Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Levemir insuliinin käyttäjät kysymys teille  (Luettu 32808 kertaa)

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
Re: Levemir insuliinin käyttäjät kysymys teille
« Vastaus #15 : Helmikuu 20, 2009, 19:04:54 ip »

Alko kans kiinostaa paino ja sukupuoliset halut ja Levemir.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Helmikuu 20, 2009, 22:33:46 ip »

Mua kiinnostaa tällä hetkellä kaikki Levemiriin liittyvä, koska musta tulee kuukauden kuluttua Levemirin käyttäjä. Tosin mun d-lääkärikään ei vielä tiedä sitä.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Helmikuu 20, 2009, 23:22:17 ip »

Mä pähkäilin kovasti, kun vaihdoin Protaphanen Levemiriin, mikä olisi mulle parempi, siis kun aattelin Lantustakin tällöin. Kävin lääkärillä ja kerroin toiveistani, ja että päätin ottaa Levemirin. En ihan yhdeltä tuumin kuitenkaan siihen vaihtanut, vaan funtsin aika tavalla etukäteen   Lekuri sitten otti minut tosissaan ja ei edes ylipuhunut minua muuhun, vain luotti arvostelukykyyni ja nyt olen kaksi vuotta ollut Levemirin käyttäjä, enkä tiedä vieläkään täydellisesti, onko tämä parempi vaihtoehto. Mukautuvampi kuuleman perusteella kylläkin, en ole Lantusta kokeillut, joten en tiedä, otinko ns. väärän inskan.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Helmikuu 21, 2009, 11:55:18 ap »

Lainaus:

Lainaus:

...insuliinianalogi,kuten Levemir) saattaa vaikuttaa monenlaisiin asioihin (esim.paino,jopa sukupuoliset halut).

Millä tavoin insuliinianalogi toimii meissä toisin, kuin human, siis juuri esim. paino- ja libidokysymyksissä joista kirjoitat?
 Yritin kaivella asiasta jotain googlettamalla, mutta juutuin suohon...

Aloittajalle: sorry, off topic  

no siten,että Levemir on painoneutraali inska (ei sinällään lisää painoa),kun taas Protaphan saattaa joillekin tuoda pari lisäkiloa. Perustuu mm.siihen,että vaikutus kohdistuu enemmän maksaan jne jne.On ollu myös arveluja,että Levemir saattaa jonk.ver.vaikuttaa aivojen mielihyväkeskukseen (mm.ruokahalun hillitsemisen suhteen),olen ite vaihdellu levemirin ja protapahnin välillä edestakas ja huomannu jonkinasteista eroa myös sukupuol.halujen suhteen (vaikka sokeritasapaino ollu suht sama molemmilla),en väitäkään,että se olis mikään yleinen vaikutus ja hyvin vaikeasti todistettavissa.
Uusimmassa Diabetes lehdessä eräs nainen kertoi,että taas Human insuliini aiheutti hänelle hermostuneisuutta ja vaihto takas eläin (!!!) inskoihin toi paremman olon,että monisyisiä juttuja voivat nämä joskus olla.
Toki se hyvä tasapaino on kaiken a ja o,mutta tällaisia vaihteluja saattaa joillakin myös olla.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Helmikuu 21, 2009, 13:11:26 ip »

Mua jännittää aika paljon vaihtaa Levemiriin, vaikka sitä ihan hirveästi odotankin tällä hetkellä. Eniten mietityttää liikunta Levemirin kanssa. Lantuksen kanssa mulla ei ole koskaan verensokeri laskenu liian alas, vaikka olisin tehnyt tosi pitkän lenkin koiran kanssa. Pelottaa vähän, että jos Levemirillä sitten liikunta vaikuttaakin enemmän verensokeria laskevasti ja iskee hypo kesken lenkin.
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #20 : Helmikuu 22, 2009, 05:40:24 ap »

Jos Lantuksella ei hypoile, niin ei se silloin Levemirilläkään hypoile. Levemir on johdonmukainen, mutta määrä  tulee olemaan aika paljon isompi. Aluksi Levemir vaikuttaa tehokkaasti mutta muutaman päivän jälkeen joudut lisäämään. Jos Lantusta on tarvinnut 27 yksikköä/vrk, niin Levemiriä tarvitsee silloin noin 43 yksikköä, - kahteen annokseen jaettuna. Joku täällä kirjoittikin leikillisesti, "on kuin vettä pistäsi".
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Helmikuu 22, 2009, 12:01:13 ip »

Mulla menee vaihtelevastu Lantusta 18 - 22 ky/vrk kahteen pistokseen jaettuna eli aika isoja annoksia joudun kai sitten Levemiriä pistämään, ehkä jopa yli 40 ky/vrk. Mutta Levemirillä tuo annoksen muuttaminen onnistuu toivon mukaan paremmin, Lantus ei oikein pysy siinä perässä. Toivottavasti olet oikeassa siinä, ettei Levemirillä hypoile liikunnan aikana, jos ei Lantuksellakaan hypoile. Tietysti siihenkin pitää kaikesta huolimatta varautua.
Kirjattu

Noctambule

• Aktiivinen
« Vastaus #22 : Helmikuu 22, 2009, 14:58:34 ip »

Tuota, mulla menee kyllä Lantusta enemmän kun Levemiriä meni...Vaihdoin Levemiristä Lantukseen lääkärin ohjauksessa ja hän neuvoi miten muutan Levemir-annokset Lantus-annoksiksi, aika samoilla määrillä lähdettiin liikkeelle ja neuvottiin nostamaan pikkuhiljaa jos ei tunnu riittävän...

Tosta hypoilusta liikunnan yhteydessä voi olla kans montaa mieltä, eikä mun mielestä muutenkaan voi sanoa noin yleispätevästi, että "jos ei lantuksella hypoile, niin ei hypoile levemirilläkään"... Mulla esim levemir teki rajun vaikutushuipun, joka oli sitä huomattavampi mitä suurempi annos oli. Tästähän oli jossain ketjussa ne valmistajan ilmoittamat käyrät, jossa näkyy juuri tuo ilmiö!! Toki levemirin hyvä puoli on mahdollisuus muuttaa annostusta vaikka juuri liikunnan yhteydessä, mutta luulen, että jos olisin lähtenyt liikkumaan vaikutushuipun aikaan, olisi sokerit laskenu reippaasti vaikka sitten olisinkin pienentänyt insuliiniannosta...

Itse aloitin lantuksella, vaihdoin levemiriin, totesin että pidin enemmän lantuksesta ja vaihdoin takaisin.  
Kirjattu
Terve järki on kokoelma ennakkoluuloja, jotka ihminen hankkii ennen 18 vuoden ikää.

-Albert Einstein

Noctambule

• Aktiivinen
« Vastaus #23 : Helmikuu 22, 2009, 15:09:52 ip »

http://www.novonordisk.com/images/diabetes/pdf/levemirclinicalpresentationJune07.pdf

Kolmas klikkaus alaspäin... Tää ei ollu se mitä hain, mutta tästäkin näkee jo hyvin, ettei Levemir mitenkään erinomaisen tasaisesti vaikuta...
Kirjattu
Terve järki on kokoelma ennakkoluuloja, jotka ihminen hankkii ennen 18 vuoden ikää.

-Albert Einstein

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #24 : Helmikuu 22, 2009, 21:43:22 ip »

Mä pistän yleensä levemirin joka päivä siinä 9.05 ja 21.05 ja viikonloppuna vähän myöhemmin..
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #25 : Helmikuu 23, 2009, 19:20:28 ip »

Kuten sanoin, aluksi Levemir tuntuu olevan hyvin tehokasta.
Muutaman viikon, tai kuuuakaudenkin, aikana Levemirin määrä (tarve) alkaa lisääntymään. Jokainen kertoo tietenkin OMISTA kokemuksistaan.

Tämä on varsin monien käyttäjien kokemus, ettäLevemiriä tarvitaan paljon enemmän, kun aikanaan Levemiriin siirtymiseni yhteydessä asia seurasin. Ja myös oma kokemukseni käytettyäni ainetta reilun pari vuotta.

Joillakin käyttäjillä on eri tilanne tässäkin suhteessa. Ei tästä tarvitse MUILLE kirjoittajille mitään halootan nostaa jos itsellä toimii toisella tavalla. Kertoo vain omat kokemuksensa ja säästää nämä nenäkkäät näsäviisaat lauseensa, vaikka omaan partaansa ellei parempaa paikkaa löydä.  
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Helmikuu 23, 2009, 19:30:59 ip »

Lainaus:

http://www.novonordisk.com/images/diabetes/pdf/levemirclinicalpresentationJune07.pdf

Kolmas klikkaus alaspäin... Tää ei ollu se mitä hain, mutta tästäkin näkee jo hyvin, ettei Levemir mitenkään erinomaisen tasaisesti vaikuta...

Protaphanen jälkeen varsin tasainen kuitenkin Ja mulla annokset on kaksinkertaistuneet Protaphaneen ja kävi juuri noin, miten Pitkälinja sanoo.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

rote

• Vieras
« Vastaus #27 : Helmikuu 24, 2009, 02:00:41 ap »

Juu mullekkin suositeltiin levemiriä kun noita matalia tuli silloin tällöin. Aiemmin protaphane 2 kertaa päivässä. Levemiriä myös 2 kertaa. Novorapid lyhyt 3-5 kertaa vuorokaudessa. No vaihdon jälkeen se hullun mylly alkoi. Jatkuvia matalia tämän tästä. Levemirinhän piti poistaa nuo matalat...Peippailtiin lyhyen ja pitkän kanssa jatkuvasti kolmisen kuukautta. Labrat näytti "hyvää" parannusta. Vaimo sitten sanoi et ottaisitko taas ohjat omiin käsiisi ja tekisit niin kuin susta tuntuu. Mitta tuli täyteen hällä. No palautin protaphane annostuksen tuohon levemiriin ja novorapid annokset pikkasen pienempänä kuin aiemmin protaphanen kanssa. Niin ja nyt täytyy kehaista et labrat on ihan ok tasolla ja nuo matalat poissa  . Tosin nyt saa taistella lekurin ja d:hoitajan kanssa Samapa tuo...
Kirjattu

Noctambule

• Aktiivinen
« Vastaus #28 : Helmikuu 24, 2009, 08:04:19 ap »

Lainaus:

Kertoo vain omat kokemuksensa ja säästää nämä nenäkkäät näsäviisaat lauseensa, vaikka omaan partaansa ellei parempaa paikkaa löydä.  

Hassu kehotus, kun itse on kirjoittanut:
"Jos Lantuksella ei hypoile, niin ei se silloin Levemirilläkään hypoile. Levemir on johdonmukainen, mutta määrä tulee olemaan aika paljon isompi. Aluksi Levemir vaikuttaa tehokkaasti mutta muutaman päivän jälkeen joudut lisäämään. Jos Lantusta on tarvinnut 27 yksikköä/vrk, niin Levemiriä tarvitsee silloin noin 43 yksikköä, - kahteen annokseen jaettuna."

Mulle ei ainakaan valjennut tosta viestistä, että puhut omasta kokemuksesta, vaan ilmoitat ihan faktana, että "jos Lantuksella ei hypoile, niin ei se silloin Levemirilläkään hypoile", "Muutaman päivän jälkeen joudut lisäämään.". "Määrä tulee olemaan aika paljon isompi". Enkä kokenut mitään haloota nostavani omasta erilaisesta kokemuksestani, vaan puutuin noihin sun yleistyksiin, jotka löit pöytään, kun joku pohtii mitenköhän Levemirin kanssa mahtaa sujua... Harmi, että koit sen nenäkkäänä näsäviisasteluna...
Kirjattu

-Albert Einstein

VUORISTORATA

• Jäsen
  • Aurinko paistaa pilviverhonkin takana :)
« Vastaus #29 : Helmikuu 26, 2009, 14:27:24 ip »

[

Lantus on pitkävaikutteinen insuliini, jonka vaikutus teoriassa kestää sen 24 tuntia. Lantuksen kanssa siis riittää yksi piikki päivässä. Tosin ihan kaikilla Lantuskaan ei riitä koko vuorokaudeksi, joten jotkut pistävät senkin kahdessa osassa.

Lantuksen hyvä puoli on siis se, että tulee yksi pistos vähemmän päivässä. Levemirin hyvä puoli taas on se, että sitä voi paremmin säätää, jos esin tavallista runsaamman liikunnan takia tarvitsee muutella annoksia. Lantus on kamalan jäykkä insuliini: jos sen annostusta muutaa, niin muutoksen näkyvät kunnolla vasta monen päivän kuluttua.

Hei! Musta tuntuu, ettei mullekaan riitä tai sit sitä (siis Lantusta) on liikaa. Riippuu liikunnan määrästä. Kerrankin, kun olin lääkärin pyynnöstä lisännyt lantusta, jota nostin pikkuhiljaa yhteensä kolme yksikköä, niin tuli sellaset jälkihyperit hypojen jälkeen, että olin ihan "pöpölikössä". Tämä tapahtui ratsastuksen aikana enkä ymmärrettävistä syistä pystynyt tarkistelemaan sokereitani vasta kun monen tunnin jälkeen.
Mulla on lääkäri vasta 17.2.joten mitäs luulet uskaltaisinko jakaa lantuksen omin päin kahteen osaan? Joskus mulla oli Prothaphan, jota säätelin ihan itse vaikka kuinka...Tekis mieli yrittää ja toisaalta aion näin aluksi pyytää lääkäriltä vaikka Levemiriä ja katsoa tilannetta ennen kuin harkitsen pumppua tosi vakavasti.
Katsotaan nyt, kuinka tämän ahkeran liikunnan harrastajan käy...
Kirjattu
Liikunta on hauskaa, mutta se vaatii "säätämistä"

Humalog & Levemir

Linkkejä