Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6984 jäsentä  •  418368 viestiä  •  20018 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi JokkeVantaa, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Saisiko tilannetietoa liitosta: Diab.koulussa?  (Luettu 17869 kertaa)

rasvis

• Lentävä kynä
Re: Saisiko tilannetietoa liitosta: Diab.koulussa?
« Vastaus #30 : Lokakuu 02, 2009, 15:08:31 ip »

Potilasasiamiehet kunnissa/hoitopaikoilla OSAAVAT auttaa myös diabeetikkoja asioissaan (turha vääristellä aina asioita)...Liitolle täyspäiväinen D-asiamies,erittäinkin kannatettavaa,lienee rahasta kiinni,ettei (varsinaista) sellaista ole...ja rahanpuutteeseen ei hirveesti auta se,että ihmiset ei liity ja sitä kautta myös itse tue rahallisesti toimintaa,toki valtionkin annettava oma osansa,mut nythän nää s-tanan Keskusta sählärit on vaarantamassa jo Ray ym.tuetkin.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Lokakuu 02, 2009, 23:29:17 ip »

Lainaus:

Potilasasiamiehet kunnissa/hoitopaikoilla OSAAVAT auttaa myös diabeetikkoja asioissaan

Ehkä osaavat, jos haluavat, mutta minulla on kyllä asiasta ihan päinvastainen kokemus. Potilasasiamies jos on sairaalan palkkalistoilla, niin kenenkähän etuja hän ajaa ellei työnantajansa? Jos alkaa ajamaan potilaiden etuja työnantajan edun kustannuksella, niin taitaa oma työpaikka mennä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Lokakuu 03, 2009, 10:49:56 ap »

no ei nyt kannata alkaa SENTÄÄN SUORANAISTA VALEHTELUA alkaa harrastaa,kyllä tuhannet ihmiset saavat avun potilasasiamiesten (naisten) kautta ja turha maalailla/yleistää tollasta,että he olisivat jotenkin "velkaa" lääkäreilleen asettaen potilaan edun toissijaiseksi.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Lokakuu 03, 2009, 11:09:52 ap »

Muutama vuosi sitten kun minulla oli eräs potilasasiamiesjuttu, kirjoitin siitä silloin tännekin aika paljon, niin silloin potilasasiamies puolusti kyllä lääkäriä, joka ei suostunut kirjoittamaan minulle lähetettä silmäklinikalle, kun tarvitsin laserointia. Loppujen lopuksi pääsin kuitenkin silmäklinikalle muuta kautta ja siellä oltiin sitä mieltä, että onpa hyvä että tulin, niin päästään aloittamaan nämä laseroinnit ennen kuin on liian myöhäistä.

Ihan varmasti ovat auttaneet tuhansia, olen vaan nähnyt aika monia päinvastaisia tapauksia. Suomen lain mukaan kun potilaan hoidosta päättää lääkäri eikä potilas itse, niin sellaisissa tilanteissa syntyy joskus ristiriitaa.

Muoks, silloin kun yritin tuota lähetettä saada,kävin kahdella lääkärillä. D-lääkäri oli sitä mieltä, etteivät ailmäni tarvitse mitään laserointia eikä siksi kirjoittanut lähetettä. Yksityinen silmälääkäri taas oli sitä mieltä, että silmäni ovat jo niin paskassa kunnossa, ettei niitä enää kannata laseroida eikä siksi kirjoittnaut lähetettä. No nyt kun niitä on laseroitu useita kertoja, niin ovat aika hyvässä kunnossa.
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Lokakuu 03, 2009, 16:43:10 ip »

Lainaus:

Suomen lain mukaan kun potilaan hoidosta päättää lääkäri eikä potilas itse,

Tuo ei kyllä tarkkaan ottaen pidä paikkaansa. Joitakin vuosia sittenhän tehtiin laki, joka koskee potilaan oikeuksia. Potilaalla on oikeus kieltäytyä jostakin hoidosta. Lääkäri voi esim. määrätä leikkaukseen, mutta potilas itse voi päättää, meneekö leikkaukseen vai ei. Samoin on lääkehoidoissa. Potilaalla on oikeus valita. Ja kun kirjaudutaan esim. sairaalaan, siellä annetaan kaavake allekirjoitettavaksi. Jos siinä on jotakin, mitä potilas ei voi hyväksyä, hänellä on oikeus yliviivata se ennen allekirjoitusta, jopa tehdä omia lisäyksiä.

Valitettavasti ei ole vielä päästy siihen, että potilas voisi itse määrätä itsensä leikkaukseen.

"Jokaisella terveydenhuollon toimintayksiköllä on potilasasiamies, joka antaa tietoa potilaalle tämän oikeuksista ja toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi. Potilasasiamiehen tehtävänä on tarvittaessa neuvoa ja avustaa potilasta, jos tämä on tyytymätön saamaansa hoitoon tai kohteluun.

Potilasasiamies neuvoo potilasta, miten asia kannattaa selvittää hoitopaikassa. Hän myös neuvoo ja tarvittaessa avustaa potilasta muistutuksen, kantelun tai potilasvahinkoilmoituksen teossa. Potilasasiamies ei ota kantaa potilaan lääketieteellisiin hoitopäätöksiin. Hän ei ota myöskään kantaa siihen, onko potilaan hoidossa tapahtunut hoitovahinko"

Noin sanotaan potilasasiamiehestä. Eli kyllä hän on siellä ihan potilasta varten. Ei lääkäriä. Jos joku ei toimi niinkuin pitäisi, niin siitä vaan tekemään valitusta.

Minulla on kyllä erittäin hyvät kokemukset, mitä olen ollut tällaisen henkilön kanssa tekemisissä.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Lokakuu 03, 2009, 16:56:20 ip »

On toki oikeus kieltäytyä hoidosta. Minäkin olen kieltäytynyt useimmista lääkkeistä, mitä on yritetty määrätä.

Mutta ei ole oikeutta pakottaa lääkäri antamaan jotain tiettyä hoitoa, jos lääkäri on asiasta eri mieltä. Kuten omassa tapauksessani, kun lääkäri oli sitä mieltä, että silmiäni ei tarvi/kannata laseroida, hän ei kirjoittanut lähetettä ja potilasasiamies sanoi, että lääkäri tietää nämä asiat. Ja heillä siis sama työnantaja.
Kirjattu

Riitta Koivuneva

• Vieras
« Vastaus #36 : Lokakuu 05, 2009, 13:06:29 ip »

Hei, kaikki keskustelijat!

Ensin lapsista. Tämän hetken tiedot ovat edelleen ne, että sosiaali- ja terveysministeriön suosituksen on määrä ilmestyä tämän vuoden kuluessa. Liiton toimista diabeetikkolasten koulupäivän turvallisuuden parantamiseksi kerrotaan nyt Ajankohtaista -palstallamme (www.diabetes.fi).

Sitten tuosta potilasasiamiehestä. Jokaisella terveydenhuollon toimintayksiköllä on potilasasiamies, joka antaa tietoa potilaalle tämän oikeuksista ja toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi. Potilasasiamiehen tehtävänä on tarvittaessa neuvoa ja avustaa potilasta, jos tämä on tyytymätön saamaansa hoitoon tai kohteluun.
Potilasasiamies neuvoo potilasta, miten asia kannattaa selvittää hoitopaikassa. Hän myös neuvoo ja tarvittaessa avustaa potilasta muistutuksen, kantelun tai potilasvahinkoilmoituksen teossa. Potilasasiamies ei ota kantaa potilaan lääketieteellisiin hoitopäätöksiin. Hän ei ota myöskään kantaa siihen, onko potilaan hoidossa tapahtunut hoitovahinko.

Potilasasiamiestoiminta perustuu lakiin potilaan asemasta ja oikeuksista (785/92). Laki koskee koko terveydenhuoltoa ja lisäksi sosiaalihuollon laitoksissa annettavaa terveydenhuollon palvelua. Potilasasiamiesten toiminta on sidottu potilaan hoitosuhteeseen. Järjestöjen potilasasiamiehet voivat siis toimia potilasasiamiehinä ainoastaan suhteessa oman organisaationsa antamaan hoitoon. Diabetesliitolla on täällä järjestettäviin sopeutumisvalmennus- ym. kursseihin liittyvä oma potilasasiamiehensä.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista on tullut voimaan vuonna 1993. Löydät lain täältä:
www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785

Lisää tietoa voit katsoa myös Diabeetikon sosiaaliturvaoppaasta (s. 60): http://www.diabetes.fi/tiedoston_katsominen.php?dok_id=1941

Ystävällisin terveisin,

Riitta Koivuneva
sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija
Suomen Diabetesliitto ry
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Lokakuu 05, 2009, 17:24:22 ip »

Olen itse ollut töissä Suomen Potilasliitossa, jonne tulee juuri sellaisia juttuja, joissa potilasasiamiehen kanssa hommasta ei ole tullut mitään. Ja niitä juttuja on Suomessa paljon.
Kirjattu

pju64

• Vieras
« Vastaus #38 : Lokakuu 05, 2009, 17:31:02 ip »

Täällä on henkilöitä, jotka yrittävät vauhdittaa omalta osaltaan asioita.. Vaikka kyselylomake on saanut Diabetes ja lapset-palstalla kritiikkiä, lopullinen raportointi on tekemättä ja sen tuloksiin voitte kaikki vielä vaikuttaa vastaamalla siihen kun kerran muutenkin odotellaan. Kyselyn löytää osoitteesta:
http://www.diabeetikkolapsi.kyselykone.fi/lomake.html?id=1
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #39 : Lokakuu 05, 2009, 18:02:17 ip »

No jos potilasasiamies on noin hampaaton, niin ehkäpä pitäisi harkita sen sijaan diabetespotilaiden omahoidollisiin oikeuksiin perehtynyttä lakimiestä, joka avustaa oikeuksistansa paitsi jääneitä diabeetikoja, ohjaa heitä toimimaan oikeassa järjestyksessä byrokratian terävillä askelmilla ja lopun perin toimii jopa oikeusavustajana, jos oikeuksia täytyy ryhtyä peräämään kunnalta leivättömän pöydän ääressä.

En suostu uskomaan, että tämä voi olla ihan näin vaikeaa.  
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Lokakuu 05, 2009, 23:47:45 ip »

Tuossa on muuten ideaa ja paljon!  
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Lokakuu 06, 2009, 12:21:22 ip »

siin on vaan semmonenkin pikkujuttu,että voin 100% varmuudella sanoa,että HYVIN MONI kp:lainen LIIOITTELEE/vääristelle negatiivisia diabeteksenhoitokokemuksiaan täällä.
Tottakai on OIKEASTIKIN monia tapauksia,joissa on vääryksiä koettu,mutta moni myös jauhaa täällä ja liioittelee lämpimikseen.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Lokakuu 06, 2009, 12:26:17 ip »

Lainaus:

No jos potilasasiamies on noin hampaaton, niin ehkäpä pitäisi harkita sen sijaan diabetespotilaiden omahoidollisiin oikeuksiin perehtynyttä lakimiestä, joka avustaa oikeuksistansa paitsi jääneitä diabeetikoja, ohjaa heitä toimimaan oikeassa järjestyksessä byrokratian terävillä askelmilla ja lopun perin toimii jopa oikeusavustajana, jos oikeuksia täytyy ryhtyä peräämään kunnalta leivättömän pöydän ääressä.

En suostu uskomaan, että tämä voi olla ihan näin vaikeaa.  

muistanko oikein,että opiskelet oikiksessa...nyt sitten kun opintosi ovat tarpeeksi edenneet,ODOTAMME,että rupeat diabetespotilasasiamieheksi/tarvittaessa oikeusavustajaksi Suomen diabeetikoiden parhaaksi...mielellään jos vielä suostuisit tekemään tuon työn jopa palkatta,niin aina parempi.
Voita ja pekonia en kyllä ala aamupalaksi sittenkään syömään,edes sakon uhallakaan.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #43 : Lokakuu 06, 2009, 17:10:23 ip »

Osaatko ylipäätään keskustella menemättä henkilökohtaisuuksiin?
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Lokakuu 07, 2009, 10:50:25 ap »

eli ET taas kýennyt vastaamaan,kun sua pyydettiin opiskelupohjaltasi itse jatkossa rupeamaan mahdollisesti pyyteettä diabetesasiamieheksi.
Menen yleensä "henk.kohtasuuksiin" vain sellaisten tyyppien kanssa,jotka pääosin itse aloittavat vastaavan.
Kirjattu

Linkkejä