Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6923 jäsentä  •  417252 viestiä  •  19944 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MikeSix, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pumpun mietintä alkoi  (Luettu 9400 kertaa)

**DONOTDELETE**

• Vieras
Pumpun mietintä alkoi
« : Helmikuu 23, 2009, 15:51:58 ip »

Nyt kun 2,5 v on pistelty, on tullut ajankohtaiseksi miettiä pumppu mahdollisuutta.
Onko mielestäsi pumpun edut suuremmat kuin haitat?
Mitä mielestäsi nuorelta edellytetään että hän pystyy hallitsemaan pumpun käytön?
Oletko sinä yksi niistä, joka ei enää koskaan harkitsekkaan pumpun ottamista takaisin? Miksi?
Oletko sinä yksi niistä joka ei millään enää luopuisi pumpusta? Miksi?
Ajatusmaailmaa ja suhtautumista hoitoon on ainakin muutettava. Enää ei ole pohjalla pitkää vaan pelataan vaan nopealla.Ja laitteiden on oltava kunnossa.
Vatinee myös tiuhempaa mittailua.
Tiedän että näistä on pilvin pimein juttuja aiemmilta vuosilta, mutta jos jaksat kertoa tämän hetkistä tunnetta.
Kiitos!
Kirjattu

Miepä vaan

• Vanha tekijä
Re: Pumpun mietintä alkoi
« Vastaus #1 : Helmikuu 23, 2009, 21:13:40 ip »

Mä en kyllä kuuna päivänä vaihtais takasi. Musta pumpun kanssa on paljon helpompi pelata ja sitä on enempi ku helppo käyttää. Iha turhaa musta pelotella, et pumppu on nii vaativa. Mun elämä on ainaki valtavasti helpottunu pumpun saamisen jälkee.

Se on huonoo, et toisaalta tää on liian helppoa. Jos tiedät mitä tarkotan...

Ja siitä en pidä, että on pakko käydä keskussairaalassa kontrolleissa. Ja jos lähtee vaikka viikonlopuks jonneki, on mietittävä varasysteemit mukaan.

Mut siis kaiken kaikkiaan musta pumpun kassa eläminen on niin paljon helpompaa. Kaikkee ei enää tarvi suunnitella niin tarkkaan.
Kirjattu

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Helmikuu 24, 2009, 13:09:35 ip »

Minulla on alkanut samanlailla pumpun mietintä ja kysymyksiä on. Itselleni ajatus siitä, että jotain olisi koko ajan minussa kiinni on se kynnyskysymys. Olen kaikesta lukemastani ymmärtänyt, että pumpulla (ja tehokkaalla omaseurannalla) on mahdollisuus saavuttaa oikein hyvä hoitotasapaino, joten tämä on minulle selvää.

Hassuja kysymyksiä on koko liuta:
- Sekoaako yöllä siihen letkuun
- pitääkö kanyyli irroittaa suihkuun/saunaan mennessä
- Minkäkokoinen neula on kyseessä
- Näkyykö neula & letku vaatteiden alta
- Tuleeko poikkeustilanteita (kanyyli tukossa, pistopaikka tukossa yms.) usein
- Mihin laittaa mittari kesällä, jos ei ole kuin kesämekko
- Miten urheilutilanteissa. Juoksu, spinning, ratsastus, yms. pysyykö pumppu hyvin mukana
- Miten onnistuu matkailu (olen esim. lähdössä kesällä 3 vkoksi seikkailemaan ympäri kaliforniaa ja tarkoitus on myös telttailla luonnonpuistoissa)
- Kuinka kauan kestää, että tottuu siihen, että jotain roikkuu mukana koko ajan
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Helmikuu 24, 2009, 13:19:35 ip »

Tässä jotain vastauksia:

-letkuun ei sekoa, mutta joskus se menee solmuun yöllä: ei haittaa mitään
-kanyylia ei tarvi irrottaa saunaan/suihkuun mennessä
-neula on ohut eikä juuri satu
-näkyykö, riippuu vaatteista ja jos näkyy, ei ainakaan mua haittaa yhtään, pidän yleensä letkua ihan reilusti näkösällä enkä yritäkään piilotella
-poikkeustilanteita tosi harvoin
-kesämekossa laitan pikkareihin tai liiveihin kiinni
-urheilussa ei yleensä ongelmia itse pumpmun kanssa, mutta hikoillessa kanyylin tarrat ei mulla aina pysy kunnolla; monella muulla kyllä pysyy, mutta mä olenkin tosi kova hikoileen
-matkailussa ei mitään ongelmia, paljon helpompi ku kynät ja oon matkaillut alkeellisissa oloissa, joissa ei suihkuja, vessoja, sähköjä jne, lentokoneessa myös ok jne
-päivässä tottuu siihen, että se on mukana  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Helmikuu 24, 2009, 13:23:13 ip »

Mä taas luovuin pumpun myötä mekkojen käytöstä. Käytän kesällä kyllä hame paita yhdistelmää mutta koko mekkoon en jaksa pumppua laittaa (näkyy alusvaatteista vartalonmyötäisen mekon kanssa ja jalkakotelo hilasi pois jos iho vähän hikosi)
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Helmikuu 24, 2009, 13:42:18 ip »

Kiitos, paljon valaisevaa ja kannustavaa tuli.
Lueskelin sellaista käypähoito suositus tutkimusta jossa pää asiassa valiteltiin pumppuhoidon kalleutta verrattuna kyniin. Muuten oli positiivista hoidon helppoudesta ja tasapainon parenemisesta.
Miinusta juuri nuo tukkeutumiset ja ketoasidoosit ( tästä en ole vielä paljoa perillä)Ihon tulehdukset harvoilla.

Sattuuko se oikeasti se katetrin laitto
Saakohan sitä äityli kokeilla nahkaansa ensin
Niinkuin silloin kun aloiteltiin d-hoitoa, niin hetihän sitä piti itse kokeilla miltä se pistäminen tuntui.
Nipisti muttei SATTUNUT

Pitää taas punnita että pistääkö 1 tai 21 x / 3 pv, voi se lisätä hoitomotivaatiota, ja jäisi se ainainen höpöttäminen vähemmälle,jos sitä inskaa olisi helppo annostella napin painaluksella.
Antakaa vaan lisää hyvää palautetta, mutta olisi kiva tietää myös niistä pahimmista sudenkuopista, ja voiko niiltä välttyä.

Kiitos kiitos, ihanat ihmiset!!!

Ahaa-haaa-haaaa nyt keksin TOSI tyhmän jutun...
Ei diabetes pahoille tule,
sokeritauti juotaville!!!
Kirjattu

_Xenia

• Jäsen
« Vastaus #6 : Helmikuu 24, 2009, 14:17:14 ip »

Minä kuulun niihin, jotka eivät ikinä eikä mistään hinnasta enää luopuis pumpusta!

Ja miksi:

- Tasapaino on paljon helpompi pitää pumpulla kuin ennen.
- Poisti aamunkoitto-ongelmat.
- Voin lähteä etukäteen suunnittelematta lenkille, ilman että tarvitsee tankata.
- Rankan liikunnan jälkeen voin laittaa perusinsuliinin pienemmälle (esim -30%) koko illaksi, jolloin vältyn usealta hypolta tai tankkaukselta. Aamulla otettua Protaa tai Levemiriä sen sijaan ei enää poisteta kropasta.
- Paino pysyy helpommin siellä missä on =  sopivissa lukemissa.
- Tehnyt urheilemisen (ja elämän muutenkin) paljon helpommaksi, vapaammaksi ja hypottomammaksi.
- Usein palavereissa asiakkaat tarjoavat viineriä tms. aiemmin jouduin kieltäytymään, kun en viitsinyt ruveta insuliinikyniä kaivelemaan ja sillä pistämään. Nyt voin nauttia tarjottavat herkut ja ottaa insuliinia laittamalla vain käden taskuun.
-Yllätys, yllätys -pistämisen lopettaminen tuntui yllättävän kivalta, vaikka en sitä etukäteen osannut yhtään odottaa.
- Lyhyille reissuille ei tarvitse insuliinikyniä mukaan -> ei tarvitse aina raahata laukkua.
- Hba1c on koko pumppu aikani ollut alle 8 ja lähes koko ajan alle 7,5. Mittauksia teen paljon vähemmän kuin insuliini aikoina, joina hba1c oli yhtä hyvä.

Nuo nyt tuli ensimmisenä mieleen. Vastaan vielä noihin ellinooran kysymyksiin.

- 4-vuoden aikana pumpun kanyyli on kaksi kertaa irronnut yön aikana. Pumppu tai letku ei häiritse yöllä. Unissani joskus siirrän pumppua, jos se sattuu huonosti vaikka kyljen alle. Tuo ei ainakaan minun untani häiritse.

- Kanyylia ei tarvitse irrottaa, kun menee saunaan tai suihkuun. Pumppu ja letku jätetään pois. Letkun saa ainakin minun mallissani tosi helposti irti. Irrotan pumpun usein, esim. pukiessani.

- Neuloja on eri kokoisia. Minun kanyyli on 6 mm pitkä muovinen putki. Ei satu eikä tunnu yhtään. Ei myöskään irtoa kovin helposti. Nykyään itse asiassa pistäminen tuntuu tosi hankalalta, kun sitä tekee niin harvoin.

- Letku ei juuri näy vaatteiden alta. Tämä riippuu tietysti vaatteista. Itsekin mietin tätä etukäteen, mutta ei ole tosiaan ollut iso murhe.

- Poikkeustilanteiksi lasken ne kaksi yötä, kun kanyyli oli irronnut, enkä ollut herännyt siihen. Kerran pumppu putosi asfalttiparkkikselle ja halkesi. Paljon olin pumppua sitä ennen pudotellut ja paiskinut (vahingossa) ja todennut tosi kestäväksi, mutta sillä kertaa sitten vaan putosi sellaisessa kulmassa, ettei kestänyt. Seuraavana päivänä oli suunnistuskisat ja sain järkättyä vielä samana iltana uuden pumpun pumppupäivystyksestä.

-Minulla on kesäksi valikoitunut aika pitkälle sellaisia vaatteita, ettei ole ollut ongelma. Mekkoja ja sortseja joissa on taskuja. Hyvin istuvissa ja napakoissa pikkuhousuissakin pumppu pysyy melko hyvin tuossa lonkkaluun edessä (kuopassa). Minulla on tähän tarkoitukseen erikseen muutamat alushousut. Rannalla otan pumpun irti ja laitan laukkuun. Kerran tunnissa kaivan pumpun esiin ja otan tunnin annoksen. Ihan hyvin on pysynyt sokerit kuosissa noinkin.

-Urheilussa pumppu on aivan ehdoton. Ei ylimääräisiä tankkauksia ennen tai jälkeen. Insuliinit vaan säädetään liikunnan mukaan. Auttaa painoa pysymään hallinnassa. Toiset liikkuvat pumpun kanssa, mutta minä irrotan pumpun rankemman liikunnan ajaksi. Minä suunnistan, tanssin, lenkkeilen, hiihdän, luistelen, käyn salilla jne... Liikunnan loputtua otan n. puolet siitä määrästä mitä perusinsuliinia on jäänyt saamatta, muuten verensokeri lähtee nousuun. Talvisin urheilen pumpun kanssa ettei se jäädy autossa, mutta silloin sen saaminen vaatteisiin on helppoa. Tuolloin vähennä basaalin tosi pienelle.

-Ekalla etelänreissulla mulla oli pumppu kotona ja kynät käytössä. Tuntui silloin helpommalta ja sovimme lääkärinkin kanssa niin. Muilla reissuilla olen miettinyt asiaa, mutta sitten laiskuuttani ottanut pumpun vaan mukaan. Sen kanssa elo on jotenkin niin paljon helpompaa kun siihen on tottunut.

-Minä taisin unohtaa sen jo ekana päivänä moneen otteeseen. Siinä vaiheessa muistin, kun piti pistää. Tuntui oikeasti kivalta, kun sain ekan kerran vuosiin syödä pistämättä, ja tuntuu edelleenkin. Väillä tulee kyllä napsittua pieniä välipaloja pitkin päivää: keksejä ja hedelmiä ja sellaisia. Sen tavan opin vasta saatuani pumpun.

Itse mietin ihan noita samoja kysymysiä silloin. Emmin ja puntaroin. Mietin jopa, että pumppu vaikuttaisi jollain lailla siihen miten seksikkäänä mieheni minut näkisi tai sitten seksielämään ylipäätään. Ihmiset on tietysti erilaisia, mutta itse tuntuu ihan hullulta että emmin tuolloin. Lähinnä harmittaa, etten aiemmin osannut pyytää moista. Tunnen itseni vähemmän sairaaksi tai vähemmän diabeetikoksi nyt.

Tulipa pitkä vastaus. No jos joku jaksaa lukea, niin on varmasti asiasta kiinnostunut :-)
Kirjattu
D1 vuodesta -79

Medtronic-pumppu ja siinä Apidra

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #7 : Helmikuu 24, 2009, 14:46:02 ip »

kiitos, kiitos jaksoin lukea, ja kyllä ollaan tosi kiinnostuneita.
Siis myös poikani on, vaikka hänet saa varmaan muuttamaan mielensä vain sanomalla että se letku voin mennä tukkoon
Mutta sekin on varmaan hoidettava asia, ja teknisten laitteiden kanssa on aina oltava pikkasen varpaillaan.

Ja pelko pois! What the h***! Kokeillaan, sittenhän sen tietää!
Lisää vaan etsimään tietoa!
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Helmikuu 24, 2009, 15:56:34 ip »

Lainaus:

Väillä tulee kyllä napsittua pieniä välipaloja pitkin päivää: keksejä ja hedelmiä ja sellaisia. Sen tavan opin vasta saatuani pumpun.

Hih, mä taas opin pumpun saatuani tavan, ettei tarvi syödä kuin silloin kun on nälkä, ei siis tarvi syödä välipaloja tms vaan voi olla vaikka 8 tuntia päiväsaikaan syömättä ja sittenhän se nälkä jo viimeistään onkin. Voi myös nukkua vaikka pitkälle iltapäivään, se saattaisi nuorta ihmistä kiinnostaa, jos pumppua harkitsee.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

VUORISTORATA

• Jäsen
  • Aurinko paistaa pilviverhonkin takana :)
« Vastaus #9 : Helmikuu 24, 2009, 16:54:54 ip »

Hei! Minua alkoi kiinnostamaan, kun kehuit pumppuhoitoa. Itselläni on nimittäin aika heittelevä verensokeri. Heräsi vaan kysymys: Onnistuuko ratsastus, jossa käytän aina turvaliiviä, pumpun kanssa? Kuka osaisi vastata. Entäs uiminen... tuli vaan mieleen, kun mietin tässä eri vaihtoehtoja paremmalle sokeritasapainolle.
Kirjattu
Liikunta on hauskaa, mutta se vaatii "säätämistä"

Humalog & Levemir

Primrose

• Aktiivinen
  • D1 vuodesta 1989 VEO-pumpussa Apidra
« Vastaus #10 : Helmikuu 24, 2009, 22:23:49 ip »

Lainaus:

Onnistuuko ratsastus, jossa käytän aina turvaliiviä, pumpun kanssa? Kuka osaisi vastata.

Kyllä onnistuu. Minulla "pumppu-uraa" takana kuutisen vuotta, ja tuon saman ajan olen ollut myös aktiivinen ratsastuksen harrastaja. Aina, kun kiipeän ruunanretaleeni selkään, minulla on päällä turvaliivi, eikä pumppu ole vaikuttanut millään tavoin häiritsevästi ratsastamiseen tai turvaliivin käyttämiseen. Pumpun kanssa ratsastaminen, kuten muukin liikkuminen, on osoittautunut vain paljon helpommaksi toteuttaa ilman hypoja tai hypereitä !
Kirjattu

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #11 : Helmikuu 25, 2009, 09:46:36 ap »

Tämä liikunta pumpun kanssa on myöskin yksilöllistä. Minusta  tuntuu siltä että jos kropassa on ateriainsuliiniannosta jäljellä (minkä kesto n. 3 tuntia)  niin ihan kävelylenkilläkin tulee hypot. Rankassa liikunnassa minulla menee vain noin 15% normaalista perusinsuliinimäärästä ja yllättävän varovaisesti saa tankata. Riippuu hiukan siitä missä sokerit on ennen liikuntaa. Liikunnan jälkeen taas pitää ottaa melkeinpä ylimääräinen annos kun sokerit muuten nousee. Voi olla että mun kannattasi lisätä vaan liikunnan aikaista perusannosta ja rohkeemmin ottaa tankkausta liikkuessa. Otan perusannoksen alas jo 2-3 tuntia ennen liikuntaa samalla kun syön ja otan ateriainsuliinin, jonka vaikutus hoitaa perusinsuliinin tehtävän myös liikuntaan asti. Tällä lailla saadaan kroppa mahdollisimman tyhjäksi liiasta insuliinista ennen liikuntaa. Olen miettinyt että mahtaako tuo "ylimääräinen rasvakerros" vatsalla vaikuttaa siihen että ei niin hirveän nopeasti perusinsuliinin tiputtaminen vaikuta...
Kirjattu

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Helmikuu 25, 2009, 10:00:42 ap »

Kiitos _Xenia LOISTAVASTA vastauksesta kaikkiin kysymyksiin!!!!

Jalarille kommentti tuosta liikunnasta. Minulla ainakin jos liikun tilanteessa, ettei juurikaan ole insuliinia kropassa, esim. myöhään illalla (nyt puhun kyniä ja perusinsuliinia käyttävän näkökulmasta), niin verensokeri on usein kohonnut liikunnan jälkeen. Tietysti jos sitä on liikaa, niin sitten ollaan hypoilla. Tasapainoilua aina vaan näitten kanssa... Onkohan horoskooppimerkiltään vaaka olevilla helpompi tasapainoilla näitten kanssa...
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

Miepä vaan

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Helmikuu 26, 2009, 20:43:16 ip »

Mulla on pumppu ratsastaessa housun vyötäröllä tai taskun reunassa eikä haittaa yhtään ja turvaliiviä käytän myös. Tai sitten joskus kylmällä on ollut rintaliiveissä. Ja paljon helpompaa pumpun kanssa on kuin kynillä pelatessa! Tallielämä on muuttunut paljon helpommaksi!
Kirjattu

teehoo

• Matkailija
« Vastaus #14 : Maaliskuu 01, 2009, 16:21:18 ip »

Hei Ellinoora,

mä olen lähdössä pesueeni kanssa tulevana kesänä myös Kaliforniaan, jossa tehdään parin viikon roadtrip - lentoliput on jo buukattu, kaikki muu on vielä auki. En olisi edes suunnitellut reissua länsirannikolle ilman pumppua pitkin lentomatkojen takia. Olen reissannut USAssa useamman kerran, mutta itäpuolella ja aiemmilla reissuilla mulla on ollut kynähoito.

Odotan kokonaisuudessaan paljon helpompaa matkantekoa, sillä tämä normielämäkin on ihan hirmu paljon helpompaa pumpun kanssa, vaikka se napanuorasta kiinni roikkuukin
Kirjattu

Linkkejä