Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: "äiti,mulla on heikko olo"  (Luettu 5443 kertaa)

Lumikukka

• Vieras
"äiti,mulla on heikko olo"
« : Maaliskuu 18, 2009, 08:20:52 ap »

Meillä on 5-v iloinen ja urheasti sairauteensa suhtautuva d-poika. Hän on kuitenkin kovasti huolissaan sokereistaan. Pyytää usein mittaamaan esim. iltapalan jälkeen että on kumma olo ota napsu. Ei auta että selitämme että se on varmasti väsymystä eikä nyt voi olla matalat sokerit.Sitten mitataan ja sokerit ovat jotain 9 useimmiten.

Eilen olimme avoimessa päiväkodissa missä poika rakastaa laulutuokiota. Rynnisti sieltä kuitenkin äidin luo ihan huolestuneena että hänellä on heikko olo. Mitattiin ja vs 9. Onneksi ehti takaisin lempparinsa "piiri pieni pyörii" pariin. Mutta itselle tuli kurja olo, huolestuneisuus sokereista pilaa häneltä jo kivoja ja odotettuja juttujakin .

Hänellä ei ole ikinä ollut shokkia eikä hypoja ole mitenkään hirmu usein. Yritän myös olla hössöttämättä taudista liikaa ja olemme esim. reissanneet paljon.Nyt on tullut meille vauvakin joten diabetes jää ehkä vähemmälle huomiolle kuin ennen.Olemme kyllä painottaneet että outo olo on sanottava vanhemmille, useimmiten se vain menee metsään eikä kyseessä olekaan hypo.Luulen että tämä huoli johtuu pojan luonteesta, hän on herkkä ja tunnollinen.Itse olin samanlainen lapsena, pienikin virhe koulussa jäi kaivertamaan pitkäksi aikaa.

Onko muita pieniä "luulosairaita" jotka pyytelevät usein vs-mittausta?Surettaa vain että pieni kantaa sokereista huolta hauskoillakin hetkillä
Kirjattu

viikari

• Jäsen
Re: "äiti,mulla on heikko olo"
« Vastaus #1 : Maaliskuu 18, 2009, 08:42:34 ap »

Hei
Meillä myös kohta 5-v poika ja hänen koodinsa vs mittauksen otolle: "äiti nyt alkaa pää tulla kipeäksi" ja sitten mitataan siis normalimittausten välissä arvot voiva sitten olla yleensä alle 10 ja harvoin alle 4. Poika on kanssa tosi tunnollinen ja jos joskus tulee korkea (ja äiti menee vahingossa huolestumaan) saattaa pohtia itsekin esim. äiti en ole vielä käynyt tänään kakalla jne tai sitten sanoo että joku asia harmittaa... sitten juodan vettä tanssitaan ja pompitaan ja mittailaan uudestaa (kun ei kipeä) jos ei laske käytetään Novoa tosi harvoin tosin.( Tarkistaa usein syömisetkin vielä minulta ,jos joku muu ne tarjoaa.Huolestumisen syyksi syytän impulsiivista itseäni kun en aina muista miettiä ettei kaikkea tarvitse pohtia ääneen. Kerran pyysi mittaamaan ketomittarillakin kun oli korkea ja säikähdin oli onneksi 0.0.Välillä poika saattaa sanoa sitten ennen mittausta "ole korkea" jos haluaa jatkaa leikkiä tai "ole matala"jotta saisi syödä enemmän eli välillä ruoka tökkii taas välillä söisi jopa enemmän. Onneksi suurimman osan aikaa on kuitenkin murehtimatta, mutta ehkä lapsi on tarkempi silloin jos etukäteen sanotaan kerro heti jos tulee matala olo jännittävässä paikassa. Meillä poika muutuu vs ollessa 4 ja 5 uppiniskaiseksi ja hankalaksi siitä yleensä tunnistaa ja pihalta vaikea saada silloin sisälle, mutta jos alle 4 on jo lauhkea. Kova liikkumaan juoksee pomppii leikkii ja opettelee hiihtoa.. tykkää askartelusta ja osallistuimesta kaikkeen. Kovin positiivinen ja iloinen saadessaan olla kotona,vaikka kovin sosiaalinen onkin, kun meilläkin vauva ja äiti kotona.

ps: meillä vauvantulo "aktivoinut" isän auttamaan pojan hoidossa enemmän:)
Kirjattu
D.synt.2004
3-pistos P+A,L(N)

SatuSinikka

• Jäsen
« Vastaus #2 : Maaliskuu 18, 2009, 09:54:57 ap »

Moi Lumikukka!

Meillä on myös näitä "outo-olo-hetkiä" usein. Ei ihan päivittäin mutta usein kuitenkin. Ja mitataan se verensokeri koska lapsi haluaa varmistuksen. Outoja oloja varmistellaan esim. iltapäivisin ja illalla kun on nukkumaanmenoaika. Ne on yleensä sellaisia rauhallisia hetkiä kun lapsi ei touhua kovasti ja ehkä niihin liittyy usein väsymystäkin.

Eli tuttu juttu meilläkin.

t. SatuSinikka
Kirjattu
Keskustelemassa diabeetikon äitinä

iitu74

• Jäsen
« Vastaus #3 : Maaliskuu 18, 2009, 10:27:08 ap »

Kyllä meilläkin tyttö pyytää mittaamaan kun on "outo" olo, sanoo vaan ettei tiedä onko paha olo vai nälkä vai mikä on. Välillä arvo on korkea, yleensä melko normaali, välillä matala. Huonon olon olen melko usein päätellyt johtuvan siitä että joko sokerit ovat hieman liian nopeesti laskussa tai nousussa. Eilen huomasi kyllä päällekin päin mistä on kyse kun tyttö valitti pahaa oloaan tunti ennen päivällistä. Oli ihan kalpea, hikeä pukkasi, makasi vaan sohvalla ja mittari näytti 3,0. Ensiksi annoin neljä siripiriä, mutta sitten annoin vielä 1/2 dl juissia kun näytti siltä, että tyttö sammahtaa sohvalle. No hiilarit sitten alkoivat tehdä tehtäväänsä ja syömään mentiin 7,4 arvolla. Hiilareita meni yhteensä 75 ja boluksia laitoin vain 60:een ja iltapala arvo oli sitten 7,6. Eli suht koht hyvin selvittiin, jopa ilman reaktiivista, ainut kurja homma oli tytön huono vointi
Kirjattu

meekuu

• Intoilija
« Vastaus #4 : Maaliskuu 18, 2009, 11:07:19 ap »

meillä on 2 vuotias joka puhuu sanoja vasta ja helppoja kolmen sanan lauseita. aamusin kun on rauhallinen (vilkas tapaus) niin saattaa tulla mun luokse ja sanoo "mittaa" haen mittarin ja lataan sen valmiiksi ja sanon että "anna sormi" ja antaakin ja heti jos ei piippaa tulee sanat " ei tuu" ja sit kun piippaa alkaa taputtaa käsiään onnessaan lukemat on jotain 5-6 luokkaa mutta voisiko 2 vuotias tietää/tunnistaa ja osata kertoa/ilmasta meille sen...jos sekottaa nälän tunteeseen. Voiko 2-vuotias olla niin fiksu että ymmärtää ettei saa syötävää ikinä ilman mittausta ja alkaa ymmärtää sairauttaan.
yllätin kerran syömästä pahvin palasia matalaan no ei ne auttanut ja vaihdettiin pahvin palaset siripiriin.
tänään on vuos diabetesta takana.. poitsu oli sairastuessaan 1v1kk ikänen, ei edes osannut kävellä vielä.
Kirjattu
poika 02/07
sairastu 03/08
Animas pumppu 05/09 lähtien

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Maaliskuu 18, 2009, 11:09:42 ap »

Vaikka olenkin aikuinen, niin vastaanpa. Minulla on lähes koko d-taipaleen ajan ollut tuota, etten tiedä, johtuuko huono olo matalista sokereista vai muusta ja ainoa keino selvittää asiat on mitata. Aina silloin tällöin on joku kommentoinut, että "taasko sä mittaat", mutta olen ottanut sen kannan, että mittaan silloin kun tarvii. Mielestäni parempi silloin mitata kuin jäädä arvuuttelemaan oloaan, silloin varsinkaan ei pysty nauttimaan siitä, mitä tekee, jos vain miettii, että onkohan tässä hypo kohta tulossa. Mulla on useinkin ollut sellaisia tilanteita, että olen ollut lähes varma, että hypo hiipii ja sokrut on kuitenkin mitatessa reilusti päälle 10 tai jopa 20; hypo-oireet kun ovat aika samanlaiset kuin esim. esiintymisjännityksessä tulevat oireet, mikä kannattaa ottaa huomioon sitten, kun mennään kouluun ja alkaa olla esitelmiä tms.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

TbT

• Aktiivinen
« Vastaus #6 : Maaliskuu 18, 2009, 11:42:10 ap »

Hei !

Meillä myös "matala olo"- tuntemukset arkipäivää, sattuvat usein illalle ennen nukkumaankäymistä. Lapsi on harvoin ollut väärässä, joten aina mitataan ja yleensä tankataan.

Hehkutan tässä samalla uutta vs. mittaria Accu-Chec Compact Plus. Eilen haettiin ja ensimmäisenä asiana oli iskälle joka töistä saapui, että kato...ja taas mitattiin, liikuttavaa, että lapsi voi innostua sokrun mittaamisesta, kyllä me muutkin mitattiin.

Mittauslaite on miellyttävän kivuton, sijaitsee mittarin kyljessä ja sisällä rulla missä on 17 mittalansettia. Jess!
Meidän lempilaite, ehdottomasti .

Anteeksi, nyt meni ihan ohi aiheen ja saattoi mennä sanatkin sekaisin, mutta kiirus vaivaa.
Kirjattu
Asioilla on tapana järjestyä...

SatuSinikka

• Jäsen
« Vastaus #7 : Maaliskuu 18, 2009, 13:03:37 ip »

Me joudutaan kilpailutuksen takia haikeina luopumaan tuosta mittarista, minkä te olette saaneet. Se on tosi hyvä!! Kaikki on samassa paketissa.

SatuSinikka
Kirjattu
Keskustelemassa diabeetikon äitinä

TbT

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Maaliskuu 18, 2009, 13:07:46 ip »

Voi harmi!

Me joudutaan luopumaan Acensia Contourista mutta oli iloinen yllätys tämä uusi hieno. Eilen sain 4 erilaista kokeiltavaksi.

Toivottavasti teillekin löytyy parempi tilalle. Näin välinehuollossa uuden mittarin, se oli eilen tullut joten ei saatu vielä koekäyttöön...joku kaksiosainen nimi
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Maaliskuu 18, 2009, 13:45:43 ip »

Lainaus:

Hehkutan tässä samalla uutta vs. mittaria Accu-Chec Compact Plus.

Jospa minäkin hieman hehkuttaisin sitä
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

TbT

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Maaliskuu 18, 2009, 16:11:43 ip »

Kirjattu

mataleena

• Intoilija
« Vastaus #11 : Maaliskuu 18, 2009, 16:29:47 ip »

Ihana pikkuinen:)
Kirjattu