Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6973 jäsentä  •  418232 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Hanttapoika, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Yhteyksiä diabetekseen?  (Luettu 2757 kertaa)

empsu

• Intoilija
Yhteyksiä diabetekseen?
« : Syyskuu 18, 2008, 19:16:33 ip »

Mietin vain että mahtavatko muut sairauden ja "heikkoudet" vaikuttaa diabeteksen puhkeamiseen? Mie olen lapsista keskimmäinen ja olin pienenä hyvin allerginen kaikelle mahdolliselle, äitini sanojen mukaan eli ensimmäisen vuoden pelkästään vedellä ja perunalla, jonka jälkeen pikku hiljaa alettiin kokeilla mm.porkkanan sopivuutta. Minulla on todettu myös lievä oppimishäiriö tai lukihäiriö(en kyllä sitä itse huomaa)
Sisarukseni ovat kuitenkin täysin terveitä, eikä heillä ole sitä jotain geeniä mistä  1 tyypin d voisi puhjeta.

Voisivatko allergiat ja esimerkiksi "äidinmaidon" puute altistaa diabetekselle?

Onko muilla minkäänlaista kokemusta tai tietoa?

P.S Sopeutumisvalmennuskurssilla useilla diabeetikoilla oli myös keliakia...
P.P.S Miten suuri riski diabeetikon lapsilla on sairastua diabetekseen?
Kirjattu
D1, Animas & Novorapid

RAR

• Lentävä kynä
Re: Yhteyksiä diabetekseen?
« Vastaus #1 : Syyskuu 18, 2008, 19:20:37 ip »

Myös minulla oli seitsemästä lapsesta ainoana kaiken maailman allergiat ja maitoruvet yms. Sairastin enemmän kuin sisarukseni yhteensä. Kaikki rokot yms. taudit tarttuivat aina minuun mutta ei koskaan pikkusiskooni.

Elämäni aikana tutustuin Hgin Lasteklinikkaan turhan usein.
Olin varsin sairas lapsi ja ainoa parvesta joka sairastui 1-tyypin diabetekseen. Väittäisin että huonot geenit tulivat kaikki minulle. Ja isän puolelta.  
Kirjattu

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Syyskuu 18, 2008, 20:11:54 ip »

Minä olen taas lapsena ollut ihan terve, ei allergioita tms, enkä juuri koskaan ollut kipeä. Sisaruksillakaan ei ole koskaan ollut mitään "heikkouksia"... Nyt aikuisena olen ikävä kyllä joutunut huomaamaan, että olen homeherkkä.    Ja tämä "allergia" (?) tuntuu kulkevan suvussa.
Ja diabeteksen puhkeamisen syitähän ei tunneta vieläkään, vaikka joillakin (useilla) geeneillä on asian kanssa jotain tekemistä. Ja tietyillä tulehduksilla ja syntymäpainolla ja äidin maidolla (tai sen puutteella) ja ties millä... Jos asia olisi simppeli periytyvyysjuttu, olisi se jo ajat sitten selvitetty.  
Allergioilla ja keliakialla ym kyllä on siinä mielessä looginen yhteys 1-tyyppiin, että keho on jotenkin ärhäkkä puolustautumaan (immuniteetti yliregoi turhiin ärsykkeisiin)... Diabeteshan on autoimmuunisairaus eli oma keho jostain syystä tuhoaa insuliinia tuottavat solut.
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

little wing

• Intoilija
« Vastaus #3 : Syyskuu 19, 2008, 10:14:56 ap »

minä taas olin kovinkin terve lapsena, lukuunottamatta muutamia vatsatauteja, nuhakuumeita ja vesirokkoa. ainut allergia mikä tähän päivään mennessä löytyy on asetyylisalisyylihappo, eikä sekään välttämättä enää ole kuin vain yliherkkyys, en oo testaillu miten ko. aineeseen enää reagoisin. :P tää diabetes iskikin sitte 14-vuotiaana ku salama kirkkaalta taivaalta, lähin sukulainenkin jolta dee löytyy on äidin serkku.
Kirjattu
It's not easy to be me

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Syyskuu 19, 2008, 14:56:41 ip »

Diabetesliiton D-oppaan mukaan, jos äidillä on tyypin 1 diabetes, lapsen todennäköisyys sairastua diabetekseen on n. 2 % ja jos isällä on tyypin 1 diabetes, lapsen sairastumisriski on n. 6 %. Eli molemmissa tapauksissa on siis yli 90 %:n mahdollisuus, ettei lapsi sairastu diabetekseen.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Syyskuu 19, 2008, 15:08:14 ip »

Mun d-lääkäri sanoi muistaakseni jotenkin niin, että kun keliakiaa sairastaa n. 1 % väestöstä (nykyisin se on kyllä jo 2 % Keliakialiiton mukaan), niin diabeetikoilla se sairastuvuus on n. 2 - 3 % eli vähän korkeampi kuin terveillä. Ja molemmathan on autoimmuunisairauksia ja nehän tuppaa vähän kasaantua.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Syyskuu 20, 2008, 11:57:24 ap »

itellä oli myös siitepölyallergioita nuorena...olimme v.86 mökkinaapruni pojan kanssa suomessa alueella,jossa TSERNOBYLIN ydin onnettomuuden laskeutumia oli reilustinorm.suurempia määriä...sairastuin muutama v.tästä eteenpäin d1:seen ja kaverini myös n.0,5 v.myöhemmin,sekin mietitytti...luulisin,että myös jotkut pidempään (tietämättään) sairastetut sukupuolitaudit,kuten klamydia saattaa joillakin aiheuttaa diab.sairastumisen.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Syyskuu 20, 2008, 13:18:05 ip »

Mä olin kuulemma pienenä "terve kuin pukki" - kunnes tää D iski Kuulemma kaikki koulun lapset läpikäneet flunssat ym.ym. iskivät minuun aina viimeiseksi (jos iskivät) eli kun muut palailivat kouluun, niin meikä vasta saattoi alkaa vähän niiskuttamaan ja köhimään.

Minkäänmoisia allergioita ei ole myöskään ikinä ollut. Mistään äitini imetyksen kestosta juuri omalla kohdallani minulla ei ole valitettavasti mitään tietoa. Olenkin joskus vähän katunut, että miksen näistä omista aivan varhaisemmista ajoista enemmän kysellyt esim. äidiltäni. Nyt voin vain tosiaan katua asiaa, koska mahdollisuutta ei enää ole
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #8 : Syyskuu 21, 2008, 11:05:14 ap »

Tahtoo kommentoida tähän, että myös minä jäin siihen vesisateeseen, joka pudotti suurimman Tsernobylin cesium-laskeuman suoraan niskaan!!! Muutama vuosi myöhemmin sairastuin d1:een

Alkuperäiseen kyssäriin: mitään allergioita ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan!

Ai niin, yhdellä sisaruksistani on myös d1. Ja kenelläkään meidän suvussa ei ole d1! Ei kellään, edes kaukaisilla sukulaisilla, ei ainakaan viimeisen 4 sukupolven ajalta! Repikää siitä! Diabeteksen periytymisestä ei ihan äkkiseltään siis tarvitse kantaa huolta Itse tietysti miettii, et miks just mulle sit.. Syytän Tsernobyliä! Kaikki mätä tulee Venäjän maalta
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Syyskuu 21, 2008, 11:53:48 ap »

Minä sain lapsena normaalit äidinmaidot ja d-vitamiinit, enkä sairastellut erikoisemmin tai ollut allergioita. Kenelläkään suvussa ei ollut diabetesta - ei ykköstä, eikä kakkosta. Sairastuin ykköseen 40-vuotiaana, veljeni vähän jälkeeni 50-vuotiaana. Olisiko niin, että vähän perimää tuli isän puolelta, vähän äidin puolelta ja yhdistelmänä se oli riittävän huono? Kun lisätään vielä pitkittynyt tulehdustauti, joka laukaisee piilevän sairauden, niin keitos on valmis?  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

NoraS

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Syyskuu 21, 2008, 21:20:18 ip »

Fiksu ekaluokkalainen, joka sai rintamaitoa 10kk:n ikään, eikä koskaan korviketta, ei sairastanut pienenä (toisin kuin siskonsa), "sairastui" diabetekseen juuri ennen 6v synttäreitä. Perinnöllisyydellä on osansa, sillä hän on jo kolmannen polven diabeetikko. Perinnöllisyys näyttäisi kulkevan vain miehillä.
Kirjattu
Yhden diabeetikon äiti ja toisen vaimo
poika vm01, d1:07
mies vm71, d1:86

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14