Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Minimed, patterit ja hermot  (Luettu 13234 kertaa)

Konrad

• Vieras
Re: Minimed, patterit ja hermot
« Vastaus #15 : Syyskuu 14, 2008, 20:15:26 ip »

Olen lukenut mielenkiinnolla noista paristo-ongelmista, vaikka en pumpuista mitään tiedäkään. Nimenomaan kiinnostaa, mistä oikein on kysymys, jos pumppu ei hyväksy kaikkia uusiakaan paristoja tai jos paristo on ollut kiinni kerran laitteessa hetkenkin ja sen irrottaa ja asettaa uudestaan eikä toimi.

Pariston kuntoa usein tutkitaan mittaamalla napajännite. Se laskee pariston iän mukana. On riippuvainen lisäksi lämpötilasta. Yleensä selvimmän kuvan pariston kunnosta saa, jos sille tekee lyhytaikaisen kuormituskokeen. Tällöin sopivan kuorman avulla katsotaan, pysyykö napajännite riittävänä. Itse olen alkaaliparistoissa käyttänyt yksinkertaistettua keinoa: katsotaan ampeerimittarin avulla, onko hetkellinen oikosulkuvirta riittävä. Tätä keinoa ei pidä käyttää kaikkiin paristotyyppeihin, koska seuraukset voivat olla pahoja. Täytyy tietää, mitä tekee.

Jos paristoja tai paremminkin pareja kytketään sarjaan, tulee kaikkien yksittäisten parien olla kunnossa. Siis ei ole syytä kytkeä kovin eri-ikäisiä ja purkaustilaisia paristoja sarjaan.
Kirjattu

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Syyskuu 14, 2008, 22:14:23 ip »

Lainaus:

Siis täh, ei tule automaattisesti paristojen mukana? Pitääkö se tilata erikseen pumppufirmalta?

Juuei, systeemit ovat eri firmoilla hyvinkin erilaiset. Muista pumpuista kuin Minimedeistä ei mulla ole mitään kokemusta, mutta jotenkin olen saanut sellaisen kuvan, että siinä kilpailijan merkissä paristokansi pitäisi joka tapauksessa vaihtaa tietyin väliajoin (?) Minimedissä näin ei ole, joten jos oikein taitava on kannen käyttäjänä, se voinee kestää koko pumpun iän.

Mulla ne paristo-ongelmien syyt ovat useimmiten jääneet hämäriksi. Joskus olen jättänyt kannen liian löysälle, mutta useimmiten en - varsinkin kun hoksasin tuon jipon.

Ja Konrad: En tiedä tarkalleen sitä mekaniikkaa, miten pumppu tunnistaa "huonon" pariston tai kertaalleen pumpussa käväisseen, mutta näin se pahalainen vaan tekee. Mihinkään monimutkaisiin mittailuihin ennen pariston laittamista en kyllä aio ryhtyä, ja todennäköisesti tuo ruoja tunnistaisi ja hylkäisi testatunkin pariston. Mutta kuten minulle pumpun luovutustilanteessakin kerrottiin, se on todella herkkä ja nuuka asiasta.

Asiaa perusteltiin jotenkin yksinkertaistetusti siten, että halutaan varmistaa, että uusi paristo on varmasti UUSI, ettei tule vahingossa tilannetta, että eilen laitettu paristo olisikin jo tänään vanha... Tai jotain sinne päin. En muista monimutkaista selitystä enää tarkkaan, ja varsinkin kokemusten karttuessa tästä hienosta ominaisuudesta se on alkanut tuntua kummalliselta.

Minä saan reilusti paristoja välinejakelusta, mutta ei mulla kyllä yksi paristo kuukauttakaan kestä. Täytyypä pistää pari kertaa ylös, kuinka usein vaihdan sen, niin voin luotettavasti raportoida oman venkulani kulutuksesta  
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Syyskuu 15, 2008, 08:46:23 ap »

Olen nyt jo 3 vuotta käyttänyt pumppua, jossa on 1 kpl AA-patteri, joka kestää minulla yli 4 kk.
Pumppu hyväksyy myös käytössä jo olleen patterin ja myös ladattavat, vaikkei sellaista suositellakaan.
Pumpun näytöllä on 3 kpl "tolppia" kännykän tapaan ilmaisemaan patterin varaustilaa, toimii ainakin 2 viikkoa vielä yhdelläkin tolpalla.
Mielestäni tuo patteriongelma on aika fataali ja kiusallinen niinkin tärkeässä apulaitteessa kuin insuliinipumppu on.
Joskus hieman ihmetyttää, kun pumppuun tehdään turhiakin hienouksia, mutta käyttö- ja toimintavarmuus voi olla sitä sun tätä.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Syyskuu 15, 2008, 08:58:03 ap »

Minä en ole koskaan kokeillut miten kauan paristo omassa pumpussani kestäisi, olen siis aina vaihtanut sen ennen ilmoitusta loppumisesta.

Kuitenkin ohjekirjassa sanotaan, että normaalilämpötilassa noin 60ky:n vuorokausikulutuksella yksi paristo kestäisi noin 4 viikkoa. En usko, että ihan suoraviivaisesti voisin laskea omalla noin 20ky:n vuorokausikulutuksella keston olevan 12 viikkoa, mutta tiedä häntä.

Ja ladattaviakin paristoja voi käyttää (laturiksi pumpun valmistaja suosittaa jotain tiettyä merkkiä). Eikä paristo ole samalla "roskiskamaa", jos sen joutuu poistamaan ja laittamaan uusiksi eli hyväksyy myös jo pumpussa olleen, kunhan on "lähes uusi".

Siinä mielessä vähän samaa kuin Tapsalla, mutta tuo jatkuvasti näkyvä patterin varauspalkki (kuten kännyssä) olisi kyllä mainio lisä omassakin aparaatissani
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Syyskuu 15, 2008, 10:01:15 ap »

No voi vidsendaali - ei meikkiksen pumpussa vaan   Tuo tolppasysteemi olis aivan mainio tähänkin vermeeseen - nääs tämä ilmoittaa ihan kerrasta poikki-meiningillä, että paristo on finaalissa, ja laitoin jo Medtronicille kainon toiveen tuotekehittelystä käyttäjä- ja paristoystävällisempään suuntaan. Minusta tuntuu, että (mikäli minun pumppuni nyt ei ole vaan erityisen energiasyöppöä lajia) tämän pumpun monet - hyvin käyttökelpoiset - hienoudet syövät paristoja.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Syyskuu 15, 2008, 10:26:44 ap »

No ei ole mullakaan muistaakseni kuin tunti aikaa vaihtaa paristo ilmoituksen jälkeen, jottei joudu tekeen määrityksiäkin uudelleen...

Jotain vastaavaa se oli, siis tää on ulkomuistista napattua, siis epävarmaa tietoa
Kirjattu
Antsu1

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Syyskuu 15, 2008, 11:44:48 ap »

Lainaus:

No ei ole mullakaan muistaakseni kuin tunti aikaa vaihtaa paristo ilmoituksen jälkeen, jottei joudu tekeen määrityksiäkin uudelleen...

No ei munkaan pumpussa ole sentään makeaa mahan täydeltä. Pariston vaihdon yhteydessä pitää tehdä säiliön täyttöoperaatiot a:sta ö:hön, vaikkei tarvetta muuten olisikaan.
Mutta se ei ole iso ongelma.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Syyskuu 15, 2008, 11:50:17 ap »

Mikä pumppu apple sulla on? Mun Paradigm 511 pelittää vielä reilun puoli vuorokautta low battery hälyn jälkeen
Kirjattu

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Syyskuu 15, 2008, 13:11:21 ip »

Mulla on 512:nen. Ja siis nythän on homma niin, että minä en itse asiassa tiedä, saisiko rakkineen pelittämään "low battery" ilmoituksen jälkeen jollakin kikkakakkosella. Mutta näin peruskäyttäjänä olen kädetön sen jälkeen kun ilmoitus tulee - vekotin vaan piipittää, eikä ainakaan minun opeilla suostu laittamaan boluksia saati että antaisi vaikkapa tehdä loppuun inskasäiliön täytön. Monesti se patteri laukeaakin kesken säiliön täyttöpuuhien, eikä siinä ole mulla muuta keinoa ollut kuin vaihtaa se paristo - keskimäärin neljään kertaan  

PS. Kyllähän se jotenkuten nilkuttaen toimii vielä aikansa sen low battery-ilmoituksen jälkeenkin, mutta kitisee kyllä jatkuvasti virran vähyyttä, eikä tosiaan tee muuta kuin perushommansa.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Syyskuu 15, 2008, 18:41:02 ip »

Lainaus:

Lainaus:

No ei munkaan pumpussa ole sentään makeaa mahan täydeltä. Pariston vaihdon yhteydessä pitää tehdä säiliön täyttöoperaatiot a:sta ö:hön, vaikkei tarvetta muuten olisikaan.
Mutta se ei ole iso ongelma.

Ja tarkistin, että "heikko patteri" -ilmoituksen jälkeen on sentään tunteja aikaa vaihtaa paristo. Ja samalla tulee kyllä run- ja stop-tiloihin merkki näkyviin ja poistuu vasta kun on uuden patterin vaihtanut...

Kun patteri loppuu, niin tosiaan silloin jos vaihtaa tunnin sisällä, niin kaiken pitäisi pelata ok ilman lisäkommervenkkejä, muuten pitää ainakin kello ja päiväys tarkistaa...

On näissä "rakkineissa" näköjään omia juttujaan kuin konsanaan eri valmistajan kännyissä
Kirjattu
Antsu1

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Syyskuu 28, 2008, 09:03:48 ap »

Do diii, tilastotiatoo sille ketä kiinnostaa (ja totta kai kiinnostaa kaikkia  )

Edellisen kerran vaihdoin pariston pumppuun siis 13.9. ja viimeksi eilen, eli yhden otoksen tarkkuudella paristo kestää minun pumpussani tasan kaksi viikoa. Liekö tuo paljon vai vähän... ei ainakaan paljon.
Kirjattu

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #26 : Syyskuu 28, 2008, 13:07:29 ip »

Mun Medtronikki on nyt kolme viikkoa kestänyt ja perjantaina taisi tippua patteripalkki puoleenväliin. Mutta tuntuu itsestäkin että tämä patteri on ollu tosi jämäkkä.. Edellinen patteri meni kahdessa viikossa, mutta silloin oli sensorointia, joten ei mikään ihme..
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Syyskuu 28, 2008, 14:06:24 ip »

Mä tilasin minimediin valmistajalta uuden tuon patterihatun ja nyt paristo kestää viikon sijaan noin puolitoista. Eli kannattaa tuota hatun vaihtoakin kokeilla.
Kirjattu

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Syyskuu 28, 2008, 14:24:47 ip »

Joo, mullakin on uusi patterihattu - ja varastossa pari ylimääräistä... Eli se ei välttämättä ole SE kikkakakkonen.

Mulla muuten ei ole mitään patteripalkkia tässä, tai minä en osaa katsoa sitä... Todennäköisesti kuitenkaan ei ole, luulisin firman tädin tästä maininneen koulutuksessa, jos olisi...  

Noh, syöppö tämä joka tapauksessa minun makuuni on - en tosiaan tiedä, kuinka kauan muissa ja muunmerkkisissä pumpuissa patterit kestää tai pitäisi kestää.

Nymmä lähen lääkäriin hakemaan uutta antipioottia tuhelluksiin   Aivan hirvee räkis - ja ei ole allerkilaaria, oon kokeillut nekin lääkkeet. Sitäpaitsi koirasta en luovu vaikka oliskin!!!
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Syyskuu 29, 2008, 09:28:26 ap »

Hei (misty ja Apple ainakin ), minkä verran teillä menee inskaa kokonaisuudessaan vuorokaudessa? Entäpä sitten jollain jolla patteri kestää selvästi pidempään?

Voisko sillä olla kuinka suuri merkitys? Ainakin jonkin pumppumerkin ohjeissa todetaan, että mm. vuorokauden inskamäärä, jonka pumppu joutuu pumppuilemaan, vaikuttaisi pariston kestoon, kuinka paljon, sitä ei suoraan sanota.
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä