Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417187 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: "Harva diabeetikko yltää hyvään hoitotasapainoon"  (Luettu 4768 kertaa)

Hyponyymi

• Veteraani
"Harva diabeetikko yltää hyvään hoitotasapainoon"
« : Heinäkuu 27, 2008, 16:39:50 ip »

Jaa? Onko noin? No mitenkä se nyt sitten määritellään?

http://www.poliklinikka.fi/?page=7084553&id=9852517
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: "Harva diabeetikko yltää hyvään hoitotasapainoon"
« Vastaus #1 : Heinäkuu 27, 2008, 17:15:00 ip »

Pitää se

Linkistä löytyy vuoden 2004 Dehko-raportti, jossa tutkitaan vuoden 2000-2001 tilannetta. Uudempiakin varmaan on, mutta eipä ole mitään maata mullistavaa tainnut tuolla rintamalla tapahtua ainakaan 1-tyypin diabeteksen saralla

http://www.diabetes.fi/tiedoston_katsominen.php?dok_id=121

Ai niin, minä tosin ainakin itse olen siirtynyt hälyttävän huonosta tasapainosta hyvään tasapainoon, kun mittarina on tuo hobis
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Hyponyymi

• Veteraani
Re: "Harva diabeetikko yltää hyvään hoitotasapaino
« Vastaus #2 : Heinäkuu 27, 2008, 17:21:28 ip »

Mun HbA1c on sahannut väliä 6,2-6,4%. Se nyt on sitten ilmeisesti ihan hyvä?
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 27, 2008, 17:27:00 ip »

No koska kyssärillä päätit tuon tekstisi, niin vastaan, että se täälläkin palstalla paljon esillä ollut raja, 7,5% taitaa olla ns. hyvän raja, luulen ma
Kirjattu
Antsu1

Hyponyymi

• Veteraani
« Vastaus #4 : Heinäkuu 27, 2008, 17:27:32 ip »

Eikös sitä ole alettu laskea jopa seitsemään prosenttiin?
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 27, 2008, 17:35:27 ip »

Näin on, mutta silloin ei saisi olla sitten niitä vakavia hypoglykemioita ollenkaan ja alle 4 mmol/l verensokeritkin pitäisi olla melko harvassa.

Tämän hetkisissä tutkimuksissa taitaa kaikissa olla raja vähän korkeampi, koskapa tuo on nyt ihan uusi ja uuden hoitosuosituksen mukainen ja tutkimukset on tehty muutama vuosi sitten.
Kirjattu
Antsu1

Hyponyymi

• Veteraani
« Vastaus #6 : Heinäkuu 27, 2008, 17:37:25 ip »

Kyllä mulla ainakin käy joka päivä jossain 3-4 mmol/l paikkeilla.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Heinäkuu 27, 2008, 18:18:48 ip »

No ainakaan mun kumpikaan hoitotaho, Helsingin kaupunginsairaalan sisätautien konsultaatiopoli ja HUSin diabetespoliklinikka, eivät mun kohdalla tykkäisi, jos joka päivä olisi alle 4 mmol/l arvoja.

Mutta mä olenkin d-vuosiltani ihan "ikäloppu" ja sinä "lapsonen", joten ehkäpä siinä on eroja...
Kirjattu
Antsu1

Hyponyymi

• Veteraani
« Vastaus #8 : Heinäkuu 27, 2008, 18:22:05 ip »

No siis nuo eivät mitenkään haittaa mun elämää. Päinvastoin, matalammalla on kivempi olla. Ja no, ehkä ei nyt ihan joka päivä alle neljän, mutta kyllä siinä hieman alle viiden joka päivä menen.
Kirjattu

senjuska

• Jäsen
    • www.dsfghj
« Vastaus #9 : Heinäkuu 27, 2008, 19:24:34 ip »

Mua ei häiritsee yhtä vaikka sokerit melkein aina korkeat ku riitti jo yks insuliinisokki.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 27, 2008, 20:02:34 ip »

No juu, se mikä haittaa tai ei haittaa "mun elämää" ei todellakaan taida olla hyvän hoitotasapainon määritelmien taustalla. Me kun ollaan niin sopeutuvaisia niin liian korkeisiin kuin toisaalta liian mataliinkin arvoihin.

Ja "rajanvetoahan" tää on koko homma, välillä tuntuu että yhtä rajanvetoa koko ajan
Kirjattu
Antsu1

Hyponyymi

• Veteraani
« Vastaus #11 : Heinäkuu 27, 2008, 20:04:24 ip »

Rajanveto on OK juttu niin kauan kunhan ei vetele rajoja toisille. Ja tää ei ollut sulle Antsu1, vaan yleisesti.
Kirjattu

mylvija80

• Veteraani
« Vastaus #12 : Heinäkuu 27, 2008, 20:44:03 ip »

mulla huomenna hba1 mittaus ja masentaa jo valmiiksi tulos
ei pysty töissä korjailee ja miettii niin paljoo ku kotona pystyi.
ei oikein pysty työvaatteissa kuljettaa mukana verensokerimittaria, en halua että se olisi missään eritteessaä enkä sitä sais kyllä mahtumaankaan taskuun
ehkä se vaan on tyydyttävä siihen mitä e hobis on, luulen että yli 8 reippaasti
ja sellainen lukema on ollut viimmeksi.....kolme vuotta sitten
Kirjattu
"On mentävä hirvittävän lähelle toista ihmistä hämärään huoneeseen, ilman yhtäkään asetta ennen kuin voi kuulla kuinka kauniisti vapaus laulaa"
<a href="http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko" target="_blank">http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko</a>

Viljo

• Lentävä kynä
Re: "Harva diabeetikko yltää hyvään hoitotasapainoon"
« Vastaus #13 : Heinäkuu 27, 2008, 20:50:41 ip »

Niinhän se taitaa olla että että hyvään hoitotasapainoon pääsee pieni määrä meistä ykkösistä.

Pitkäaikais verensokeri arvo ei kyllä ykkösillä taida totuutta hoitotasapainosta kertoa mutta kyllähän se lääkärille antaa jonkinlaisen kuvan siitä että miten hoito on "funkannut".

Hyvin ajoitetut omatoimiset verensokeri mittaukset ja verensokeri "päiväkirja" antaa paljon paremman tiedon hoitotasapainosta kun pitkäaikaisverensokeri.

Artikkelissa näytti olevan oikeaakin tietoa ja se pitäisi jakaa taikka lukea ääneen kuntien kokouksissa joissa terveydenhoito rahoista päättävät.

Että sellaisia kommetteja ja hyvää kesän jatkoa toivottelee

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Uljas

• Veteraani
« Vastaus #14 : Heinäkuu 28, 2008, 10:29:05 ap »

Lainaus:

Lainaus:

Kyllä mulla ainakin käy joka päivä jossain 3-4 mmol/l paikkeilla.

Minä olisin huolissani tuosta, jos itselläni olisi noin usein alle neljän arvoja. Hoitava lääkärini on sanonut, että jo muutama matala arvo viikossa altistaa pidemmällä aikavälillä oireettomille hypoille ja juuri oireettomat hypot on se, mitä vähiten toivon ainakaan itselleni!

Moikka

Mulla ei lääkäri ole erityisemmin puhunut noista oireettomista hypoista, ei ole tainnut olla tarvetta entisellä 11-13 hobiksella   Vauvayrityksen takia (ja siina samassa rytäkässä järkikin tais mennä päähän) aloin sit lopulta hoitaa itseäni ja joissain määrin hyväksymään diabeteksen.. ehkä se on parempi myöhään ku ei millonkaan..

no anyway, sokrut tuli kauheella ryminällä alas kun lopetin e-pillerit. Hypoja oli pitkän aikaa n.3krt vuorokaudessa ja tietty samassa suhteessa 20-> arvoja   Keskiarvosta ja hobiksesta tuli yllätys yllätys parempi mutta eihän se tolla konstilla ole todellakaan hyvä! Eli hobiksella ei tod määritellä tasapainoa!!! Hypot huomasin edelleen hyvin.

Nyt taas kun tasapaino on korjaantunut siten, että se on huomattavasti tasaisempaa, 20-> arvoja tulee pari krt kuussa, ei päivittäin jne. niin samalla on sit alkanut ilmetä oireettomia hypoja ja todellakaan ei ole kivaa! Toisin sanoen, mulla vaikutti oireettomuuteen sokereiden tasaisuus!?! Sillonko ne oli mitä sattuu, niin hypot tuntui 3-4 kohdalla, oli kyseessä sit kumpi vaan huono tasapaino, eli ylösalas -tilanne tai koko aika korkeella.. Kuis muilla?
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
AC-Spirit Combo humalogilla
VHH
------------------------
Prinsessat 10.08.2009 ja 19.10.2011

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07