Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Tohtori Kiminkinen  (Luettu 5356 kertaa)

Yogi

• Veteraani
Tohtori Kiminkinen
« : Helmikuu 06, 2009, 23:09:10 ip »

Varoitus: ei sovi Kiminkisallergikoille. Tänään oli TV1:ssä sarjan diabetesosa. Uusinnat ovat sunnuntaina ja maanantaina. Netissä se katseltavissa Ylen Areenalla.

Ollaan ohjelmasta mitä mieltä tahansa, niin liuskojen pihistelystä siinä sanottiin suorat sanat.
Kirjattu
Aina napit vastakkain ollaan Pöystin kanssa. Ei ole hyvä tämä Pöysti.

Friita

• Lentävä kynä
Re: Tohtori Kiminkinen
« Vastaus #1 : Helmikuu 06, 2009, 23:13:21 ip »

Juu, mulla nous tässä kerran aiemmin jo karvat pystyyn diabeteksen osalta. Sitä aihetta on sivuutettu aiemminkin. Tosin järkevääkin tuon lekurin suusta olen kuullut, kuten jos syöt suolasta ruokaa, on verenpainelääkitys ihan turhaa. No, ei ehkä noilla sanoilla, mutta tuommoseen viitas, että vähäsuolainen on hyvä juttu
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Helmikuu 07, 2009, 06:49:19 ap »

Hän on kirjoittanut ihan fiksun kirjan.
Mä en nähnyt eilen koko ohjelmaa joten pitää katsoa areenalta uudelleen.
Kirjattu
Määrittämätön diabetes

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Helmikuu 07, 2009, 09:41:09 ap »

tulee se telkusta uusintanakin jonain päivänä. Mä en seuraa tv-ohjelmia, mutta yleensä näen uusinnankin, kun aukasen telkun
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Yogi

• Veteraani
« Vastaus #4 : Helmikuu 07, 2009, 11:02:42 ap »

Tässä on vielä suora linkki ohjelman taltiointiin.
Kirjattu

pipsapippuri

• Jäsen
« Vastaus #5 : Helmikuu 07, 2009, 13:16:48 ip »

Grr pisti korvaan toi ohjelma kun koko ajan puhuttiin sokeritaudista? Diabetes on paljon parempi nimi. Tauti tarttuu mut ei diabetes.
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Helmikuu 07, 2009, 15:32:03 ip »

Lainaus:

Grr pisti korvaan toi ohjelma kun koko ajan puhuttiin sokeritaudista? Diabetes on paljon parempi nimi. Tauti tarttuu mut ei diabetes.

Viestinnän suuri ongelma on, että epäoleelliset muotoseikat nousevat enemmän esiin kuin itse asia.

Minusta ohjelma oli asiallinen paikallaan. Sehän tulee muidenkin kuin pikkutarkkojen diabeetikkojen korviin ja silmiin.
Siis vähän niille, jotka jo tietävät asiat, mutta enemmän niille, joille aihe on vähemmän tuttua.

Ja tuo kylälääkärin rooli toimii hyvin pienellä paikkakunnalla, jossa kaikki tuntevat toisensa lapsuudesta asti.
Huonommin esim. stadissa.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #7 : Helmikuu 09, 2009, 08:53:08 ap »

Katselin tuon. Tulee tänään TV1 klo 10.30.
Uutta minulle: Optikolle ei sovi mennä jos vs ei ole kunnossa. Kuinkahan jos vs ei useimmiten ole kunnossa. Pitääkö olla useammat rillit.
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Helmikuu 09, 2009, 09:33:00 ap »

Minulla on ainakin yhdet silmälasit, jotka hankin silloin kun VS heitteli todella paljon ja vaikutti näköön. En ole niitä laseja voinut sitten käyttääkään kun sokerit tasoittui.  
Varsin usein kuulee diabeetikoilta etteivät ole tarvinneet laseja sitten lainkaan kun sokerit korjaantuneet.

Joten optikolla tosiaan kannattaa käydä silloin kun on edes jonkinlaisen tasapainon saanut sokereihin.

Silmälääkärini selittikin sen minulle joskus miksi en näe niin hyvin silloin kun sokerit sekaisin; muistaakseni mekanismi on jotenkin sellainen että sokeria kertyy silmiin ja vääristää linssiä tms. Käsitin sen kuitenkin niin että se mikä silmässä pitäisi olla soikea, muuttuu silloin pyöreämmäksi ja siksi näkö ei ole niin hyvä.  
Joku viisaampi sen varmaan osaisi selittää paremmin.
Kirjattu

Yogi

• Veteraani
« Vastaus #9 : Helmikuu 09, 2009, 09:33:30 ap »

Eiköhän siinä ole kyse samasta asiasta, josta täälläkin on useasti puhuttu. D2:illa ensimmäinen oire on monasti näön heikkeneminen, mikä korjautuu heti kun sokeritkin korjautuvat. Johtuu linssin turpoamisesta eikä sitä pidä sekoittaa silmänpohjavaurioihin. Näin oli ainakin minulla. Moni muukin on täällä sanonut samaa.
Kirjattu

Edward

• Lentävä kynä
  • Teen vain työtäni, sanoi pyöveli.
    • http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaija_Olin-Arvola
« Vastaus #10 : Helmikuu 09, 2009, 09:42:19 ap »

Minulla on toistakymmentä paria laseja, joita käytän tarpeen mukaan, jos eivät ole hukassa. Joskus on pakko laittaa kahdet päällekäin, että näkisi oikein pientä pränttiä. Viimeksi sain siskon vanhat kaksiteholasit, joilla näkee hyvin lukea ja katsoa telkkaria, mutta tietokone-etäisyyteen ne eivät sovi.

Eetu
Kirjattu
Älä usko kaikkea, mitä ajattelet.

Älä jää tuleen makaamaan.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Helmikuu 09, 2009, 09:46:26 ap »

Lainaus:

Moni muukin on täällä sanonut samaa.  

Näin minullekin on kerrottu, että syynä on linssin turpoaminen sokerin vaikutuksesta. Jostakin syystä se sokeri pysyy silmän soluissa pidempään kuin muualla elimistössä. Minäkin ajattelin virkistää itseäni hankkimalla uudet silmälasit, mutta joudun nyt odottelemaan muutaman viikon. Verensokerin vuoristorata on rauhoittunut melko tasaiseksi menoksi joko viime viikon hyvien uutisten tai valon lisääntymisen vuoksi.  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Helmikuu 09, 2009, 10:13:15 ap »

Mulla on vain yhdet lasit, mutta toisina päivinä en näe niillä kovin hyvin, toisina taas näen. Parempi mennä siis ajokorttilääkärille sellaisena päivänä, kun näkee liikennemerkit   Lukiessa otan yleensä lasit pois päästä, silloin näen parhaiten lukea eli lähinäön kanssa ei ole mitään ongelmia.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Helmikuu 09, 2009, 17:38:37 ip »

Odota vaan aikaa ennen ja jälkeen kaihileikkauksen. Edeltävä aika on erilainen ihmisillä eli ilmeisesti on monenlaista kaihia. Mä en nähnyt paljon mitään ennen kaihileikkausta. Tosin siihen vaikutti myös se puhjennut iriitti. Kaihileikkauksen jälkeinen näkötilanne yllätti minut ja monen muun!
Kirjattu
Määrittämätön diabetes

Linkkejä