Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417081 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Remissiovaihe  (Luettu 9475 kertaa)

yre

• Vieras
Remissiovaihe
« : Marraskuu 10, 2008, 01:17:05 ap »

Sairastuin pari kk sitten 1.diabetekseen.

Nyt on remissiovaihe päällä. Syön kuten ennen vanhaan, enkä ole mitannut sokeria pariin päivään. Lantusta kerran päivässä 4 eikä juuri muuta piikkiä ole tullut laitettua viikkoihin.

Ihan mukavaa tämä remissiovaihe, mutta harmittaa tietää, että joku päivä taas olen insuliiniriippuvainen.

Kannattaisikohan "elää vielä kun voi" vai harjoitella askeettisen kuuloista diabeetikkoelämää etukäteen, ettei putoaisi taas sitten niin korkealta..? Mitä mieltä?
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
Re: Remissiovaihe
« Vastaus #1 : Marraskuu 10, 2008, 07:16:08 ap »

Askeettista? Pitäiskö meidän elää jotenkin askeettisesti?
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

empsu

• Intoilija
« Vastaus #2 : Marraskuu 10, 2008, 15:11:09 ip »

Mie nauttisin täysillä , mut ehkä viisaana kannatais kuitenki, ainakin henkisesti valmistautua ja pitää vähä virettä yllä
Valinta on sinun
Kirjattu
D1, Animas & Novorapid

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Marraskuu 10, 2008, 19:20:01 ip »

Kyllähän sitä kannattaa nauttia remissiovaiheesta, mutta samalla kyllä suosittelisin välillä mittailemaan verensokereita ja opettelemaan hiilarilaskentaa. Eikä elämä muutu askeettiseksi remissiovaiheen jälkeen, jos ei siitä sellaista itse tee.
Kirjattu

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #4 : Joulukuu 28, 2008, 11:53:59 ap »

mulla tuntuu olevan koko ajan joku remissiovaihe  
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Joulukuu 28, 2008, 14:38:28 ip »

Mä olen kyllä vähän pettyny, kun mulla ei tullut mitään kunnon remissiota, vaikka lääkäri melkeinpä lupaili, että sellainen tulee ja sitten pärjää ilman insuliinia.
Kirjattu

Matt1

• Vieras
« Vastaus #6 : Joulukuu 28, 2008, 19:52:37 ip »

Minkäänlaista remissiota en muista kokeneeni, mutta onhan tämä d jo yli kymmenen vuotta ollutkin. Tuleeko kaikille tuollainen vaihe, vai onko niitä poikkeuksiakin olemassa?  
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Joulukuu 28, 2008, 22:52:02 ip »

Onhan niitä poikkeuksiakin olemassa. Mä aloitin tammikuussa sairastuessani 9 yksiköllä Lantusta, mutta jo elokuussa mun Lantus-annos oli 22 yksikköä ja myös Novorapidia meni paljon enemmän. Ei tullu remissiota vaikka kovasti odottelin.
Kirjattu

mataleena

• Intoilija
« Vastaus #8 : Joulukuu 29, 2008, 01:18:08 ap »

Samaa mieltä, mittailla kannattaa ja laskea hiilarit remissiossakin. Remissio sinänsä voi jo aiheuttaa yllätyksiä. Syödä voi nykyisillä hoidoilla remission jälkeen kuten ennen sairastumistaakin, joten sen puoleen ei elämä ainakaan muutu askeettiseksi.
Kirjattu

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #9 : Joulukuu 29, 2008, 17:34:12 ip »

mulla oli viime vuonna semmonen remissiovaihe etten laittanu yhtään mitään.
Kirjattu

akunmopo

• Jäsen
« Vastaus #10 : Joulukuu 29, 2008, 18:28:30 ip »

Lantuksesta puheen ollen mistä voisi johtua että isäpuoleni n. 100kg pistää lantusta 21 yksikköä mutta minä n.55kg pistän 31 yksikköä

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Joulukuu 29, 2008, 18:33:31 ip »

Insuliinin tarve on erilainen eri ihmisillä. Mäkin painan n. 20 kg vähemmän kuin mun äiti, mutta silti pistän enemmän insuliinia. Ja kaiken lisäksi olen vasta vajaa vuosi sitten sairastunut ja mulla on vielä omaakin insuliinintuotantoa jäljellä.
Kirjattu

Matt1

• Vieras
« Vastaus #12 : Joulukuu 29, 2008, 19:39:28 ip »

Minä pistän 24 yksikköä ja painoa on vähän päälle 60 kg. Aika yksilöllistä näemmä tuo insuliinin kulutus .
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Joulukuu 29, 2008, 20:48:20 ip »

Joo, no kuten tuossa aiemmat ovat todenneet, tuo on kovasti yksilöllistä ja yhdellä yksilölläkin insuliinin tarve voi vaihdella eri aikoina paljonkin.

Itse pistelin ns. normaaleina päivinä Lantusta enimmillään 37 ky:tä ja vähimmillään 15 ky:tä. Painokaan ei oleellisesti eronnut näiden ääriarvojen aikana.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Muumipeikko

• Matkailija
    • http://www.youtube.com/watch?v=dZq7oWRkBSo&feature=related
« Vastaus #14 : Joulukuu 30, 2008, 11:00:27 ap »

Lainaus:

Lantuksesta puheen ollen mistä voisi johtua että isäpuoleni n. 100kg pistää lantusta 21 yksikköä mutta minä n.55kg pistän 31 yksikköä

Se johtuu varmaan siitä, että minä, 115 kg, pistän 60 yksikköä Levemiria...

Mutta palatakseni aiheeseen... remissiovaihetta voi joskus pitkittää hoitamalla itseänsä hyvin. Itselläni sitä kesti D:n toteamisesta yli puoli vuotta minä aikana pistin pitkävaikutteista pienimmillään 10 ky/vrk. Remission aikana D:n hoito voi olla helpompaa, mutta siinäkin suhteessa tauti on yksilöllinen. Ja koska remissiovaiheessakin insuliinin tarve vaihtelee, on säännöllinen verensokerin mittaaminen tarpeen.

Diabetes ei todellakaan tarkoita askeettista elämää , mutta tietty säännöllisyys ja vastuun ottaminen omasta hoidosta kuuluvat asiaan. Tuohon on - minun mielestäni - helpompi sopeutua, kun aloittaa diabetekseen ja sen hoitoon perehtymisen heti eikä lykkää sitä remissio verukkeenaan.
Kirjattu
Hei Niiskuneiti, puske kovemmin!

Linkkejä