Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6962 jäsentä  •  418058 viestiä  •  19987 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi annenanne, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: "ns. sairaalassa"  (Luettu 6432 kertaa)

tyyppi2

• Vieras
"ns. sairaalassa"
« : Heinäkuu 08, 2008, 20:56:58 ip »

Amputaatioita pitäisi olla paljon nykyistä ennmmän, mutta uusien ohjeiden mukaan jalat pitää säilyttää vaikka henki lähtis. Tuleehan siitä paljon kuluja yhteiskunnalle.

Kaverilla olis pitänyt jalka/jalat amputoida jo ajat sitten mutta 5 vuoden ajan tyhmien lääkärien mielestä on ollut syynä ruusu, nivelen katkeaminen, jalkojen mädäntyminen, verenkierron loppuminen, erilaiset tulehdukset ja kaikkia muitakin syitä muttei missään tapauksessa 2-sokeritaudista johtuvaa joka hänellä on ollut diagnosoituna n. 10v.

Kaveri on syönyt tunnollisesti P.Puska ruokaa ja ottanut viinaa palanpainikkeeksi.

Hän oli menossa jälleen kerran jalkaleikkaukseen vuoden odottelun jälkeen mutta ei ehtinyt kun piti mennä sairaalaan muista syistä viikkoa aikaisemmin viimevuonna sovittua aikaa.

Taksi haki kotoa ja vei Kangasalan terveyskeskukseen josta lähetettiin Valkeakosken sairaalaan. Sieltä kaveri ei lähtenytkään omin jaloin kepin kanssa vaan muka "ummetuksesta" johtuen hänen vatsansa oli turvonnut noin 3 kertaiseksi ja oli sen takia lähes tajuton.

Menimme katsomaan häntä Valkeakosken sairaalaan sunnuntai aamupäivällä, näky oli karmea, silmät muljahteli päässä, ei tunnistanut meistä ketään (hänen vaimonsakin oli mukana) valitti kamalasti ja yritti repiä virtsaletkua irti.

Mitään muita letkuja revittäväksi ei ollut laitettu vaikka kaveri selvästi tarvitsi nestettä.

OLISKO 2-SOKERITAUTINEN JÄTETTY SIIHEN KUOLEMAAN?

Kysymme hoitajalta koska lääkäri tulee, hän sanoi joskus päivällä. Käskimme heti soittamaan lääkärille niin hoitaja sanoi ettei hänellä (hoitajalla)ole puhelinta.

Siinä vaiheessa rupes pinna, minulla rauhallisella miehellä
melkein palaa ja pyysin lääkärin heti paikalle.
Lääkäri tuli vähän unisen näköisenä puolentunnin päästä ja kysyi heti käytävällä mikä on hätänä.

Ilmoitimme että kaveri pitää heti saada Tampereen Yliopistolliseen keskussairaalaan (Bangkokiin tai muihin maailman parhaisiin sairaaloihin ei olis enää ehtinyt).
Lääkäri kirjoitti lähetteen heti, katsomatta edes potilasta ja käymättä edes samassa huoneessa. Ambulanssi tuli 15min päästä.

Tampereen Yliopistollisen keskussairaalan ensiavussa kaikki hoitui hyvin, mukava/pätevä lääkäri otti kaikki kokeet ja tippojakin oli useita mutta diagnoosi oli "hengenvaarallinen".

Maanantaina hänet siirrettiin teho-osastolle jossa tänään tiistaina oli jo huomattavasti paremmassa kunnossa. Huomenna siirretään normaali osastolle.

Viinaa hän ei ole ottanut tippaakaan 2 kuukauteen, mutta jalat ovat lähes mädäntyneet, eikä kukaan näytä tekevän niille mitään koska Suomessa kuulemma amputaatio on viimeinen vaihtoehto vaikka sitten henki menis.

Voihan olla ettei kaverikaan halua jaloistansa luopua.
Kirjattu

tyyppi2

• Vieras
Re: "ns. sairaalassa"
« Vastaus #1 : Heinäkuu 13, 2008, 10:52:26 ap »

Kaveri on keskussiraalassa saatu aika hyvään kuntoon ja ensiviikolla joutunee lähtemään takaisin "ns. sairaalaan" Valkeakoskelle.
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Heinäkuu 13, 2008, 21:02:11 ip »

Tällästä täälä suomessa on.
Äitini meinattiin tappaa ennen aikojaan koti hoitoon.
Terveyskeskuksen kotisairaanhoito oli jättänyt virtsakokeet ottamatta.
Äidilläni oli munuais katetri syövän vuoksi.
Mentyäni kotipaikkakunnalle tilasin ambulanssin ja kankaanpään kautta poriin satakunnan keskussairaalaan.

Jossa alettiin hoitaa heti täpöillä tulehdus arvo oli yli
450 tarkkaa lukua en muista.

Kuulin,kun päivystävä lääkäri kysyi puhelimessa neuvoa kokeneemmalta lääkäriltä ja sanoi omaiset haluavat kunnon hoitoa.

Äiti pääsi viikon sairaala keikan jälkeen kotiin.
Eli vielä 3,5kk.
Tosin kotona olo jäi muutamaksi päiväksi.

soitin sitten entisen kotipaikkakuntani terveysasemalle ja kysyin suoraan olisiko kuolinsyyksi merkitty syöpä.
Vaikka oli toisen asteen nestevaje ja munuaistasoinen virtsa infektio.

Kyselin kaikkia kokeiden ottamis päiviä ja kokeita.
Johtaja oli vähän vaikeena puhelimessa.Tuttu ihminen minulle.

Jos ei omaiset pidä huolta ne näköjään ajattelee,että kuolkoot pois.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 13, 2008, 21:09:57 ip »

Olet hyvä ihminen.
Pidä jatkossakin kaveristasi huolta ja ojenna niitä valkeakoskelaisia.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

tyyppi2

• Vieras
« Vastaus #4 : Heinäkuu 17, 2008, 12:00:41 ip »

Kaveri pääsi onneksi keskusairaalasta Kangasalan vuode osastolle eikä Valkeakosken "ns. sairaalaan".
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 17, 2008, 21:45:29 ip »

No hyvä. on toiveita pysyä hengissä.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Heinäkuu 26, 2008, 07:48:43 ap »

Olin eilen pienessä operaatiossa sairaalassa. Etukäteen oli sovittu, että hoidan inska-asiat pumpun kanssa ihan itse, kun operaation kestokin oli hyvin lyhyt. Kun sitten heräsin, minulle ilmoitettiin, että minuun pistettiin juuri 10 yksikköä ylimääräistä pikainsuliinia   mikä on lähes vuorokausiannokseni. Siitä alkoi sitten massiivinen sokerin lasku ja minulle rahdattiin sokeriliemiä ja kun tilanteesta selvittiin, oli sokerit jo pitkälti yli 30   Ihan turhaa työtä meni siihen monelta hoitajalta ja kaikesta olisi vältytty, jos olisi sovitun mukaan annettu minun itse hoidella sokerini. Jos olisin ollut nukutettuna pitempään, olisi tilanne sokerinlaskuineen ollut jo hengenvaarallinen  

Seuraavalla kerralla kun joudun leikkaukseen, aion pyytää kirjallisena suostumuksen, että minuun ei pistellä mitään ylimääräisiä insuliineja  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Raikke

• Aktiivinen
    • www.rsaarela.com
« Vastaus #7 : Heinäkuu 26, 2008, 16:33:08 ip »

Valitus ja tutkintapyyntö heti vaan peliin.
Ei ne asiat täällä parkumalla parane.
Vaadi kirjallisena hoitaneelta lääkäriltä selvitys, miksi noin on menetelty. Sen kanssa sitten jatketaan. Lääkintöhallitus on aina kiinnostunut tunaroivista lääkäreistä. Noista jää aina maininta ko. lääkärin "meriittilistoihin"...heheheh.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Heinäkuu 26, 2008, 17:24:53 ip »

Tiedän kokemuksesta, että on turha valittaa tilanteesta, josta ei seurannut haittaa (esim. taloudellista menetystä tms). Haitaksi ei laskettane sitä, että sokerit olivat muutaman tunnin ajan todella korkealla eikä mielipahaa   Lääkäri on kuitenkin menetellyt ohjeen mukaan eli sen taulukon mukaan, jossa sanotaan, minkä verran diabeetikoille pitää pistää inskaa eli jos arvot on yli 10, pitää laittaa 10 yksikköä. Sama on tapahtunut minulle ennenkin esim. synnytyksessä. Ja kun on toimittu sen taulukon mukaan, on toimittu "oikein".
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Heinäkuu 26, 2008, 17:56:01 ip »

Lainaus:

eli sen taulukon mukaan, jossa sanotaan, minkä verran diabeetikoille pitää pistää inskaa eli jos arvot on yli 10, pitää laittaa 10 yksikköä.  

Voiko se olla noin yksiniittinen taulukko? Jos mulle laitettaisiin tollasen ohjeen mukaan, niin mitenkähän ehtisivät edes mehuineen mukaan laskuun. 1ky laskee ihan normisti noin 5 mmol/l.

Onneksi itse sain viime syksynä pitää pumppua koko ajan eikä kukaan myöskään edes lähestynyt inskaruiskun kera. Kun toimenpidekin kesti vain noin 20min ja kaikenlisäksi tehtiin puudutuksessa, niin verensokeritkin tsekkasivat vain saapuessani aamulla osastolle omalla mittarillaan ja sen jälkeen kyselivät multa itse mitattuja arvoja ennen ja jälkeen toimenpiteen...

Syksyllä tulossa taas pieni operaatio ja täytyy vain toivoa, että ei tule hämminkiä - onneksi on ilmeisesti taas vain puudutuksessa, toli en vielä tiedä sen tarkemmin.

Mutta oliko se nyt ihan ohjeen mukaan, jos sulla oli koko ajan pumppukin päällä? Sanoisin, että ei ollut, koska nythän meni ainakin jossain määrin tupla-annostakin samanaikaisesti.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 26, 2008, 18:01:55 ip »

Lainaus:

Lääkäri on kuitenkin menetellyt ohjeen mukaan eli sen taulukon mukaan, jossa sanotaan, minkä verran diabeetikoille pitää pistää inskaa eli jos arvot on yli 10, pitää laittaa 10 yksikköä. Sama on tapahtunut minulle ennenkin esim. synnytyksessä. Ja kun on toimittu sen taulukon mukaan, on toimittu "oikein".

Kukahan tuon ohjeen on laatinut? Meinaan vaan, että aika moni ykkönen on kanttuvei, tuollaisilla määrillä. Ainakin minä, sillä vaikken nyt kovin inskaherkkä ole, niin tiedän, että jos sokerit on vähän päälle 10, niin en tarvitse kuin 1-2 ky:tä korjaamaan tilanne.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #11 : Heinäkuu 26, 2008, 18:38:56 ip »

Niin, kuulostaa kyllä melkoiselta taulukolta, jos neuvotaan kategorisesti laittamaan 10 ky ylimääräistä. Suurimmalle osalle diabeetikoista tuo lienee todella suuri kerta-annos pikainskaa ilman ruokailua! Itse olen nähnyt sellaisia taulukoita, joissa kerrotaan, että 1 ky laskee n. 2 pykälää verensokeria. Tuohon verrattuna voisi ajatella että 10 ky laskisi n. 20 pykälää!
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Heinäkuu 26, 2008, 19:08:55 ip »

Synnytyksessä oletetaan, että perusinsuliinia ei ole enää jäljellä, ja ainakin Naistenklinikalla pistetty "pika" on Actrapidia. Sen on siis tarkoitus toimia tavallaan perusinsuliininakin.

Mutta kyllä, taulukko jonka mukaan lyhytvaikutteista siinä tilanteessa pistetään on kaavamainen ja pätee sellaisenaan ilman mitään joustoja kaikkiin. Olin itse aika kauhuissani tästä etukäteen, ja ko. paikan sisätautilääkäri vakuutti että tämä toimii kokemuksen mukaan parhaiten. Uskomatonta sinänsä, että vaikka kuinka etukäteen neuvottelisi yksilöllisestä hoidosta, siihen ei anneta mitään mahdollisuutta.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Heinäkuu 26, 2008, 22:28:53 ip »

Mä lähinnä pidin jonkinlaisena "hoitovirheenä" sitä, että (jos nyt oikein ymmärsin...) d1-naisella oli samaan aikaan pumppukin päällä.

Mulla on aiemmin onnistunut insuliini-infuusio tipan kautta todella hyvin. Tosin sitten oman piikityksen alku meni vähän penkin alle, kun henkilökunta ei oikein osannut Lantuksen kynän kanssa temppuilla ja annos jäi vajaaksi (en itse pystynyt vähän tokkuraisena ja yksikätisenä kynää käyttämään, mutta määrän sain sanoa itse ). Pääsi sokerit nousemaan vähän kympin yläpuolelle, mutta koko infuusion ajan (noin 18 tuntia, Töölö) pysyi arvot hienosti annetuissa rajoissa (5-10 mmol/l). Infuusiossahan sitä inskaa (Actrapidia mun mielestä siinäkin) meni koko ajan tasaisesti hiljakseen ja määrää muuteltiin melko tiheiden verensokerimittausten mukaan pumpun virtausnopeutta säätämällä.

Tuossa systeemissä mun mielestä annostus määriteltiin etukäteen potilaan normaalien inskamäärien ja ainakin painon mukaan. Toki siinäkin oli jotkin yleiset kaavat käytössä, mutta säätö oli melkoisen hienovaraista.

Toinen kokemus on HYKSin puolelta ja siellä oli myös tui jatkuva infuusio käytössä. Siellä annostuksen kävivät sopimassa diabetespolin lääkärit eli ei ollut mikään selvä systeemi, vaan konsultaatiota pyysivät d-puolelta.

Onkohan tuo pistovaihtoehto nykyisin se yleisempi juttu, siis silloin, kun ei itse saa hommaa hoitaa?

ja mitä jaarittelua taas kerran multa, huh-huh
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Annastiina_

• Intoilija
« Vastaus #14 : Heinäkuu 27, 2008, 00:08:28 ap »

Valitettava tosiasia on, että sairaalassa ei osata hoitaa diabetesta riittävän hyvin (lukuunottamatta yksiköitä, joissa hoidetaan juurikin diabetesta). Nuo taulukot on todellakin olemassa, tietty määrä lisäinsuliinia pistetään tietyillä vs-arvoilla (jos potilas ei osaa/pysty itse määrittelemään tarvittavaa annosta). Yksikön ylilääkäri on määritellyt nuo määrät joskus muinoin yhteistyössä diabeteslääkärin kanssa, eikä hänellä välttämättä ole minkäänlaista tietotaitoa diabeteksen hoidosta. Taulukot ovat tosiaan vanhoja ja pätevät mielestäni enemmänkin d2:sten kohdalla, jos heillekään.

Sitä en tiedä, miksei sairaalassa paneuduta diabeteksen hoidon opetteluun yhtään paremmin. Kuitenkin se alkaa olla niin yleinen sairaus potilasaineistossa.

Itselläkin on huonoja kokemuksia potilaana ollessani. Taannoin jouduin teho-osastolle suoraan leikkauksesta. Ennen leikkausta sovimme anestesialääkärin kanssa, että voin olla pumppuinskoilla. Kun minut vihdoin herätettiin anestesiasta oli pumppu riivitty kanyyleineen irti. Inskasäiliö oli viety pumpusta. Olin siis sairaalan insuliini-infuusion varassa. Infuusion, joka oli jo ties kuinka kauan vuotanut suoraan vuoteeseen (kun oli kiinnitetty huolimattomasti laskimokanyyliin). Ihmekös tuo kun vs huiteli yli 20:ssä. Samalla tietysti toisen käden laskimoon tiputettiin sokeriliuosta.
En itse saanut ottaa boluksia infuusiopumpusta vaikka olisin osannutkin. Hoitaja laittoi inskaa tulemaan eikä todellakaan kuunnellut minun ohjeitani määristä vaan laittoi nimenomaan niiden taulukoiden mukaan.
Olin teholla herättyäni vielä toista vuorokautta. Olin aivan paniikissa, en uskaltanut juuri nukkua. Ja vain sen takia, kun en voinut luottaa hoitajien taitoon pitää vs-arvoni hyvänä. Ja vuoristorataahan se sokerien kohdalta olikin. Hyposta hyperiin ja taas hypoon.
Mainittakoon, että olen itse hoitoalalla ja nähnyt monet kerrat sen, miten kollegat luulevat tietävänsä miten toimia diabeetikoiden kohdalla vaikkeivat välttämättä tiedäkään. Siitä on seurannut monet hypot potilaille..  
Kirjattu
Pumppu+Humalog since 9/2006

Linkkejä