Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Kelan päätös  (Luettu 34680 kertaa)

d1-nainen

• Vieras
Re: Kelan päätös
« Vastaus #15 : Marraskuu 23, 2008, 15:54:28 ip »

Ihan käsittämätöntä, koska onhan diabetesta kuitenkin helpompi hoitaa monipistoshoidolla kuin kaksipistoshoidolla ainakin minun mielestäni.
Kirjattu

arge

• Vieras
« Vastaus #16 : Marraskuu 24, 2008, 12:43:21 ip »

Tässä oma sepustukseni vanhempaan ketjuun, osin mulkattuna:

Tytöllä (täytti keväällä 3v) tuki muuttui myös ylimmästä korotetuksi. Valitettiin tottakai, koska 3v pimu ei tosiaankaan itse mittaile sokrujansa keskellä yötä, kun ei sitä osaa tehdä päivälläkään. Perusteluksi valitukseen laitettiin juurikin tämä. Valitus meni yllättävän nopeastikin läpi ja ylintä tukea on nyt myönnetty vuodeksi.

Tässä pieni pätka lainnattuna eduskunnan kyselytunnilta, vastaajana Liisa Hyssälä, ministerismies.
"Kansaneläkelaitoksen mukaan vaikeahoitoista diabetesta sairastavilla pienillä lapsilla on yleensä oikeus ylimpään vammaistukeen, sillä vammaisetuuksista annetun lain 7 §:n mukaan ylin vammaistuki myönnetään, jos rasitus ja sidonnaisuus on vaativaa ja ympärivuorokautista. Näin ohjeistetaan myös Kansaneläkelaitoksen soveltamisohjeissa. Alle 16-vuotiaan vammaistuen soveltamisohjeiden sanamuodon muutoksilla ei ole Kansaneläkelaitoksen mukaan ollut tarkoitus kiristää tuen myöntämiskriteereitä tai Kansaneläkelaitoksen soveltamiskäytäntöä."

Tätähän ei voi tulkita mitenkään muuten, kuin siten, että KELAn virkailijoiden tulkinta aiheesta on virheellinen. Pieni lapsi (mielestäni minimissään kaikki alle 10v) ei osaa (eika saisi antaa) hoitaa diabetestä omin nokkinensa. Valitusta vaan vetämään ja samalla vielä yhteydenotto diabetesliiton sosiaalipoliittiseen sihteeriin, jotta epämääräinen käytäntö saataisiin valtakunnallisesti kartoittettua. Vaikka rahana ei suuresta summasta puhuta, mutta periaatteesta ainakin.
Kirjattu

meekuu

• Vieras
« Vastaus #17 : Marraskuu 24, 2008, 14:01:41 ip »

no valitettu on valituksen perään... laitettiin valituksiin sekä itse hakemukseen että 1vuotias ei todellakaan itse mittaile sokereitaan minää vuorokauden aikana, ei osaa hakea jääkaapista sokereita nostattavaa päivisin eikä öisin, ei osaa pistää inskoja eikä miettiä paljonko uskaltaa pistää, ei pakkaa itelleen hätävaraa ja vs mittaria jos mennään ulos leikkimään, ei tarkkaile itseään 24/7, ei rasvaile itseään eikä vaihda lakanoitaan keskellä yötä kun vaippa valskannu, ei laske hiilareita eikä tee itselleen ruokaa, ei herää päikkäreillä mittaamaan sokereitaan EI TEE MITÄÄN DIABETEKSEN HOIDOSSA ITSE!!!
tää on mulle tosi verenpainetta nostattava asia, on niin vääärin ja epäoikeudenmukasta että miksi vanhempi lapsi (joka osaa puhua) saa sitten sitä kaikista korkeinta... nyt se meijän valitus on jossain lautakunnassa ja mies soitti sinne ja kysy että koska tulee päätös, keskimääränen käsittely aika 19kk... loistavaa
Kirjattu

Smade

• Vieras
« Vastaus #18 : Marraskuu 24, 2008, 14:20:08 ip »

siis anteeks, mut tää alkaa jo mennä naurettavuuden puolelle!   ja valitusaika 19kk...?!? Ihme kun ei pidä odottaa armeijaan asti! (eikä ne edes pääse sinne!!) Ne vois ihan oikeesti haistaa pitkän.... sen!

Ja vastaus siihen sun edelliseen kysymykseen, niin joo, meillä oli vielä päälikauppaan tosiaan se maito ja muna allergia + atooppinen iho, joten en tiedä paljonko nuo vaikuttavat asiaan. Mutta monesti olen kyllä miettinyt, että mieluusti vaikka maksaisin sen 300 ja rapiat kuussa, jos saataisiin nää taudit pois!
Kirjattu

arge

• Vieras
« Vastaus #19 : Marraskuu 24, 2008, 14:55:43 ip »

Siis se ei ole epäoikeudenmukaista, että joku vanhempi lapsi (kuitenkin edelleen pieni) saa korkeinta tukea, vaan se että kaikki pienet diabetikot eivät sitä saa automaattisesti. Vai kuinka?

Tärkeintä mielestäni on valitettaessa ottaa yhteyttä Diabetesliitoon, josta varmasti saa pienen lapsen hoidon vaativudesta lausunnon (oman lääkärin lausunnon kaveriksi) ja muutenkin ovat varmasti erittäin kiinnostuneita selvittämään asuinalueen vaikutuksia tukipäätöksiin.

Selvennökseksi vielä, että meillä EI ole toistaiseksi diaknosoituja lisäsairauksia, joista ei sen puoleen ole väliksikään.

Aikaisemmin ko. tuki oli sidottu jotenkin ikävuosiin ja hoitomenetelmiin, muuta vammaistueksi muutettaessa kaikki lapset väliltä 0-16v niputettiin samaan kastiin ja tämän muutoksen EI pitänyt muuttaa tulkinoja heikentävästi, kuten Hyssälä tuossa aikasemmassa refraatissakin kertoo. Joka tapauksessa KELAn idiootit tulkitsevat sitä kuka mitenkin, vaikka ylimmän tuen määritelmä kuuluu:
"Ylin vammaistuki on tarkoitettu lapsille, joiden hoidosta, huolenpidosta ja kuntoutuksesta aiheutuu perheelle vaativaa ja ympärivuorokautista rasitusta ja sidonnaisuutta."

2,5 vuoden kokemuksella (1-3,5v) aiheesta väitän että tuon kohdan määritelmä täyttyy ilman mitään muita sairauksiakin.
Kirjattu

meekuu

• Vieras
« Vastaus #20 : Marraskuu 24, 2008, 15:15:41 ip »

siis tietenkin, ajoin vaan takaa sitä että melkein vauvalle ei anneta korkeinta. kaikille pitäisi olla sama. meinas itku päästä kun omaishoidosta kävivät täällä ja kysy että koskas voimme siirtyä tablettihoitoon. ANTEEKS!?! kukaan kertonu että 1 tyypin diabetesta voi myös hoitaa tableteilla   siis en tiedä itkiskö vaiko nauraisko tälle toiminnalle.
(ei saada omaishoidontukeakaan) lapsemme on liian "normaali" lapsi, hei ne terveetki herää öisin hohhoijaa
Kirjattu

meekuu

• Vieras
« Vastaus #21 : Marraskuu 24, 2008, 15:21:30 ip »

Lainaus:

Tärkeintä mielestäni on valitettaessa ottaa yhteyttä Diabetesliitoon, josta varmasti saa pienen lapsen hoidon vaativudesta lausunnon (oman lääkärin lausunnon kaveriksi)

mihin voisin tosta asiasta ilmoittaa/soittaa? ja vaikka saataiski joku lausunto niin en usko että se vaikuttaa yhtään mitään. lääkäri kirjotti uuden todistuksen johon kirjoitti jotain että näin pienen lapsen diabeteksen hoito vaatii ympärivuorokautista seurantaa ja hoitoa matalien sokereiden ehkäisemiseksi.
ei tehoa mikään.
ja jos saatais semmonen lausunto niin mehän emme voi enää valittaa, kela ei käsittele (ilmeisesti) enää meidän valituksia
Kirjattu

arge

• Vieras
« Vastaus #22 : Marraskuu 24, 2008, 16:01:44 ip »

Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan kyseenalaisista päätöksistä voi valittaa vakuutusoikeuteen. Ja varmaankin sittenkin voi vielä valittaa jos vaikka mihin, koska kyseessä on kuitenkin selvästi räikeä eriarvoisuus hakupaikkakunnan perusteella.

Liittoon otettiin itse muistaakseni yhteyttä sosiaalipoliittiseen sihteeriin, jonka yhteystiedot selvinnevät kun soittaa liittoon. Taisi jopa olla niin, että heillä oli jo käynnissä aiheen tiimoilta jonkinlaista vääntöä KELAn "asiantuntijalääkäreiden" kanssa ja oli sangen hyvillään, että näitä kyseenalaisia päätöksiä hänelle tiedoksi saatetaan.
Kirjattu

meekuu

• Vieras
« Vastaus #23 : Marraskuu 24, 2008, 21:19:29 ip »

no nyt on otettu liittoon yhteyttä

tapellaan tästä asiasta ihan viimeseen asti, periaatteen vuoksi
tänään on taas saanu mittailla päivällisen jälkeen ihan koko ajan, ei saanut actrapidia mutta söi ruuan kunnolla..jälkeinen oli 4.9 ei muuta kun mehua, ei suostunut juomaan kun vähän. hedelmäsose purkki ja meni isänsä sen jälkeen saunaan, palas 4.1 sokereilla saunasta ja toinen hedelmäsose purkki... ennne iltapalaa oli tasan 6.0
ihan virkee oli, ei siitä huomaa vaikka olisi matalat
Kirjattu

Oopo

• Vieras
« Vastaus #24 : Marraskuu 25, 2008, 13:03:38 ip »

täälä Etelä-Pohjanmaalla ainakin sosiaalihoitajan mukaan kaikki alle 6-vuotiaat diabeetikot saavat ylintä vammaistukea. (herrajumala mikä nimi tuelle, ei mun diabeetikko ainakaan mikään vammainen ole, koko sanassa on paha maku!!). En tiedä onko tieto miten totta, 2 vuotta sitten E-P:n sairaalan sos.hoitaja näin kuitenkin ilmoitti, samalla kuin pahoitteli sitä että tyttömme oli jo 6-vuotias sairastuessaan ja sai siis alusta alkaen pienempää tukea. (ammattitaitoinen sos.hoitaja?)
6-vuotiaana sitten putoaa siihen korotettuun mitä mekin saamme, d-tyttö on nyt 8-vuotias.

Omaishoidon tuesta sen verran että sehän on täysin harkinnanvarainen ja kunta/kaupunkikohtainen. Tääläpäin esim Seinäjoella sitä ei myönnetä ollenkaan pelkkää diabetesta sairastavien lasten vanhemmille. Yleensähän  tuki käytetään suurimmaksi osaksi vanhusten omaishoitoon.
Meidän kunnassa minä sain sitä ½ vuotta "diabeteslapsen hoidon opetteluun". olin ensimmäinen joka on koskaan hakenut täälä ja hiukan olivat sosiaali-ja terveyslautakunnassa olleet sormi suussa, heidän piti tarkistaa sekin voiko sitä edes myöntää lapsen omaiselle.  
ja jotenkin kuvittelisin että omaishoidon tukea ei saa jos on oikeutettu alle 3-vuotiaan lapsen kotihoidon tukeen, tästä ei tosin ole tarkempaa tietoa.
Kirjattu

alsa

• Vieras
« Vastaus #25 : Marraskuu 29, 2008, 19:30:50 ip »

Ihmeelliseltä kuulostaa tämä kelan eriarvoisuus. Meidän kaksi lastamme sairastunut diabetekseen yksi ja kaksi vuotiaana, heti saimme kummallekin ylintä hoitotukea lapsen iän ja hoidon vaativuuden vuoksi !!! Nyt olis kyllä poliitikoilla tekemistä.
Kirjattu

Arukiina

• Vieras
« Vastaus #26 : Marraskuu 29, 2008, 21:53:21 ip »

Niin minustakin. Ihmettelen sitä lääkäriä, joka sanoo, ettei tarvitse alle 6-vuotiasta diabeetikkolasta hoitaa myös öisin. Tekisi mieleni taas tähän väliin kutsua meille mittaamaan. Isäntä sairaana ja perheessä 2-vuotias uhmaikäinen ja 4-vuotias diabeetikko, jolla myös uhmaikä.
Jos vaikka sitten olisi ympärivuorokautinen tarve hoidolle. Minä ainakin alan olla puhki yöllisistä heräilyistä. Isäntä tekee sairaana onneksi työnsä (navetassa), joten minä hoidan VAIN (????) lapset.
Huh... Olen niin kettuuntunut tuohon päätökseen, ettei saada korkeinta tukea. Raha on tervetullutta varmaan jokaiseen kotiin - niin meillekin. Työni on semmoinen, etten uskaltanut heti lähteä työelämään pojan sairastuttua ja nyt kituutan.
Kirjattu

meja

• Vieras
« Vastaus #27 : Tammikuu 09, 2009, 15:22:07 ip »

ei ole kuin syömishäiriö. ei suostu syömään kuin tiettyjä aineita, muuten terve. ja ihan oikeasti noin
Kirjattu

viikari

• Vieras
« Vastaus #28 : Tammikuu 09, 2009, 18:42:56 ip »

Korkeinta vammaistukea voinee saada, jos lapsella vähintään 3-pistoshoito tai monipistos max 6-v asti. Ehkä tuon lisäksi päätökseen vaikuttaa muun hoidon järjestyminen onko kotona vai muualla (päivähoidossa) osan tai kokoajan ja vs mittausten useus yömittaukset yms. Meille painotettiin että kaavakkeet tulee "vääntää rautalangasta" eli kirjoittaa kaikki hoitoon liittyvä. Me saatiin ylin vaikka en osannut sitä edes odottaa ja tyytyväinen olen. Kotona vauvan ja 4,5 diabeetikon kanssa. Mikä tuo omaishoitotuki on?
Kirjattu

äippä68

• Vieras
« Vastaus #29 : Tammikuu 16, 2009, 21:01:29 ip »

Hei! Meillä on toi ylin tuki 370,24. Ja se tipahtaa kun lapsi täyttää 6. v muistaakseni. Mutta ihan aluksi saimme keskimmäistä tukea mutta valitin siitä (oli lääkärintodistuksessa käytetty väärää sanamuotoa ja sen takia saimme puoli vuotta keskimmäistä tukea)ja nyt tosiaan saamme tuon ylimmän mukaan. Lapsi 4.v ja monipistoshoidolla mennään eteenpäin..
Kirjattu

Linkkejä