Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Levemir insuliinin käyttäjät kysymys teille  (Luettu 32967 kertaa)

ukko68

• Jäsen
Levemir insuliinin käyttäjät kysymys teille
« : Helmikuu 19, 2009, 20:55:29 ip »

Voi :-(
Miten toimisn nyt kun näyttää siltä että mun remissio alkaa olla ohi . Olen pistänyt (alussa protaphane) nykyään levemir insuliinia illalla 10 yks ja se on riittänyt mulle koko päiväksi.
Viimeksi lääkärissä pyysin levemiriä tai lantusta koska tiesin että jossain vaiheessa alan tarvita enemmän perusinsuliinia, ajatuksena että selviäisin 1 perusinsuliini pistoksella päivässä. Nyt mun tarvisi lisätä annosta koska illalla kloa 18-20 sokerit on jatkuvasti jotain 12 ja pistän levemirin klo 22 . Lääkäri sanoi että tässä tilanteessa mun pitää ruveta pistämään  perusinskaa 2krt päivässä vaikka tämän juuri halusin välttää koska ateriainska pistoksia on muutekin ihan liikaa... Olin siinä luulossa että levemir kantaisi koko päivän. Uskallanko kokeilla nostaa iltapistoksen vaikka 15-20 yks ja katsoa mitä tapahtuu, vai onko tässä joku riski mennä hypoille? Miten tasainen vaikutus levemirillä on ? ja kantaako se koko päivän ? lääkäri käski pistää 2 kertaa päivässä, miksi? on vaan niin helkutin hankalaa ajatella että taas lisää piikkejä.
Kirjattu

Sus

• Vanha tekijä
Re: Levemir insuliinin käyttäjät kysymys teille
« Vastaus #1 : Helmikuu 19, 2009, 21:08:24 ip »

Levemirin vaikutus ei ymmärtääkseni kestä niin pitkään, että yhdellä pärjäis. Se on sitten taas kuulemma helpommin säädeltävis.
Mä itse olen ollut tyytyväinen Lantukseen. Se riittää mulla ainakin yhdellä iltapistoksella ja säätämisen teen pikalla.

Lienet jo täällä kp:lla havainnut, että kovin yksilöllistä tämä touhu lopulta on; yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle...

muoks: Lantus-käyttäjänä siis vastasin, sorry...
Kirjattu
\Sus
------------------------------------------------
Still alive and kicking!

matilda

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2009, 21:09:54 ip »

Levemiriä joutuu kyllä lähes poikkeuksetta pistämään kahdesti vuorokaudessa.
Jos haluat ehdottomasti pitäytyä yhdessä piikissä niin sitten sun täytyy jutella lääkärille, että josko Lantus olisi sitten sulle se parempi insuliini.Lantusta pistetään yleensä vain kerran päivässä.
Kirjattu

ukko68

• Jäsen
« Vastaus #3 : Helmikuu 19, 2009, 21:10:02 ip »

Joo mä en vaan ymmärrä miksi se lekuri ei sit voinut antaa mulle lantusta?
Kirjattu

matilda

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Helmikuu 19, 2009, 21:13:01 ip »

Ilmaise sille selvästi että sä HALUAT Lantuksen ja piste!
Kyllä se sulle sitä varmaankin kirjoittaa..
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Helmikuu 19, 2009, 21:20:01 ip »

Levemirin vaikutuskesto on annoksesta riippuvainen. Mitä pienempi annos, sitä lyhyempi kesto. Toisaalta sillä on myös suurempi huippuvaikutus annoksen kasvaessa, joten se muistuttaa Protaphania siinä suhteessa, vaikka vaikutus onkin huomattavasti tasaisempi ja huipuuvaikutus matalampi.

Siksi kahdella pistoksella voidaan kattaa koko vuorokausi, eikä maksimivaikutus nouse liian suureksi.
Lantus on tässä suhteessa vielä tasaisempi, mutta sekään ei useimmiten riitä 24 h ajaksi.
Jos insuliinin tarve on erilainen yöllä ja päivällä, on Levemir ainoa vaihtoehto (pumpun lisäksi).
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Helmikuu 19, 2009, 22:25:08 ip »

Hei ukko68!

Puhelit että sinulla insuliini annoksesi on 10 yks vuorokaudessa ja se tarkoittaa että sinulla täytyy olla omaa insuliini tuotantoa.

Nyt kun verensokerisi nousee illalla korkealle on selvä merkki siitä että oma insuliini tuotanto on pienentynyt ja tarvitset lisää pistettyä insuliinia illaksikin.

10 yksikon annoksen vaikutus on sinulla loppunut lähes täysin jo noin 16 tunnin kuluttua pistämisestä eli sinulla on peräti 8 tuntia täysin ilman perusinsuliinin vaikutusta olevaa aikaa. Tarvitsisit toisen perusinsiliini eli levemir piikin nyky hoidollasi joskus iltapäivällä klo 14 aikoihin.

Tätä varmaankin hoitava lääkärisikin sinulle ohjeisti.

Jos vain haluat yrittää yhdellä perusinsuliini piikillä suurentamalla annosta niin ongelmaksi tulee aamulla ja aamupäivällä erittäin alhaiset verensoikerit ja jos syömiset aamulla jäävät väliin niin riskinä saat mahdolliset insuliinisokit.

Tälläisia kommennetteja vanhalta konkarilta.

Terveisin Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #7 : Helmikuu 19, 2009, 22:37:19 ip »

Kuten monet jo kirjoittelivatkin yllä, niin Levemirin vaikutus ei riitä 24 tunniksi, joten se pitää pistää kaksi kertaa päivässä. Useimmat pistänevät toisen piikin aamulla ja toisen illalla.

Lantus on pitkävaikutteinen insuliini, jonka vaikutus teoriassa kestää sen 24 tuntia. Lantuksen kanssa siis riittää yksi piikki päivässä. Tosin ihan kaikilla Lantuskaan ei riitä koko vuorokaudeksi, joten jotkut pistävät senkin kahdessa osassa.

Lantuksen hyvä puoli on siis se, että tulee yksi pistos vähemmän päivässä. Levemirin hyvä puoli taas on se, että sitä voi paremmin säätää, jos esin tavallista runsaamman liikunnan takia tarvitsee muutella annoksia. Lantus on kamalan jäykkä insuliini: jos sen annostusta muutaa, niin muutoksen näkyvät kunnolla vasta monen päivän kuluttua.

Onko lääkäri tai diabeteshoitaja muuten esitellyt sinulle eri insuliinien vaikutuskäyriä? Mielestäni hoidon onnistumisen kannalta on erittäin olennaista ainakin suunnilleen tietää, miten mikin insuliini vaikuttaa. Siis miten pitkään ja missä kohtaa on huippuvaikutus. Jos vaikutuskäyriä ei tunne, niin eipä niitä annoksiakaan voi kovin hyvin säätää muuta kuin ihan tuurilla. Suosittelen tutustumista, varmasti googlettamallakin löytyy käppyröitä. Samoin insuliinien pakkausselosteista löytyy varmasti jotain tietoa.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Helmikuu 19, 2009, 22:39:28 ip »

Mulla ei Lantus riitä 24 tunniksi ja pistän sitäkin 2 kertaa päivässä. Mutta nyt onneksi maaliskuussa vaihdan sen Levemiriin. Kahdesta pistoksesta en pääse eroon, mutta on ainakin helpompi muutella insuliiniannosta tarpeen mukaan.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Helmikuu 19, 2009, 22:39:34 ip »

Ja se Lantuskin saattaisi pelittää ihan ok yhdellä pistoksella vuorokaudessa pidemmän vaikutusaikansa vuoksi. Mulla toimi ihan yes. Vuorokausiannos vaihteli 8-10 ky:n paikkeilla ja pistin sen kerralla aamuisin, joka minulla osoittautui parhaimmaksi ajaksi. Ja "vanha konkari" olen minäkin, D1-vuosia jo yli 40 takana eikä omaa tuotantoa siis taatusti ole jäljellä.

Lantuksen toimivuutta sinulla yhdellä pistoksella et saa tietää kuin kokeilemalla. Jos Lantus ei riittäisi sulle yhdellä pistoksella (ei osalle riitä), niin silloin sanoisin, että kannattaisi ottaa ilmanmuuta Levemir käyttöön sen muiden hyvien ominaisuuksien vuoksi.

Jos tuo yksi pitkävaikutteisen pistos vuorokaudessa on sulle tärkeä juttu, niin yritä kysellä lääkäriltäsi uudelleen sen kokeilumahdollisuutta ja nimenomaan Lantuksen kanssa.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Helmikuu 20, 2009, 07:51:24 ap »

Pistän myös Lantuksen vain kerran päivässä aamuisin klo 5.30
ja tästä EN LUOVU. Toistaiseksi ainakin olen elossa ja sairastamisvuosia on pian takana 52v. Eikä minua eilen polilla hirteen vedetty.
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Liprolog, D1
« Vastaus #11 : Helmikuu 20, 2009, 10:57:09 ap »

Huomasitko sanoa lääkärille, että haluat pistää vain kerran päivässä? Vaikka nykyisin lääkärit kyllä kirjoittavat helposti Levemirin, koska sen kanssa pystyy säätelemään liikunnan jälkeisiä annoksia, ja liikuntaa varmaan olet jo lisännyt. Sekä D1:lle että D2:han määrätään nykyisin liikuntaa lisää.

Olen käyttänyt molempia, ja vaihdoin Lantuksen Levemiriin viime vuonna, koska harrastan niin paljon liikuntaa, eikä Lantus silloin minulla toiminut (normaali annos vaikutti vielä 2 päivän pistoksen jälkeen, eli annosten muuttaminen oli hankalaa). Annokseni oli 10->6 yks/pv (liikunnan lisäyksen mukaan) ja yksi pistos Lantusta riitti hyvin, siksi en alunperin halunnut Levemiriin vaihtaakaan. Nyt olen kyllä tyytyväinen Levemirin 2 pistoksella.

En suosittele annoksen suurentamista, sillä hypon riski on aika suuri, koska tuotat vielä omaakin insuliinia. Vaihto Lantukseen on varmaan mukavampaa. Tosin ainakin itse jouduin kovasti perustelemaan, miksi haluan muuttaa insuliinin, vaikka sekä aiempi lääkärini että D-liiton lääkäri kurssilla olivat sitä suositelleet. Mutta HbA1c:ni oli liian hyvä, vaikka arvot heittelivätkin 2-28 välillä. Tosin, olen jo sairastanut 30v, eli tilanteeni ei ole sama kuin sinun, insuliinimäärät vain ovat pienet.
Kirjattu

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Helmikuu 20, 2009, 11:38:51 ap »

Yksi huomioonotettava asia mietittäessä Lantusin ja Levemirin välillä on insuliinin tarve ja sen mahdollinen vaihtelu eri vuorokaudenaikojen välillä.

Minä käytin myös Lantusta ensin. Mutta koska insuliinintarpeeni päivän ja yön välillä eroavat kuin päivä ja yö (huomattavasti vähemmän yöllä kuin päivällä), ei junan lailla tasaisesti eteenpäin puskeva Lantus sopinut minulle. Vaihdoin Levemiriin, pistän sitä nyt aamulla ja illalla ja annokset ovat huomattavan erilaiset. Periaatteessa homma toimii hyvin näin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Helmikuu 20, 2009, 12:42:43 ip »

joo,niinku moni jo tääl tais sanoakin,niin Lantus ei liikuntaa/urheilua yms. harrastavalle ole kyllä välttämättä kovin hyvä valinta. Levemiria kannattaa kyllä ehdottomasti pistää kahdesti päivässä,ei se yx lisäpistos niin paha ole.
Kannattaa huomioida,että eri insuliinilaadut (ésim.onko ihmis (human) tai insuliinianalogi,kuten Levemir) saattaa vaikuttaa monenlaisiin asioihin (esim.paino,jopa sukupuoliset halut).
Kirjattu

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #14 : Helmikuu 20, 2009, 18:38:24 ip »

Lainaus:

...insuliinianalogi,kuten Levemir) saattaa vaikuttaa monenlaisiin asioihin (esim.paino,jopa sukupuoliset halut).

Millä tavoin insuliinianalogi toimii meissä toisin, kuin human, siis juuri esim. paino- ja libidokysymyksissä joista kirjoitat?
 Yritin kaivella asiasta jotain googlettamalla, mutta juutuin suohon...

Aloittajalle: sorry, off topic  
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54