Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Levemir insuliinin käyttäjät kysymys teille  (Luettu 32809 kertaa)

VUORISTORATA

• Jäsen
  • Aurinko paistaa pilviverhonkin takana :)
Re: Levemir insuliinin käyttäjät kysymys teille
« Vastaus #30 : Maaliskuu 08, 2009, 20:11:19 ip »

Hei!
Kerro mullekin, kuinka sit pärjäät Levemirin kanssa. Itse olen harkinnut sitä erittäin vakavasti, koska harrastan liikuntaa kolme kertaa viikossa ja tosiaan tuntuu, ettei Lantus pysy perässä. Aion itsekin vaihtaa levemiriin, saa nyt nähdä mitä lääkäri on mieltä. Toivon voivani säädellä sitä levemiriä paljon paremmin kuin lantusta. Käytin aikoinaan protaphania...lääkärini on 17.3. Tosin tulee olemaan vasta toinen kerta, kun kyseinen lääkäri näkee mut, on meinaan vaihtunut vaihteeksi...
Kirjattu
Liikunta on hauskaa, mutta se vaatii "säätämistä"

Humalog & Levemir

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #31 : Maaliskuu 08, 2009, 20:37:55 ip »

mä oon saanu nyt vähentää levemiriä enemmän aamusta ku illasta noitten tablettien takia. Levemiriä pitää siks pistää kaks kertaa päivässä ku sehän vaikuttaa 12 tuntia kerralla..
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Maaliskuu 08, 2009, 23:19:34 ip »

Mulla meinaa mennä ihan hermot Lantuksen kanssa ja en millään jaksaisi odottaa, että pääsen kokeilemaan Lantusta. Tällä viikolla verensokerit on ollu 1.7 - 22.3 ja tuntuu, että meni vaan huonompaan suuntaan koko hoito, kun rupesin pistämään Lantusta 2 krt/vrk. Just katselin tuota mun vanhaa omaseurantavihkoa ja arvot oli paremmat silloin kun pistin Lantusta vain iltaisin.

Mullakin on ihan uusi lääkäri, kun menen seuraavan kerran vastaanotolle, joten vähän jännittää sekin, kun ei tiedä kuka siellä on vastassa ja sitten kun pitäisi vielä saada lääkäri vakuuttuneeksi siitä, että mun kannattaa kokeilla Levemiriä. Onneksi olin D-keskuksessa tammikuussa ja siellä oltiin myös sitä mieltä, että Levemir voisi olla mulle hyvä. Vaihdan Levemiriin kyllä joka tapauksessa, mutta olisi kiva, että lääkärikin tykkäisi ajatuksesta.
Kirjattu

Noctambule

• Aktiivinen
« Vastaus #33 : Maaliskuu 08, 2009, 23:33:59 ip »

Toivotaan nyt, että se lekurikin puoltais, ni saisit ehkä hyviä neuvoja vaihtoon! Ja luulisi nyt lekurinkin ymmärtävän sun halukkuuden kokeilla levemiriä jos lantuksen kanssa menee päin honkia ja kahtakin pistosta on kerta yritetty...

Onko sulla muuten tietoa, että onko sulla jo kaikki remissiot ja honeymoonit ja mitä niitä nyt on, ohi ja oma inskatuotanto kokonaan loppunu?
Kirjattu
Terve järki on kokoelma ennakkoluuloja, jotka ihminen hankkii ennen 18 vuoden ikää.

-Albert Einstein

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Maaliskuu 08, 2009, 23:48:36 ip »

Multa otettiin c-peptidi elokuussa ja se oli 0.95 muistaakseni eli siis noussut ja lääkäri sanoi, että mun oma insuliinintuotanto on elpyny ja haima tuottaa vielä merkittävästi insuliinia. Tosin pistin silloinkin 20 ky Lantusta ja pistän edelleen. Mulla ei ole mielestäni koskaan ollut kunnollista remissiota, siis sellaista josta lääkäri sairaalasta kotiuttaessa puhui, että pärjäisi pienellä insuliinimäärällä tai jopa kokonaan ilman, vaan hyvin nopeasti jouduin nostamaan insuliinimäärän n. 20 yksikköön ja Novorapidia menee ihan älyttömästi myös.

Just sen takia mä tässä olen sitä lääkäriaikaa muutaman kuukauden ihan hermona odottanu, kun tahtoisin niitä neuvoja siihen insuliinin vaihtamiseen d-lääkäriltä, kun en tiedä käykö se ihan ongelmitta, kun vaihtaa Lantuksesta Levemiriin. Muuten kyllä vaihtaisin ihan heti, koska Levemir-reseptin takia mun ei olisi pakko sitä lääkäriaikaa odottaa. Mutta vielä 2 viikkoa pitää pistellä Lantusta, kun seuraava aika on 23.3.
Kirjattu

Noctambule

• Aktiivinen
« Vastaus #35 : Maaliskuu 09, 2009, 00:16:28 ap »

Siksi kysyinkin, koska se lääkäri saattaa kakistella sitä, kun sulla on vielä omaa tuotantoa jäljellä ettei kannattaisi sotkea sokereita enempää insuliinimerkkiä vaihtamalla... En osaa maallikkona sanoa muuta, kuin että toivottavasti se antaa sun vaihtaa levemiriin ja osais antaa hyvät neuvot vaihtoon! En mä sinuna ittekseni insuliinia vaihtais... Niillä on kumminkin se kokemus ja laskennalliset kaavat tukenaan arvioimaan sulle sopivat alotusmäärät ja neuvomaan miten sokerit voi reagoida ja miten sitten pitää toimia...

Ootko kokeillu piirtää sellasta taulukkoa, johon tulisi sun pistämien lantusten vaikutuskäyrät ja näkisit mihin aikaa on minkäkin verran pitkää elimistössä? Mäkin pistän lantuksen kaks kertaa päivässä ja mua on auttanu kun piirsin paperille miten kahden pistoksen vaikutukset menee päällekkäin... Ootko huomannu tekeekö lantus sulle vaikutushuippua? entä kestääkö sen vaikutus sulla 24 tuntia? aattelin, että jos saisit jotain vinkkejä miten pärjäisit lantun kanssa sinne lekuriin asti...
Kirjattu
Terve järki on kokoelma ennakkoluuloja, jotka ihminen hankkii ennen 18 vuoden ikää.

-Albert Einstein

Mapache

• Jäsen
« Vastaus #36 : Maaliskuu 09, 2009, 00:20:13 ap »

Lainaus:

Jos Lantuksella ei hypoile, niin ei se silloin Levemirilläkään hypoile.

Ihan yleisellä ja teoreettisella tasolla: veikkaisin Levemirillä hypoilun olevan joissakin olosuhteissa helpompaa (muokkaus = yleisempää) kuin Lantuksella. Johtuen siis sekä lyhyemmästä vaikutusajasta että vaikutuksen "kukkulamaisuudesta" suuremmilla annosmäärillä per painokilo.

Lainaus:

Levemir on johdonmukainen, mutta määrä  tulee olemaan aika paljon isompi. Aluksi Levemir vaikuttaa tehokkaasti mutta muutaman päivän jälkeen joudut lisäämään. Jos Lantusta on tarvinnut 27 yksikköä/vrk, niin Levemiriä tarvitsee silloin noin 43 yksikköä, - kahteen annokseen jaettuna.

Mihin perustuu väitteesi siitä, että Levemirin verensokeria laskeva vaikutus per KY on vähäisempi kuin Lantuksen?

Lantus ei oikeasti ole 24 h ajan tasaisesti vaikuttava insuliini, joten ehkä huonommassa hoitotasapainossa - tai jos ateriainskalla korvataan pitkäaikaista - Lantusta kuluu vähemmän kuin Levemiriä, jos Lantusta pistetään vain kerran vuorokaudessa.
Kirjattu
Levemir + NovoRapid + Diformin

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Maaliskuu 09, 2009, 00:27:06 ap »

En ole koskaan mitään vaikutuskäyriä piirrellyt. Pitäisi ehkä joskus piirtää niin vähän näkisi niitä vaikutuksia. Ei tämä tilanne nyt niin paha ole, ettenkö pärjäisi sitä 2 viikkoa. Enkä siis todellakaan uskalla mennä vaihtamaan Lantusta Levemiriin itsekseni, kun en yhtään tiedä kuinka paljon sitä pitäisi pistää ja mihin aikaan ym. En osaa sanoa, onko mulla vaikutushuippua, kun iltapäivällä kyllä menee helposti matalalle, mutta epäilen, että siihen on syynä lounaalle pistetty suuri Novorapid-annos.
Kirjattu

Noctambule

• Aktiivinen
« Vastaus #38 : Maaliskuu 09, 2009, 10:36:26 ap »

Ai niin hei! Jos/kun vaihdat insuliinia niin muista pyytää lääkäriltä uusi lähete hoitotarvikejakeluun niin saat enemmän liuskoja!  
Kirjattu

-Albert Einstein

VUORISTORATA

• Jäsen
  • Aurinko paistaa pilviverhonkin takana :)
« Vastaus #39 : Maaliskuu 10, 2009, 17:21:20 ip »

Lainaus:

Mulla meinaa mennä ihan hermot Lantuksen kanssa ja en millään jaksaisi odottaa, että pääsen kokeilemaan Lantusta. Tällä viikolla verensokerit on ollu 1.7 - 22.3 ja tuntuu, että meni vaan huonompaan suuntaan koko hoito, kun rupesin pistämään Lantusta 2 krt/vrk. Just katselin tuota mun vanhaa omaseurantavihkoa ja arvot oli paremmat silloin kun pistin Lantusta vain iltaisin.

Mullakin on ihan uusi lääkäri, kun menen seuraavan kerran vastaanotolle, joten vähän jännittää sekin, kun ei tiedä kuka siellä on vastassa ja sitten kun pitäisi vielä saada lääkäri vakuuttuneeksi siitä, että mun kannattaa kokeilla Levemiriä. Onneksi olin D-keskuksessa tammikuussa ja siellä oltiin myös sitä mieltä, että Levemir voisi olla mulle hyvä. Vaihdan Levemiriin kyllä joka tapauksessa, mutta olisi kiva, että lääkärikin tykkäisi ajatuksesta.

Moi taas!
Mäkin kokeilin lantusta kaksi kertaa vrk:ssa ja siitäkös koko paketti meni ihan sekasin!!!! Palasin äkkiä yhteen iltapiikkiin.... Viimeksi kun olin ratsastamassa, vähensin lantusta vasta edellisenä iltana yhden yksikön ja sokerit oli entistä korkeammat muutaman tunnin tallilla oleskelun (lue: ratsastuksen ja avustamisen...jälkeen). Pitäisköhän sitä vähentää jo torstai-iltana kun mulla on tunti lauantaina klo 12.30? Tiedä häntä. Voihan sitä kokeilla. Mun lääkäri on lääkäri on vasta 17.3., joten täytyy vissiin yrittää taas sählätä jotain. En tiedä.
On tää tauti ollut mulla kohta 18 vuotta, mutta oikeesti en ole harrastanut liikuntaa-paitsi kauheesti hyötyliikuntaa-kun vasta muutaman vuoden.Että silleen.
Kirjattu
Liikunta on hauskaa, mutta se vaatii "säätämistä"

Humalog & Levemir

Noctambule

• Aktiivinen
« Vastaus #40 : Maaliskuu 10, 2009, 20:45:26 ip »

Lantuksen annoksen muuttaminen näkyy yleensä vasta parin kolmen päivän viiveellä... Eli tollasen kertaluontosen liikunnan vuoksi ei kannata muuttaa lantuksen annosta vaan pelata lyhytvaikutteisen ja hiilareiden kanssa... Toi on just lantuksen miinus kun sillä ei voi pelata liikunnan yhteydessä...

Mulla taas toimii lantus kaks kertaa päivässä pistettynä huomattavasti paremmin kun kerran, mutta taidan olla aika harvinainen siinä suhteessa, että mulla isokaan lantus-annos ( esim 20 ky ) ei vaikuta kun n. 16 tuntia ja sen jälkeen alkaa sokerit nousta... Tää on nyt helpottanut kun pistän kaks kertaa päivässä ja lantusta on koko ajan vaikuttamassa.
Kirjattu

-Albert Einstein

Mapache

• Jäsen
« Vastaus #41 : Maaliskuu 10, 2009, 21:32:40 ip »

Lainaus:

Mulla taas toimii lantus kaks kertaa päivässä pistettynä huomattavasti paremmin kun kerran...

Ei Lantus ole mikään 24h insuliini.
Kirjattu
Levemir + NovoRapid + Diformin

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Maaliskuu 10, 2009, 22:59:48 ip »

Kysyn vaan;nöyrästi:Miksi sun pitäisi vähentää Lantusta sen ratsastuksen+avustamisen vuoksi?
Eikä ole luontevampaa pitää määrätty perusinsuliinimäärä ja muutella(vähentää tai lisätä) lyhytaikaista ruokailujen ym.yhteydessä?

Puhun vain MUN mielipidettä ja MUN kokemuksien mukaan,itse joudun pistämään Lantuksen kahdesti=keskellä päivää ja illalla,kun aiemmin laitoin kaiken keskipäivällä,mutta aamupäivällä piti pistää Humalogia,koska VS alkoi reippaasti nousemaan ennen lounasta.

Pidän ne määrät Lantusta,jotka käytännössä haettu/koettu ja pelaan mieluummin Humalogilla tilanteesta riippuen lisäten tai vähentäen.

Ups,tämä olikin taasen Levemir-aihe...tsori
t.Pate
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

jester

• Veteraani
« Vastaus #43 : Maaliskuu 11, 2009, 06:12:47 ap »

lantus annostellaan basal testin perusteella.ei kylan vaen tai hoitajien juttujen mukaan.pistetaan 2 kertaa paivassa,joten voi lisata tai pienentaa annosta kahtesti paivassa.epatavallisen paljon liikuntaa,voi joutua pienentamaan annosta jopa 50%.tasainen liikunta on paras
Kirjattu

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Maaliskuu 11, 2009, 10:24:14 ap »

Lainaus:

pistetaan 2 kertaa paivassa,joten voi lisata tai pienentaa annosta kahtesti paivassa.

Kyllä,pistetään esim.kahdesti päivässä,jos tarvitaan.Lantuksen vaikutusaika periaatteessa on 24h,mutta kaikilla se ei riitä,jolloin saatetaan joutua pistämään kahdesti päivässä.Annoksia pienennettäessä/suurennettaessa pitänee ottaa huomioon muutoksien tapahtuvaksi 2-3 päivän viiveellä.

Mainitsemastasi "basal-testistä" ei mulla ole tietoa,mutta (itsellä)käytännössä etsitty (mulle ja mun elämäntapaan)ihanteelliset (Lantuksen)pistoajat(päivällä ja illalla).
t.Pate
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Linkkejä