoitotahon puolelta, jos sanotaan, että 20ky voi/saa mennä hukkaan, siis ampullillisesta. Ja jossain muualla todetaan, että ihan ok on tuo 100ky:n hukkaan meno viikottain...
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Maaliskuu 21, 2009, 15:03:45 ip »

Jep.

Mullahan sai alkunsa se isompi inskaresepti siitä, kun pumppuedustaja ehdotti, että alkaisin vaihtamaan ampullin 2 kertaa viikossa. Eli sitä varten piti kirjoittaa isompi resepti. Mutta sitten ei tarvinnutkaan vaihtaa kuin kerran viikossa ja resepti jäi siihen tilaan eikä haittaa yhtään. Jos oisin noita täysiä ampulleja vaihtanut 2 kertaa viikossa, niin olisi tullut vielä rutkasti enemmän hukkainskaa.
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Maaliskuu 21, 2009, 17:01:20 ip »

Hyvä vinkki,eikä olisi kovin äkkiä tullut mieleen.

70% basaalit 1h sitten 50% 8.15-13,30
Tänään aamu sokeri kello 9.oli 9.0
Kaurapuuroa,hilloa 2kpl kananmunia,ruisleipä ja 2 mandariiniä,suolakurkkua.

Painettiin Pirkkalasta-Lempäälään kaasulinjaa pitkin.
Jalari taitaa tietää

Ekan tunnin aikana sokeri laski tosi rajusti sensorista katsoen.Lähtö arvoa en tohtinut katsoa sensori näytti 19. lääkettä. meni 0.25u ja kello 10 jälkeen 0.2u Tunnin jälkeen otin 12hh sokeri oli 8.9 .Ja sitten pelko otin geeliä joka nostikin sitten 16.9.

pelkäsin että tulee joku happomyrkytys sitten tunnin päästä 14.5  ja autoon mennessä 14.2. sitten 1yksikkö bolusta.
et sit on 2 ääripäätä ehkä se 0.25 vois olla ihan hyvä ja pumpun tiputus pois ekat 30 min.

Tunteja tuli 4.Ja kilsoja noin 40km.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Maaliskuu 21, 2009, 17:02:47 ip »

Hoitaja puhui kyllä isommasta reseptistä,jos ilmenee ongelmia.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Maaliskuu 21, 2009, 17:05:02 ip »

Mä olisin NIMEN OMAAN halunnut,niitä valmiiksi täytettyjä pulloja.
En saanut!
Kirjattu
G 640+ Humalogi

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Maaliskuu 21, 2009, 17:09:59 ip »

Mä en ole edes älynnyt katsoa sitä ilmaa katetrista muuten kun sen laiton ja täytön yhteydessä.

Letkussa kyllä näkyy sellaisia ihme vaaleita laikkuja mitähän ne mahdollisesti on?

semmosia pätkiä,kun ennen oli lasinen pieni pilli millä labra otti veri kokeen ja kun sen pudottais ja laittais sen ensin katetrin sisään ja hieman napsuttelis niitä erilleen.

Oon ajatellu sen olevan matkalla olevaa inskaa.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Maaliskuu 21, 2009, 17:33:34 ip »

No kyllä mä ihan silmämääräisesti näen onko letkuun asti mahdollisesti ilma päässyt. Itseasiassa samalla tavalla kuin sitä katetria täyttäessäni seuraan katseella missä kohti inska on menossa.

Vaikea kuitenkin kuvata sanallisesti mikä se ero on, mutta just eilen, kun ajoin ampullista pois sellaisen vähän isomman ilmakuplan, niin katetrissa näki tosin hyvin, kun se ilmestyi yhdistäjästä katetrin puolelle ja sitten kulki eteenpäin... oli muuten tosiaan useamman sentin mittainen

Silloin, kun katetrissa on vain inskaa matkalla, niin eihän siinä mitään selkeitä eroja ole, samalta näyttää koko matkan. Täynnä inskaa kun on.

Näin mä olen pähkäillyt ja toiminut
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54