Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6906 jäsentä  •  417074 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Myymeli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: onko kukaan ollu isossa leikkauksessa?  (Luettu 61009 kertaa)

Hula1

• Veteraani
Re: onko kukaan ollu isossa leikkauksessa?
« Vastaus #30 : Joulukuu 20, 2008, 14:06:08 ip »

Minä olen ollut 17-vuotiaana isossa selkäleikkauksessa. Leikkaus kesti 9 tuntia ja olin sen jälkeen 10 päivää sairaalassa. Olin tosi kipeä, mutta muuten kaikki meni hyvin!

Menin sairaalaan osastolle edellisenä iltana. Leikkauksen ajan olin glugoositipassa ja tipan kautta meni myös insuliinia. Nukutuslääkäri kertoi, että sairaaloissa käytetään Actrapidiä tällaisissa tilanteissa.

Leikkauksen jälkeen halusin aika pian itse siirtyä pistämään omia insuliineja. Sokerit olivat jonkun aikaa leikkauksen jälkeen koholla.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #31 : Joulukuu 20, 2008, 14:12:12 ip »

mä en tiiä meneekö mulla sit sitä omaa insuliinia tipan kautta mitä käytän yleensä.   tää on mun toinen polvileikkaus mikä tehään.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Joulukuu 20, 2008, 15:57:26 ip »

Oon ollut kolmessa pienessä leikkauksessa. Kahdessa niistä mulle laitettiin (minulta kysymättä) ihan liian isot annokset insuliinia ja niissä tuli vaarallisia hypoja sen takia Yhdessä ei laiteltu ylimääräistä, sain huolehtia insuliineistani itse ja kaikki meni ok ja sain syödä jo melkein heti leikkauksen jälkeen. Eli minun kokemukseni on, että jos diabeetikon annetaan huolehtia itse noi inska- ym. hommat, niin menee hyvinb, muuten menee metsään ja pahasti  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #33 : Joulukuu 20, 2008, 19:50:41 ip »

en tiiä miten ne nukutuksen aikana sit huolehtii noista inskoista..? mittaako ne mittarilla vai mittaako joku kone sokereita?
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Joulukuu 20, 2008, 22:18:13 ip »

Mullakaan ei ole mitään mielikuvaa miten esim. 6 tunnin unten_mailla_oloajan on sokereita mittailtu. Sen tiedän, että sokeritippa inskan kera on ollut käytössä (siis ei inska pistoksina vaan ns. kipupumpun kautta tarkasti annosteltuna ja actrapid on ollut inskana.

Ja homma on mennyt oikein hyvin

Kun mulla tuo inska ja glukoositippa oli odottelun aikana aamu-kuudesta ilta-viiteen ja valveilla olin, niin oisko ollut peräti kahden tunnin välein, kun mittasivat ihan normisti sokerit mittarilla ja inskaa säädettiin sitä mukaa, jos mittaukset alkoivat mennä joko alle 5mmol/l tai yli oiskohan ollut 9mmol/l. Mulla muuten pysyivät sokerit oikein nätisti koko ajan tuossa 5-9 mmol/l välissä ihan sairaalan itse päättämillä glukoosi- ja inska-annostuksilla.

Eli mun kohdalla sairaalan laskelmat ovat aina pitäneet todella hyvin paikkansa eikä mitään sokeritasapainsota johtuvia ongelmia ole ollut
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #35 : Joulukuu 21, 2008, 10:27:02 ap »

mut sen näkee sit mitä tehää mittausten suhteen, ku leikkaus tulee ajankohtaseks.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Joulukuu 21, 2008, 10:36:20 ap »

Mä olen näin ajatellut, että jos itse joutusin leikkaukseen, niin vaatisin veljeni vaimon sinne vahtaamaan minua   Hän on kuitenkin labra (eilen valmistunut bioanalyytikko) ja on ollut myös töissä sairaalassa, siis muissa tehtävissä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #37 : Joulukuu 21, 2008, 10:54:09 ap »

vai että vahtaamaan  
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Joulukuu 21, 2008, 10:56:53 ap »

No, pitäähän siellä olla yks, johon luottasin 100%:sesti
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Joulukuu 21, 2008, 10:57:19 ap »

Eivät taitaisi päästää  

Tärkeimmät välineet leikkaukseen mukaan oma vs-mittari, tarpeeksi liuskoja ja siripirejä hypojen varalle. Ei minulta ainakaan nukutuksen aikana ole mitattu, on vain kysytty, mikä oli oma mittausarvo aamulla n tuntia sitten.
Kirjattu

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #40 : Joulukuu 21, 2008, 11:33:11 ap »

entä jos nukutuksen aikana menee hypoille? mitä ne siinä tilanteessa tekee?
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Joulukuu 21, 2008, 11:44:07 ap »

Lainaus:

entä jos nukutuksen aikana menee hypoille? mitä ne siinä tilanteessa tekee?

Se oiskin hauska tietää, koska mulla ainakaan hidas glukoositippa ei riitä alkuunkaan hypoihin. Mulla ne hypot on tulleet vasta nukutuksesta herättyä (kun nukutuksen aikana pistetyt ylimääräiset inskat on alkaneet vaikuttaa) ja sitten olenkin jo popsinut siripirejä omasta jemmasta.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Joulukuu 21, 2008, 12:01:14 ip »

Tanjaleena, sun kannattaa varmasti kysellä näitä kaikkia asioita tarkasti sieltä hoitavasta paikasta. Sullakin on varmaan sellainen ennakkokäynti noin viikkoa ennen operaatiota, koska on suunnitellusta jutusta kyse. Ainakin omalla kohdallani anestesialääkäri oli se, jonka kanssa eniten diabeteksesta ja sen hoitamisesta itse operaation aikana juteltiin.

Tärkeintä minusta on, että sulla on tieto sieltä miten he toimivat diabeetikoiden kohdalla. Ja nimenomaan sinun kohdallasi.

Näillä meidän muiden jorinoilla ei ole oikeastaan muuta arvoa, kuin tuo "muiden kokemukset", joita ei kannata suoraan miettiä omina tulevina kokemuksina.

terkuin yksi vain positiivisia kokemuksia omaava
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #43 : Joulukuu 21, 2008, 12:10:20 ip »

jep, mut oli kiva kuulla että teillä on menny hyvin nää leikkaukset ja muut systeemit
kyllä siinä varmaan huhtikuun lopussa tai toukokuun aikana tulee ennakkokäynti. täytynee sit kysellä sieltä
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Joulukuu 21, 2008, 12:13:03 ip »

Juuri noin kuin antsu sanoi. Itse tuppaan aina tuomaan esiin näitä negatiivisia kokemuksia, vaikka useimmilla varmaan menee hommat ihan ok siellä. (Itse aion joka tapauksessa ottaa seuraavaan leikkaukseen paperin, johon pyydän anestesialääkärin nimen ja siinä paperissa hän lupaa, ettei pistele minuun ennalta sopimattomia ylimääräisiä insuliiniannoksia.)
Kirjattu

Linkkejä