Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6905 jäsentä  •  417062 viestiä  •  19929 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi jeminal, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: onko kukaan ollu isossa leikkauksessa?  (Luettu 60950 kertaa)

Ultsi

• Lentävä kynä
Re: onko kukaan ollu isossa leikkauksessa?
« Vastaus #15 : Joulukuu 14, 2008, 22:33:43 ip »

Voisiko inskatipan antaminen terveelle johtua siitä, että terve jännittää leikkausta joten hänen verensokerinsa on alhaalla. Tai hän ei ole saanut syödä ja siksi verensokeri on alhaalla. Tai sitten vaan ymmärsin tipat väärin.  
Kirjattu
D2

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Joulukuu 14, 2008, 23:26:55 ip »

Lainaus:

Voisiko inskatipan antaminen terveelle johtua siitä, että terve jännittää leikkausta joten hänen verensokerinsa on alhaalla. Tai hän ei ole saanut syödä ja siksi verensokeri on alhaalla. Tai sitten vaan ymmärsin tipat väärin.

Jos verensokeri on alhaalla, insuliinin antamiselle on vielä vaikeampaa löytää mitään perustetta.  

Minä olen muuten kerran diabeetikkona joutunut odottelemaan (päivystys)leikkausta niin, että aamuinsuliinit oli pistetty ja sairaalan päivystyksessä ei tietenkään annettu ruokaa, kun leikkaus oli edessä. Odotus venyi ja venyi, lopulta 10 tunniksi, jouduin itse pyytämään glukoositippaa, kun vs. putosi alle 2:n  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Joulukuu 15, 2008, 10:02:06 ap »

Kiitos vastauksesta. Ei-inskan-käyttäjä kyselee kun ei tiedä.
Kirjattu
D2

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Joulukuu 15, 2008, 10:32:41 ap »

Lainaus:

Mä kyllä todellakin ihmettelen, jos ns. terveelle (diabetes-mielessä) laitettaisiin inskaa menemään tipan kautta. Terveellähän pitäisi oman elimistön toimia ja huolehtia, ettei verensokeri pääse laskemaan tai nousemaan liikaa. Toki on kait tuossakin poikkeustilanteita, tiedä sitten millaisia.

Tippa toki laitetaan esim. nesteytyksen ym. vuoksi. Se taitaa se yleisin tapa olla. Ja ainakin laitetaan se kanyyli valmiiksi ihan varmuuden vuoksi, mulle jopa kaihi-leikkauksessa

Itselleni on diabeetikkonakin laitettu pelkkä nesteytystippa usein, siis ilman inskaa. Esim. määrätyissä varjoainekuvauksissa, kun piti saada mahdollisimman paljon nestettä sisään, jotta keho saisi varjoaineen nopeasti poies ongelmia aiheuttamasta (munuaisista). Pumppulaisena on päiväkirurgisissa operaatioissa myöskin ollut tippa, mutta ei inskatippaa, koska olen saanut hoidella pumpulla inskani omien haluseni mukaan. Ei myöskään mennyt välttämättä glukoosia, kun oli kyse lyhyestä toimenpiteestä.

Päivystyspuolella olen myös ollut tilanteessa, jossa ei saanut syödä mitään ja sitten itse leikkaus siirtyikin aamu-kahdeksasta ilta-kahdeksaan. Oli mukavaa, kun oli glukoosi ja inska tipan kautta. Energiat tuli ja niitä vastaavat inskat eli kaikki pelasi ok Ja kun suunniteltu oli tuo glukoosi-inska-tippa, niin aikataulun muutos ei tehnyt muuta ongelmaa, kuin vatsan murinan
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Ensio

• Matkailija
« Vastaus #19 : Joulukuu 15, 2008, 11:42:23 ap »

Minut on leikattu 21 kertaa ja aina on ollut tiputukset.
Leikkaukset on kestänyt 3-6 tuntia,en tiedä onko ne isoja leikkauksia.Ne on ollut vasmmassa jalassa tukoksia,ja viimeinen kerta oli AMBUTOINTI,sitä en tiedä kuinka kauan se kesti,olin kaksi viikkoa ennen ja jälkeen taju kankaalla.Näihin kaikkiin mukavuuksiin vaan täytyy tottua,mitä 51.vuoden Diabetes aikana on sattunut.
Kirjattu

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #20 : Joulukuu 15, 2008, 16:27:28 ip »

kiitos kaikille jotka ootte vastannu tähän kysymykseen.
helpotti kovasti
Kirjattu

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #21 : Joulukuu 16, 2008, 18:16:49 ip »

ja ootteks te yleensä ollu sairaalassa kauan sen leikkauksen jälkeen?
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Joulukuu 16, 2008, 20:14:10 ip »

No mulla taisi mennä jalkaleikkauksen (oikeastaan kaksi) kanssa niin, että isompi leikkaus (valtimonohitusleikkaus) tehtiin maanantaina (klo 8-14 eli kohtuu pitkä toimenpide) epiduraali-spinaalipuudutuksessa, keskiviikkona oli toinen pienempi operaatio (yhden varpaan amputointi) ja muistaakseni lauantaina pääsin kotiin.

Siis saman viikon aikana kaksi operaatiota sekä kotiutus. Ja tää tosin on jo vähän vanha juttu, vuosi oli 2000. En tiedä miten nykyisin hoidettaisiin ajotuksen kannalta.
Kirjattu
Antsu1

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #23 : Joulukuu 16, 2008, 20:29:09 ip »

mulla on semmonen leikkaus missä katkastaan reisiluusta palanen ja sitä venytetään 1 cm, sit siihen luun väliin tulee ilmeisesti levy+ruuvit. se luu sit laitetaan polveen et se saa kääntymään ton lumpion keskelle. saa nähä nukutetaanko tossa leikkauksessa sit ollenkaan. mut niin se sano et viikon oisin sairaalassa.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Joulukuu 16, 2008, 20:39:15 ip »

Mulla siis nuo operaatio tehtiin epiduraali-spinaali-puudutuksessa, mutta sain kyllä nukutuksenkin, sellaisen kevyenpuoleisen. Ihan itse sitä kysyin ja olinkin mielissäni etenkin tuon pidemmän operaation kohdalla siitä, että olin "unten mailla", kevyesti kylläkin eli aina välillä anestesiahenkilökunta vähän herätteli ja kysyi vointia, mutta samantien nukahdin uudelleen. Kuusi tuntia hereillä puudutettuna ois ollut aikamoinen kokemus, mutta unten mailla aika sai tosiaan siivet...
Kirjattu
Antsu1

Leijonatar

• Vieras
« Vastaus #25 : Joulukuu 16, 2008, 21:31:39 ip »

Hei pitääpä tähän kirjoitella jotain kun itsekkin on noita leikkauksia jo muutaman läpi käynyt ja Perjantaina olisi tiedossa seuraava...   Kaksi suurempaa leikkausta olen läpikäynyt eli tuohon vasempaan jalkaan on tehty ihon siirto ja sit tuo laihdutusleikkaus eli vatsalaukun ohitusleikkaus.. Jalka leikkauksen jälkeen olin viikon sairaalassa ja edellisenä päivänä menin muistaakseni sisään.. Pyörätuoliin sai nousta vasta leikkauksen jälkeen kolmen päivän päästä kun ihon piti antaa kiinnittyä ja maata paikoillaan se muutama päivä..  Viidentenä päivänä tais saada nousta keppien varassa kävelemään...  Silloin minulla ei vielä pumppua ollut joten kynillä itse laitoin insuliinit muuten paitsi nukutuksen aikana (muistaakseen) Ja laihdutusleikkauksessa olin leikkauksen jälkeen 3 päivää osastolla eka vuorokausi oltiinkin heräämössä kokonaan tarkkailussa ja vasta 2 päivänä leikkauksen jälkeen pääsi kävelemään kun siihen asti oltiin kipupumpussa kiinni.. Nyt pumpun tilalle vaihdettiin sairaalan oma pumppu jossa meni actrapid kun normaalisti minulla menee novorapid.. Ja kun heräämöstä lopulta pääsin ja vaihdettiin omaan pumppuun heti pomppas sokerit yli 20 mutta laskivat sitten ajan kanssa kun lisäilin boluksia.. Tipoista en sen kummemmin muista mutta on siellä ollut yleensä sekin sokeritippa varalta ainakin..

Hyvin yleensä on kaikki mennyt leikkausten jälkeen..  vaikka toki alkuun sokereiden kanssa saa olla tarkkana.
Kirjattu

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #26 : Joulukuu 17, 2008, 16:50:15 ip »

jep jep, saa nähä meenkö mä edellisenä päivänä sisälle jo.
Kirjattu

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Joulukuu 17, 2008, 19:49:04 ip »

Onnea leikkaukseen ja olehan iisisti,että sokerit pysyy kuosissa.t.Pate
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #28 : Joulukuu 17, 2008, 20:46:10 ip »

nyt sokrut on kuosissa, ku annoksia lisättiin.
Kirjattu

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #29 : Joulukuu 19, 2008, 18:53:46 ip »

onko vielä muilla kokemuksia.
Kirjattu

Linkkejä