Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418037 viestiä  •  19985 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: "ns. sairaalassa"  (Luettu 6428 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: "ns. sairaalassa"
« Vastaus #15 : Heinäkuu 27, 2008, 00:27:24 ap »

No täytyy vaan todeta, että kokemuksia on monia

Itselläni vain positiivisia kokemuksia eli molemmilla kerroilla (päivystyksen kautta eli ei siis aikaa tehdä kauhean paljoa ennakko-toimenpiteitä) sokerit pysyi hyvin annetuissa raja-arvoissa.

Muistan miten toisella kerralla jo ehdottelin, että pitäiskö infuusionopeutta vähän lisätä, kun sokerit olivat 9 mmol/l. Hoitsu totesi, että vasta, jos raja (10 mmol/l) ylitetään. No eipä ylitetty vaan lähdettiin nätisti itsestään vähän alaspäin.

katoin tuossa juuri, että glukoosi-actrapid-tipan alkaessa sokerit oli 5,6 mmol/l ja ne arvot, jotka itselläni ovat ylhäällä olivat siis 5,6 - 7,2 - 9,0 - 7,0 - 5,6. Aikaa tuossa oli mennyt 11 tuntia leikkausta odotellessa (päivystyksessä, ravinnotta...) ja seuraavat 5 tuntia menivätkin enemmän ja vähemmän muissa maisemissa enkä tajunnut edes tuona ajan mittausarvoa pyytää itselleni.

Mulla siis luottamusta hoitotahoon riittää, mutta niinhän se taitaa olla, että vasta jos/kun tulee niitä ongelmia, alkaa luottamuksin repeillä
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Heinäkuu 27, 2008, 09:11:00 ap »

Olin siis talossa ensimmäinen pumppupotilas ikinä ja sanoinkin jatkoa varten ohjeeksi, että pumppupotilaat ovat yleensä hyvin insuliiniherkkiä, tosin monille muillekin tuo 10 yksikköä on ihan liikaa.

Eniten minua jäi kuitenkin kismittämään se, että kun asiasta sovittiin, että ei sokeritippaa ja hoitelen inskat itse, niin sitten kun herätetään, on kuitenkin sokeritippa laitettu ja inskat pistetty. Siis tämä 15 minuutin operaation takia, olisi nyt edes odotettu se 15 minuuttia ja kysytty minulta asiasta  

No mainittakoon, että lääkäri määräsi loppupäiväksikin sokeritipan, mutta hoitajat onneksi unohtivat laittaa sen  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

NeptunE

• Intoilija
« Vastaus #17 : Heinäkuu 27, 2008, 12:29:43 ip »

Huh!  

Onpas jännä, että ymmärtääkseni melko yleisesti noudatetaan kaavaa "1 ky laskee (normaalitilanteessa) sokereita 2 mmol", mutta toisaalta samalla käytetään "tökkäistääs 10ky jos sokerit 10mmol" -kaavaa...
Ymmärrän ehkä juuri ja juuri käytännön, jos kehossa tosissaan ei ole mitään perusinsuliiniakaan ko. hetkellä kun tuo 10 ky pistetään, mutta tilanteessasi ei kaiketikaan ollut näin?

Aika hurjaa. Minuun(kin) jos tökätään 10ky pikaa ihan ylimääräisenä, niin aivan varmasti saadaan sellainen mahalasku aikaiseksi että hitaampia hirvittää...  
Olisivat edes odottaneet sen vartin ajan, kun kerran olitte asiasta sopineetkin! Hetkellinen varttitunnin korkea kun kuitenkin on verraten pienempi paha kuin varttitunnin matalat...
Kirjattu
Never let go of your dreams, never stop dreaming new ones.

D1 since 1987, Lantus & Humalog.   (keliakia -94)

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Heinäkuu 27, 2008, 16:48:53 ip »

Ei ole omaa kokemusta leikkauksista, vain synnytyksestä. Eli tää voi mennä täysin metsään. Mutta NKL:lla pidetään insuliini-infuusiota hyvin epäluotettavana, ja siksi pistellään ruiskulla kerta-annoksia. Ei kuulemma mene riittävällä luotettavuudella suoneen, vaan ohi ties minne.

Omasta mielestä joku peruspumppu vois olla kyllä kaikkein järkevin vaihtoehto hoitaa nämä leikkausasiat. Taitaa olla kustannuskysymys vaan.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Heinäkuu 27, 2008, 19:57:02 ip »

Diabetesliiton sivuilla 1-tyypin hoitosuosituksessa on melkoisen tarkat ohjeet synnytksiin, niin normaaleihin kuin keisarinleikkauksiinkin. Ensin kerrotaan tuo insuliini-infuusia ja sitten on erikseen mainittu HYKSin (siis Naistenklinikan ) tapa hoitaa homma erillisillä pistoksilla.

Siellä muuten oli ohjeet myös lisäinskojen annosta eli meni näin:
verensokeri 7-10 mmol/l, lisäannos 4 yksikköä
verensokeri 10,1-15,0 mmol/l, lisäannos 6 yksikköä
verensokeri > 15 mmol/l, lisäannos 8 yksikköä.

Ehkäpä synnytys on niin erilainen juttu, mutta tuossa ei ainakaan edes yli 15 mmol/l sokereille anneta sitä 10ky:n lisäannosta.

Tässä koko linkki:
http://www.diabetes.fi/diabtiet/hoitsuos/tyyppi1/liite5.html

Samasta suosituksesta kyllä löytyy tarkat ohjeet leikkauksiakin varten, mutta siellä ei näyttäisi olevan muuta kuin tuo insuliini+glukoosi -infuusio ja siinä käytettävät annoskorjaukset verensokeritason mukaan. Nuo on olleet juuri niitä mulla käytössä olevia juttuja, mutta nimenomaan pidemmissä leikkaus-operaatioissa.
Kirjattu
Antsu1

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Heinäkuu 27, 2008, 20:58:32 ip »

Tämä ei nyt millään kuulu varsinaisesti tähän aiheeseen, mutta en tiedä mistä muualtakaan kysyisin. Eli siis millaisia verensokeriarvoja pitää ruveta korjailemaan pikainsuliinilla?

Mulla on nyt jostain syystä verensokeri lähes koko ajan enemmän tai vähemmän koholla, vaikka olen nostanut Lantustakin. Nyt menee 18 ky, mutta ehkä pitää taas nostaa. Esimerkiksi nukkumaan mennessä on usein vs n. 12, vaikken olisi syönyt aikoihin mitään, enkä oikein tiedä pitäisikö sitä korjailla vai ei, koska toisaalta olen korjaillut joskus vähän liikaa ja pelottaa, että taas menen jotain töpeksimään ja yöllä laskee liian alas.

Millaisia arvoja siis pitäisi korjailla ja kuinka paljon?
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Heinäkuu 27, 2008, 22:24:01 ip »

Nyt iski hirvee paniikki.
Olen menossa sinne olkapäänjännerepeemä leikkaukseen 1.9.

Pitäisi tehdä nukutuksessa.Pelkään sitä nukutusta ihan kuollakseni juuri inskojen annostelun takia.

Sanoivat,etten saa pistää Levemiriä vaan leikkaus suoritetaan lyhyt vaikutteisen turvin.

Edellisiin leikkauksiin  olen saanut puhumalla pistää Levemirin.

Ensinmäisessä leikkauksessa ehdottivat 6 yksikköä Humalogia.
sanoin että sillä annoksella olen shokissa.

Jos nukuttavat ja sokeri nousee yli 7 ja siihen pistetään 1 yksikkö humalogia se laskee 4-5mmlo.

Miehen velin käsi on leikattu samasta vaivasta.Ei d.
Häneltä oli kysytty,että nukutus vai puudutus.
Hän valitsi nukutuksen.

Leikkaus aika ei ole vielä virallisesti tullut.
sain sen soittamalla.

Panikoin sitä just eilen miehen velille.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Rouva -77

• Vanha tekijä
« Vastaus #22 : Heinäkuu 28, 2008, 01:40:12 ap »

Täytyisi kyllä diabetesliitonkin vähän tarkistaa hoito-ohjeitaan! Eihän tässä uskalla enää sairaalaan mennä, kun annetaan tuollaisia tappo-ohjeita!! Mulla laskee normisti 1 yksikkö kymmenellä millimoolilla alaspäin, että silleen! Siitä voi laskea, mitä tekee 10 yksikköä, tämä siis on ollut aina, niin kynillä kuin pumpulla ollessa!
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #23 : Heinäkuu 28, 2008, 11:13:25 ap »

No ilmeisesti nämä taulukot ovat sellaiseen tilanteeseen, jolloin kehossa ei ole pitkävaikutteista insuliinia ollenkaan, jolloin lyhyttä/pikaa täytyykin pistää reilummin, että se mitään vaikuttaisi.

Itse olen diabetesaikoina ollut kerran nukutuksessa n. 13 tuntia kestävässä leikkauksessa. Nukutuslääkäri hoiti Actrapidilla koko leikkausajan. Kaikki meni kyllä hyvin. Heräillessäni oli melko heikko olo johtuen isosta leikkauksesta, ei verensokerista. Olin teho-osastolla, missä sairaanhoitaja mittasi sokeriani aina pyytäessäni ja välillä pyytämättäkin. Tunsin kyllä olevani hyvissä käsissä.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Heinäkuu 28, 2008, 11:28:55 ap »

Lainaus:

No ilmeisesti nämä taulukot ovat sellaiseen tilanteeseen, jolloin kehossa ei ole pitkävaikutteista insuliinia ollenkaan, jolloin lyhyttä/pikaa täytyykin pistää reilummin, että se mitään vaikuttaisi.

Näin on ainakin itselläni ollut kummankin pidemmän leikkauskokemuksen aikana. Ja tosiaan sitä glukoosiakin meni koko ajan ainakin omissa infuusio-jutuissa. Ja tosiaan actrapidia on inska myös ollut eli ei pikaa vaan lyhytvaikutteista.

Itse menen jatkossakin ihan luottavaisesti isoihin ja pitkäkestoisiinkin leikkauksiin. Siis pumppu pois ja sairaalan systeemin tilalle.

Toki pienet operaatiot haluaisin suoritettavan pumpun kanssa, kuten sainkin onnistuneesti tehdä esim. viime syksynä - pumppu oli mulle vielä kohtuullisen uutta eli käytössä vasta reilun kuukauden, mutta hyvin meni kaikki. En ollut niin tokkurassa rauhoittavista tai puudusaineista, etten olisi pystynyt pumppua räpeltämään ja toimenpide nyt ei kestänyt kokonaisuutena kait puolta tuntiakaan.
Kirjattu
Antsu1

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Heinäkuu 29, 2008, 11:39:52 ap »

Mulla tuo oma kokemus taas vain vahvisti entistä käsitystäni siitä, että sairaala on hengenvaarallinen paikka insuliinihoitoiselle diabeetikolle. Yritän välttää sinne joutumista viimeiseen asti ja jos joudun, niin yritän päästä ulos niin äkkiä kuin mahdollista. Nukutus on todellakin tuo vihoviimeinen, koska sen aikana minuun voidaan näköjään pistellä ihan mitä huvittaa No sen verran minua kyllä kuunneltiin, että kun sanoin, etten halua rauhoittavia (=esilääkitys) enkä opiaatteja, niin niitä ei tarvinnut ottaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Rouva -77

• Vanha tekijä
« Vastaus #26 : Heinäkuu 29, 2008, 11:54:41 ap »

Juu, jos joskus leikkaukseen joudun, mä aion kans vaatia kirjalliset sopimukset insuliinien pistämisestä ja jos kuolen shokkiin hoitovirheen takia, niin mies saa vaatia hyvät rahat!  
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Heinäkuu 29, 2008, 14:23:11 ip »

Mulle jäi kauhut nukutuksesta synnytyksen jälkeen,kun istukka ei irronnut.

Herättyäni sokerit olivat 25 ja inskaa ei meinattu antaa.
Luulivat vissiin raskaus ajan diabetekseksi.

vanha kätilö vain selitti,että kun hänen miehensä sokerit ovat 25,niin se on ihan normaalia.

Huusin ja soitin kelloa niin kauan kunnes sain tahtoni läpi.
Soittivat toiselle osastolle josta saivat diabetes lääkärin puhelin numeron mökille.

Tämä antoi hoito ohjeet päivystäjälle oli viikonloppu.

Hoitaja nakkas pöydältä piikki laukkuni ja sanoi pistä 10 ky actrapiidiä.

Hetkenpäästä tuli päivystäjä ja kaikki tipat irroitettiin.

Tiputettiin glugoosia inskoja ei annettu.

Ennen synnytystä mies huomasi,ettei glugoosia tipu.
Hoitaja tuumasi.
Hyvä kun katselet tarkasti menikin vain pelkkää inskaa tipalla.

En aijo ottaa kyllä kans mitään esilääkitystä ja toivottavasti saan leikkauksen puudutuksella.

Sairaalat on vaarallisia paikkoja minunkin mielestäni.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Heinäkuu 29, 2008, 16:07:18 ip »

Mua jäi kiinnostamaan kaihileikkaus ja D1. Tarkoitan sitä, että onko teillä sokerit korkealla?Mainitsetteko hoitajalle olevanne diabeetikko? Pidättekö pumppua koko sen leikkausajan noin 15-20 minsaa? Oletteko jännittäneet etukäteen eli onko ollut hypoja?

t.Utelias Ultsi
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Heinäkuu 29, 2008, 16:44:55 ip »

Mulla ei ollut vielä inskapumppua kaihileikkausten aikaan. Molemmat operaatiot menivät ihan ok. Ei ollut mitään omalta kannaltani extra-korkeita arvoja, siis ei esim. muistaakseni yli kympin arvoja.

Taisi olla niin, että ekan aikana pyysin siinä juuri ennen operaatiota jopa hoitsulta vähän "evästä", kun sokerit olivat turhan lähellä "hyporajaa" eli pelasin ns. varman päälle. Ja taatusti hoitsu tiesi mulla olevan tän D:n

Ja kyllä kait sitä alitajuntaisesti ainakin jännitti, etenkin sen ekan silmän kohdalla , kun ei oikein tiennyt mitä oli odotettavissa

Mulla kyllä kaikissa esitiedoisskin jo luki, että olen monipistoshoitoinen d1-diabeetikko
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29