Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6862 jäsentä  •  416379 viestiä  •  19889 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Liisa1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: "Riskiäiti"  (Luettu 3427 kertaa)

äskoo

• Lentävä kynä
"Riskiäiti"
« : Elokuu 18, 2008, 11:38:33 ap »

Suomalaiseen terveysjärjestelmään kuuluu se - ihan hieno periaate sinänsä - että diabeetikon raskaus on tarkan kontrollin alla. Mutta, miten hoituu vanhempien henkisen hyvinvoinnin seuranta?

Uudessa Diabetes-lehdessä on varsin ansiokas juttu ykköstyyppiläisen äidin kokemuksista raskausajalta ja ja sen jälkeen. Tämä avaa toivottavasti terveyspuolen silmiä näkemään lapsen saamisen muunakin kuin riskibisneksenä. Terveisiä vain taitavalle sanankäyttäjälle, joka on ennenkin ravistellut järjestelmää omilla tutkimuksillaan.  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Turkoositar

• Intoilija
Re: "Riskiäiti"
« Vastaus #1 : Elokuu 18, 2008, 12:45:56 ip »

Luin just äsken saman.. melkein alko itkettää.
Mahtavasti kirjoitettu! Kiitos!
Kirjattu
-Turkoositar- D1
Levemir ja Novorapid. Sokereissa ei tolkkua.

Sirkku

• Intoilija
« Vastaus #2 : Elokuu 18, 2008, 13:14:25 ip »

Juu, hyvä kirjoitus, kiitokset siitä oikealle taholle.

Itse sanoin viime viikkoisella polikäynnilläni, että en ole enää tätä loppuaikaa (silloin n. 2 vko) varten jaksanut alkaa rukata basaaleja kokonaan uusiksi, vaan olen säädellyt tarpeen mukaan basaaleja prosenttikorotuksella, tai nyt pikemminkin -laskulla. Samaan hengenvetoon jatkoin, että on tämä raskausajan verensokeriseuranta sen verran työlästä ja stressaavaa, että enää tässä loppumetreillä ei kehtaisi laittaa koko hommaa uusiksi - ja että odottaa vain  enää sitä, että lapsi on pois omasta kropasta ja sen verensokerivaihtelun saavuttamattomissa.

Tähän lääkäri totesi vain, että niin varmaan on. Mutta kyllä kaikki diabeetikkoäidit tämän raskausajan näyttävät hyvin jaksavan pinnistellä, hän ei muista ketään, jolla olisi ollut vaikeuksia jaksaa.

Tässä kohtaa suljin suuni ja hymyilin nätistä. Mitäs minäkään alan rankkuudesta ja stressaavuudesta mitään valittamaan, jos kerran  kaikki muutkin jaksavat niin hienosti  

Tuskin mä nyt suurempaa kunniaa olisin tästä ajasta lääkäriltä kerjännyt. Mutta oisko se häneltä ollut pois, jos olisi myöntänyt asian stressaavuuden ja kiitellyt minun jaksamistani...

t. Sirkku, tänään rv 39, hoh hoijaa...
Kirjattu
D1 - pumppu/humalog

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Elokuu 18, 2008, 14:57:52 ip »

Hyvä kirjoitus - varmasti ihan täyttä asiaa, ja kirjoittajahan tunnetusti on hyvä kirjoittaja.

Monilla äideillä varmasti on tuollaisia tuntemuksia, mulla ei ollut, että sikäli en osaa sanoa tuohon muuta kuin sen, että kyllä hoitotahoilla on rutkasti petraamista sen suhteen, että osaisivat sopeutua erilaisten äitien erilaisiin tunteisiin ja tarpeisiin.
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

Tiu1

• Intoilija
« Vastaus #4 : Elokuu 19, 2008, 12:10:55 ip »

Tosi hyvä kirjoitus! luulisi, että "ulkopuolisissakin" tunteita herättävä!
Kirjattu

Irene83

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Elokuu 19, 2008, 22:32:09 ip »

Oli ihan älyttömän hyvä kolumni!!
Herätti tosi paljon tunteita. Tosi hyvin puettu sanoiksi, tuosta voisi terveetkin ihmiset saada edes pikkiriikkisen pikkuruisen aavistuksen diabeetikon raskaudesta,siihen liittyvistä peloista,jaksamisesta ja taistelusta saada terve lapsi!
Kirjattu
Rakas pikku-tyttömme syntyi 18.9.2007
2700g. ja 46cm.

Linkkejä