Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416942 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Insuliiniresistenssi ? onko sinulla tietoa?  (Luettu 3792 kertaa)

**DONOTDELETE**

• Vieras
Insuliiniresistenssi ? onko sinulla tietoa?
« : Maaliskuu 05, 2009, 09:53:53 ap »

Miksiköhä novorapid tehoaa paremmin kun vähentää Levemirin määrää?????
Oma testi menossa, mutta kun se on niin kauhean monesta asiasta kiinni, mutta vähän se nyt siltä näyttäisi.

Siis kun olemme saaneet ohjeen että kun nostaa leviksen määrää niin ei tarvi pistää niin isoja annoksia pikaa, siis ei ole niin ärhäkkää.

Mutta kun alkoi tuntumaan että nvrpdia pitäisi työntää jopa 3/10 hh , niin päätin alkaa pikkuhiljaa laskemaan levistä(30+30 =>nyt 26+26), tarkkaillen ja seuraten ja eilen sitten jo "päästiin" illalla hypoille, vaikka oli ilta jolloin norm. leviksen vaikutus on jo lopuillaan ja vaikka pistettiin se 1/10hh.
Joo-o, taas mää palj ihmettelen.
Voihan TÄÄ ollakkin taas TÄTÄ! mutta jos joku on kuullut jostain liian paljon pistetyn leviksen negatiivisesta vaikutuksesta niin kuulen mielelläni.
ja saa laittaa linkinkin kun en itse jaksa hakea, laiska akka kun oon!
Jatkuvasti varmaan tulee tällaista pähkäiltävää. miksei se voi toimia kaikilla samanlailla ja samoilla määrillä
Jokin noissa annostelu ohjeissa varmaan mättää, tai siis me ei vaan vielä ymmärretä.
Eikö niitä määriä pysty mittaamaan ihmisen kropasta, siis just pitkän inskan ja sitten siihen lyödään pika päälle.
Nyt vaan pähkäilemään
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
Re: Insuliiniresistenssi ? onko sinulla tietoa?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 05, 2009, 10:13:50 ap »

todella oudon kuulonen "yhdistelmä"...mielenkiinnolla iteki odottelen,jos joku pystyy selittämään...iteki Levemiristä outoja kokemuksia (määrien ja vaikutusten suhteen).
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #2 : Maaliskuu 05, 2009, 13:20:42 ip »

Eikö vaan ollutkaan tuttu aihe kellekkään???
Täytynee vaan itse testailla.
-Jyrkkä EI! ihmiskokeille -
Kirjattu

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 05, 2009, 14:03:08 ip »

Kyl se kiinnostaa.
Mulla alkaa levemirin käyttö ens viikolla.
Omasta mielestä protaphan olis kelvannu.
Joten ei tietoo.

Kaikki levemir jutut kyl kiinnostaa.
Viimonen protakynä menossa.

Tonni
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #4 : Maaliskuu 05, 2009, 20:29:32 ip »

Mulla on nyt murtunu se insuliiniresistanssi, koska alotin nuo tabletit
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Maaliskuu 06, 2009, 09:12:38 ap »

Ja jatkuu ihmettely.....
Eilen illalla (syystä, joka tiedetään) ennen iltapalaa vs 16.8/+syödyt HH30 /-Nrpd 6 yks=> aamulla 5.7.
No hyvähän se, mutta kun tähän asti aamut on ollut siellä 10 huonommalla puolella järjestään. teki mitä tahansa.
Siispä jatkan vieläkin Levemirin pudottamista varovasti.
Ja olen varpaillani.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Maaliskuu 06, 2009, 09:37:04 ap »

Mulla on levemiristä takavuosilta samantapaisia kokemuksia, että mitä enemmän sitä pisti, sitä korkeammaksi sokerit nousi   ja sitten kun puolitin levemir-annokset, alkoi sokeritkin laskemaan. Liian isot annokset varmaan aiheutti elimistössä jonkun stressitilan, joka vain nosti sokereita entisestään.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Mapache

• Jäsen
« Vastaus #7 : Maaliskuu 09, 2009, 01:35:43 ap »

Lainaus:

Ja jatkuu ihmettely.....
Eilen illalla (syystä, joka tiedetään) ennen iltapalaa vs 16.8/+syödyt HH30 /-Nrpd 6 yks=> aamulla 5.7.
No hyvähän se, mutta kun tähän asti aamut on ollut siellä 10 huonommalla puolella järjestään. teki mitä tahansa.
Siispä jatkan vieläkin Levemirin pudottamista varovasti.

Tämä mitä kirjoitan nyt, pätee vain itseeni. Siis MINULLE kävi Levemirin yöannostuksen suhteen siten, että yhdessä elämänvaiheessa en korjannut ennen nukkumaan menoa liian korkeita vs-arvoja pikainsuliinilla, iskin vain korkeintaan enemmän pitkää eli Levemiriä.

Aamuarvot pysyivät tasaisen korkeina, lisäilin Levemiriä yötä vasten illasta toiseen enemmän ja enemmän - ja aika huimiin määriin - ennen kuin yhtenä aamuyönä tajusin (tai huonosti tajusin = mittaamalla tuo silloin selvisi) yön reaktiivisen (kroppa suojautuu liian alhaisia vs-tasoja vastaan nostamalla verensokeria korkealle) aiheuttavan tuon aamuarvojen korkeuden.

Omalta kohdaltani jeesasi se, että aloin korjaamaan nukkumaan mennessäni korkeat (jos oli) heti pikainskalla, ja yöksi pistetyn Levemirin määrän pystyin loppujen lopuksi vähentämään alle puoleen siitä, mitä yhdessä vaiheessa pistin. Ja aamuarvot romahtivat reippaasti alle kasin.

Levemir kehittää sitä suuremman huipun vaikutukseensa, mitä enemmän annos on per painokilo. Siksi luulisin tuon yön reaktiivisen kehittymisen/kehittämisen olevan niin helppoa. Lisäät Levemir-annosta yötä vasten, huippu kasvaa, aamulla vs on korkea yön reaktiivisen takia. Seuraavana yönä lisää Levemiriä, huippuvaikutus taas kasvaa, reaktiivinen pahenee, ja aamulla taas yli kympin lukemat. Kierre sen kun jatkuu...

Reaktiivisen poistuminen ei toki ollut ainoa syy tuohon mun aamuarvojen positiiviseen muutokseen, myös Levemir (kuten kaikki insuliinit) toimii huomattavasti tehokkaammin (ja siksi sitä tarvitaan vähemmän) jos verensokerin lähtötaso pistohetkellä on esim. alle 8 verrattuna esim. 14 lähtötasoon. Tämän viimeksi mainitun pitäisi päteä kaikkiin ihmisiin, ei vain minuun.
Kirjattu
Levemir + NovoRapid + Diformin

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #8 : Maaliskuu 09, 2009, 08:58:53 ap »

Nyt tämä tuntuu hyvin loogiselta selitykseltä, ja näin meille on ilmeisesti käynytkin.
Koska olemme saavuttaneet hienoja tuloksia koko viikonlopun vähennetyllä levemirillä, siis myös aamuarvot ovat parantuneet. ja taas novorapid puree 1/10 hh, mainiosti ja tasaisesti. ns. odotusten mukaisesti.
Mutta se että hoitohenkilökunta antaa ohjeeksi nostaa ja nostaa levemir annosta ei sitten olekkaan oikea, vaan se on näin haettava itse ja seuraamalla säädettävä.
Säätö jatkuu....Kiitos vahvistavasta tarinastasi.
Kirjattu

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Maaliskuu 09, 2009, 10:30:36 ap »

Kuulostaa tutulta

Itselläni yritin korjata aamunkoittoa lisäämällä Levemiriä. Nyt ollaan tultu annoksissa 8 yksikköä alas (24 --> 16). Toki aamunkoitto on vielä ystäväni ja sitä tutkitaan sitten myöhemmin keväällä sensoroinnin ja muiden kanssa.

Sen olen myös huomannut, että jos syön iltapalaa, sokerit ovat huonommat aamulla kuin syömäti. Lisäyksenä vielä, että pistän aina iltapalalle pikaa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

pipsapippuri

• Jäsen
« Vastaus #10 : Maaliskuu 09, 2009, 13:21:56 ip »

Ehkä mulla toi Lantus tekee samaa. Nyt kokeillaan taas pienentää annosta lähtönä ollut 16 ja nyt 14 ja aamusin on sitten 2,4-3,6. Pitää varmaa kokeilla 13 yksiköllä josko se olis parempi?
Kirjattu

Linkkejä