Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6906 jäsentä  •  417074 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Myymeli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: onko kukaan ollu isossa leikkauksessa?  (Luettu 61008 kertaa)

Tanjaleena

• Vieras
onko kukaan ollu isossa leikkauksessa?
« : Joulukuu 13, 2008, 19:12:59 ip »

eli onko? mulle tehään keväällä jalkaan osteotomia ja se vaatii viikon sairaalassa olon ainakin. miten teitä on hoidettu leikkauksen jälkeen, eli onko hoitajat laittanu teille inskoja vai ootteko ite jaksanu laittaa? kiinnostaa vaan tietää
Kirjattu

Sus

• Vanha tekijä
Re: onko kukaan ollu isossa leikkauksessa?
« Vastaus #1 : Joulukuu 13, 2008, 21:26:53 ip »

Onpa joo. Aika isoja operaatioita on tehty sen '07 -kesän onnettomuuden jälkeen.

Heti silloin ydinnaulattiin oikea sääri. Muutama viikko sen jälkeen samaan sääreen tehtiin iso ihonsiirto ja puolisen vuotta myöhemmin se naula vaihdettiin.

Mä olen potilaskertomuksistani lukenut, että vaadin saada hoitaa diabetekseni itse jo kolmantena päivänä kolarin jälkeen (en itse muista siitä mitään), ja d-lääkärini sanoikin myöhemmin, että mä olin ensimmäinen hänen tietämänsä d1, joka oli saanut hbaykkösen laskemaan tapaturmaosastolla maatessaan.

Mä vietin tuolloin puolet kesästä sairaalassa - kesäkuun alkupäivistä heinäkuun puoliväliin suunnilleen, yhteensä. Olin tuosta ajasta viimeisen viikon terveyskeskussairaalassa opettelemassa pyörätuolilla liikkumista. Opin aika taitavaksi, en vain tarvinnut sitä osaamista onneksi kovin pitkään.

Siinä naulanvaihdossa meni pari päivää, ja jotain sentyyppistä on vielä edessä ensi keväänä, kun ottavat sen naulan kokonaan pois.
Kirjattu
\Sus
------------------------------------------------
Still alive and kicking!

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Joulukuu 13, 2008, 22:12:52 ip »

No mulle on tehty munuaissiirto ja kaipa se luokitellaan melko isoksi leikkaukseksi . Mut laitettiin ennen leikkausta Actrapid- ja glukoositiputukseen (on kuulemma käytäntö diabeetikoilla kyseisessä leikkauksessa). Olin muistaakseni Actrapidtipassa vielä pari päiväää leikkauksen jälkeen. Ihan tarkkaa muistikuvaa mulla ei ole, koska oli niin paljon muita katetreja ja letkuja mussa kiinni sen leikkauksen jälkeen, mutta musitaakseni sain ottaa oman inskapumppuni käyttöön parin päivän päästä leikkauksesta. Minua tietty seurattiin kokonaisvaltasesti Kirralla ja kaikkia juttuja mitattiin ja kirjattiin "urakalla" . Itse sain tietysti kuitenkin olla kaikessa mukana, mielipiteitäni ja havaintojani kuunneltiin ja sain olla mukana päättämässä diabetestani koskevia juttuja. Siitä leikkauksen jälkeisestä ajasta sairaalassa (3 viikkoa) ei ole kuin valosia ja hyviä muistoja .
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #3 : Joulukuu 13, 2008, 22:13:49 ip »

kiva kuulla et on menny hyvin mä varmaan kans opettelen liikkumaan pyörätuolilla ympäri sairaalaa =D

ne varmaan ottaa myös diabeetikot edellis päivänä sisään..
mulle ne laittaa jonkun glukoositipan.
en tiiä miten sit insuliinien kaa säädellään sillon.
Kirjattu

karlip11

• Intoilija
« Vastaus #4 : Joulukuu 14, 2008, 01:14:26 ap »

Minulle on tehty todella suuri leikkaus.Olen kuitenkin d-2.Minulle tehtiin uusi rinta rintasyövässä menetetyn tilalle ja toista tintaa pienennettiin ja kohotettiin.Minut vietiin ensimmäisenä leikkaussaliin ja tuotiin osastolle takaisin 18.30.Minulla oli dreeniä yksi vasemmassa kainalossa ja kaksi oikeassa.Dreeni on letku jota myötin tulee verta ja kudosnestettä.Olin pahoinvoipa ensimmäisenä yönä ja pissaa ei tullut.Sain driureettiä ja tilanne parani.Olin vielä seuraavan päivän tokkurainen.Seuraavana päivänä poistettiin pissakatetri ja yksi dreeni.Sitten lähdinkin liikkeelle.Olin sairaalassa seitsemän päivää.Olen joutunut syömään yhden ylimääräisen antibioottikuurin kun haavassa oli lievä tulehdus.Siihen uuteen rintaan otettiin kieleke selästä ja pieni silikooni.Vaivana nyt on ollut,että selän haavaan kertyy nestettä.Sitä on punktoitu yhdeksän kertaa.Saalis on ollut 760ml.Minun pitää taas maanantaina mennä päivystykseen punktiota varten.Saa nähdä milloin tämä vaiva loppuu.Leikkaus oli syyskuun 17 päivä.Arpi minulle tuli 92cm.Oli todella rankka kokemus.En kuitenkaan kadu,että menin leikkaukseen ,sillä sainhan toisen rinnan.Olin ollut yksirintainen yli kolme vuotta.Maaliskuussa tulee neljä vuotta diagnoosista.Aion tehdä kakun ja panna siihen neljä kynttilää.Olen silloin elänyt neljä vuotta tätä elämän jatkoaikaa.Syövän suhteen kaikki on hyvin.Olen vielä vähän yli vuoden tarkkailussa.Sitten minut kait todetaan terveeksi.Toivotaan ,että leikkaus menee hyvin .karlip 11
Kirjattu

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #5 : Joulukuu 14, 2008, 10:12:14 ap »

tosi kiva kuulla et teillä on menny hyvin leikkaukset
toivottavasti mullakin menee, sen leikkauksen nimi on osteotomia.
Kirjattu

Sus

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Joulukuu 14, 2008, 10:26:22 ap »

Lainaus:

mulle ne laittaa jonkun glukoositipan.
en tiiä miten sit insuliinien kaa säädellään sillon.

Joo, mulla oli kanssa kuulemma semmoinen insuliini-infuusiotippa ne pari ekaa päivää. Siinä tiputetaan tietyssä suhteessa insuliinia ja glukoosia suoneen, jotta potilas saa ravintoa ja pystyy sen hyödyntämään. Samaa systeemiä käytetään kuulemma myös ei-d -henkilöille tietyssä tajuttomuuden tilassa estämään verensokerin vaihtelut.

Milloin sulla muuten on tuo leikkaus ja tehdäänkö se tapaturmaosastolla?
Kirjattu
\Sus
Still alive and kicking!

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Joulukuu 14, 2008, 12:45:55 ip »

Minkä takia myös ei-diabeetikoille laitetaan glukoositippa? Mä olen ollut parina viime vuonna kahdesti pienessä päiväkirurgisessa leikkauksessa ja kummallakin kerralla oli tippa kädessä ja pääsin kotiin vasta kun olin syönyt jotain. Enkä siis ollut silloin vielä diabeetikko.
Kirjattu

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #8 : Joulukuu 14, 2008, 16:10:11 ip »

Sus: mulla on tuo leikkaus ens keväänä, otin sen sillon sinne et saan toipua siitä. mä meen tapaturmaosastolle ja oon siellä viikon.
Kirjattu

Sus

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Joulukuu 14, 2008, 18:18:44 ip »

Ok. Saas kattoo, nähdäänkö siellä - mulla kanssa poistetaan tuo naula keväällä. En tiedä vielä tarkemmin. Muutama päivä kuulemma menee.
Ja Kaisa81, mä olen ymmärtänyt, että se insuliini-infuusio ainakin liittyisi jotenkin huonoon kuntoon ja tajuttomuuteen. Ei normaaleihin operaatioihin.
Meille diabeetikoille ne jostain syystä tykkää käyttää sitä glukoositippaa, mistä mä en oikein tykkää - se kun sekoittaa sokerit aika tehokkaasti joksikin aikaa. Joku sen tyyppinen juttu, että pitäisi pitää sokerit riittävän korkealla operaation aikana, ettei vaan putoa liian alas. Omasta mielestäni siinä on vähän liioittelua...
Kirjattu
\Sus
Still alive and kicking!

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Joulukuu 14, 2008, 18:28:27 ip »

Niin, siis ymmärrän, että insuliinia ja glukoosia tiputetaan ei-diabeetikoillekin, jos ne huonossa kunnossa, mutta sitä en ymmärrä, että miksi hyvässä kunnossa olevalle ihmisille, joka ei sairasta diabetesta, tiputetaan glukoosia pienen päiväkirurgisen operaation yhteydessä?
Kirjattu

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #11 : Joulukuu 14, 2008, 19:14:26 ip »

Sus: asut sä niin ku jyväskylässä?
mulle se leikkaus tehään ilmeisesti toukokuun aikana : )
en tuntis sua vaikka oisitkin pian samalla osastolla.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Joulukuu 14, 2008, 21:46:42 ip »

Lainaus:

Niin, siis ymmärrän, että insuliinia ja glukoosia tiputetaan ei-diabeetikoillekin, jos ne huonossa kunnossa, mutta sitä en ymmärrä, että miksi hyvässä kunnossa olevalle ihmisille, joka ei sairasta diabetesta, tiputetaan glukoosia pienen päiväkirurgisen operaation yhteydessä?

Miks muuten pitäisi insuliiniakin tiputtaa, siis ei-diabeetikolle? Sen ymmärrän, että nesteitä ja lisukkeineen (suolat, glukoosit,...), mutta jos inskatuotanto pelaa, niin miksi sitäkin? Ja jos inskatuotanto ei pelaa, niin eikös silloin ole kysymys jonkinlaisesta diabeteksesta, vaikkapa sitten sekundaaridiabeteksesta?

Pähkäilempähän vaan...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Joulukuu 14, 2008, 21:52:39 ip »

En mä tiedä, miksi insuliinia tiputettaisiin ei-diabeetikolle, mutta tuolta aiemmin vain niin luin ja kai se voikin olla ihan tarpeen, jos on tosi huonossa kunnossa ja ei oikein kroppa pelaa niin kuin pitäisi. Mutta miksi tarvii tiputtaa glukoosia ihan terveelle ihmisille, joka on käy vaan jossain pienessä päiväkirurgisessa operaatiossa? Kai sitä nyt muutaman tunnin pärjää ravinnottakin.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Joulukuu 14, 2008, 22:19:11 ip »

Eihän sitä koskaan tiedä, kestääkö "pieni operaatio" sen tunnin vai venyykö se pitemmäksi ajaksi.   Eli kyllä kyseessä on ihan puhtaasti varmistuskeino terveillä ihmisillä, meillä dippendaaleilla taas pidetään elämää yllä tiputusten avulla leikkausten aikana.

Kyllä glukoosi ja keittosuolatippa ainakin laitetaan vakiona leikattaville potilaille. Jos on ollut pitkään ravinnotta, niin elimistö kuivuu ja energiavarat hupenee taivaan tuuliin, silloin ei riitä voimia toipumiseen.

Tiputuksilla huolehditaan mm. elimistön parhaasta mahdollisesta toiminnasta ja varmistetaan se, että suoniyhteys on tarvittaessa auki lisälääkitystä varten. Olisi pieni paniikki, jos potilas saisikin allergisen reaktion puudutusaineesta ja vasta siinä vaiheessa alettaisiin laittaa "tippaa". Voisi olla myöhäistä.  

Joskus myös antibioottitiputus leikkauksen jälkeen voi olla tarpeen.

Toimenpiteitten  jälkeenkin  voi tulla pahoinvointia ja taas tarvitaan suolaa ja sokeria... Mutta tuota inskatippaa muuten terveelle leikattavalle en kyllä ymmärrä??? Asiassa on varmasti jotakin muutakin jota emme syystä tai toisesta tiedä...

Muoks: Jaaha, tulipahan selostus. Toivottavasti ymmärrätte, tulin just töistä!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Linkkejä