Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6914 jäsentä  •  417190 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi aliisa.nurminen, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Korkealta alas, keinot?  (Luettu 6540 kertaa)

**DONOTDELETE**

• Vieras
Korkealta alas, keinot?
« : Syyskuu 16, 2008, 10:28:34 ap »

Pakko kysyä taas , arvoisa raati, kun poikani 13v inskan tarve on nyt tosi kova.
D;tä 2v takana, ja alussa lääkäri varoitti että määrät lisääntyvät huimasti.
Nyt perus leve 25+26 yks,
Eilen Klo 15 vs 20, pikaa NR illalla klo 15-21 8+8+8, noin 2 tunnin välein klo 21 vs 15 !!!!!!!

Kokeneet sen tietää, mutta pelottaa pistellä tuollaisia määriä, jos se alkaa jossain vaiheessa taas tehoamaan.
On testattu piikit , vaihdettu pistopaikkaa, laskettu syötävät tarkkaan.Noista jokaisesta pistokerrasta jäi vähintään 3 yksikköä korjaukseen. Vaan ei ju**u ala puremaan. Hermot menee, vaan enpä ole näyttänyt sitä pojalleni.Onko tuo kasvupyrähdys todella noin paljon inskaa vaativaa toimintaa. Välillä taas tuntui että helppoo, helppoo, mutta nyt ei enää tunnu.
 Tänne vaan sitä neuvontaa ja omia kokemuksia!
Olemme hämmästyksen sormi kummastuksen
suussa!!!
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
Re: Korkealta alas, keinot?
« Vastaus #1 : Syyskuu 16, 2008, 10:37:02 ap »

Lainaus:

D;tä 2v takana, ja alussa lääkäri varoitti että määrät lisääntyvät huimasti.
Nyt perus leve 25+26 yks,

Uskoisin lääkäriä ja lisäisin niin kauan kunnes sokerit asettuu. Alkava murrosikä ja kasvupyrähdykset tekee varmasti tehtävänsä ja kyllähän se niin on että jossain vaiheessa, kun remissio on mennyt ohi, inskan tarve kasvaa todella paljon kun omaa tuotantoa ei enää ole.  
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=2687

Varmasti oikea annos löytyy ennen pitkää, mutta vaatii kärsivällisyyttä ja mielestäni tuossa artikkelissa on hienosti sanottu lopuksi:
"- Vanhempien ei missään vaiheessa kannata tuntea syyllisyyttä lapsen verensokerin heittelyistä, vaan kysyä rohkeasti neuvoja lapsen hoitopaikasta, jossa lapsen yksilöllisen hoidon linjat tunnetaan parhaiten, Nuuja rohkaisee. "

Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Syyskuu 16, 2008, 10:41:00 ap »

Sivusta voi tietysti olla vähän vaarallistakin neuvoa, mutta kyllä mäkin sanoisin, että pitkävaikutteista pitää vaan lisätä kunnes pikan tarve asettuu suunnilleen normaaliksi. Eli lisäys - pari päivää katsotaan tilannetta - sitten tarvittaessa uusi lisäys. Tätä jatketaan kunnes tilanne on siedettävä. Kyllä se siitä!
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

vivianv

• Vieras
« Vastaus #3 : Syyskuu 16, 2008, 10:49:51 ap »

Juuri näin miten zebra  sanoi, ja tarvittaessa pitää olla valmius myös pienentää perusinsuliinia nopeastikin. Tämä vaihe ei kyllä nyt taida olla teillä käsillä, mutta jonkun ajan päästä voi olla (tai sitten ei).

Mä ainakin pääsin parempiin tuloksiin, kun hylkäsin pääni sisältä kiveenhakatut perusoletukset, että vain ateriainsuliineja muutellaan ja perusinsuliini pysyy paikallaan, kunhan 'oikea annos on löytynyt'. Ei sellaista olekaan, minun mielestäni, tai ehkä joillain onnekkailla on. Ihmeellisiä ja isoja muutoksia voi tulla jostain syystä tai ilman syytä, vaikka kaikki olisi vuosikausia ennustettavasti toiminut jollain lailla. Vs sen yksin kertoo, mikä oikea annos kulloinkin on.
Kirjattu

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Syyskuu 16, 2008, 10:58:19 ap »

Lainaus:

Mä ainakin pääsin parempiin tuloksiin, kun hylkäsin pääni sisältä kiveenhakatut perusoletukset, että vain ateriainsuliineja muutellaan ja perusinsuliini pysyy paikallaan, kunhan 'oikea annos on löytynyt'.

Niinpäh ja aaaamen.... huokausten huokaus, kun tuon oletuksen olis saanut päästänsä taltattua pois jo vuosia sitten, niin moni harmi olisi ollut pienempi. Pumpun kanssa on ollut hieman helpompaa, mutta vieläkin mulla on joku ihme arkuus muutella basaaleja.
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Syyskuu 16, 2008, 11:27:38 ap »

Kiitos taas, se rohkaiseva sana on niin ihmeellistä ja tehokasta.
Käytän tätä palstaa surutta hyväkseni.
Olen huomannut myös tuon taipumuksen että ei muuteta mitään, mutta yritetään muuttua joustavaksi ja yritän opettaa lastani ( 170 hujoppi) myös tähän joustoon ja havainnointiin. Ja yllätys yllätys soitin Nuujalle, (meidän lääkärimme). Ja sain myös kannustusta ja rohkaisuja lisätä ja lisätä pikkuhiljaa määriä ja lenkkeilyä ! Tietenkin tämä koulun alku on ollut vähän paikallaan oloa ja kelitkin aina vaikuttavat liikkumiseen, mutta yritetään.
Rohkea rotan syö, uhkarohkea vielä pistääkin sille
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Syyskuu 16, 2008, 11:47:27 ap »

Lainaus:

Rohkea rotan syö, uhkarohkea vielä pistääkin sille

Heh, ja proteiinin lisäksi rotassa voi olla jyväperäisiä hiilareitakin, jos rotta on löytänyt itsensä viljalaarista.

Yksi juttu vielä. Mulle sanoi Tero Kangas, että mä en saa syödä hiilareita, jos sokerit on korkealla. (Nyt siis puhutaan suht tilapäisistä korkeista, eikä mistään happomyrkytyksestä.) Kuulemma ensin pitää saada sokerit edes siedettäviksi, jotta insuliini alkaisi toimia normaalisti. (Mikä on siedettävää, riippuu ihmisestä. Mulla se raja liikkuu jossain 13-14 kieppeillä.) Kieltäytymistä ei välttämättä tarvii tehdä kuin pari tuntia. Kun sokerit on saatu matalammalle, insuliini ja hiilarit on alkaneet toimia taas normaalisti yhteen. Jos olosuhteiden pakosta on ollut pakko syödä hiilareita, oon yrittänyt pitää korkealentopäivinä ne pieninä annoksina ja hitaina versioina.

Oon noudattanut tätä neuvoa nyt yli viisi vuotta ja sen ansiosta oon päässyt eroon niistä päivistä, jolloin sokerit ei laske, pisti mitä tahansa.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #7 : Syyskuu 16, 2008, 12:23:06 ip »

Tämä oli hyvä huomio.
Silloin kun pojallani oli todettu tämä D ja iltaisin jos oli just pistetty , -ja ei siis oikein osattu aina ajatella-, ja sitten tuli nälkä niin me käärittiin esim. kurkkua kinkun sisään , tai lämmitettiin nakkeja tms. siis hiilaritonta.

Oikeastaan tietämättä että näin kannattaa menetellä.
Mutta ohje on varmaan hyvä, kiitos siitä.
Varaankin taas jääkaappiin hiilaritonta purtavaa jos joudumme tähän taas turvautumaan.
Näin se karavaani kulkee, käsi kädessä.

Ai niin, pitikin vielä se tarkistamani, kun puhutaan ruuan rasvaisuudesta, niin hidastiko se rasva hiilarin imeytymistä, siis inskan pitäisi laskea ensin vs nopeasti jonka jälkeen alkaa vasta sokerin imeytyminen ja  nousu. Menikö se niinpäin?
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Syyskuu 16, 2008, 12:32:22 ip »

Lainaus:

Ai niin, pitikin vielä se tarkistamani, kun puhutaan ruuan rasvaisuudesta, niin hidastiko se rasva hiilarin imeytymistä, siis inskan pitäisi laskea ensin vs nopeasti jonka jälkeen alkaa vasta sokerin imeytyminen ja  nousu. Menikö se niinpäin?

Kyllä se musta noin päin menee.
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Syyskuu 16, 2008, 13:03:08 ip »

Hyviä neuvoja oletkin jo ssanut.
Ilmeisesti teillä sattuu kaksi asiaa päällekkäin, siis alun "honeymoonin" loppuminen ja murrosiän nopea alkaminen. Ja siihen liittyen myös fyysinen nopea kasvu.

Inskatarve vääjäämättä nousee, miten paljon, on yksilöllistä.

Muistelen itse pistelleeni vuorokaudessa noi nelinkertaisesti sen, mitä nykyisin.

Mutta mittailla kannattaa ja seurata arvoja ja toimia sen mukaan. Mitään "EU-direktiiviä" ei oikeista insuliiniannoksista ole.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Syyskuu 20, 2008, 11:02:26 ap »

Lainaus:

Mitään "EU-direktiiviä" ei oikeista insuliiniannoksista ole.

Eikä toivottavasti tulekaan
Insuliinin tarpeessa eri ykkösdiabeetikoilla voi todellakin olla vallan tavattoman isoja eroja. Näinollen ei kannata menettää toivoa, vaikka oma todellinen insuliinin tarve olisi vallan tavattoman iso tai ehkä jopa naurettavan pieni. Itsekin tunnen diabeetikon, jonka vuorokausittainen insuliiniannos on yli kolme kertaa suurempi kuin omani, ja toisaalta olen tuntenut diabeetikon, jonka kokonaisannos oli ainoastaan noin puolet omastani. Toisin sanoen annosten suhde olisi 1:6.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

mataleena

• Intoilija
« Vastaus #11 : Syyskuu 20, 2008, 12:57:46 ip »

Mikä on sitten pikan normaali annostus? Olen käsittänyt, että nyrkkisääntönä on, että vuorokauden aikana tulee puolet pitkää ja puolet pikaa (tai suhde oli 40/60, en muista kummin päin). Tietysti riippuen ruokavaliosta ja aterioiden tiheydestä. Voin olla ymmärtänyt väärin.
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Syyskuu 20, 2008, 15:32:30 ip »

Normaali taitaa olla tuo 1 yksikkö/10 g hiilaria kohti (korjatkaa jos muistin väärin) Mutta esim mulla se on normaalisti 2 yks/ 10 g hh kohti ja aamuisin & lounaalla (ennen puoltapvää) 2,3 yks/10 gg kohti aamunkoiton takia. Eli yksilölliset erot on tosi suuria  
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Syyskuu 20, 2008, 15:58:47 ip »

Minä olen ymmärtänyt lähinnä, että tuo 1ky/10gHH on juuri sellainen "nyrkkisääntö", josta aloittaan ja edetään sitten kullekin sopivaan arvoon, olkoon sitten suurempi tai pienempi.

Eli se normaali arvo olisi jokaiselle se, millä sokerit saadaan pysymään mahdollisimman tasaisina.

Ja onhan niitä laskentakaavojakin, joiden avulla voidaan laskea sitä oletettua suhdetta paljonko tarvittaisiin insuliinia 10gHH kohti. Mutta eipä sekään pidä välttämättä kaikilla paikkaansa. Jossain kesksutelussa olen niitä täällä KP:lläkin tuonut esille, mutta nyt en löydä. Olikohan se niin, että kaavojen käytön pohjalla piti oleman ensinnäkin sellainen kohtuullisen hyvä tilanne ja sitten siinä oli muuttujina muistaakseni vuorokauden kokonaisinskamäärä ja paino ainakin. Mulle tuo (alunperin Tero Kankaan lanseeraama) kaava antoi tulokseksi 0.83 ky/100gHH, joka on ehkä vähän alakanttiin (0,87 taitaa olla toteutunut keskiarvo), joten kyllä siinä kaavassa ainakin mun kohdalla oli järkeä
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Pirle

• Matkailija
« Vastaus #14 : Syyskuu 20, 2008, 18:39:23 ip »

Meillä on joskus auttanut verensokeritason laskemiseen se, että on vaihdettu uusi säiliö kynään (pojallamme on käytössä monikäyttökynä). Jostakin kumman syystä Novorapid oli menettänyt tehonsa  eikä siis toiminut toivotulla tavalla.

Jos aamumittauksissa tulee jonkin aikaa yli 10 meneviä arvoja, niin siinä tapauksessa meitä on neuvottu lisäämään perusinsuliinia yhdellä yksiköllä. Vaikutuksen pitäisi ruveta näkymään muutaman päivän sisällä.

Näitä siis meillä on kokeiltu.
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07