Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pumppu ja sensorointi  (Luettu 24124 kertaa)

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
Re: Pumppu ja sensorointi
« Vastaus #30 : Marraskuu 08, 2008, 18:38:49 ip »

Joo niinhän sitä pitäis,mutta jos se liikunta on pahasta.
Mulla pitäisi olla näyttö ihan pimeenä etten tietäsi arvoista yhtään mitään.

Ukkokon tuumas,et vahtaan sitä minuutin välein.

Mä olin yhtä innoissani joskus kännykästä ja tietokoneesta.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Marraskuu 09, 2008, 21:15:53 ip »

Tänään tuli teksti vanha sensori.
Sain sen kuitenkin pelittämään,kun painoin sitä uusi sensori tekstiä.

Nyt onkin tullut vähän tasasempaa käyrää.
Vaikka söin mummolassa mahtavaa täytekakkua.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Marraskuu 19, 2008, 13:20:51 ip »

Lainaus:

Minun mielestäni taas pitäisi elää mahdollismman normaalia elämää ja jättää sensorin vilkuilu vähemmälle, että ne ongelmakohdat normaalissa elämässä tulisivat mahdollisimman hyvin esiin.  

Helpommin sanottu kuin tehty.

Minulla on ollut Guardian RT-sensori nyt vuorokauden käytössä ja yrityksistäni huolimatta se vaikuttaa toimiini!   Käyrä on ollut ihanteellisen tasainen (3,9 - 8,5) ja normaali elämä on kyllä ihan jotain muuta (2,0 - 20). Poistin kaikki hälytysrajat, että saisin tämän heilunnan hypoista superkorkeisiin reaktiivisiin hyvin esiin.

Oma mittari ja sensori ovat kulkeneet aika samaa rataa, vain pieniä heittoja. Nyt tuli ensimmäinen ihmetyksenaihe: oma mittari näyttää 15,6 ja sensori 8,2. Odotin ja toistin mittaukset, sama juttu. Pitäisi syödä lounasta, mutta kumman lukeman mukaan laitan boluksen? Vai siitä väliltä?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Marraskuu 19, 2008, 13:41:58 ip »

Minä uskon aina vs-mittaustani, jos olen sen suorittanut ja se poikkeaa sensorilukemasta huomattavasti. Sensori on tosi jäljessä, ja kudosnesteellä omalla kohdallani vaikuttaa joitain muitakin juttuja (yleensä sensorilukema ja vs-mittarilukema kulkevat melko samoja polkuja). Sinuna uskoisin vs-lukemaa ja pistäisin sen mukaan. Hyvää ruokailua!
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Marraskuu 20, 2008, 08:40:47 ap »

Nonni, sensori lakkasi pelittämästä yöllä: tuli heikkoa signaalia, kalibrointivirhettä ynnä muuta 10 minuutin välein. Tein kaikki kikat, mitä pitikin, mutta lopuksi yhteys katkesi lopullisesti.  

Varmaan osasyyllinen oli se, että aluksi yritin kalibroida, kun sensorin ja oman mittauksen poikkeama oli liian suuri. Mutta poisotettaessa sensori oli myös verinen ja taittunut. D-hoitajan sijaisen sijainen laittoi elämänsä ensimmäistä sensoria ja 2 ensimmäistä yritystä epäonnistui, kun ampui neulansuojuksen kanssa!  

Heti kahdeksalta yritin soittaa d-hoitajalle saadakseni uuden sensorin, mutta ko. henkilö tulee töihin vasta maanantaina, jolloin minun pitäisi jo palauttaa sensori. 6 päivän sensoroinnista tulikin 1,5 päivän sensorointi! #/@"?\*

Suurimman osan ajasta sensori näytti ihanteellisen tasaista lukemaa noin 5:n kieppeillä, kun oma mittari näytti milloin kolmea, milloin kahtatoista.  

Harmittaa niin vietävästi, kun vihdoin sain sensorin ja ajan lääkärille, eikä ole mitään uutta näyttöä nopeasti heittelevistä sokereistani. * syvä harmistunut huokaus*
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #35 : Marraskuu 20, 2008, 22:20:32 ip »

Voi ei  

Ei mennyt ihan putkeen tuo sun sensorointi. Toivottavasti saisit uuden sensorin käyttöösi.

Kurjia nuo hälytykset -> heikot signaalit. Mulle on kerran käynyt niin, että syötin mittarin ja sensorin poikkeavat arvot ja homma lakkasi pelittämästä.

Harmillista. Uskon, että ketuttaa!
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Marraskuu 21, 2008, 09:58:04 ap »

Ei mennyt putkeen, ei. Peruutin lääkäriajankin ja odottelen seuraavaa sensorointimahdollisuutta.

Te, jotka käytätte sitä sensorointimahdollisuutta pumpussanne koko ajan, voisitte tehdä meille satunnaiskäyttäjille jonkinlaisen käytännön vinkkilistan. Riippuu ihan d-hoitajasta, kuinka hyvät sensorointiohjeet saa. Guardian RT:n ohjekirjasta ei ihan helposti saa selville kaikkia käytännön asioita. Oma d-hoitajani otti esim. käyttöön jääkaappikylmän sensorin, vaikka ohjekirjassa toisin sanotaan, ampui 2 kertaa saman sensorin (neulansuojus päällä!), eikä osanut neuvoa pulmatilanteissa. Sitäpaitsi ongelmat tulevat aina virka-ajan ulkopuolella, yleensä keskellä yötä.

Mitä tehdään, jos on monitori on liian kaukana (mikä on liian kaukana?) ja liian pitkään (?) erossa lähettimestä. Mitä pitäisi tehdä, jos tulee liian monta kalibrointivirhe/heikko signaali-hälytystä jne. jne? Sinänsä hassua on se, että ei voi kalibroida, jos mittari näyttää poikkeavaa lukemaa. Pitääkö silloin pudottaa insuliinilla ensin vs. alas ja kalibroida vasta sitten?

Jos sensorointimahdollisuus on koko ajan käytössä, oppii varmaan kikkailemaan sujuvasti ja ennakoimalla estämään virheet, mutta kerran vuodessa taphtuvassa 3 vrk:n sensoroinnissa ei pääse oikein jyvälle.  
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

mommi

• Aktiivinen
« Vastaus #37 : Marraskuu 21, 2008, 10:28:34 ap »

Laite on aika kinkkinen...helposti menee kuukausi jyvalle paasemiseen. Olen ajetellut kirjoittaa "CGMS for Dummies"   kirjasen, mutta ei ole aikaa loytynyt. Ja ikava asia on, etta tuo kirjanen vanhenisi aika akkia uusien sensorien myota....
Kirjattu
It's allright to cry...Raindrops from your eyes may make you feel better.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Marraskuu 21, 2008, 20:34:20 ip »

Lainaus:

Nuo edellä kirjoittamasi ongelmat ovat todellisia sensorin käytössä, mutta kaikkiin noihin löytyy myös ratkaisu - ei tosin manuaalista eikä aina edes d-hoitajalta, vaan käyttöniksit on valitettavasti ainakin toistaiseksi keksittävä itse, jos niitä ei saa muilta sensorin käyttäjiltä.

Ok, käyttöniksit varmaan keksiikin käytön myötä. Oletan, että pumpun käyttäjille myös käytönopastus (pumppuedustajan toimesta?) on perusteellisempaa.

Lainaus:

Yksikään sensori ei ole mennyt hukkaan, jokaista olen käyttänyt vähintään viikon, minkäänlaisia ongelmia tai tulehduksia ei ole ollut yhtä kertaa lukuun ottamatta.

No nyt harmittaa, jos jotakin olisi vielä ollut tehtävissä. Keskellä yötä en ehkä ollut terävimmilläni, vaikka yritinkin ohjekirjaa kovasti lukea.  
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #39 : Marraskuu 21, 2008, 22:43:06 ip »

Lainaus:

Mulla tulee alkuvuodesta jatkuvaa sensorointia 2 vuotta täyteen. Yksikään sensori ei ole mennyt hukkaan, jokaista olen käyttänyt vähintään viikon, minkäänlaisia ongelmia tai tulehduksia ei ole ollut yhtä kertaa lukuun ottamatta.

Mä en ymmärrä kyllä, mulla jää niin kamalat jäljet noista sensoreista. Nyt ei jäänyt yhdestä, jota pidin vain kaksi ja puoli vuorokautta, tai ainakin sen jälki on niin pieni että sitä ei huomaa jos ei tiedä. Muuten on sitten tuollaisia lyijykynän halkaisijan kokoisia pyöreitä tummia arpiläikkiä nahka "täynnä". Niiden katoaminen ottanee muutaman vuoden.   Neljä päivää on jo sellaista kidutusta kutinan kanssa että ei onnistu millään pitää kauempaa, ja se sensori haisee oksettavalta sen neljän päivän jälkeen (kun on ollut muovikalvon alla).
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Marraskuu 21, 2008, 22:49:29 ip »

En saanut varasensoria eli laite jäi käyttämättömäksi toissa yönä ja maanantaina palautan sen takaisin sairaalaan. Kumma, ettei Medtronen 24h-palvelu voinut antaa elvytysneuvoja. Kyseli kyllä tarkkaan ja totesi, että sensori on ilmeisesti kelvoton. Vaihda sensori-hälytys tuli näyttöön, eikä lähtenyt, vaikka yritin huijata mm. Uusi sensori-toiminnolla. Samoin se isig(?)-luku nollaantui.  

No, kömpelölle sattuu kaikenlaista. Ehkä seuraavalla kerralla onnistun paremmin. Koska sairaala ei ole halukas minulle antamaan PRT:tä, olen harkinnut sen hankkimista omin varoin. Silloin on pakko perehtyä systeemiin ja opetella ne kikat ihan itse, jos joudun maksamaan joka sensorin omasta pussistani.  
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

teehoo

• Matkailija
« Vastaus #41 : Joulukuu 06, 2008, 19:01:18 ip »

Hei,

pystyykö kukaan kokeneempi pumppari auttamaan: saako PRT-pumpusta sensorin aiheuttamat hälytysäänet mitenkään pois kokonaan tai saako hälytysäänen pärisemään vain kerran ja sitten se hiljenisi ilman  mitään käsittelyä? On inhottavaa kaivaa pumppua rintsikoiden sisältä ulkona pakkasessa koiralenkillä, kun se alkaa pärräämään... Toki ilmoitus on hyvä, mutta sen neutralointi (tai siis mikä se varsinainen hieno sana olikaan) on tuollai pikkuisen tylsää

Pumppu on ollut käytössäni viikon ja muuten olen tosi tyytyväinen siihen. Pientä hienosäätöä sinne tänne, mutta  kokonaisuudessaan hyvä pakkaus. Sokerit ovat ekasta päivästä lähtien olleet matalammassa sinikäyrässä kuin kynäaikana ja ylellistä on, ettei tarvitse pistää montaa kertaa päivässä.

Kiitos neuvoista, joita olette täällä kirjoittaneet sensorin huijaamisesta! Ne ovat enemmän kuin tervetulleita. Se on niin kallis häkkyrä, että kaikki kepulikonstit on kokeiltava!
Kirjattu

H1

• Vanha tekijä
« Vastaus #42 : Joulukuu 06, 2008, 21:59:04 ip »

Lainaus:

saako PRT-pumpusta sensorin aiheuttamat hälytysäänet mitenkään pois kokonaan  

Mene päävalikkoon -> sensori -> sensorin asetukset -> muuta asetuksia

Sieltä voi valita: Korkea vs kyllä/ei, matala vs kyllä/ei. Jos valitsee kyllä, voi asettaa rajan milloin pumppu hälyttää.

Jostain muualta voi sitten säätää noita värinöitä jne. Mutta nyt en jaksa kaivella että mistä... (ei muista...)

Toivottavasti löytyy  
Kirjattu
DM1, pumpussa Humalog

teehoo

• Matkailija
« Vastaus #43 : Joulukuu 07, 2008, 09:03:04 ap »

Kiitos, nyt ei korkeat enää pärrää Ulkona tunnin, puolentoista koiralenkillä korkeat lähtevät kyllä loikkimaan alaspäin ja normitilanteessa sisällä (tai ulkona, kun pumppu ei ole viritetty rintsikoiden sisään...) pumppua voi vilkuilla, kun siltä tuntuu, että sokerit olisivat nousussa.

Matalat vielä saavat möykätä. Se on mulla turvallisempaa, kun en tunne noita matalan oireita kovinkaan helposti.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Joulukuu 07, 2008, 10:31:20 ap »

Mulla alkaa taas parin päivän päästä sensorointi ja ensimmäinen, mitä teen, on kaikki hälytykset pois, en voi sietää niitä. Viimeksi en onnistunut sensorin huijaamisessa eli mittaus jäi 3 vrk:hon, saa nähdä miten nyt käy.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14