Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Sensorointi menossa  (Luettu 19178 kertaa)

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
Sensorointi menossa
« : Maaliskuu 20, 2009, 11:11:48 ap »

Sensori näyttää päin honkia!
Aamulla sensorin lukema 8. v.s mittari 16.aamulla klo 7.
sitten sensori kävi 19.
Ja laski sieltä 11.
v.s mittari näytti 4.4 alkasin syödä tuli hirvee hypo.kello 9.30.
Hypossani syötin lukeman päivitettäväksi.
Sensori herjasi kaliprointi virhe.syötä v.s nyt.kello 9.50.
Mittasin uudelleen 4.8.sensori hälytti kello 10.25 matala sokeri 4.5 ja taas uudelleen kello 10.55 4.2.

Noi mun sokerit menee laidasta laitaan,niin lujaa ettei edes sensorit pysy mukana.
D-hoitaja sanoi että voin sitten liikkuessakin seurata niitä pumpun näytöstä,mutta kun istun paikallani ja ne silti menee kun vasikan häntä.

Tää on,niin tätä.Oon varmaan toivoton tyyppi jonka sokerit ei koskaan tasaannu.
Onkohan toi humalogi vähän jytky lääke mulle?

Aamunkoitto ilmiö on aikas moinen sotkija ja sit hypo tulee usein.

Tän pumpun kanssa oikein mikään lenkki ei ole onnistunut ilman hypoa.Tai on 2 kertaa 6km hiihtolenkki.

Toiseen söin lounas aikaiseen hypoon maito ruis kaurapuuron ja appelsiinin enkä pistänyt boluksia.
säädöt 50% takaisin tullessa olikin vastaheitto pelissä.

Siiri mitenkäs se Apidra vai kuinka se kirjoitetaan toimii liikkuessa?
Jos pistäisit vaikka yksityis postilla.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

d1-nainen

• Lentävä kynä
Re: Sensorointi menossa
« Vastaus #1 : Maaliskuu 20, 2009, 11:20:01 ap »

Mulla on ollut samanlaista sensorin kanssa, että ei se pysy mukana ja näyttää 10 pykälää liikaa tai liian vähän kuin mitä mittari.

Oletko kokeillut lenkkeillä siten, että irrotat pumpun kokonaan ja syöt ilman boluksia pari tuntia ennen lenkkiä? Mulla se on ainoa konsti lenkkeillä ilman hypoa. Jotkut pienet basaalin alennukset  ei vaikuta mitään, jos haluaa tunnin juosta, sitä inskaa on kuitenkin liikaa. Toinen vaihtoehto basaali alas jo mooonta tuntia ennen lenkkiä, mutta se vaatii ikävää suunnittelua.

Ps mä käskin ottaa sensorista kaikki hälytykset pois, muuten sitä rakkinetta ei kestä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 20, 2009, 11:31:52 ap »

Joo sitten kun alan juosta.toi hiihto onkin kevyttä hommaa.
Hypo tulee 30 min kun oon lähteny hiihtään.

Kun en ole uskaltanut irrottaa sitä pumppua "vielä" ja noi lenkit hiihtäen kestää kauemman kun sen tunnin.

Huomenna aijon tehdä pitkän hiihtolenkin,kun likat menee harrastukseensa.
Lataan itteni täyteen kaurapuuroa ja ruisleipää ja kananmunia.

sit pistän 2h ennen 30% ja 1h ennen 50% ja puolet ateria inskasta ja syön vielä banaanin ennen lähtöä.
Toi sensori huutaa 3.9.
Täytyy varmaan lähtee keittään lounas puurot!

Ristiriitaisia mietteitä:sanottua että pienennystä ei saa laittaa 50% pienemmälle.
Kuitenkin pumpun voi ottaa poiskin.
Mun tarvis kirjottaa sulle varmaan yksäri,kunhan tokenen.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #3 : Maaliskuu 20, 2009, 12:01:00 ip »

Kokeile vaan ihan rohkeasti sitä pumpun pois ottamista! Jos hypoja on, niin se on selvä merkki, että insuliinia on liikaa. Itse en ainakaan kovin montaa kertaa viitsisi kokeilla liikkua pumpun kanssa, jos tietäisin, että hypoja kuitenkin tulee. Vaarallisempi ja epämukavampi vaihtoehto se on liikkua liian insuliinin kanssa, kuin se, että ottaa sen pumpun pois.

Pikainsuliini vaikuttaa n. 3 tuntia, eli jos otat pumpun tunniksi pois, niin elimistössäsi on ihan hyvin insuliinia vaikuttamassa. Mittauksia vaan sitten ennen liikuntaa, mahdollisesti liikunnan aikana ja jälkeen. Jos pumpun ottaa pois, niin liikunnan jälkeen saattaa joutua ottamaan lisäbolusta, ettei sokerit lähden siinä vaiheessa nousuun.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 20, 2009, 12:22:20 ip »

Mutta mun noi hiihtolenkit voii kestää 1-4tuntia,etten voi sitä irrottaa.
Kokeilen sitten joskus,kun meen jumpalle,juokseen,uimaan.
Tua ladulla sitä olis varmaan vaikee kytkee tunnin jälkeen takaisin.
Nyt kun on tää sensori,en taida uskaltaa kokeilla,mitään omiani.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Maaliskuu 20, 2009, 12:46:41 ip »

Tuli mieleeni, että voisko sitä pumppua vaan sulkea, ei siis irrottaa (tai laittaa TBA:lla meneen esim. vain 10%). Sitten lenkilläkin voisi tarpeen vaatiessa käynnistää udelleen tai muutta temporarya...

En tosin tiedä miten käy, jos pumppu on suljettuna, mutta kiinni. Voisko siitä olla jotain haittaa?
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Maaliskuu 20, 2009, 12:50:57 ip »

Olen nyt harrastanut iltaisin puolitoistatuntia kestävää liikuntaa ns. maksimitasolla, eli että enempää ei irtoa tästä kropasta (vielä). Peruskonsti on noin 2-3 tuntia ennen liikuntaa kevyt päivällinen johon konservatiivisesti ateriainsuliinia ja samall aperusinsuliini nollaan. Liikunnan alkaessa sitten olen käyttänyt 15% normaalista annoksesta. Tässä varmaankin pitää huomioida nyt se absoluuttinen inskkamäärä, joka on minulla iltaisin 0,25 yksikköä tunnissa jos pumppu on 15%:lla!  Pelaamisen aikana vedän puolilitraa ylimakeaa sekamehua (1,25 desiä (125 g) tiivistettä ja loput 3,75 desiä vettä). Ei ole hypottanu, vaikuttaa pitävän yllättävän tasaisen tuntuisena sokerit.  Liikunnan jälkeen heti annosoppaan mukainen korjausannos, useimmin kyllä on ollut sokerit korkealla kuin matalalla tän rankan liikunnan jälkeen. Ilmeisesti mehun makeutta saisi laskea.

Mutt siis oma kroppasysteemini ei siedä juuri yhtään aktiivista insuliinia liikunnan yhteydessä. Läksin kerran kävelylle ja aktiivista isuliinia oli aterian jäliltä kropassa 2,6 yksikköä. Tuli isot hypot puolen tunnin päästä.
Kirjattu

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #7 : Maaliskuu 20, 2009, 12:56:58 ip »

Itse olen myös kokeillut sellaista, että laitan pumpun vain tosi pienelle, enkä ota kokonaan pois. Siis annos esim. 0,05 ky tai 0,10 ky tunnissa. Välillä olen myös kokeillut sellaista, että otan pumpun pois joksikin aikaa ja laitan sen takaisin kesken liikunnan. Olen myös kokeillut sitäkin, että otan pumpun pois liikunnan alkaessa. Puolessa välissä liikuntaa mittaan ja laitan pikkuruisen lisäannoksen ja sitten taas jatkan ilman pumppua. Itselläni on se kokemus, että joka liikuntakerta on hieman erilainen ja saa kyllä mittailla ja säätää paljon. Mutta kun viitsii sen tehdä, niin tuloksetkin ovat hyvät.

Totta on, että jos liikunta kestää 4 h, niin pumppua ei voi ottaa pois ainakaan koko ajaksi, mutta varmaan voi säätää annoksen kuitenkin tosi pienelle, niin ettei tulisi hypoja. Toivottavasti löydät hyvän ratkaisun itsellesi!
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Maaliskuu 20, 2009, 13:35:05 ip »

Lainaus:

joka liikuntakerta on hieman erilainen

Joo näin on, valitettavasti   Mulla on usein pitkällä lenkillä myös osan ajasta pumppu kiinni kanyylissa ja sitten irrotan kanyylin tarvittaessa, näin myös maratonilla. Silloin insuliini virtaa kuitenkin koko ajan katetrissa eikä pitäisi ainakaan tulla tukkoja tms.

Viime aikoina olen yrittänyt liikkua joka päivä ja samaan aikaan, mutta mielestäni kyllä pumpun kanssa pitäisi olla mahdollista liikkua eri aikoina ja eripituisia rupeamia. Ja myös ilman puolen vuorokauden suunnitteluja. Taitaa olla liikaa vaatimuksia  

Niin kun mulla on vielä sellainenkin vaatimus, että en halua syödä liikkuessa   ja juodakin haluan vain vettä.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Maaliskuu 20, 2009, 14:36:23 ip »

Lainaus:

Sensori näyttää päin honkia!
Aamulla sensorin lukema 8. v.s mittari 16.aamulla klo 7.
sitten sensori kävi 19.
Ja laski sieltä 11.
v.s mittari näytti 4.4 alkasin syödä tuli hirvee hypo.kello 9.30.
Hypossani syötin lukeman päivitettäväksi.
Sensori herjasi kaliprointi virhe.syötä v.s nyt.kello 9.50.  

Kokemuksieni mukaan sensoriin ei kannata syöttää (siis päivittää) lukemia, joissa sensorin ja mittarin lukemat eroavat liikaa toisistaan. Sensori saattaa seota siitä.

Pumppu saattaa lisätä insuliiniherkkyyttä entisestään, kun käytössä on pelkkä pikainsuliini ja sitä tulee koko ajan tasaisella syötöllä. Minulla esim. herkkyys lisääntyi vielä vuoden pumppuhoitoon siirtymisen jälkeenkin. On pitänyt vähentää sekä basaalia että boluksia.

Liikuntaa ennen vähennän basaalia jo ainakin tuntia aikaisemmin. Ellen ehdi tehdä sitä, pienennän basaalia niin, että jäljelle jää vain 10-20%. Joskus joutuu silti kaivelemaan siripiriä taskusta.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Maaliskuu 20, 2009, 14:43:14 ip »

Niin sitten vielä sellainen juttu, että saattavat hoitopaikassa ehdottaa, että ensin sokeritasapaino kuntoon ja sitten vasta liikkumaan. Minulla tuo homma ainakaan ei toimi lainkaan, koska ilman liikuntaa insuliinintarve on niin paljon suurempi kuin 3-5 kertaa/viikko liikkuen, että jos insuliinit laitetaan liikunnattoman tilanteen mukaan, niillä ei pysty liikkumaan ilman massiivisia hiilaritankkeuksia ennen joka lenkkiä (insuliinin tilapäisen vähentämisen lisäkis).

Toinen vika tuossa ohjeessa on se, että mulla ainakaan sokeritasapainoa nyt vaan ei löyty, ei sitten millään konsteilla, niin että jos jäisin sitä päivää odottamaan, että sokrut on koko päivän ok, niin tulis jo noutaja, ennen ku pääsisin lenkille  

nimim. elän nyt enkä "sit kun"
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Maaliskuu 20, 2009, 18:38:41 ip »

Mun eilinen lenkki kutistui tuntiin,koska pitikin lähteä tayssiin sensori asetukseen.
Yöllinen hypo 2.7 nosti sokerit hi soitto tayssiin kello 9.
Odotin jo hiihto vaatteet päällä tarkoitus oli vetää 25km luistelu hiihto lenkki.

pienensin 30% ja sitten 50%.
Lähtiessä sokeri 19. söin banaanin ja urheilu juomaa.
30 minuutin päästä näin tähtiä ja söin kääntö paikalla 40hh patukan.Kotiin 14 sokereilla.

Jos sammutan sen pumpun ja kytken sitten päälle  vaikka tunnin kuluttua ja kun katetri on kiinni onko siitä haittaa.
siis meneekö sinne ilmaa?? tms...

Katselin tänään urheilu liikkeessä sitä malto6.
sekoitetaan 4-5dl vettä tai urheilu juomaa 1dl jauhetta.
Nautitaan 1h-30 min ennen kestävyys liikuntaa.on 45hh.

en ostanut vielä .mulla oli sitä joskus,mutta silloin oli liian jytkyä.

Olis pitäny odottaa et noi lumet sulaa.(pumpun kytkentää)
Toi hiihto on niin ihanaa näin keväällä varsinkin jos arska paistaa
Kirjattu
G 640+ Humalogi

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Maaliskuu 20, 2009, 20:14:38 ip »

En oikeastaankaan tiedä tuosta, jos kokonaan sulkee pumpun toiminnot. Siksi teenkin niin, että tarvittaessa napsaisen katetrin irti kanyylista, niin silloin ainakin inskaa valuu koko ajan eikä pääse ilmaa.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Maaliskuu 20, 2009, 20:44:48 ip »

Tuo ilman menon pelkääminen on minusta kyllä ihan turhaa. Suljetusta järjestelmästähän on kyse.

Ja toisaalta sitä ilmaa pitäisi mennä melkoiset määrät ennenkuin se mitään aiheuttaisi. Juttelin tuossa sen antibioottikuurini aikana hoitsun kanssa tuosta, kun yleensä ihmiset pelkää kauheasti ilman menoa esim. ihan nesteytysten kohdalla. Tosiaan pienet määrät ei aiheuta edes laskimoon suoraan mennessään mitään ongelmia, kertoili hoitsu.

Ennemminkin tuossa voi tulla eteen se, että tulee tukkeumia tai muita vastaavia. Siitä neuvottiin mm. pumppukurssilla, että kun pumpun irrottaa vaikka saunan tai uimisen ajaksi, niin pumppua ei kannata sulkea, vaan jättää se päälle, vaikkei kytkettynä olisikaan.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Maaliskuu 20, 2009, 22:26:50 ip »

No ei sitten varmaan ole hätää,vaikka itse pulloja täyttäessä niihin jäisikin pienen pieniä ilmakuplia.

On nyt täyttänyt 1.4 milliä pulloon,mutta viimeksi jäi melkein milli.
Inskaa on mennyt melkoisesti haaskuun.En tiedä vieläkö saan siitä 10ml pullosta yhden annoksen.sen olis pitänyt riittää varmaan kuukauden.
yksi pullo ruisku mikä nyt liee 1.4milliä meni haaskuun,kun ei saatu hoitajan kanssa ilmoja pihalle.

saas nähdä mitä apteekissa sanovat.
Täytyy täyttää huomenna vähemmän ja vähän laskeskella.

Hoitaja sanoi et semmonen 20 yksikköö vois jäädä käyttämättä.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54