Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418361 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pumppu ja sensorointi  (Luettu 24419 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Re: Pumppu ja sensorointi
« Vastaus #75 : Tammikuu 12, 2009, 14:12:36 ip »

Nyt olen lähes puolittanut basaaliannokset ja - kas kummaa - sokrutkin on tulleet alaspäin   Tai ei se mikään yllätys ole, vaan mulla on useinkin ollut näin, että mitä enemmän inskaa lisätään, elimistö oikein innostuu sekoittamaan sokereita ja kehittämään reaktiivisia, niin että lopputulos on: mitä enemmän inskaa, sitä korkeammat sokerit. Ja olokin on muuten paljon parempi  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #76 : Tammikuu 12, 2009, 16:27:09 ip »

Lainaus:

Nyt olen lähes puolittanut basaaliannokset  

Hui, et kai ihan ominpäin?  
Eikös se sinun d-lääkärisi juuri ehdottanut basaalin nostoa, mille me kovasti pyörittelimme silmiämme?  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #77 : Tammikuu 12, 2009, 16:30:54 ip »

Ihan omin päin . Joo niinhän se ehdotteli   mutta lääkärithän ei määrää, ainoastaan ehdottelee.
Kirjattu

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #78 : Helmikuu 08, 2009, 20:52:00 ip »

Jatkan nyt tähän perään juttua ja kuulumisia.

Ekaksi tuntuu vähän pahalta, kun kaikille ei sensoripumppua myönnetä. Kohtuutonta. Epäoikeudenmukaista   (kun nyt näitä prt-keskusteluja olen seurannut sivusta)

Mutta itselläni se on ollut nyt raskauden alusta. Olen ollut tyytyväinen, mutta just sen sensorin tarrat aiheuttaa mulle pahaa ihoärsytystä. Tämä alkoi vasta nyt viimeisen kuukauden aikana. Aiemmin siis ei ongelmaa niiden kanssa!

Pumpun kanyylin tarrat ei aiheuta mitään.

Valmistaja on sama, mutta jotain erilaista niiden tarrojen täytyy pitää sisällään, kun tää sensorin tarra (joka näyttää samanlaiselta kuin kanyylintarra) aiheuttaa polttavan, kutiavan, punaisen ja rakkulaisen ihottuman iholle.

Ja tää ihottuma levisi myös muualle kehoon punaisena kutinana(lähinnä kyynärvarret sekä polvitaipeet), joka helpotti heti, kun sensorin tarroineen otin pois.

Nyt vielä näkyy voimakkaan punainen sensoritarran muotoinen alue mahassa, vaikka siitä kohdin sensori poistettu 1,5vkoa sitten. Ja tää ihorikko kutiaa vieläkin ajoittain.

Himpskutti sentään . Täytyy varmaan edustajalta kysyä, että mikähän tähän olisi syynä? Onko kellään vastaavaa?
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #79 : Helmikuu 08, 2009, 22:42:53 ip »

Voi pahus, mimmi, toivottavasti edustajalla olisi joitakin konsteja avuksesi!
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #80 : Helmikuu 13, 2009, 22:11:58 ip »

Mulla myös kutisi sensorin tarrat aika paljon, vaikka pumpun tarrat ei kutise; kyllä niissä jotain eroa täytyy olla. Mutta mulla on kyllä atooppinen iho ja pelkäsin pumpussa juuri tuota tarrahommaa, mutta pumpun tarrojen kanssa mulla ei ole muuta ongelmaa, kun että eivät tahdo pysyä kiinni ihossa.
Kirjattu

mimmi1

• Lentävä kynä
« Vastaus #81 : Helmikuu 14, 2009, 14:06:12 ip »

Jännää. Laitan tästä lisää tietoa, kun saan tietooni edustajalta, että mitä ihmeen eroja noissa tarroissa on.

Nyt, kun olen ollut ilman sensoria pidemmän aikaa, niin sokerit näyttää niin ihmeellisen hienoilta ja tasaisilta. silti tiedän niiden heittelevän aikalailla niinä aikoina, kun en mittaa. Koska opin sensorin kanssa erottamaan vaikka minkälaisia käyriä ja heittoja päivissä... Ikinä en olisi tiennyt sokereideni käyttäytyvän niin monimutkaisesti ellei käytössäni olisi ollut sensoria pidemmän aikaa. Toki raskaus vaikuttaa sokereihin, mutta jos vain olisin mitannut mittarilla, niin nää arvothan olisi ihan huippu hyviä

Lisäksi sensorista oli se hyöty, että mun melkeinpä ainoat korkeat sokerit ovat matalista johtuvia. Ja mulla reaktiivista pukkaa jo alle 4,5 mmol/l arvoilla. Jota en olisi koskaan uskonut ilman sensorointia. Aina, kun sokerit hiipui vaikka 4,2mmol/l niin sitten jonkun ajan kuluttua alkoi nousua (voiko tätä nyt rekatiiviseksi sanoa?) jota jatkui ja jatkui. Itse epäilin, etten osaa laskea hiilareita tarpeeksi hyvin.

Ja ehkä nyt kantapään kautta olen saanut oppia, että mun ihanteena pitämät aamuarvot eli ne 3,9-4,5mmol/l ei ole mulle hyväksi. Jos nousen ylös sokereiden ollessa 5-6mmol/l niin koko päivän pysyykin hyvänä.

Eli kyllä siitä sensoripumpusta on ollut paljon hyötyä ja apua.

Mutta tää elämä ilman sensoria on myös ollut aika "vapauttavaa". Älkää loukkaantuko, tiedän, että moni teistä haluaisi sensorit käyttöönsä, mutta sairaanhoitopiiri ei anna niitä. Olen siitä tosi pahoillani. Oikeasti. Mutta mulle tää on sinänsä ollut vapauttavaa, koska olen nyt reilun 6kk sensoroinut ja oppinut uutta ja mullistavaa.

Sitä vaan tutkaili niitä käyriä ja käppyröitä ja ainakin minä yritin päästä aina parempiin tuloksiin. Jäin öisin ihmettelemään nousuja ja laskuja, iltapäivisin ja iltaisin ties mitä muuta mullistavaa. Johan siitä stressi meinasi tulla.

Toki, jos iho kestää niin haluaisin ottaa sensorit takaisin käyttööni. Ehdoton plussa on ollut, kun on nähnyt meinaako sokerit romahtaa alas vaiko kivuta ylös. Siihen nuolitoimintoon viitaten.
Kirjattu
Mimmi1

mommi

• Aktiivinen
« Vastaus #82 : Helmikuu 14, 2009, 20:55:56 ip »

Sensorin aiheuttamista iho-ongelmista:
Meidän pojalla oli samanlaista ihottumaa ja rakkuloita. Syyksi ilmeni se, että hän kävi kylvyssä joka päivä...sensorin teippi jäi "muhimaan", koska sensori peittää teipin ja näin ollen estää teipin kuivumisen. Nykyisin kuivaamme sensorin alusen huolellisesti jokaisen kylpykerran jälkeen, ja sitten laitamme pienen harsopalan sensorin ja teipin väliin. Iho-ongelmat ovat historiaa (kop, kop, puuta koputan).
Kirjattu
It's allright to cry...Raindrops from your eyes may make you feel better.

mimmi1

• Lentävä kynä
« Vastaus #83 : Helmikuu 14, 2009, 21:04:06 ip »

Kiitos vinkistä

Tuota kannattaa kokeilla.
Kirjattu
Mimmi1

mommi

• Aktiivinen
« Vastaus #84 : Helmikuu 15, 2009, 06:19:36 ap »

Kuivaus onnistuu helposti talouspaperilla. Sen voi ujuttaa sensorin ja teipin väliin ja sillä lailla kosteuden voi imeyttää pois.
Kirjattu

mimmi1

• Lentävä kynä
« Vastaus #85 : Helmikuu 15, 2009, 14:23:41 ip »

Onko teidän pojalla sensorin päällä tai sen lähettimen päällä mitään suojatarraa? Itse vielä olen laittanut sen lähettimen päälle opsitea pienen palasen, joka varmaan edesauttaa hautumista... Muuten se ei kestä paikoillaan, ainakaan tän pallomahan kanssa. Mulla sensori ei pelittänyt reidestä eikä pakarasta. Ja tuonne viimeiseksi mainittuun sitä on hanakala edes yksin saada laitettua.

Mutta tekee ihoärsytystä myös ilman opsiteakin.
Kirjattu
Mimmi1

mommi

• Aktiivinen
« Vastaus #86 : Helmikuu 16, 2009, 07:47:59 ap »

Juu, IV3000 lappu on päällä. Mutta ilman suojaakin, teipin ja sensorinmuovin (sen kirkkaan) syövereihin jää vettä, joka muhii siellä ja varmaankin kehittää jonkinmoista happoa teipin liiman kanssa....
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #87 : Helmikuu 24, 2009, 10:14:05 ap »

Mulla on nyt zenzori ens maanantaihin saa nähdä miten iho jaksaa tuon teipin alla. Ajattelin että annan olla tuon yhden kelmun katsotaan miten pitkälle sillä pötkii  
Kirjattu

Linkkejä