Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418037 viestiä  •  19985 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Dr, Bernstein's Diabetes Solution  (Luettu 19754 kertaa)

PIP

• Aloittelija
Re: Dr, Bernstein's Diabetes Solution
« Vastaus #15 : Heinäkuu 21, 2009, 15:15:37 ip »

Hyvä Kondrad ja muut asiasta kiinnostuneet,

Diabetesliitto ei järjestönä ota kantaa kirjoihin. Mutta minä voin toki tuoda esille oman näkemykseni, eli palaan nyt tuohon Bernsteinin kirjaan "Diabetes Solution, The complete guide to achieving normal blood sugars". Olen pahoillani arvioni viivästymisestä - vuorokaudessa on rajallinen määrä tunteja ja kevät oli kiireinen.

Kirjaa lukiessa kannattaa muistaa, että tieteen, taiteen ja jokaisen henkilökohtaisten ominaisuuksien ja elämäntilanteiden ohella diabeteksen hoitoon vaikuttavat myös eri maiden hoitoperinteet, terveydenhuollon järjestäminen ja rahoitusjärjestelmät. Yhdysvalloissa terveydenhoito on myös yksityistä liiketoimintaa ja vakuutuksella tai omasta kukkarosta kustannettavaa. Lukuun ottamatta diabeteksen hoitoon keskittyneitä keskuksia diabeteksen hoito on USAssa konservatiivisempaa kuin Pohjoismaissa. Tämä tarkoittaa, että hoidossa käytettään ilmeisesti (ainakin Bernsteinen mukaan) edelleen paljon 2-pistoshoitoa ja "jäykkää" laskennallista ruokavaliota, jossa tarkka energiatarpeeseen suhteutettu hiilihydraattimäärä jaettaan tietyin prosenttiosuuksin päivän aterioille. Bernstein moittiikin kovasti erityisesti takavuosien lääkärikeskeistä diabeteshoitoa. Hän kertoo kirjan aluksi omista ja potilaidensa kokemuksistaan 40 - 70-luvun diabeteshoidosta tai paremminkin sen puutteista ja heikoista hoitotuloksista. Siksipä hän päättikin insinöörin koulutuksen jälkeen opiskella 45-vuotiaana lääkäriksi ja keskittyä diabetesta sairastavien hoitoon yksityislääkärinä ja kirjailijana.

Bernstein hoitaa diabetesta insuliinin ja lääkkeiden ohella vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Tyypin 2 diabeetikoiden hoidon osalta hänen näkemyksensä hoitotavoitteista, lääkehoidosta ja insuliinihoidon tarpeellisuudesta vastaa hyvinkin suomalaista nykyistä hoitokäytäntöä, jossa tosin on jo tapahtunut muutoksia sitten tämän 2007 julkaistun kirjan painoksen.  Päinvastoin kuin jotkut suomalaiset vähähiilihydraattisen ruokavalion kannattajat Bernstein on aktiivisen insuliinihoidon kannattaja myös tyypin 2 diabeetikoilla eikä suosittele rutiininomaista ravintolisien käyttöä. Sen sijaan tyypin 1 diabeteksen hoidon suhteen hänen hoito-ohjelmansa poikkeaa kovastikin suomalaisista hoitotavoista. Bernsteinin hoito-ohjeisiin vaikuttanee myös se, että hän on 75-vuotias ja sairastanut tyypin 1 diabetesta yli 60 vuotta ja on taustaltaan insinööri. Keskitynkin seuraavassa tämän lähes 500-sivuisen kirjan osaan, joka käsittelee tyypin 1 diabeetikon hoitoa. Olennainen ero on tietysti hänen suosittelemansa vähähiilihydraattinen ruokavalio, jolloin elimistön tarvitsema glukooksi tuotetaan lähinnä valkuaisaineista. Kirjassa on myös runsaasti reseptejä ja valmiiksi laskettuja ateria-esimerkkejä.

Bernsteinin hoito-ohjeet tyypin 1 diabeetikolle ovat varsin yksityiskohtaisia, tarkkoja ja kaavamaisia. Jokainen voi mielessään miettiä miten ne sopisivat omaan elämään. Seuraavassa otteita hänen ohjeistaan:
•   Ruokavalion tulee olla vähähiilihydraattinen, päivässä 30 g hiilihydraattia jakaantuen 6 g aamupalalla, 12 g lounaalla ja 12 g päivällisellä.
•   Proteiinin määrä aterioilla tulee olla päivästä toiseen sama.
•   Ateriavälin tulee olla vähintään 5 tuntia.
•   Ateriaininsuliinina hän suosittelee lyhytvaikutteista insuliinia (kuten Actrapid)  pistettäväksi 45 min ennen ateriaa ja vain poikkeustilanteissa kuten ulkona syödessä ja korkean verensokerin korjaamiseen hän suosittelee pikainsuliinia (lähinnä Humalog) pistettynä 20 minuuttia ennen ateriaa.
•   Ateriainsuliinin vakioannos lasketaan erikseen hiilihydraatille ja proteiinille.
•   Suurin suositeltava kerta-annos insuliinia on Bernsteinin mukaan 7 yksikköä (insuliinin imeytymisvaihteluiden minimoimiseksi). Esimerkiksi henkilölle, joka käyttää 28 yksikkköä pitkävaikutteista insuliinia illalla, hän suosittelee, että insuliini pistetään neljään eri kohtaan 7 yksikön erissä.
•   Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ateria-insuliinin määrä on pieni ja Bernstein annostelee insuliinin 1/4 yksikön tarkkuudella. Tämän vuoksi hän suosittelee insuliinin laimentamista ja annostelemista perinteisillä ruiskuilla.
•   Liikunnan aikana verensokeri pidetään mieluiten glukoositableteilla verensokerin mittausten mukaan.
•   Hänellä on vanhanaikainen ja osin virheellinen käsitys insuliinin annostelusta pumpulla, eikä hän suosittele pumppuhoitoa.
•   Alkoholin käyttö aterialla ei ole suositeltavaa, koska se estää glukoosin muodostumista valkuaisaineista.

Bernstein perustelee vähähiilihydraattista ruokavaliota lähinnä sen verensokeria hitaammin ja vähemmän nostavan vaikutuksen takia. Totta onkin, että lyhytvaikutteisella ateriainsuliinilla (Actrapid), varsinkin jos se pistetään vasta aterian yhteydessä, verensokeri nousee hekästi liikaa aterian jälkeen. Tämän vuoksi Suomessa useimmat käyttävätkin pikainsuliinia aterialla ja se pitäisi optimaalisesti pistää noin 10 min ennen syömistä, mutta käytännön syistä pistetään usein vasta aterialla. Tyypin 2 diabeetikoilla aterian jälkeinen verensokerin nousu on usein vaikeampi hallita ja hiilihydraattien määrän lisäksi niiden laatu ja tasainen jakautuminen pienempiin annoksiin on tärkeä huomioida. Ylipainon laihduttamisen myötä oma insuliinieritys myös osalla toipuu.

Jos hiilihydraatteja ei saada riittävästi ruuasta, kuten Bernsteinin 30 g rajoituksessa, niin glukoosi tuotetaan maksassa aminohapoista, maitohaposta ja glyserolista. En näe tätä kovin mielekkääksi ja ekologiseksi tavaksi tuottaa energiaa.

Bernstainin kirja osoittaa, että diabetesta voi hoitaa monella tavalla. On ihmisiä, jotka haluavat elää ja syödä tarkkojen, lääkärin antamien ohjeiden tai itse laskettujen grammojen mukaan, pistää vakiomäärän insuliinia tai säätää verensokeriaan rajoittamalla hiilihydraattejaan. Oman kokemukseni mukaan tämä ei ole tarpeen, on useimmille hankalaa ja joillekin jopa terveydellisesti haitallista. Useimmat tyypin 1 diabetesta sairastavat arvostavat sitä, että modernin insuliinihoidon ansiosta heidän ei tarvitse varsinaisesti rajoittaa hiilihydraattejaan, kunhan syöminen, liikkuminen ja insuliiniannokset sovitetaan yhteen ja syöminen yleensäkin on järkevissä puitteissa. Jokainen voi valita oman tapansa hoitaa hankittuaan riittävästi tietoa ja kokemusta näkemykselleen. Tiukkoihin rajoituksiin ei ole tarvetta.

Terveisin Pirjo Ilanne-Parikka
Diabetesliiton ylilääkäri
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #16 : Heinäkuu 22, 2009, 00:01:36 ap »

kannattaa lukea viela,toisen ja kolmannen kerran.virka aikana ja tyo tehtavana
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Heinäkuu 22, 2009, 10:02:08 ap »

Kiitos, PIP, hyvästä kirjoituksesta

Ainakin omasta puolestani 1-tyypin diabeetikkona ja pitkään diabeteksen kanssa rinnakkaiseloa harjoittaneena totean, että nykyisillä Suomen hoitosuosituksilla saan elää mahdollisimman normaalia elämää kaiken suhteen. Pois ovat esim. sairastumisaikani eli 1960-luvun tiukat rajoitukset, joiden noudattaminen tarkasti ei ainakaan omalla kohdallani onnistunut.

Ja silloisetkaan rajoitukset eivät olleet lähelläkään herra B:n vaatimaa tasoa.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #18 : Heinäkuu 22, 2009, 10:37:21 ap »

Olen samaa mieltä,että kovin on tiukka B:n asenne.
Jos alkaa noudattaa kaikkia rajoituksia, muuttuu elämä ahtaaksi, kun maailman napa on ruokavalio ja diabetes.
Jos joku diabeetikko ei muuta käyttöä elämälleen keksi kuin ruokavalio, niin ihan vapaasti voi senkin oman elämänsä keskiöön nostaa.
Kiitos vaan, PIP, itse en jaksanut kirjaa lukea.
Kirjattu

Haimaremppa

• Intoilija
« Vastaus #19 : Heinäkuu 22, 2009, 13:01:54 ip »

Minä vähän kummeksun tuota vapaata hiilihydraatin käyttöä. No vastaus löytyy sponsoreista:
http://www.diabetes.fi/tiedoston_katsominen.php?dok_id=1406

Itse olen vhh:lla jossa tulee se 30g-50g hiilihydraatteja/päivä. Ei todellakaan tarvitse elää kuin kello ja ruoka-aikaa voi siirtää enemmän kuin suurimmilla hiilihydraattimäärillä, sokerit näet pysyvät tasaisena koska elimistössä on aikalailla vähemmän insuliinia. Ennen pistin perisinsuliinia 20+22yks/pv nyt 15+5yks. ja pikaa meni ennen 8+8+8yks. ja nykyään 2+5+2yks. Kesäkuun alussa vähensin entisestään hiilareita ja samalla jäivät unholaan korkeat vs. arvot kuin tyhjää vaan ja mataliakaan ei juurikaan ilmene.  

Aterian jälkeinen verensokeri nousee kattoon pikainsuliinista huolimatta. Paljon tarkempana saa olla D-liiton suositusten mukaan syödessä-->jatkuvaa piikittelyä ja tiheään vs. mittauksia. Tulen saavuttamaan 30 vuotisen d-urani parhaan tuloksen Hba1c mittauksessa, kun seur. kerran käyn verikokeessa.

Sopii kuin nyrkki silmään minulle tämä hoito vaikka elämäni on hyvinkin epätasaista rytmiltään. Mutta syököön kukin miten parhaaksi näkee. En minä tätä sen takia kirjoittanut, että yritän käännyttää porukkaa vhh:lle vaan, jos joku haluaa ottaa oppia kuinka toimii se HELPOMPI hoitomalli.

Syökää mitä haluatte, ei kuulu mulle, korkeintaan näkyy.

Vähän tietoa insuliinista: http://www.luontaisnetti.fi/uutuus.htm
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Heinäkuu 22, 2009, 13:12:02 ip »

Myös minä pidän tuota B:n meininkiä ihan liian tiukkana. Esim aterioiden välin pitää olla 5 tuntia, niin johan tuo rajoittaisi päivän meininkiä hurjasti. Ja vaikka herra B antaakin kovasti neuvoja maratoonareille, niin eipä ole tietääkseni itse juossut yhtään maratonia noilla ohjeilla. Mutta varmasti noilla ohjeilla saa sokerit alemmaksi ja painon tippumaan, jos tiukasti noudattaa, sitä en epäile yhtään.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Haimaremppa

• Intoilija
« Vastaus #21 : Heinäkuu 22, 2009, 13:22:20 ip »

Tuli väärä linkki noista D-liiton sponsoreista niin laitetaan uusi:
 http://www.diabetes.fi/tiedoston_katsominen.php?dok_id=1738

Se vaan on niin, että vhh:lla ei tarvitse syödä 2h välein. Menee raskaskin työ vaikka 5h putkeen ilman hypoja. Maratonista en tiedä, mutta 2h lenkit ja jääkiekot sujuvat aika hyvin. Kyllä ne eskimot ennen tekivät pitkiä päivämatkoja ilman hiilareita ja jaksoivat. Nykyään niilläkin on hampurilaiset ym. muut viljat käytössä ja ovat alkaneet saada verisuonisairauksia. Afrikassa on myös sakkia jotka syövät lihaa ja läskiä ja tekevät pitkiä päivämatkoja jalan ja ilman hiilareita.
 MUISTAKAA MARJAT JA KASVIKSET.
Kirjattu

Haimaremppa

• Intoilija
« Vastaus #22 : Heinäkuu 22, 2009, 13:24:42 ip »

Lainaus:

Ja vaikka herra B antaakin kovasti neuvoja maratoonareille, niin eipä ole tietääkseni itse juossut yhtään maratonia noilla ohjeilla. Mutta varmasti noilla ohjeilla saa sokerit alemmaksi ja painon tippumaan, jos tiukasti noudattaa, sitä en epäile yhtään.

Vaikka tämä seuraava linkki onkin peräisin kerettiläiseltä lääkäriltä niin kannattaa lukea. Kommenteista löytyy mielenkiintoisia juttuja.
 Aiheena siis vhh ja urheilu:
http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=121
Kirjattu

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #23 : Heinäkuu 22, 2009, 15:18:25 ip »

Minä olen niin kypsä näihin rasva-liha-hiilari-d-liitonsponsori-heikkilänkirjajuttuihin, että paras olisi perustaa ihan ikioma liitto sponsoreineen päivineen.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Heinäkuu 22, 2009, 15:45:57 ip »

Ei kyse olekaan siitä, ettei jaksaisi 5 tuntia ilman syömistä, vaan minä ainakin haluan syödä useammin ja tuossa B:n dieetissähän ei SAA syödä useammin kuin viiden tunnin välein. Eli jos syö iltapalan klo 21 ja sitten puolenyön aikaan haluaisikin syödä jotain, niin ei saa, vaan pitää odottaa yökahteen ennen kuin saa syödä. Mielestäni erittäin rajoittavaa.

Ja itsehän syön eritäin vähän hiilareita  , joskus menee vain 20-30 grammaa päivässä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Haimaremppa

• Intoilija
« Vastaus #25 : Heinäkuu 23, 2009, 00:57:49 ap »

Lainaus:

Ei kyse olekaan siitä, ettei jaksaisi 5 tuntia ilman syömistä, vaan minä ainakin haluan syödä useammin ja tuossa B:n dieetissähän ei SAA syödä useammin kuin viiden tunnin välein. Eli jos syö iltapalan klo 21 ja sitten puolenyön aikaan haluaisikin syödä jotain, niin ei saa, vaan pitää odottaa yökahteen ennen kuin saa syödä. Mielestäni erittäin rajoittavaa.

Ja itsehän syön eritäin vähän hiilareita  , joskus menee vain 20-30 grammaa päivässä.

Tarkoitin, että jaksaa, jos haluaa/ei tule syöminen mieleen, kun on mielenkiintoista puuhaa. Mulle käy aika useasti näin.
 En minäkään tuollaiseen rajoitettuun alkaisi. Tosin aika säännöllisellä rytmillä tämä nykyinen mallikin menee. Hiilihydraattien rajoittamisen jälkeen jatkuva syömisen hinku katosi hetkessä ja hyvä niin.

Pitänee joskus kokeilla kuinka menee esim 30km lenkki rasvanpoltolla. Kokeilla onko noissa Brensteinin ja muidenkin urheilijoiden puheissa perää, ettei hiilaritankkauksia tarvitse pahemmin tehdä. Suomessa on kuulemma SM tason kestävyysurheilijoita jotka pärjäävät hyvin rasvanpoltolla.
Kirjattu

Haimaremppa

• Intoilija
« Vastaus #26 : Heinäkuu 23, 2009, 01:12:28 ap »

Lainaus:

Minä olen niin kypsä näihin rasva-liha-hiilari-d-liitonsponsori-heikkilänkirjajuttuihin, että paras olisi perustaa ihan ikioma liitto sponsoreineen päivineen.

Siitä vaan perustamaan...
Käsittääkseni täällä on mielipide vapaa ja omia ajatuksiaan saa tuoda esiin? Omasta mielestäni olen aivan asiasta kirjoittanut. Jos ei kiinnosta niin älä lue ja ennenkaikkea ÄLÄ KOMMENTOI, se on turhaa.
 Tarkoitus oli herättää lukijoita ajattelemaan miten tämän liiton rahoitus ja muut kytkennät menevät yhdistettynä ruokasuosituksiin.

Syö ruispaloja 6-9kpl-->pistä lisää inskaa-->sponsorit tienaavat ja D-liitto saa lisää sponssirahaa-->ja diabeetikko kärsii heittelevistä sokereista.
 D-lehdessä joskus 2005: 75% diabeetikoista huonossa hoitotasapainossa. Eivät ole varmaankaan syöneet tarpeeksi leipää vai missä mättää? -
Jatkuvasti kuitenkin kehutaan kuinka hyvää D:n hoito Suomessa on ja kuinka huippuja tutkijoita meillä on. Miksi sitten näin heikko hoidon taso? Olisiko jossakin hieman korjattavaa? -ruokasuosituksissa? -auttaisiko sponsoreiden vaihto vaikka vihannesalaan diabeetikoiden terveyteen koska sitten meidän pitäisi syödä 75% päivän energiastamme salaattina.
Kirjattu

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #27 : Heinäkuu 23, 2009, 06:44:29 ap »

En toki tarkoittanut itseäni, kun kirjoitin, että joku saisi perustaa uuden liiton, jos tämä ei kelpaa.
Minä olen ihan tyytyväinen tähän nykyiseen.

Mitä tulee ruokasuosituksiin, niin suositus on ihan eri asia kuin määräys.
Minulle ei kukaan koskaan ole edes tuputtanut d-liiton suosituksia. Jonkun muun taholta olen törmännyt tuputtamiseen, inttämiseen ja pakkotoistoon.
Otsikoista ei arvaa, millaista pakkosyöttöä kulloinkin tulee.
.

On kysytty, millainen on ruokavalioni ja sekä d-hoitaja että erikoislääkäri ovat todenneet, että ihan hyvä.
Vain liiasta suolasta ja proteiinista on mainittu, että liikamääristä eivät munuaiset tykkää.

Jatkan, ettei tule väärinkäsityksiä:
Esimerkiksi Vivianin tyylistä tykkään. Hän kertoilee omia kokemuksiaan, mutta ei tuputa.
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Heinäkuu 23, 2009, 08:47:25 ap »

Totta turiset kriisikko.

Täällä olen saanut turpaani, kun olen sanonut täällä olevan VHH mafian. Mutta kun se on. Vivian ja Konrad (mm.) ovat antaneet asiallista tietoa VHH:sta. Mutta sitten on noita, joiden mielestä se on yksi ja ainoa tie onnelaan. Jos on huiono ilma, VHH auttaa. Se poistaa syylät, vääriin paikkoihin kasvaneet ihokarvat, siivoaa keittiön, on virustutkana tietsikassa ja ulkoiluttaa koiran. Ja auta armias, jos joku (vaikka omista kokemuksistaan kertoen) onkin eri mieltä, niie eikös ala tulla ryöpytystä.

No, pahimmat ovat nyt ohituslistalla ja tilanne on sikäli minun osaltani rauhoittunut. Ei enää tule yksäreihinkään häirikköviestejä.

Yritetään me vaan tarpoa tätä kultaista keskitietä.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Haimaremppa

• Intoilija
« Vastaus #29 : Heinäkuu 23, 2009, 12:57:24 ip »

Enhän ole kenellekään tuputtanut mitään. Minulle on aivan sama miten syötte. Latasin vaan mielipiteeni liiton toimista taululle eikä siinä lie mitään väärää.

"Ruotsissa on samanlaista. Lääkefirmat ohjaavat terveysvalistusta. Ruotsissa pidetystä Low Carb High Fat -konferenssista tammikuulta:

- Lars-Erik Lintsfeldt esitteli tarkkaan diabeteksen hoito-ohjelehdykät, yleisön naurunpyrskähdyksten saattelemana. Vähän vähemmän naurettavana yksityiskohtana näytti myös sekä noiden suositusten mukaisen ruoan vaikutuksen diabeetikon verensokeriin ynnä sen, miten joka ikisessä esitteessä esitteen tekijänä eli rahoittajana näkyi diabeteslääkkeitä tuottava lääkefirma.

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=14&t=38718

"
Kirjattu

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29