Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6862 jäsentä  •  416388 viestiä  •  19890 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Liisa1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: silmistä asiaa  (Luettu 339676 kertaa)

rouva80

• Intoilija
Re: silmistä asiaa
« Vastaus #30 : Syyskuu 07, 2008, 20:45:22 ip »

Joo olis ollut kotivakuutuksessa sellainen mikä korvaa matkatavarat muttei sairautta. Nyt oon kyllä harkinnut jatkuvaa matkavakuutusta kun tähän asti oon ottanut aina vasta vähän ennen matkaa niin kuin matkaa varten. Mutta se olis ilmeisesti hyvä olla myös siltä varalta jos ei pääsekään matkaan.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986
levemir&novorapid

rouva80

• Intoilija
« Vastaus #31 : Syyskuu 07, 2008, 21:01:42 ip »

Kiitos tsemppauksesta! Kyllä jo vähän alkaa jännittään kun nyt on sit selvillä jo toi leikkauspäiväkin eli se on ens keskiviikko 10.9. Tänään alkoi toi tippojen laitto silmään neljästi päivässä ja se ilmeisesti jatkuu leikkauksen jälkeen,vai? Kaasua ei ilmeisesti laiteta minulle vaan kirurgi puhui silikoniöljystä. Se tietää kait sitten vaan uutta leikkausta puolen vuoden päästä kun se otetaan pois. Ja siinä välillä en luultavasti pysty palaamaan töihin kun se silikoni tekee sen et silmä taittaa eri lailla. Riippuu kai työstäkin. Mut kun oon kaupan kassalla ja tuijotan tietokoneruutua. Kyllä jo nyt välillä tekis niin mieli töihin vaikken oo ollut sairaslomalla kun elokuun alusta. Ihmeen hyvin toi verkkokalvo on kait pysynyt kiinni tässä odottelun aikana. Neljä viikkoahan olen nyt odotellut Kiireelliseen lasiaisleikkaukseen. Välillä silmä on tosi kipeä,jomottaa niin että se tuntuu melkein takaraivossa asti. Kai se kuuluu asiaan? Minulle kyllä yksi lääkärintörppö väitti ettei sen pitäisi sattua jos suonet vuotaa silmässä. Ja sit on välillä tosi paljon niitä salamavälähdyksiä tai oikeastaan ne on sellaisia renkaita. Ne käsittääkseni tulee siitä et kun ne hyytymät repii sitä verkkokalvoa irti. Mistähän sen voi ite tietää jos se verkkokalvo on mennyt ryppyyn? Minua kun varoiteltiin siitä. Vaikka eihän sille sit voi mitään. Kyllä välillä tuntuu et on ollut elämäni pisimmät 4 viikkoa tää odotus. Mut en oo paljoo kotona istunu onneks miettimässä kun olin tuolla lapissa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986
levemir&novorapid

OlgaO

• Jäsen
« Vastaus #32 : Syyskuu 08, 2008, 12:43:48 ip »

Kiva kuulla et leikkausaika on vihdoin päätetty, mitä nopeemmin se on, sitä nopeemmin se on myös ohi ja ei tarvi niin kauaa jännittää. Mulle tehtiin silloin kans tosi nopeella varoitusajalla, muistaakseni pari päivää, leikkaus. Tai olinhan mä jonossa mut sit tosiaan soitettiin maanantiana et tuletko keskiviikkona sairaalaan!

silmäsärystä en osaa sanoa mitään, mulla ei ole koskaan silmä särkeny ja mul on sellanen olo et lääkärit olis sanonu ettei siihen kuuluis liittyä särkyä. Sun kannattaa varmaan mainita siitä lääkärille vielä! Mulle ei tollasta silikonia ees ehdotettu, kaasua jos jotain täytyy laittaa, joten siitäkään en osaa sanoa kokemuksia.

Sulla taitaa onneks pelätä toi toinen silmä hyvin kun näet tännekin kirjoittaa, se on kyllä hyvä juttu! Mulla on se huonoa että vuodot on aina paremmassa silmässä ja sit kun vuotaa en näe tehdä mitään. Onneks pystyn liikkumaan itsenäisesti mutta ulkona liikkuminenkin on vähän hankalaa, varsinkin auringonåaisteella ei meinaa nähdä mennä tien yli. Onneks asutaan pienellä paikkakunnalla joten liikenne on vähäisempää!

Onnea leikkaukseen, yritä olla jännittämättä hirveästi! Tule kertomaan tänne sitten miten on mennyt kun olet siinä kunnossa!
Kirjattu
D1 vuodesta 1982
Levemir ja Novorapid

rouva80

• Intoilija
« Vastaus #33 : Syyskuu 08, 2008, 18:48:35 ip »

Joo kyllä mulla pelaa tää toinen silmä hyvin. Tosin on sitäkin kolme kertaa laseroitu,viimeksi heinäkuussa mutta vuotoja siinä ei pahemmin ole ollut ainakaan toistaiseksi. Sehän tässä niin inhottavaa onkin kun on kuiteski sama vaiva molemmissa silmissä niin koskaan ei tiedä,eikä voi ajatella et no toi toinen on kunnossa. On varmaan tosi raskasta sulla kun et sitten välillä nää juuri ollenkaan. Itse kun tuntuu et jo nyt törmäilee oviin,seiniin,ihmisiin jne.
Täytyy varmaan siitä särystä kysyä lääkäriltä,monta muutakin asiaa pitäisi kysyä kun vain muistaisi sit kaiken. Aika vähän ne meinaan tähän mennessä ovat minulle mitään selittäneet,tuntuu et suurimman osan tiedosta on saanut netistä ja erityisesti täältä kohtauspaikalta.
 Minulle myös yksi lääkäri puhui kaasusta mutta kirurgi itse sanoi että silikonia laitetaan jos jotain tarvii laittaa. En tiedä riippuuko lääkäristä vai voiko siin silmän tilassa joku vaikuttaa siihen mitä sinne laitetaan.
Tulen kyllä sitten heti kertomaan miten meni kun vain pääsen. Ja yritän olla jännittämättä kauheasti (helpommin sanottu kuin tehty), Onneksi ne tekevät sen minulle nukutuksessa niin ei tarvi sitäkin stressata.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986
levemir&novorapid

rouva80

• Intoilija
« Vastaus #34 : Syyskuu 15, 2008, 12:17:50 ip »

Hengissä ollaan ja kotona! Leikkaus onnistui ihan hyvin. Kotiin pääsin seuraavana päivänä. Vielä on sen verran kipeä et tarkemman selostuksen tuun kirjoittaan vähän myöhemmin kun jaksan paremmin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986
levemir&novorapid

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Syyskuu 15, 2008, 12:45:03 ip »

Hienoa, että homma meni hyvin

Nyt vaan rauhallista oleilua... ja tosi kiva olisi kuulla tarkemmin miten homma oikein meni - matta vasta sosiaan, kun kunto ja olo antaa periksi
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Syyskuu 15, 2008, 15:40:30 ip »

Kiva!  

Ja ota nyt rauhallisesti!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

rouva80

• Intoilija
« Vastaus #37 : Syyskuu 17, 2008, 16:44:13 ip »

No niin nyt vähän tarkemmin meikäläisen leikkaustarinaa..
Taysiin menin aamulla 7.30,leikkaus oli tarkoitus aloittaa klo 8. Leikkaava kirurgi halusi vielä kuitenkin katsoa silmäni osastolla ennen leikkausta,mikä minusta ihan hyvä. Sanoi jo siinä vaiheessa että silikonia joudutaan laittaan. Verkkokalvo oli ylhäältä irti. Kaasua olisi voitu myös laittaa mutta se haihtuu itsestään muutamassa viikossa ja kirurgi epäili että verkkokalvoni olisi jo uudestaan irti siinä vaiheessa. Silikoni tukee paremmin,tosin siitä on muita aika ikäviä vaikutuksia,niistä kohta lisää. Leikkaus kesti noin kaksi ja puoli tuntia eli aika pitkään silmäleikkaukseksi. Onneksi olin nukutettuna. Tosin kirurgi sanoi ennen leikkausta et joskus voi mennä neljä tuntiakin,riippuen uudissuonituksesta minkä pyrkivät samalla "kaapimaan" verkkokalvon pinnalta pois mahdollsimman tarkkaan. Samalla myös laseroidaan. Silmään tehtiin kolme reikää,yksi valolle,yksi suolaliuokselle ja yksi instrumenteille(lasiaisleikkuri,sakset tai pinsetti). Leikkaus onnistui ihan hyvin,ei mennyt verkkokalvo ryppyyn,revennyt tai mitään muutakaan. Pahimmillaan tuossa leikkauksessahan voi mennä näkö. Heräämössä olin melkein pari tuntia. Silmä oli jonkin verran kipeä,hoitajalle sanoin asteikolla 1-10 että kolme,heti sain kipulääkettä suoraan suoneen. Nälkä oli kamala,syömättä olin ollut edellisestä illasta. Osastolla sain ruokaa heti kun sai antaa ja hyvin se maistui. Kurkku oli kamalan kipeä siitä hengitysputkesta mikä on leikkauksessa. Illalla nousi sitten lämpö,mistä vähän pelästyin et nytkö se silmä jo tulehtu mut hoitaja sanoi ettei se näin pian. Lämpöä oli vielä seuraavana aamunakin,ehkä kroppa vain reagoi leikkaukseen. Siteet silmältä otettiin seuraavana aamuna. Ei meinannut silmä millään aueta,sai liotella jonkin aikaa. Voi sitä riemua sitten kun näki sillä silmällä. Ensin näkö tuntu varsin kirkkaalta mut totuus valkeni aika pian. Rupesi tuleen kaksoiskuvia. Näköni on leikatussa silmässä nyt +6 juuri tuon silikonin vuoksi. Eikä voida korjata laseilla kun on niin eri paria toisen silmän kanssa että aivot eivät sitä kuulemma enää ymmärtäisi. Ikävin sivuvaikutus on juuri tuo että kuva hajoaa kahdeksi kun vähänkään pitempään katson samaa kohdetta,pitäisi siis liikuttaa katsetta koko ajan mikä on aika raskasta. Jos peitän paremman silmän niin en näe leikatulla silmällä kuin hahmoja. Ja tähän pitäisi nyt sit vaan tottua. Puolen vuoden tai vuoden päästä on sitten uusi leikkaus jossa tuo silikoni otetaan pois. Ehkä se sitten helpottaa. Kotiin pääsin leikkausta seuraavana päivänä kun ei ollut painettakaan silmässä. Kipeähän tuo on vieläkin,reikiin laitetut tikit kaihertaa ikävästi. Panadolilla olen yrittänyt pärjätä,sairaalassa sain ekan vuorokauden panacodia. Rajoituksina on selinmakuukielto kaksi viikkoa,ei nosteluita,kantamisia,ei saunaan,uimahalliin,hierojalle,kaikin puolin sellaista rauhaiseloa. Enpä tosin paljon muuta nyt jaksaiskaan. Ja tippoja laitetaan neljä kertaa päivässä kuukauden ajan. Sekä silmä pestään vedellä kahdesti päivässä kahden viikon ajan. Ensin sitä ei aamuisin muuten saanut aukikaan,oli niin täynnä töhnää aina. Punainen silmä oli leikkauksen jälkeen ja on edelleen mut vähän jo helpottaa. Tässä tämä suurinpiirtein,kerron lisää jos tulee mieleen ja saa kyselläkin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986
levemir&novorapid

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Syyskuu 17, 2008, 20:13:10 ip »

Huh!   Aikamoinen koettelemus! Ja nyt jo olet siitä kertomassa, hienoa!  

Mulle jo pelkkä laserointi oli aikoinaan kauhean tuskallista. Ja olen tosi arka silmistäni muutenkin. Onneksi sun leikkaus tehtiin nukutuksessa!

Miten saat estettyä tuon selällään makaamisen? Tuntuu, että itse kiepsahtaisin väkisinkin selälleni vastaavassa tilanteessa!  

Paljon voimia Sinulle ja hyvää toipumista!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Syyskuu 17, 2008, 20:44:06 ip »

Tuli mieleen tuosta Toukkiksen kysymyksestä miten estää selällään nukkuminen.

Pahoille kursaalille/uniapneetikoille suositellaan yhdeksi keinoksi myös selällään nukkumisen välttämistä ja yhtenä keinona on ommella yöasun selkään pussi, jonne sujauttaa ihan vaikka tennispallon

Ja rouva80, tosi hurjalta kuulosti operaatio kaikkine riskeineen ja kommerverkkeineen. Toivottavasti silmän kipuilu vähenee vauhdilla, jotta olo alkaa palailemaan entisille uomilleen... Nyt on varmaan se pitkämielisyys kunniassa, jos joudut odottelemaan (juten ymmärin) melko kauan ennen lopullisen tilanteen selviämistä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

rouva80

• Intoilija
« Vastaus #40 : Syyskuu 17, 2008, 21:42:43 ip »

Kiitos tsemppauksesta antsu ja toukkis!! Kun tää oliskin toipumista mut kun pelottaa et vaan pahenee.. Nimittäin unohdin mainita tuossa (tai sit en muistanut kun en halunnut ajatella) et maanantaina alkoi taas nää salamarenkaat vilkkua silmässä. Soitin sit taysiin sinne osastolle jossa hoitaja lupasi soittaa mut leikanneelle kirurgille ja sit mulle takas. Sanoi ettei vielä tarvi olla huolissaan mut täytyy tarkkailla et jos tulee nokisadetta,selvä varjo tai kovaa kipua niin sit yhteyttä. Eli mikäli oikein ymmärsin niin verkkokalvo voi edelleen olla irtoamassa mikä on minusta käsittämätöntä kun sitä on se silikonikin painamassa. Nokisateesta ja varjoista en tiedä kun en tällä muutenkaan juuri mitään näe ja kipeähän tämä on ollut koko ajan. Nyt on vaan ruvennut huolestuttaan kun tänään niitä salamarenkaita on tullut jo useamman kerran,siis selvästi lisääntyneet. Ja nyt illan mittaan huomasin et kun nostaa katsetta ylöspäin niin näkyy valokaari. Mut ei se auta nyt kun nukkua aamuun asti ja huomenna kyllä soitan et täytyykö tästä olla huolissaan. Olis kiva kuulla julialta ja OlgaO:lta et onko teillä ollut tälläisiä "valoilmiöitä" silmissä ja missä yhteydessä. Tai jos joku muu tietää niistä jotain?
Kirjattu
D1 vuodesta 1986
levemir&novorapid

rouva80

• Intoilija
« Vastaus #41 : Syyskuu 17, 2008, 21:46:19 ip »

Niin ja toukkis kyllä se kummasti iskeytyy tonne alitajuntaan ettei saa selällään nukkua. Muutaman kerran oon herännyt yöllä selältäni ja samantien iskee tajuntaan "et äkkiä kyljelleen". En sit tiedä kauanko oon ollut selälläni muttei kai siihen kuole,ei siellä sairaalassakaan sitä kukaan koko yötä vahtinut.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986
levemir&novorapid

vivianv

• Vieras
« Vastaus #42 : Syyskuu 17, 2008, 21:49:39 ip »

Lainaus:

onko teillä ollut tälläisiä "valoilmiöitä" silmissä ja missä yhteydessä. Tai jos joku muu tietää niistä jotain?

Mua on vain laseroitu, mutta sen jälkeen aina silmät sulkiessa tuollaisia välähtelyjä oli pitkään, vuoden ainakin, ja sitten ne alkoivat hitaasti hävitä. Jospa ne välähdykset liittyvät sullakin laserointiin, jota tehtiin leikkauksen yhteydessä?
Kirjattu

rouva80

• Intoilija
« Vastaus #43 : Syyskuu 17, 2008, 21:51:58 ip »

Niin voihan se olla niin ja olis ihanaa jos olis niin. Ajatus siitä että silmää ruvettaisiin uudestaan operoimaan kovin pian ei ole kovin mieltä ylentävä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986
levemir&novorapid

rouva80

• Intoilija
« Vastaus #44 : Syyskuu 18, 2008, 11:07:47 ap »

No soitin sit tänään sinne osastolle kun toi salamointi vaan jatkuu ja aamulla huomasin tippaa laittaessani makuuasennossa että näkyy verta näkäkentässä ylhäällä. Eli on ilmeisesti vuotanut taas. Tää on kyllä tosi rankkaa kun aina vaan jatkuu ja pahenee. Olis kiva jos sais jo toipua pikku hiljaa. Ei oo kiva kun noin kipeetä silmää ruvetaan taas tutkimaan ja sorkkimaan. Mutta sain siis ajan sinne. Siellä on vielä paikalla minut leikannut kirurgi ja hän katsoo. Että on ainakin pätevä lääkäri ettei tarvi mennä mihinkään päivystykseen.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986
levemir&novorapid

Linkkejä