Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pumppu ja sensorointi  (Luettu 24123 kertaa)

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
Pumppu ja sensorointi
« : Lokakuu 04, 2008, 22:40:55 ip »

Nyt siis kyse PRT-pumpusta ja sen sensorista...

Varmaan sarjassamme pöhköt kysymykset, mutta

1) Tuleeko teille usein "heikko signaali" varoitusta näyttöön? Ja missä tilanteissa?

Nimittäin itse sain ko.tekstin viime yönä, jota pumppu sitten hälyttikin. Olin nimittäin kääntynyt nukkumaan suoraan sensrorin päälle ja mietin johtuuko tästä? Pumppu kuitenkin lähettyvillä (housun vyötäröllä hela tiden).

Toisen kerran signaali hävisi, kun puistelin vaatteita oven raosta pesuun laittaessani. Saikohan kylmää sen verran? vai olikohan sattumaa.

Kummallakaan kertaa ei lähetin ole irronnut sensorin kanyylista. Painettaessa ei siis kuulu naksahduksia... Onkohan mulla kaikki termit oikein, kun opettelua vasta

2) Käytättekö halytysrajoja? Millaisiin arvoihin olette ne ohjelmoineet ja pelittääkö?

Tänään vaan mietin sitä, että hypo oireita en tuntenut ollenkaan. Sensorin mukaan sokerit 2,3 ja sormenpäästä mitattuna 4,9. Olivatko siis käyneet alhaalla ja nousemaan päin jo? En syönyt tuossa välissä mitään eikä muutenkaan mitään erikoista tapahtumaa?

3) Missä kohti sensorit teillä toimii parhaiten? Onko jokin paikka missä ei pelitä yhtään?

Kiittää ja kumartaa  
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

MiniMi

• Lentävä kynä
Re: Pumppu ja sensorointi
« Vastaus #1 : Lokakuu 05, 2008, 22:41:30 ip »

No mun mielestä ei pöhköjä kysymyksiä olekaan, joten tässä mun vastauksia. Ne ei kyllä mahdollisesti auta sua ollenkaan....

Lainaus:

1) Tuleeko teille usein "heikko signaali" varoitusta näyttöön? Ja missä tilanteissa?

Mulla tulee "heikko signaali" yleensä silloin, jos jostain syystä olen irrottanut pumpun ja olen sensorista liian kaukana. Myös silloin jos sensoria on "huijattu" tarpeeks montaa kertaa ja sensorin akku alkaa verämään viimesiään tulee mulla herkästi "heikko signaali" muutaman kerran, ennenkuin sensori kokonaan lakkaa pelittämästä. Mulle on "heikko signaali" ilmaantunut sen verran useesti, etten oikeen muista kaikkia tilanteita jolloin se on tapahtunut....

Lainaus:

2) Käytättekö halytysrajoja? Millaisiin arvoihin olette ne ohjelmoineet ja pelittääkö?

Minä käytän hälytysrajoja, sillä mielestäni hälytykset ovat ossyy mun sensorinkäyttöön (mä kun en mittaile verensokereita kovinkaan usein muuten). Mulla on hälytysrajat 4,5:ssä ja 11:ssä. Matalan hälytysraja voisi olla kyllä vieläkin alhasempi, sillä vs:n lasku tapahtuu kulla yleensä hujauksessa ja usein kun pumppu huutaa 4,4:ää on mitattu vs jo paljon matalampi. Onneksi mulla on tuntemukset jäljellä, joten näitä tilanteita ei tule kovinkaan usein

Lainaus:

3)Missä kohti sensorit teillä toimii parhaiten? Onko jokin paikka missä ei pelitä yhtään?

Mulla toimii sensori parhaiten reideen yläosassa, melkeen suoraan päällä. Mulla on vatsassa niin paljon arpikudosta, että on melkoista arpapeliä kun laitan sensorin mahaan. Joskus toimii sielä tosi hyvin ja joskus ei lainkaan  
Toivottavasti tästä nyt on sulle jonkinlaista apua. (nyt täytyy mennä mittaamaan sokeri kun vaihdoin pari tuntia uuden sensorin ja nyt pumppu rupes hhutamaan )
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

mimmi1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Lokakuu 06, 2008, 09:41:32 ap »

Ok. Kiitos vastauksista!  

Tuo signaali huutaa heikkouttaan, vaikka pumppu on lähetintä(sensoria) lähellä. Ja vielä en ole kerennyt huijaamaankaan sensoria... Ajoittain niitä ilmenee, syytä en osaa löytää/yhdistää.

Sokereita olen mittaillut kyllä, koska raskaana, mutta aika hyvin pitänevät paikkaansa sensorin antamien arvojen kanssa. Olen yllättynyt positiivisesti Noissa matalissa vaan hiukka vaihtelevuutta, mutta muuten ok.

Ja yksi jännä yllätys on se (tai ei ehkä yllätys, mutta oletus oli että näyttää myös 24h tasaisempaa), että 3h käyrät ovat tasaisia ja 24h käyrät yhtä kippuraa/käppyrää... Huoh.

Ja tuota reiteen ampumista taidan pelätä kamalasti... Mietin vaan, että täytyisikö ne suosiolla säästää raskausajan lopulle  

Ja multa on koko ajan laskettu yöajan basaaleja. Tällä vekottimella olen huomannut sen, että yöksi tarvitsen ihan mahdottomasti enemmän insuliinia. Hieno homma, jos alkaa löytymään ongelmakohtia  
Kirjattu
Mimmi1

mommi

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Lokakuu 07, 2008, 07:26:40 ap »

Lainaus:

Tuo signaali huutaa heikkouttaan, vaikka pumppu on lähetintä(sensoria) lähellä. Ja vielä en ole kerennyt huijaamaankaan sensoria... Ajoittain niitä ilmenee, syytä en osaa löytää/yhdistää.

Kuinka kauan Sinulla on laite ollut? Jos se on käytetty, niin lähetin "kolikko" saattaa olla jo nuutunut, ja ei lähetä enää kunnolla. Meillä kului ensimmäinen kolikko 4 kk:ssa!! Ja oireena oli, että signaali katosi, laite meni "warm-up" tilaan, jne. Olin tulla hulluksi sen kanssa. Pyydä varmuuden vuoksi uusi kolikko, ja katso auttaako.

Toinen syy (valitettavan usein) on, että sensori on "kuivassa" kohdassa, ja signaali tekee temppujaan. Välillä hyvä signaali ja välillä ei.

BTW: Laitevalmistaja sanoo, että reisi on varsin huono ("kuiva") paikka sensorille. Meillä reisi on kuitenkin ainoa vaihtoehto, koska poikamme on vasta <4v, joten kun infuusiosetin tyrkkää peppuun, niin muita paikkoja ei paljon ole.
Kirjattu
It's allright to cry...Raindrops from your eyes may make you feel better.

mimmi1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Lokakuu 07, 2008, 12:33:32 ip »

Vasta vime viikolla koko härvelin sain  

Eilen ekaa kertaa huijasin vanhan sensorin ja lähtikin pelittämään hyvin. Nyt ei heikkoja signaaleja ole tullut
Kirjattu
Mimmi1

mimmi1

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Lokakuu 09, 2008, 15:23:59 ip »

Tänä aamuna ekaa kertaa (sen jälkeen, kun olin todennut, että pelittääpä sensori hyvin ja kauan  ) alkoi sokerit näyttää pumpun näytöltä sekä mittarista aivan härän pyllyä. Pumppu hälytti matalaa ja näytöllä arvo 3,5. Ja olo oli minulla aivan toinen. Mittasin verensokerimittarilla 12,4mmol/l. Tämä siis 40min aamupalan jälkeen...

Päätin siis vaihtaa sensorin.

Tämä siis ekaa kertaa kotosalla   Uusi pumppu ja sensori asennettiin ekan kerran viime pe sairaalassa d-hoitajan avustuksella.

Itse en uskaltanut (jänishousu) ampua sensoria reiteen, mutta onneksi mieskulta oli avustamassa. Reiteen laitto ei sattunutkaan yhtään, vaikka pahaa pelkäsin. Sekä verta ei tullut läheskään niin paljon kuin vatsaan ekaa kertaa laittaessani. Tosi hyvä mieli jäi ja ehkä seuraavan kerran uskallan ampua koko härvelin itse  

Nyt seuraavaa kysyn Mitenkä päin reiteen ammutte kanyylin? Musta tuntui järkevältä laittaa se niin, että neula on pitkitysten jalan kanssa. Ymmärtääkö tästä kukaan mitään? Mutta jäin vaan miettimään, että jos jostain syystä suojateippi fuskaa, niin suikussa ollessa sinne sensorin päähän kerääntyy mahdollinen vesi. Vaikka vettä sietääkin, niin silti   Mutta saahan ne suojateipit vaihdettua tarpeen mukaan.

Ja ne teipit on muuten mitättömän pieniä, kun asettelee paikoilleen. Huh, meinaan yksi meni jo hukkaan, kun en osannut suhteuttaa sitä sensorin ja lähettimen päälle oikeaan kohtaan. Mitä teippejä teillä on käytössä?

Ja vielä pakko kommentoida, että kun joku sanoi, että ihoon jää kamalat jäljet, niin onneksi ei mulla. Itseasiassa koko sensori on mitättömämpi kivultaan kuin inskakanyyli. Olen väittänyt, ettei kanyyli tunnu missään... Mutta vertailukohteena sensori, niin kanyylin tunnen inskaa laittaessani, kun hiukan kirvelee. Sensoria en tunne ollenkaan   Jee!!!
Kirjattu
Mimmi1

mimmi1

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Lokakuu 10, 2008, 21:48:31 ip »

Himpulat sentään, jos jollain on neuvoa ja kokemusta niin tänne päin  

Tuon uuden sensorin laiton jälkeen, pumppu ei ole huutanut heikkoa singnaalia, mutta pumppu ja verensokerimittari ei nyt pelaa yhteen. Pumppu hälyttää korkeaa ja mun sokerit ovat ihan toista luokkaa. Kuinka tän asian saa korjattua, vai vaihdanko vaan raa'asti uuden sensorin???

Tyyliin aamupäivän pumppu näytti 16-20mmol/l ja mun omat sokerit tuolloin 4-6mmol/l. Nyt illan näyttää 12,9mmol/l ja omat sokerit tyylin 2mmol/l.

Missä mättää??? Alkuun näytti niin hyvin ja pelasi moitteettomasti. Onko se tuo sensorin paikka vai voiko sille muuta tehdä...

Please, asiasta tietävät, neuvoja  
Kirjattu
Mimmi1

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Lokakuu 10, 2008, 21:55:15 ip »

Oletko kalibroinut laitetta siinä välissä?
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Lokakuu 10, 2008, 22:24:24 ip »

Vähän samaa kysyn kuin Mistykin.

Mullahan sensori näytti aloituksesta (siis ekasta kalibroinnista) ihan ok kaksi tuntia ja sitten yhtäkkiä lähti valittelemaan yli 22,2 arvoja, vaikka omat mittaukset kertoivat sokeriden olevan noin 10. Minä yritin kalibroida uusiksi, muttei toennut. Soittelin helppiin ja sain neuvoksi kylmästi yrittää kalibrointia uusiksi useamman kerran ja vasta parin tunnin yritysten jälkeen kalibrointi otettiin vastaan (kun tietty ekaksi valitti, että ero sensorin ja syöttämäni kalibrointiarvon välillä oli liian suuri).

Eikös siinä ole joku raja, ennenkuin sitä kalibrointiarvoa suostutaan ottamaan vastaan? Minusta ainakin siinä erillisessä sensorointilaitteessa oli. Ohjeeksi sain, että voi yrittää sensorointia useammankin kerran.

Ja vaikkei masiina sitä kalibrointia pyytäisikään, niin eikös sen voinut tehdä ennen pyyntöäkin? Ootko kokeillut ylimääräistä? Ja soita sinne neuvontaan, sitä mä ainakin jouduin käyttämään, koska eipä osanneet esim. Meikun d-hoitsut neuvoa.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

mommi

• Aktiivinen
« Vastaus #9 : Lokakuu 11, 2008, 07:53:42 ap »

joskus sensori heittää haranpyllya. Siihen ei auta kuin aika+lisakalibroinnit tai uusi sensori. Valitettavasti. Yleensä ongelmana on liian alhainen signaali, mutta joskus liian korkeakin.
Kirjattu
It's allright to cry...Raindrops from your eyes may make you feel better.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Lokakuu 11, 2008, 09:58:57 ap »

Mimmi1, saitko sensorin pelittämään ja mikä auttoi? Vai jouduitko kylmästi vaihtamaan?

kyselee tiedonjanoinen
Kirjattu
Antsu1

mimmi1

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Lokakuu 11, 2008, 17:54:35 ip »

Huoh. Vielä en saanut pelittämään. Viime yönä näytti ties mitenkä korkeita arvoja ja mittarilla mitattuna ne arvot oli hypoja. Pierun ketkautus sentään, suututtaa jo ihan  

Olen kalibroinut sensorin/pumpun heti käyttöön oton yhteydessä sekä useamminkin, vaikkei ole ilmoittanut...

Ne sensorin isig. arvot ovat olleet tosi vaihtelevia. Johtuisko sitten siitä?

Tänään vaihdan kyllä uuden sensorin ja uuteen paikkaan, jos ei mitkään kikka kolmoset auta  
Kirjattu
Mimmi1

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Lokakuu 12, 2008, 17:54:17 ip »

OT
Jos kudosnesteen sensorointi on noin epävarmaa, en mitenkään innokkaasti odottele niitä "älykelloja", joilla olisi tarkoitus ohjata pumppua.  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

mimmi1

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Lokakuu 12, 2008, 21:19:04 ip »

No joo. Tuli vaan mieleen, että voiko mun sokerit vaihdella vaan niin suurella nopeudella laidasta laitaan, että sensori ei pysy perässä (kun toimii kuitenkin viiveellä)? Tosin viime raskaudessa tällaista ei havaittu, silloin oli se erillinen sensori-hässäkkä piuhoineen kiinni...

Enkä omalla mittarilla ole saanut vastaavia arvoja kiinni, mitä sensori ilmoittaa!

Toisaalta syötänkö sitten liian vaihtelevat arvot ja sensori sekosi siitä?

Vai onko mun reisissä jotain vikaa  

Mutta eilen illalla vaihdoin uuden sensorin mahaan (ja uskalsin ampua sen jopa itse  , pitkän epäröinnin ja harkinnan jälkeen) ja tämä pelittää...

Ke on d-hoitajalle aika ja to lääkärille. Puretaan koneella tämä rekisteröinti ja saa nähdä mitä näyttää
Kirjattu
Mimmi1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Lokakuu 12, 2008, 21:36:34 ip »

Jospa sulla on sitten liian "kuivat reidet"... Eikös Mommi tuolla aiemmin sellaisestakin kirjoittanut ja oliko ihan laitevalmistajan vinkki, siis että joillakin reisi saattaisi olla huono paikka

Mutta kait sun vaan on kokeiltava jossain vaiheessa uudelleen, jotta näet toistuuko tuo kuvio

Hyvä, että ainakin vattassa pelaa ja että sensorin ampuminenkin alkaa olla jo ihan "rutiinia" (muistan miten itse jännitin, tähtäilin ja zoomailin, kun sen yhden ainokaisen kerran jouduin yksin sensorin laittamaan ).
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14