Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6862 jäsentä  •  416388 viestiä  •  19890 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Liisa1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: silmistä asiaa  (Luettu 339675 kertaa)

senaattori

• Vieras
  • vm. -88, D1 -92
Vs: silmistä asiaa
« Vastaus #1245 : Tammikuu 31, 2017, 16:57:53 ip »

Perjantaille sain ajan polille ja voi terve mikä hoitsu vastas puhelimeen. Hän ois antanut mulle seuraavan vapaan ajan liki kuukauden päähän  :o Ei meinannu tajuta kun sanoin, että mut on käsketty soittaa heti jos oireita ilmenee ja sitten mut vaan laitetaan johonkin väliin. Tosin ei ne kyllä perjantaina mitään vissiin voi tehä, mut josko ens viikolla taas piikkiä laittaisivat. Ei sen vaikutus kyllä tässä kestänyt viimeksikään  kun sen pari kk, koska taas on sumeita alueita näkökentässä. Pelkästään oikeella näkee todella sumeena...

Mulla selvästi ryöpsähti tämä silmäjuttu, kun hobis parani... ilmeisesti liian nopeasti. Ottaa kyllä päähän, mutta pääasia että olisi hoidettavissa. Stressaa kyllä pirusti ja miettii silmää koko ajan  :-\
Kirjattu

Ile-80

• Aloittelija
« Vastaus #1246 : Helmikuu 05, 2017, 10:27:46 ap »

Perjantaille sain ajan polille ja voi terve mikä hoitsu vastas puhelimeen. Hän ois antanut mulle seuraavan vapaan ajan liki kuukauden päähän  :o Ei meinannu tajuta kun sanoin, että mut on käsketty soittaa heti jos oireita ilmenee ja sitten mut vaan laitetaan johonkin väliin. Tosin ei ne kyllä perjantaina mitään vissiin voi tehä, mut josko ens viikolla taas piikkiä laittaisivat. Ei sen vaikutus kyllä tässä kestänyt viimeksikään  kun sen pari kk, koska taas on sumeita alueita näkökentässä. Pelkästään oikeella näkee todella sumeena...

Mulla selvästi ryöpsähti tämä silmäjuttu, kun hobis parani... ilmeisesti liian nopeasti. Ottaa kyllä päähän, mutta pääasia että olisi hoidettavissa. Stressaa kyllä pirusti ja miettii silmää koko ajan  :-\

Moi. Minulla alkoi makulopatia reilu kolme vuotta sitten vasemmassa silmässä. Mikroaneurysma oli keskeisen näön alueella, eikä sitä voitu laseroida kun silmä sokeutuisi. Niinpä hoitokeinoksi jäi pistoshoito. Kaksi vuotta sitten sain ensimmäisen pistoksen ja noin kahden viikon päästä näön tarkkuus parani selkeästi! Visus ennen hoitoa oli 0,8 ja nyt 1,2, eli hoidetun silmän näöntarkkuus on erinomainen. Lääkeaineena Eylea, jonka vaikutusaika on kaksinkertainen Avastiniin verrattuna.

Pystyn hyvin samaistumaan turhautumisen tunteeseen ja epätietoisuuteen koskien omaa tulevaisuutta, että miten sitä näkee jne. Kun kävin alkuun kontrollikäynneillä ja OCT-kuvauksissa, lääkärit eivät koskaan kertoneet mikä on ennusteeni näön säilymisen suhteen. Tämä on ymmärrettävää, kun pistoshoidon vaste on yksilöllinen, mutta helpottaako se stressaamista, tuskin vaan.

Siksi haluan kertoa että kun pidät perusasiat kunnossa (hyvä hobis jne), niin olen varma että tulet näkemään silmälläsi hyvin ja saat varmasti apua käytössä olevista hoidoista. Minulla lopettiin pistoshoito viime syyskuussa ja vasemman silmän mikroaneurysma on sulanut pois!

Makulopatian hoitomuodot kehittyvät myös kovaa vauhtia! Äsköö tuossa mainitsikin Ozurdex silmäimplantista, joka on uusi hoitomuoto Suomessa ja uskon että vuoden-kahden sisään tulee lisää uusia tapoja hoitaa makulopatiaa. Maailmalla on jo testattu mikropulssi laseria, jolla voidaan hoitaa keskeisen alueen näköä. Tulevaisuus näyttää siis varsin hyvältä. 8)

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 05, 2017, 10:50:07 ap kirjoittanut Ile-80 »
Kirjattu
D1 vuodesta 1984, Toujeo & Humalog kynäilijä.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #1247 : Maaliskuu 01, 2017, 14:34:42 ip »

Kävin yksityisellä silmälääkärillä vuositarkastuksessa. Silmänpohjat rauhalliset, paineet molemmissa silmissä 11. Värinäkökin tutkittiin ja sekin on kunnossa. Silmälasit menee uusiksi ja siihen olin varautunutkin. Etenkin lukiessa ja tietsikalla silmäni väsyvät nopeasti ja päänsärkyäkin saattaa tulla.

Kyselin myös mustista langanpätkistä, joita silmissäni ajoittain lilluu etenkin vaaleaa taustaa vasten. Huomaan ne hyvin talvella! Ovat vaarattomia lasiaissamentumia, usein iän mukanaan tuomia, eivätkä vaadi hoitoa tai seurantaa.

Silmänpohjakuvissa käyn edelleen vuosittain. Viimeksi kuvausväliä pidennettiin kahteen vuoteen, mutta en niellyt käskyä. Haluan, että mun silmät kuvataan vuosittain! Olen kuitenkin käynyt läpi kummankin silmänpohjan täydellisen laseroinnin 1980-luvulla ja haluan tarkan seurannan siitäkin huolimatta, että tilanne on nyt ollut  rauhallinen vuosikymmeniä.

Mulla on kohtalainen taustaretinopatia muuttunut pumpun saamisen ja tasapainon parantumisen myötä 10 vuodessa hitaasti mutta varmasti siihen tilanteeseen, ettei silmänpohjissa näy kuin laserointiarvet. D-lääkärini totesi viimeksi, että tilanne ei ole ihan tyypillinen mutta näin voi joskus käydä. Tietysti olen asiasta tosi iloinen, mutta samalla harmissani siitä miten epäreilu tämä tauti on! Toisille muutoksia tulee vaikka yrittää parantaa hobista, toisille ei... Ja sama munuaisten kanssa.

Tsemppiä kaikille silmäjuttujen kanssa kamppaileville!
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

J. Erebus

• Aloittelija
  • Meditate a minute
« Vastaus #1248 : Toukokuu 23, 2017, 07:29:30 ap »

Haluaisin tässä välissä taas muistuttaa ihmisiä ja mainostaa benfotiamiinin sekä omega-3:n tärkeyttä (mm.) silmien hyvinvoinnin edistämisessä.. 8) Itsellä ainakin silmät pysyneet kunnossa sen jälkeen, kun aloitin molemmat.. Laseroitu yli kymmenen vuotta sitten, josta hyvä kun kuulemma näkyy edes arpia nykyisin.. ;D
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #1249 : Toukokuu 23, 2017, 11:02:36 ap »

Mulla laski hobis nyt parissa viikossa ehkä 3 mmol, saa nähdä, mitä aiheuttaa, mutta en viitsi tahallanikaan pitää sokruja korkeella. Nyt todettiin glaukooma ja harmaakaihi. Tilasin pitkän tauon jälkeen huuhaasilmätippoja, josko ainakin harmaa kirkastuis ennen ko haittaa näköä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Laurae

• Vieras
« Vastaus #1250 : Syyskuu 25, 2017, 21:43:46 ip »

Tulinpa tänne kyseleen jos osais joku sanoa onko vastaavasta kokemusta. Mulla ilmestyi sunnuntaina 29.5. soikion muotoinen läikkä oikean silmän tarkan näön alueelle. Väriltään se oli silloin pääasiassa harmaa ja näkyi erityisesti auringon valossa ja myös huoneen valossa. Tuolloin silmänpaineet vasemalla 18 ja oikea 19. Kävin 1.6. silmälääkärillä yliopistollisessa sairaalassa ja sanoivat että pieni vuoto ois tämä kyseinen piste. Viikkoja on kulunut ja läikkä on silmässä edelleen. Sillä erotuksella, että sen sisällä näkyy salamoita ja sinisiä pisteitä. Välillä läikkä on muuten väritön mutta näkyy salamoita. Tämä lähinnä jos kattoo kirkkaaseen valoon tai valkoiseen taustaan. Tummaa taustaa vasten kun katson ei näy salamia mutta läikkä on hailakan vaalea. Kävin eilen silmälääkärillä uudestaan kun läikkä ei ole vieläkään hävinnyt. Katsoivat mikroskoopilla ja kuvasivat jollain kerroskuvalaitteella tms ja mitään selittävää ei löydetty näillä. Silmänpaineet nousseet kuitenkin kuudessa viikossa niin että vasen 20 ja oikea 22. Nämä on ensimmäiset tällai aavistuksen koholla olleet paineet. Isällä on silmänpainetauti ja lääkitys siihen. Hänen äidillään on myös ja tämän lisäksi leikattu kaihi ja rappeuma. Sukurasitetta siis on tämmöisille vaivoille. Mulla dm1 ja sitä takana yli 20v ja lievä taustaretinopatia. Pieniä verrenvuotoja oli tuossa oikeassa silmässä mutta ei laseria vaativia. Oisko kellään kokemusta vastaavasta silmäoireesta tai ideaa mitä kannattais tehdä? Paineet toki käyn mittauttamassa tässä syksyn aikana ja silmänpohjankuvat otetaan kanssa viel tämän vuoden puolella.

Kylläpäs tuntuu hurjalta... On nimittäin sanasta sanaan samaa mitä oon ite tässä kokenut, ihan ku oisin ite kirjoittanut tämän! Mullakin on samanlainen läikkä vasemmassa silmässä, touko/kesäkuussa niitä viimeksi tutkittiin samalla tavalla kuin sinulla. Diagnoosiksi laitettiin "koettu näköhäiriö", mikä tuntuu lähinnä siltä että hulluna pitävät. Sanottiin että palataan syksyllä silmänpohjakuvien jälkeen asiaan, että onko tullut mitään muutoksia. Noh, tuossa läntti edelleen on ja pysyy, lääkäri soittelee ylihuomenna..
Kirjattu

Julli

• Vieras
« Vastaus #1251 : Huhtikuu 05, 2019, 16:29:34 ip »

Ikivanha topic, mutta nostetaan ylös. Kenties joku toinen topic olisi parempi paikka, mutta menkööt nyt tähän. Tuli taas silminpohjista lausunto ja näitä ei ole oikein kukaan ikinä minulle selvittänyt kunnolla ja lääkäreiden lausunnot ovat lähinnä muotoa "täysin minimaaliset muutokset, ei huolta".

Tältä vuodelta:

Oikealla nasaalisesti epäily yksittäisestä mikroaneurysmasta. Vasemmalla mikroaneurysma makulassa klo 6.30 ja toinen makulan ylätemporaalipuolella eli hyvin lievä taustaretinopatia.Jatkohoidon järjestämistä koskevat tiedot
SP-KUVAUS: Seuraava kuvaus 1,5 vuoden kuluttua, asetettu silmänpohjakuvausjonoon

2017:

SP-KUVAT: Oikealla kaksi, vasemmalla yksi mikroaneurysma eli hyvin lievä taustaretinopatia.Jatkohoidon järjestämistä koskevat tiedot
Seuraava kuvaus 1,5 vuoden kuluttua, asetettu silmänpohjakuvausjonoon

2016:

10.5.2016 otettu silmänpohjakuvat, hyvät kuvat, oikealla papilla fysiologinen. Makulassa yksi pieni mikroaneurysma fovean yläpuolella ja pari yksittäistä mikroaneurysmaa arkadien ulkopuolella keskiperiferiassa. Vasemmalla papilla fysiologinen, tarkkarajainen. Makulassa fovean yläpuolella yksi pieni pistevuoto ja pari mikroaneurysmaa, muualta ei varmuudella diabeettisia muutoksia esiin.Suunnitelma
Lievä maculopathia molemmissa silmissä. Suositellaan uusintakuvausta vuoden kuluttua.

Eli osaakohan kukaan valaista yhtään enempää? Diagnoosi ainakin vaihtunut sitten 2016...
Kirjattu

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #1252 : Huhtikuu 07, 2019, 08:35:09 ap »

Hei ja tervetuloa palstalle. Ihan oikeaan topiciin tuli kysymys.

En ole alan ammattilainen, mutta tässä jotakin selitystä terminologiaan ja lausuntoihin liittyen.

En tiedä, kuinka kauan sinulla on ollut diabetes, mutta jonkinasteiset verkkokalvomuutokset eli retinopatia (retina = verkkokalvo, patia = kaikenlainen vikaantuneisuus) on ykköstyypeillä hyvin yleistä: tyypin 1 diabeetikoista lähes kaikille kehittyy retinopatiaa 20 sairausvuoden kuluessa, jos sairastuminen on tapahtunut nuorena (alle 30-vuotiaana).

Retinopatiaa on monta eri vaikeusastetta. Lievempiä muotoja, sellaisia joissa verkkokalvoon ei ole muodostunut uudissuonia, kutsutaan taustaretinopatiaksi. Taustaretinopatia ei uhkaa näköä.

Taustaretinopatialle tyypillisiä ovat mikroaneurysmat, jotka tarkoittavat hiussuonten pullistumia. Näitä pullistumia saattaa ilmaantua johonkin kohtaan verkkokalvoa, hävitä ja ilmaantua taas johonkin toiseen kohtaan. Taustaretinopatiassa saattaa esiintyä myös tiettyjä muita muutoksia, kuten pieniä, pistemäisiä verenvuotoja.

Makulaksi kutsutaan verkkokalvon keskiosaa, joka liittyy sekä tarkkaan näkemiseen että värien näkemiseen. Makulopatia tarkoittaa makulan alueen muutoksia. Makulopatiassa makulan alueella on usein turvotusta.

Fovea eli verkkokalvon keskikuoppa on pieni kuoppa tai syvänne makulan keskellä. Fovean alueella syntyvät kaikkein selkeimmät ja terävimmät kuvat. Kun katseen kohdistaa tiettyyn pisteeseen, kohde aistitaan juuri foveassa.

Papilla on näköhermon nysty, silmänpohjassa näkyvä näköhermon lähtökohta.

Arkadit eli suoniarkadit tarkoittavat papillasta kaarina kulkevia silmänpohjan verisuonia, jotka jakautuvat viuhkamaisesti yhä pienemmiksi suoniksi.

▪︎fysiologinen: elimistön normaaliin toimintaan kuuluva; ei sairaalloinen

▪︎nasaalinen: nenänpuoleinen
▪︎temporaalinen: ohimonpuoleinen

Kuva silmänpohjan rakenteista (napauta tai klikkaa suuremmaksi).

Kuvassa makula on nelikulmion sisällä oleva alue. Fovea on merkitty tähdellä. Nuoli osoittaa papillan paikan ja nuolenkärjet näyttävät kaksi temporaalista suoniarkadia.

© 2019 Webvision
Webvision: The Organization of the Retina and Visual System [Internet]

Kuva silmänpohjatutkimuksessa käytettävästä jaottelusta silmänpohjan neljänneksiin (napauta tai klikkaa suuremmaksi):

© 2019 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim
Paula Summanen ja Gunvor von Wendt

Vuonna 2016 silmissäsi on lausunnon mukaan ollut muutamia mikroaneurysmia ja yksi pistemäinen vuoto eli lievää taustaretinopatiaa sekä sen lisäksi lievää makulopatiaa. 2017 ja tänä vuonna on ollut vain pari mikroaneurysmaa eikä mitään muuta. Tilanne on siis parantunut vuodesta 2016, ja siitä kertoo myös kuvausvälin piteneminen vuodesta 1,5 vuoteen. Eli todellakin "täysin minimaaliset muutokset, ei huolta". :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #1253 : Huhtikuu 07, 2019, 08:51:20 ap »

Fantastinen selvitys "ei ammattilaiselta". Kiitos kaikkien puolesta.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #1254 : Huhtikuu 07, 2019, 08:58:08 ap »

Kiitos tapsa.  :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #1255 : Huhtikuu 07, 2019, 16:15:53 ip »

Tänne ehkä sopisi tällainen tuokio, jossa selvitetään diabeteksen komplikaatioita, niiden ehkäisyä ja palautumista, joka sekin on mahdollista joissakin kohteissa.
https://www.youtube.com/watch?v=yhpljp_v2aU
Kirjattu

Linkkejä