Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418239 viestiä  •  20000 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kun juhlit, seuraatko sokrujasi?  (Luettu 2732 kertaa)

karoliina*

• Aktiivinen
Kun juhlit, seuraatko sokrujasi?
« : Syyskuu 19, 2008, 23:36:17 ip »

Siinäpä vasta kysymys... Onko juhlintasi humalahakuista, menetkö baariin, kannatko mukanasi mittaria, mittaatko... jne. Itse olen tässä viimeksi kuluneen 1,5v aikana kallistunut tämän 'kotijuhlimisen' puoleen, eli baareihin ei ole hinkua. Kotona voin hyvinkin mittailla sillon kun siltä tuntuu. Sillon kun sairastuin ja kannoin mittaria mukana baareissakin, ei ollut ongelmaa. Sen yhden kerran muistan (sairastumisen alkuvaiheessa), kun menin tuttuun baariin. Mittari oli jäänyt kotiin, ja olo tuntui 'hölmöltä'. Menin tiskille pyytämään paria sokeripalaa. Mies tiskin takana tivasi, että miksi? Sanoin että kun on tää sokrutauti ja kun juon pelkästään light-juomia, että välillä tarvii tankata... oli vähän ihmeissään, mutta kun näytin kaulassa roikkuvan D-tunnuksen niin jo alko sokeripalaa tulla nassun eteen  
Kirjattu
Life is wonderful.
Life goes full circle.
Life is meaningful.
---
 Minä vm. '83
 D-hommeleita vuodesta '03

Misty

• Lentävä kynä
Re: Kun juhlit, seuraatko sokrujasi?
« Vastaus #1 : Syyskuu 20, 2008, 00:09:10 ap »

Mittaan aina juhliessa sokereita sekä baarissa, kylässä tai kotona ei väliä missä juhlat ovat. Alkoholi laskee mulla reilusti verensokereita vaikka en juon yleensä vain  muutaman lasin viiniä.
Kirjattu

matilda

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Syyskuu 20, 2008, 00:31:40 ap »

No hei!

On juomiseni kyllä sikäli humalahakuista, että kuka sitä nyt jois jos ei olis tarkoitusta yhtään mihinkään.
Haluaisin sanoa sen,että jos juot, niin älä lähde kauemmas kotoa ilman sokeria tai siripiriä.
Hypot iskee ärhäkkäämmin kimppuun kun on alkoholia veressä.
Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #3 : Syyskuu 20, 2008, 09:29:21 ap »

1-diabeetikon (ja osan kakkosistakin) pitää ryypätä olutpullo toisessa kädessä, näin pysyy sokerit kunnossa.
Kirjattu

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Syyskuu 20, 2008, 09:39:01 ap »

Kyllä nykyisin seuraan, vaikka sinänsä ei ole huolta, koska ihan kaikki alkoholia sisältävä juoma (myös light siiderit) nostavat sokereita. Joudun pistämään reippaasti lisää, jos eksyn viihteelle. Nykyisin juhlinta on vaan vähentynyt reippaasti, kun jäi opiskelijaelämä taakse. Mitähän mahtoivat sokerit olla, kun tuolloin oli tuo seurantakin vähän niin ja näin ja alkoholia tuli kulutettua paljon enemmän...  
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2008, 10:13:56 ap »

No, onhan tuota tullut oltua myös humalahakuinen, viime aikoina vähemmän (lähinnä lapsellisuudesta johtuen).

En välttämättä kanna mittaria matkassa tai mittaa, vaikka mittari olisikin mukana, mutta tuo johtuu siitä, että olen jo oppinut tähän mennessä oman elimistöni reaktion alkoholiin, joten osaan ns. selkäydinreaktiona hoitaa tarvittavat korjaussarjat oikeassa kohtaa (eli dokaamaan ei lähdetä tyhjin vatsoin, eikä humpatessa unohdeta syömistä myöskään ja kotiinkin palataan sitten nakkikiskan kautta (tapahtui se palaaminen sitten illalla/yöllä/aamuyöllä tai reilusti seuraavan päivän puolella   ja pistoksethan hoidetaan tietysti lennossa).

Vaan hauskaahan sitä on tarkoitus mennä pitämään, joten pääpointti ei ole mittaamisessa, kuten ei myöskään viinan kittaamisessa, vaan ystävien kanssa hauskanpidossa, joraamisessa, relaamisessa, jne.  
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Syyskuu 20, 2008, 11:51:58 ap »

jos juodessa ver.sokerit on pidemp.pahasti koholla,niin viina myös tuhoaa aivoja/aivosoluja pahemmin kuin terveellä..jos siis puhutaan kovasta kännäämisestä(jota on itseki tullut harrasteltua)...itellä oli suht hyvä viinapää,mutta jonk.aik.diabesta(1 tyyppi) sairastettuani jo suht pienetkin alkoholimäärät alko aih.pahaa humaltumista(muistin menemistä jne)nykyisin ikäkin alk.vaikuttaa ilmeisesti,ei kestä enää ...vanhoissa Diabetes kirjoissa oli viittauksiakin tähän eli diabeetikko saattaa päihtyä pahemmin kuin terve samoista alkoholimääristä...uudemmissa kirjoissa ei en.tähän viitata,en tiedä miksi.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Syyskuu 20, 2008, 13:11:03 ip »

Minä pyrin kantamaan aina verensokerimittaria mukanani, niin myös ravintelikeikoilla. Ja ei ole vielä tullut vastaan paikkaa, missä en mittailisi, jos vaan tarvetta siihen tunnen (viimeksi vähän harvinaisempi paikka oli poliisilaitoksella poliisin valvovan silmän alla, kun uutta passianomusta olin tekemässä

En välttämättä mittaa, jos olen vain parille viinilasilliselle mennyt. Olen mitannut ennen lähtöä, joten näissä lyhyehköissä tilanteissa lähtötaso riittää.

Mutta jos yhtään pidempän olen, niin silloin kyllä mittailua tapahtuu, vähintään siinä vaiheessa kun kotiinlähtö alkaa olla ajankohtaista. Ja tietenkin jos iltaan liittyy syömistä (joka siis tarkoiittaa myös ateriainskan ottoa), niin ihan rutiinisti tulee ennen ruokailua mitattua.

Jos kyse on ns. puhtaasta baarikeikasta, joka mulla tarkoittaa parin punaviinilasillisen (okey, voivat olla niitä 24cl: lasillisia ) nauttimista, niin silloin ei sokerit pahemmin muutu lähtötilanteesta. Mutta varansa on sitten pidettävä myöhemmin eli mulla alkoholin verensokeria laskeva vaikutus näkyy nimenomaan sen laskuhumalan/krapulan/"dagen-efterin" aikana ja saattaa yllättää tosiaan seuraavana aamupäivänäkin, jos illalla on tullut oltua baarissa. Kokemuksen kautta olen oppinut, että seuraavan aamun ok-arvo ei vielä anna lupaa luottaa kaiken menneen hyvin, vaan salakavalasti sokerit voivatkin tipahtaa vielä aamupäivän aikana.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Syyskuu 20, 2008, 21:51:56 ip »

Lainaus:

...vanhoissa Diabetes kirjoissa oli viittauksiakin tähän eli diabeetikko saattaa päihtyä pahemmin kuin terve samoista alkoholimääristä...uudemmissa kirjoissa ei en.tähän viitata,en tiedä miksi.

insuliini + alkoholi aiheuttaa joillekin "estojen katoamista ainakin puheissa" (eli juttujen painumista navan alle väärässä seurassa ja tilanteessa, tapahtunut kuulemma seurapiiri rouvillekin (ja mulle kerran)) olisivatkohan tarkoittaneet tätä
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Syyskuu 20, 2008, 23:19:29 ip »

olen nykyään mittaillut sokereita baarissa, mutta kun kuulun siihen joukkoon, jolla sokerit nousevat, niin muutama mittaus riittää. Yleensä en uskalla sitten paljoa korjailla, kun kuvittelen jotenkin niiden jysähtävän yllättäen matalille. Tosin koskaan näin ei ole käynyt. Kotona (=kaappijuopotellessa) mittailen, jos on hassu olo, yleensä johtuu juomasta se. Mutta alkon käyttö on vanhemmiten vähentynyt ja viikonloppusin sokerit pysyy kuosissaan
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

karoliina*

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Syyskuu 21, 2008, 02:01:43 ap »

Ennen sairastumista vedin ns. perseet  joka toinen vkl, mut nyt kun on tää tauti, tai 'elämäntapa' niin aika harvoin tulee käytyä baareissa. En vaan saa enää siinä niitä 'kiksejä' mitä sain joskus aiemmin.... Joten aattelen et on paree olla kotona.
Kotona juhlimisessa on myös hyvät puolensa; jos alkaa liiaksi tulla 'janon tunnetta' niin sokrut on hyperissa. Sen voi helposti paikata mittaamalla ja pikalla... hypoo ei oo viel tullu ikinä kotona juhliessa, ja vaikka tuliski nii on ainakin apu lähellä, vaikka olisin yksin, jääkaapis kun on jugurtteja ja ällöjä pillimehuja... Mutta jos tulee yllättäen shokki (mitä ei ikinä viel tullut mulle) niin 'kaatuupahan' ainakin tutulle maaperälle  
Kirjattu
Life is wonderful.
Life goes full circle.
Life is meaningful.
---
 Minä vm. '83
 D-hommeleita vuodesta '03

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Syyskuu 21, 2008, 09:53:51 ap »

Mittaan kyllä juhliessakin, vaikka en alkoholia käytäkään   Paljon kuulee kertomuksia diabeetikoista, jotka sekoilee kännissä ja se kyllä voi johtua usein ihan vaan siitä viinasta eikä välttämättä ole missään tekemisissä diabeteksen kanssa. Mutta ne kuitenkin yhdistetään ne asiat. Nimittäin kun ei-diabeetikotkin sekoilee kännissä  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä