Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: VHH:lla ykkösille vähemmän hypoja, parempi HbA1c  (Luettu 10614 kertaa)

Konrad

• Vieras
VHH:lla ykkösille vähemmän hypoja, parempi HbA1c
« : Lokakuu 31, 2008, 16:14:09 ip »

Ruotsalainen tutkimus kertoo, että ykköstyypin diabeetikoilla on saatu merkiitävästi vähenemään hypot vhh:lla (70-90 gHH/vrk). Myös HbA1c arvot on saatu paremmiksi.

http://www.dsolve.com/additional-resourc...-a-brief-report

Lainaus:

ABSTRACT
Due to failure to achieve control twenty-two patients with type 1 diabetes with symptomatic
fluctuating blood glucose started on a diet limited to 70-90 g carbohydrates per
day and were taught to match the insulin doses accordingly. The caloric requirements
were covered by an increased intake of protein and fat. The purpose was to reduce the
blood glucose fluctuations, the rate of hypoglycaemia and to improve HbA1c.
After three and 12 months the rate of hypoglycaemia was significantly lowered from
2.9 + 2.0 to 0.2 + 0.3 and 0.5 + 0.5 episodes per week respectively. The HbA1c level
was significantly lowered from 7.5 + 0.9 % to 6.4 + 0.7 % after three months and was
still after 12 months 6.4 + 0.8 %. The meal insulin requirements were reduced from
21.1 + 6.7 I.U./day to 12.7 + 3.5 I.U./day and 12.4 + 2.6 I.U./day after three and 12
months respectively.
Furthermore the triglyceride level was significantly lowered whereas the levels for
total cholesterol and HDL-cholesterol were unchanged.
Conclusion: the present report shows that a 70-90 g carbohydrate diet is a feasible
long-term alternative in the treatment of type 1 diabetes and leads to improved glycaemic
control.

Kannattaa ainakin katsoa taulukko ja kuvio, joka näyttää potilaan verensokereiden vaihtelut ennen vhh:ta ja sen jälkeen.

En kakkosena oikein osaa ottaa enempää kantaa tähän ykkösiä koskevaan tutkimukseen.
Kirjattu

applefigure

• Lentävä kynä
Re: VHH:lla ykkösille vähemmän hypoja, parempi HbA
« Vastaus #1 : Lokakuu 31, 2008, 17:44:03 ip »

Onkos tuo 70 - 90 g päivässä mitenkään tiukka VHH? Muuten en osaa kummemmin asiaa kommentoida kuin sen, että olen huomannut, että kun olen  vähentänyt reilusti hiilareiden määrää lounaalla, on oloni parempi iltapäivällä. (n 60 grammasta 20 grammaan) eikä inskaakaan - luonnollisesti - tarvita niin paljoa. Olen erityisen hiilariherkkä aamusta-aamupäivästä.
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

Konrad

• Vieras
« Vastaus #2 : Lokakuu 31, 2008, 18:29:42 ip »

Ei 70-90 g HH/vrk ole vielä tiukka VHH. On kuitenkin jo selvää karppausta. Bernstein suosittelee 30 g HH/vrk. Atkinsilla taisi olla peräti 20 g HH/vrk. Itse pidän tavoitteenani korkeintaan 100 g HH/vrk, mieluiten kuitenkin korkeintaan 50 g HH/vrk.

Jos lähtee siitä, että ihminen kuluttaa vaikka 2000 kcal vuorokaudessa. Virallisterveellinen sanoo, että hiilareita pitäisi olla 50-60 % koko energiasta. Alarajalla tällöin hiilareista tulisi 1000 kcal eli 250 g HH/vrk. Tähän voi verrata tuota 70-90 g HH/vrk.
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Lokakuu 31, 2008, 18:34:40 ip »

Lainaus:

Ei 70-90 g HH/vrk ole vielä tiukka VHH. On kuitenkin jo selvää karppausta. Bernstein suosittelee 30 g HH/vrk. Atkinsilla taisi olla peräti 20 g HH/vrk. Itse pidän tavoitteenani korkeintaan 100 g HH/vrk, mieluiten kuitenkin korkeintaan 50 g HH/vrk.

Jos lähtee siitä, että ihminen kuluttaa vaikka 2000 kcal vuorokaudessa. Virallisterveellinen sanoo, että hiilareita pitäisi olla 50-60 % koko energiasta. Alarajalla tällöin hiilareista tulisi 1000 kcal eli 250 g HH/vrk. Tähän voi verrata tuota 70-90 g HH/vrk.

Tuossapa sekin tuli. Minut kun on luokiteltu karppaajaksi, kun syön vuorokaudessa plus miinus satag hiilareita. Mutta, kun minä en syö kaloreitakaan kuin 1100 - 1300/vrk. Eli?
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Konrad

• Vieras
« Vastaus #4 : Lokakuu 31, 2008, 18:42:44 ip »

Lainaus:

Tuossapa sekin tuli. Minut kun on luokiteltu karppaajaksi, kun syön vuorokaudessa plus miinus satag hiilareita. Mutta, kun minä en syö kaloreitakaan kuin 1100 - 1300/vrk. Eli?

Jos syöt keskimäärin 1200 kcal/vrk ja hiilareita siitä 100 g, joka vastaa 400 kcal, et syö kuin 33 % koko inputista hiilareita kcal:ina.

Oletko muuten koko ajan laihiksella? Vai oletko keksinyt ikiliikkujan?  
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Lokakuu 31, 2008, 19:32:24 ip »

En ole (tai pakkohan on) ole laihiksella. Tutkitusti minun aineenvaihduntani on sellainen, että tuo riittää. Silleen olen lasihiksella, että jos söisin saman kuin minunkokoiseni teorian mukaan pitäisi, niin miten paksu olisinkaan

Lääkärien mukaan aineenvaihduntani on sellainen, että en voi vähentää ruuasta. (Eli, jos vielä tästä lihon, on pakko ottaa lääkkeet käyttöön)

En tokikaan ole HIRVEÄN lihava. 180/98. Liikaa kuitenkin.

Tämäkään kalorimäärä ei riitä minulla laihduttamaan. Hyvä kun pitäisi entisellään. Ihan kuten erään flunssan jälkeen minulta kysyttiin: Joko olet terve?', johon minä tietysti: 'En tiijä, tulis edes entiselleen.'
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Lokakuu 31, 2008, 19:41:59 ip »

Ei tarvitse olla laihiksella eikä VHH ollakseen diabeetikkona tyyppiin katsomatta ilman; karkkia, sokerillista limua, pullaa, leivoksia, suklaata, vaaleaa leipää, pastaa ja riisiä yms nopeita hiilareita.
Paino pysyy kurissa ja sokerit tasaisena. Eikä VÄSYTÄ!

Jos haluaa jotain noista viimeksi mainituista, niitä saa hitaampana tai sitten syö maltillisemmin ja katsoo vähän minkä KANSSA niitä syö niin ei tule ongelmia sokereiden kanssa. Itse syön työssä esim juustoisen salaatin lisukkeena ruokalusikallisen riisiä tai pastaa tai yhden perunan toisinaan. Leipää en syö ruoan kanssa koskaan ja äärimmäisen harvoin vaaleaa. Aina kokojyvää tai tummaa. Maito ja mehu vain hypoon.

Hba1c viimeksi 6,9.

VHH on sitä että kieltäytyy nopeista hiilareista.
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #7 : Lokakuu 31, 2008, 20:27:55 ip »

Muuten mielenkiintoinen yksityiskohta:

Lainaus:

The size of the fluctuations before the change clearly forbids any lowering
of the mean glucose levels. For this patient average HbA1c the year prior to start
was 7.5 %. One year later it was 4.7 %.  

(Viittaa siihen kuvioon.) Verensokereiden suuri vaihtelu esti alentamasta keskimääräistä verensokeria ennen kokeen alkua. (Olisi tullut kuvion mukaan liikaa hypoja). Ennen kokeen alkua potilaan HbA1c oli 7,5 % ja vuoden päästä 4,7 %.

Diabeetikolle ja erityisesti ykköselle uskomattoman hyvä HbA1c! Aivan Bernsteinin tasoa, mutta hiilareita enemmän.
Kirjattu

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Lokakuu 31, 2008, 22:56:15 ip »

Lainaus:

Ei tarvitse olla laihiksella eikä VHH ollakseen diabeetikkona tyyppiin katsomatta ilman; karkkia, sokerillista limua, pullaa, leivoksia, suklaata, vaaleaa leipää, pastaa ja riisiä yms nopeita hiilareita.
Paino pysyy kurissa ja sokerit tasaisena. Eikä VÄSYTÄ!

Jos haluaa jotain noista viimeksi mainituista, niitä saa hitaampana tai sitten syö maltillisemmin ja katsoo vähän minkä KANSSA niitä syö niin ei tule ongelmia sokereiden kanssa. Itse syön työssä esim juustoisen salaatin lisukkeena ruokalusikallisen riisiä tai pastaa tai yhden perunan toisinaan. Leipää en syö ruoan kanssa koskaan ja äärimmäisen harvoin vaaleaa. Aina kokojyvää tai tummaa. Maito ja mehu vain hypoon.

Hba1c viimeksi 6,9.

VHH on sitä että kieltäytyy nopeista hiilareista.

Lähes täydellinen määritelmä (ei fannaattiseen) VHH ruokavalioon
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Marraskuu 01, 2008, 11:05:48 ap »

Lainaus:

Ennen kokeen alkua potilaan HbA1c oli 7,5 % ja vuoden päästä 4,7 %.

Diabeetikolle ja erityisesti ykköselle uskomattoman hyvä HbA1c!

Bernstein voi pitää alle 5:n hobista tavoiteltavana, mutta käytännössä esim. hormoniherkkien naisten kohdalla harvoin saavutettavissa. Omien kokemusten mukaan, vaikka on pumppu eli hyvät säätömahdollisuudet käytössä, noin alhainen hobis sisältää erittäin suuren hyporiskin. Yksikin paha hypo voi olla kohtalokas. Pistoshoidolla tuohon hobikseen päästäkseen useimmat joutuvat tikkaamaan sormiinsa reikiä yhtenään, vaikka eivät söisi yhtään hiilareita.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

rasvis

• Lentävä kynä
Re: VHH:lla ykkösille vähemmän hypoja, parempi HbA1c
« Vastaus #10 : Marraskuu 03, 2008, 11:11:37 ap »

Bernstein voi ihan rauhassa suositella 30g HH /pv...varmaan sillä pärjää,jos istuu vaan kotilaboratoriossaan ja tarkkailee itseään koko ajan...normaali liikkuva,harrastava,elävä mies ei moisella pärjää/jaksa...niinku joku jo sanoikin,hiilihydraateissa on tärkeätä laatu(tummaa vaalean sijasta)...niinku tääl on aiemmin puhuttukin,niin aika väljää,missä se VHH:n raja yleensäkään menee,eikä sil oo mitään väliäkään,kun asioista vähänkin perillä oleva ihminen osaa syödä järkevästi muutenkin ja herkutella välillä.
Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #11 : Marraskuu 03, 2008, 13:44:03 ip »

Lainaus:

normaali liikkuva,harrastava,elävä mies ei moisella pärjää/jaksa

Oletko itse normaali, vai ketä meistä kuvittelet normaaliksi?

Leipää ja hiilareita tarvitsevat (entisaikojen) metsurit ja muut raskaan työn tekijät.
Kirjattu

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Marraskuu 03, 2008, 14:00:55 ip »

Minä en syö ellen saa hillonokaretta puuron silmäksi!
Terv: Tonni
( suu viivana ja kädet puuskassa )
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Marraskuu 03, 2008, 15:27:37 ip »

Lainaus:

Lainaus:

normaali liikkuva,harrastava,elävä mies ei moisella pärjää/jaksa

Oletko itse normaali, vai ketä meistä kuvittelet normaaliksi?

Leipää ja hiilareita tarvitsevat (entisaikojen) metsurit ja muut raskaan työn tekijät.

AH HAH HAH....HÄ HÄ HÄ HÄ...ihan just niin,juu,juu..alkaa taas nää jutut,odotellaan,josko nää VHH intoilijat alkaa suositella seuraavana siirtonaan suosit.oppejaan kasvuikäisille lapsille,vai mitä on seuraavaksi "ohjelmassa".
Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #14 : Marraskuu 03, 2008, 15:50:17 ip »

Lainaus:

Minä en syö ellen saa hillonokaretta puuron silmäksi!
Terv: Tonni

Mulla pitää olla puurossa marjojen lisäksi voisilmä. Jouluna herkuttelen jos olen Suomessa (en ole ollut Suomessa 15 vuoteen, tuskin nytkään).
Kirjattu

Linkkejä