Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: "Aikuinen" lapsi  (Luettu 4776 kertaa)

Nikon äiti

• Matkailija
"Aikuinen" lapsi
« : Syyskuu 11, 2008, 14:32:13 ip »

Hei,
Oikeastaan pitäisi kai vaihtaa osastoa.. Tänään 16 v. poika kävi viimeistä kertaa lasten polilla, tämän jälkeen kuuluu kuulemma aikuisten puolelle. Aikaisemmin sanottiin, että voisi jatkaa halutessaan parikymppiseksi "lapsena", mutta nyt on käytäntö muuttunut.

Onko muilla kokemusta, miten hoito sujuu aikuisten puolella aikaisempaan verrattuna? Vaihtuvatko lääkärit tyyliin joka kerta eri ihminen, vai saako käydä samalla? Tosin viime aikoina lastenkaan puolella ei ollut joka kerta sama lääkäri eikä hoitaja. Vähän hirvittää jatko, mutta toivottavasti turhaan. Kiva jos kerrotte kokemuksistanne.
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
Re: "Aikuinen" lapsi
« Vastaus #1 : Syyskuu 11, 2008, 15:01:19 ip »

Mulle siirto aikuisten puolelle oli suuri suuri helpotus. Ongelmana lasten puolella jossa olin siis käynyt vaahtosammuttimen kokoisesta oli, että lääkäri kohteli yhä 4 vuotiaana lapsena ei aikuisena jonka kanssa voisi keskustella hoidosta "aikuiselta - aikuiselle".
Kirjattu

Marru

• Jäsen
    • www.veidols.com
« Vastaus #2 : Syyskuu 11, 2008, 15:09:41 ip »

Samaa olen pohtinut minäkin. Meillä on 17-v. tyttö, joka vielä on käynyt lasten polilla, mutta ensi keväänä ilmeisesti siirto aikuisten puolelle. Tuntuu vaan hurjalta, että joko hän nyt sitten "pärjää" siellä aikuisten polilla ja ymmärtää/tulee ymmärretyksi. Taidan vaan itse pitää liian vauvana  ...
Kirjattu

Pirle

• Matkailija
« Vastaus #3 : Syyskuu 11, 2008, 19:20:12 ip »

Meidän poika täytti 16 vuotta tammikuussa. Vuosikontrolli oli tammikuussa lastenpoliklinikan puolella ja tuolloin toivottiin, että toinen vanhemmista olisi mukana, kun käynnin päätteeksi käytiin tutustumassa aikuisten sisätautien poliklinikalle, ts. käytiin tervehtimässä diabeteshoitajaa samalla, kun varattiin ensimmäinen kontrolliaika toukokuuksi.

Se konkreettinen muutos tuli heti esille, että jatkossa hobiksen ottoa varten tuleekin käydä laboratoriossa puolta tuntia ennen lääkärin vastaanottoa.

Poikamme oli halunnut jo lastentautien poliklinikalla käydä
yksin diabeteshoitajan ja lääkärin pakeilla, joten se ei siinä mielessä ollut uutta. Muistilistan kyllä aina tein siitä, mitä pitää ottaa esille hoitajan tai lääkärin kanssa.
Lääkärillä oli kyllä ihan koko 3-vuotisen D-aikamme ajan tapana kutsua poika ensin yksin vastaanottohuoneeseen ja vasta sen jälkeen äiti ja isä pyydettiin huoneeseen.

Seuraava aika on ensi kuussa, joten vielä emme osaa sanoa, miten tiheään lääkärit vaihtuvat. Ainakin nimikkolääkäri on meille osoitettu. Samalla lääkärillä kävimme koko ajan siellä lastentautien poliklinikalla.
Kirjattu

RM

• Matkailija
« Vastaus #4 : Syyskuu 12, 2008, 15:13:52 ip »

Hei!

Samoin kävi meille eilen, kun kävimme viimeisen kerran Peijaksen lastenpolilla. Lääkäri "aikuisti" 15v pojan ja totesi, että nyt sitten jatko terveyskeskuksen puolella.
Terveyskeskuksen hoidosta näiden "aikuisten" lasten puolelta en tiedä, mutta mieheni puolesta kyllä tiedän. Omassa terveyskeskuksessa on tosi hyvä ja mukava diabeteshoitaja, mutta kunnollista lääkäriä ei löydy. Lääkäri vaihtunut miehellä joka kerta, eikä yksikään heistä ole ymmärtänyt diabeteksen päälle yhtään mitään...yleislääkäreitä kun ovat. Hyvä jos suomea osaavat puhua.

Itse ajattelin käyttää poikaani jatkossa yksityislääkärin vastaanotolla. Onnistuisiko se niin, että labrat saisi teetettyä kunnallisella ja sitten mennä tulosten kanssa yksityiselle?? Tietääkö kukaan? Olisi hieman halvempaa.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Syyskuu 14, 2008, 22:37:37 ip »

Minulle siirtyminen lastenpolilta aikuisten puolelle merkitsi aikoinaan suurta pomppausta eteenpäin itsenäistymisessä!  

Siirtyminen tapahtui 16-vuotiaana ja aloin käydä saman tien yksin lääkärissä. Äiti potkaisi onnenpotkun takapuoleen ja sanoi että selviät kyllä!  

Aloin ottaa enemmän vastuuta hoidostani (tosin vain väliaikaisesti sillä opiskelu ja kotoa muutto sotki pakan joksikin aikaa) ja iloitsin siitä, että pärjäsin!

Ja mulla oli ilo tavata sama hoitaja ja lääkäri joka kerta. Hassua muuten on se, että kun palasin opiskelu- ja "muuallaolo"-vuosien jälkeen takaisin kotikaupunkiini, niin d-polilla oli vastassa sama hoitaja ja lääkäri kuin silloin nuorena! Oltiin kaikki ihan äimän käkenä mutta hoito pelasi hyvin! Nyt nämä "aarteet" ovat jo molemmat eläkkeellä.  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #6 : Syyskuu 14, 2008, 22:54:50 ip »

Toukkis, kysynpä asian sivusta:
Ollaan taidettu tuntea sama lääkäri hamassa nuoruudessa. Siis minun nuoruudestani on kyse. Oli jossain aiemmassa ketjussa puhetta. Vieläkö tämä ihana, sanavalmis lääkäri on hengissä?
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Syyskuu 15, 2008, 21:24:40 ip »

Juu, on.  

Pääsi vaan mokoma karkaamaan eläkkeelle tänä kesänä niin salaa, että jäi ruusut ojentamatta!   Mutta kyllä hän taitaa vielä yksityisvastaanottoa pitää. Taidan käydä moikkaamassa!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #8 : Syyskuu 15, 2008, 21:54:03 ip »

Toukkis!
Sanoisin, että kerropa terveisiä, mutta koska sinulla ei ole s-postiosoitetta, en viitsi tässä mainita, keneltä ja mistä.

Kirjattu

neljän D1 äippä

• Matkailija
« Vastaus #9 : Syyskuu 16, 2008, 10:27:35 ap »

Meillä kolme poikaamme ovat myös siirtyneet sisätautien polille kun täyttivät 16v.
Siirto on mielestäni onnistunut hyvin ja tokihan sinnekin vanhemmat mukaan pääsevät. Eihän se puoli miksikään muutu.
Meillä pojat ovat kaikki pumppuhoitoisia ja kaikki silläkin puolella on onnistunut hyvin.Siellä on aina sama hoitaja ja tietoni mukaan myös sama lääkaäri joka kerta.
Kun saamme kutsun saapua tarkastukseen siinä samassa on toivomus käydä HUS laboratoosioon kuuluvassa laboratooriossa noin viikkoa ennen verikokeissa.Ja silloin kaikki tulokset ovat käytettävissä kun käynti aika on.

Nyt odotan vielä tyttäremme siitymistä  sisätaudeille niin saadaan kaikki sille puolelle.Sillä meillä ei vielä ole mahdollisuutta käydä läheisessä terveyskeskuksessa tarkastuksessa koska nykyään pumppulaiset ovat vielä Peijaksessa.
Kirjattu

Linkkejä