Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417187 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Nuorten hurja inskantarve  (Luettu 4133 kertaa)

**DONOTDELETE**

• Vieras
Nuorten hurja inskantarve
« : Marraskuu 26, 2008, 13:36:20 ip »

Milloinkahan tähän inskamäärien nostoon tulee tauko.
13v pojallani tällähetkellä perus 56 yks ja ruualle lähes 3 yks /10hh, sitten voi toivoa inhimillisiä lukemia. Huh,huh.
Onkohan yksinkertaisesti kyse ins.resistenssistä vai vain hormoonitoiminnasta???
Liikuntaa ei kyllä ole ihan jokapäivä, mutta onko joku saanut säännöllisestä liikunnasta kannustavia tuloksia, ja varsinkin näin nuorena.
Kyl maar mä hämmästelen noita määriä!
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
Re: Nuorten hurja inskantarve
« Vastaus #1 : Marraskuu 26, 2008, 13:47:47 ip »

Veikkaan, että alkavat hormonit vaikuttaa murrosiän tiimellyksessä siihen malliin, että näkyy myös insuliinintarpeessa. Tasaantunee jossain kohtaa, tosin kannattaa muistaa, että kun samalla kasvaa, niin insuliinintarve per painokilo vaikka pysyisikin samana muuten, niin niitä kiloja on vaan isolla ihmisellä enempi.

Tsemppiä kovasti!  
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

SatuSinikka

• Jäsen
« Vastaus #2 : Marraskuu 26, 2008, 13:47:54 ip »

Meillä on tuleva nuori eli vasta 8-vuotias mutta tänä vuonna kohtuullisen helposti hallittava diabetes päätti muuttua orastavan murrosiän lähetessä aika vaikeasti hallittavaksi. Keväällä tuli ensimmäinen kasvupiikki, joka piti sokerit korkeina vaikka kuinka nostettiin inskamääriä. Vähän aikaa oli parempi vaihe ja nyt on TAAS samat merkit ilmassa. Lääkäri sanoi, että sokeriseurantavihkosta näkee suoraan, että kasvuhormoonista on kyse. Ja sitten kun tuohon päälle tulee kaikki pöpöjen vaikutukset, mitkä nostaa myös sokereita  

Joka päivä mietitään, että kuinka paljon inskaa uskaltaa antaa etteivät matalat yhtäkkiä yllättäisi. Yöt varsinkin on hankalia ja vaikka mennään hyvillä arvoilla nukkumaan, sokeri alkaa tasaisesti nousta kun yö etenee. Säännöllisesti nostetaan perusinskaa ja pikainskaakin saa laittaa paljon isompia määriä.

Ihan puskista tulee n. 20 arvoja ja hetken päästä on taas hyvä arvo. Sitten kun on liikuntaa, saa olla taas tosi tarkkana koska matalat tulee varmuudella.

Ja nälkäkin pojalla tuntuu olevan lähes aina...

Jep, tää on niin tätä  

SatuSinikka
Kirjattu
Keskustelemassa diabeetikon äitinä

empsu

• Intoilija
« Vastaus #3 : Marraskuu 26, 2008, 14:00:51 ip »

Lainaus:

Liikuntaa ei kyllä ole ihan jokapäivä, mutta onko joku saanut säännöllisestä liikunnasta kannustavia tuloksia, ja varsinkin näin nuorena.  

Itse olen aika pienikokoinen 16v (joulukuus synttärit ) tyttö. Minulla on todella positiivisia tuloksia liikunnasta. Esim. Jos syön iltaruuaksi (17.00) 60hh, enkä lähde lenkille tai pelaamaan lentopalloa, laitan pikaa 6-7 yks. ja yöksi leveä 9yks. Jos taas liikun, laitan korkeintaan 2yks.pikaa ja yöksi 5yks. , jotta aamulla on taju tallella  

Sairastuin 10 vuotiaana jolloin laitoin päivässä kaikkiaan n 25yks. Siitä lähtikin sitten nousu kausi joka loppui vasta viime kesänä, jolloin laskin inskoja todella rajusti lähes 70 yksiköstä tämän hetkiseen n. 25 yks.

Inska tarve on yksilöllinen! Laittakaa insuliinia vaan niin paljon kun tarvii
Kirjattu
D1, Animas & Novorapid

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Marraskuu 26, 2008, 14:14:21 ip »

Kiitos positiivisestä viestistäsi, siis joskus tarve tasaantuu ja jopa vähenee ja vakiintuu.
Sitä aikaa odotellessa, pistellään rohkein mielin ja siripirit taskussa.
Olen ymmärtänyt että naisilla tulee sitten omat kommervenkkinsä,kerran kuussa, mutta tarkemmin en sen vaikutusmekanismeista tiedä.
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Marraskuu 26, 2008, 14:38:33 ip »

Minulla meni 12 vuotiaana vuorokaudessa 18 viivaa yhtenä pitkävaikutteisena. Silloinen "viiva" on 4 nyky-yksikköä.
En ollut silloin(kaan) kovin isokokoinen, harrastin liikuntaa tosi kovasti sekä kilpaurheiluna että muutenkin.

Nykyannos on vain 20...25 yks/vrk yhteensä.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

EkKe

• Aktiivinen
« Vastaus #6 : Marraskuu 26, 2008, 15:19:31 ip »

oon 12v. Tyttö ja mulla menee lanttusta 28 yks. vuorokaudessa. Pistän yleensä aterialla YHTEENSÄ 7-9 yksikköä,eli n. 2-3 yks./10g hh. Kasvupyrähdystä ei tule. Sentti kerrallaan
Kirjattu
D1 vuodesta 2003,Novo ja Lantus.

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #7 : Marraskuu 26, 2008, 18:03:48 ip »

mulla menee aamulla ja lounaalla 3 yks/10 hh kohti, mut sekään ei tunnu riittävän millään. Ainiin Levemiriä illalla lähemmäks 40 yks.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Marraskuu 27, 2008, 12:21:42 ip »

Lainaus:

Inska tarve on yksilöllinen!

Tuossahan se kaikkein oleellisin insuliinin annostelua koskeva huomio kaikessa lyhykäisyydessään onkin.

Toisin sanoen on kovin vaikeaa antaa minkäänlaisia "varmatoimisia" opastuksia, mitä tulee insuliinin annosteluun ja erityisesti annoskokoihin.

Noin yleisesti ottaen näyttää kylläkin olevan niin, että säännönmukainen liikunta vaikuttaa erittäin myönteisesti sokeritasapainoon. Mutta tässäkin on koira haudattuna - jos liikunta on kovin rankkaa, saattaa tulla yllättäviäkin yllätyksiä eli hyvän sokeritasapainon jatkuva ylläpito saattaa muuttua todella vaativaksi tehtäväksi.

On vanha virsi, että erityisesti diabeetikkohuippu-urheilijat joutuvat usein näkemään tavattomasti vaivaa saadakseen vs-tasapainonsa kuosiin
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

EkKe

• Aktiivinen
« Vastaus #9 : Marraskuu 28, 2008, 12:43:08 ip »

....ei ole vielä tullut*
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #10 : Marraskuu 28, 2008, 12:47:41 ip »

Ei kait tyttöjen tarvii niin hirmu pitkiä ollakkaan. On helpompi katella pojukaveria kun ei tarvi ylhäältäpäin katella
Kirjattu

EkKe

• Aktiivinen
« Vastaus #11 : Marraskuu 28, 2008, 12:52:57 ip »

Toi on kyllä totta..   Mutta tällä hetkellä tilanne on just toi,kun poikakaveri on aika paljon lyhyempi..
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07