Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pelottaako hypot?  (Luettu 8410 kertaa)

LauraM

• Vieras
Pelottaako hypot?
« : Elokuu 14, 2007, 09:11:05 ap »

Moi!

Olen kirjoittamassa Inspis-lehteen juttua siitä, pelottavatko hypot. Olisi kiva kuulla kokemuksianne! Milloin matalat verensokerit pelottavat erityisesti: öisin, koulussa, harrastuksissa, kun muuttaa asumaan yksin?

Voit kertoa kokemuksistasi joko täällä tai lähettää niitä minulle sähköpostilla osoitteeseen larsson ät welho piste com.

T. Laura Manninen
Kirjattu

EkKe

• Aktiivinen
Re: Pelottaako hypot?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 01, 2008, 14:01:19 ip »

Mua ainakin pelottaa ,jos hypot iskee yöllä. Sillon siihen ei välttämättä herää. Ja jos se ei itsestään nouse ,niin voi olla ,ettei herää vielä aamullakaan herätyskellon soittoon. Pelaan jalkapalloa ja pitkät pelimatkat jännittävät ,sillä silloin mukana ei ole kovinkaan paljon ''asiantuntijoita'' ,jotka voisivat antaa ensiapua ,jos hypo iskee. Sitten jäisi pelit väliin
T. Emilia 12 v.
Kirjattu
D1 vuodesta 2003,Novo ja Lantus.

Jarke

• Vieras
« Vastaus #2 : Maaliskuu 10, 2008, 01:10:20 ap »

Minua ei hypot pelota muualla kuin koulussa(lukiossa) kesken tunnin, jos on unohtunut sokerit taskusta. Muutamat kerrat oon lähteny kesken tunnin syömään ja se asian selvittely toisille on se joka minua pelottaa, (pelko on ehkä väärä sana tässä...)

yöllä onneksi herään aina ajoissa jos on verensokeri laskemassa ja kerkeän korjata tilanteen. Eli jos on sokeria taskussa niin ei mitään pelkoja.
Kirjattu

natula

• Vieras
« Vastaus #3 : Maaliskuu 12, 2008, 19:52:30 ip »

Hypot pelottaa yleensä vaan koulussa jos ei oo mukana pillimehua tai sitte tilanteissa joissa ei oo ketään tuttua joka tietäis diabeteksestäni/miten toimia jos alan käyttäytyä oudosti.
Koen kans juuri tuon toisille selittelyn hieman ahdistavaksi..  
Kirjattu

idänunikko

• Jäsen
« Vastaus #4 : Maaliskuu 21, 2008, 15:02:26 ip »

Kyllä taitaa hieman pelottaa, oltiin lenkillä nevalla, valokuvaamassa ja nauttimassa kauniista säästä näin pitkäperjantai aamuna. Tyttäreni otti sitten sokerimittarin esiin ja eikö vaan käynyt niin että mittari näytti että lukema niin matala että kone ei näytä, siis alle 1.1. siripirejä sitten vaan suuhun ja tyttö reppuselkään ja kotiin päin, matkaa n.2km nevaa pitkin. Siripirit loppui ja tästä lähtien laitetaan ruokaa ja lisäravinteita joka taskuun.tankkas n.60hh kotona mittaus 8.4 onneksi, vieläkin ottaa päähän..
Kirjattu

manda

• Vieras
« Vastaus #5 : Huhtikuu 22, 2008, 21:09:08 ip »

nojaa, kesken tuntii ku iskee matala nii oon ku mikäki hermoraunio. kerran jotai vartti ennen ruokailuu oli sokerit 2.8, ja ärsyynnyin kaikelle. onneks en huutanu opettajalle että päästäis syömää jo.. ja ruokasalissa kaveri ihmetteli miks mä oon nii hermostunu. selitin sille et o sokerit matalana, ja varmaa tiuskin sille, ja se suuttu mulle! herttileidi sentää. yöllä herään melkein aina ennen ku o liian myöhästä...
Kirjattu
deeykkönen, pumpulla ja novorapidilla pörrätään

I_K

• Aloittelija
    • www.reminder.fi
« Vastaus #6 : Toukokuu 10, 2008, 20:21:16 ip »

Ei pelota. Mutta se fiilis on todella huumaavan kaltainen!
Kirjattu
Elä tätä päivää kuin viimeistä päivää, mutta muista tehdä se myös huomenna uudestaan!

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Toukokuu 15, 2008, 23:13:20 ip »

Pelottaa silloin, jos on jotain "tärkeää" edessä tai tietää, ettei apua ole välttämättä heti saapuvilla.

Pitkät automatkat huolettavat, hypo voi hiipiä salakavalasti jos ei ole varppeillaan koko ajan - toisaalta se pingottaminen vie voimia. Jos on edessä pitkä edustamis- tai esiintymistilanne, hypo voi pelottaa tai jos joutuu outoon tilanteeseen, jossa ei ole varma, milloin pääsee "tankille".

Onneksi noita tilanteita ei yleensä osu kohdalle varautumatta, ja toisaalta olen aika hyvä luovimaan oudoissakin paikoissa. Mutta joo, pieni pelko on toisinaan ahterissa.
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

Andreas

• Vieras
« Vastaus #8 : Toukokuu 18, 2008, 13:15:27 ip »

Ei pelota. Joskus yläasteikäisenä tuli pidettyä tarkoituksella sokereita korkealla, kun pelkäsi enemmänkin niitä sosiaalisia tilanteita, jos sokerit pääsisi liian alas, ja se kyllä näkyi HbAc1:ssä. Muutaman vuoden ajan HbAc1 oli 12.9 ja lääkäri alkoi jo kyselemään, että mitä se poika oikein haluaa elämältään.

Ollaan tuon diabeteksen kanssa parhaita kavereita, ja nykyään 22 vuoden jälkeen tunnen sen niin hyvin, että ei tarvitse pelätä hypoja. Omasta mielestäni olen päässyt todella helpolla d:n kanssa, positiivisella elämänasenteella varmasti ollut suurin vaikutus, kun ei tarvitse stressata joka asiasta. Nykyään HbAc1 on 6,8 ilman hypoja
Kirjattu

Paliska

• Intoilija
« Vastaus #9 : Kesäkuu 02, 2008, 10:46:43 ap »

Sen jälkeen on peloittanut kun tuli shokki niin että menin tajuttomaksi enkä ollut kuitenkaan hoidossa tehnyt mitään virhettä...

Tuli vaan jännityksen purkauksesta ilmeisesti...

siinä pelottaa se että se voi tulla ihan ns. puskan takaa ja äkki arvaamatta...

ja sillai kyll pelottaa mm. lähenevä autokoulu ja sitten joskus yksin muuttaminen ...

Ni ne tuo hypo pelkoa...
Kirjattu
Elämä on sarja opetuksia, jotka on elettävä jotta ne voisi ymmärtää!
DM 1 vuodesta 2001---> Nyt hoitona: Accu-Chek Spirit combo pumppu ja novorapid

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Kesäkuu 02, 2008, 11:10:05 ap »

Ei pelota kuhan on tankkausevästä lähettyvillä. Minulla on ollut selvät hypotuntemukset aina, eikä taju ole koskaan lähtenyt ja toivottavasti pysyy niin.
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

Gathariina

• Vieras
« Vastaus #11 : Kesäkuu 09, 2008, 16:14:13 ip »

Mull ei oo koskaa yöllä liian matalii kouluss just ennen ruoka välkkää.en sillon voi oikee keskittyä mut en kyll tiuski muille.Mull ei oo koskaa viel ollu liian alhasii yöll ku syön tarpaaks ja pistä tarpeeks ja jos ne on 7-8 välil ennen nukkumaa menoo ei oo hätää.mut aamulla kun herään mull voi olla kova nälkä jos herään myöhää. mut sokerit ei oo alhaalla. oon kai köuhee syöppö ruuan suhteen XD
Kirjattu

milka89

• Vieras
« Vastaus #12 : Kesäkuu 18, 2008, 00:04:40 ap »

Nykyään kylläkin, tai voisi sanoa että jännittää, kun asun yksin ja jos jääkapissa ei ole omenaa tai mehua tms. että mitä jos sokerit menee alas. Yöllä ite ainakin aina herään siihen ihan itsestään. Mutta se kyllä pelottaa, jos sokerit menee niin alas, että lähtee taju, ja on yksikseen niin eihän sitä tiedä milloin joku huomaa...

Koulusta jouduin kerran kesken kokeen lähteä hakemaan syötävää kun eväät oli jääny pois.
T. Milka 18 v.
Kirjattu
Elän täysillä, ja diabetes kulkee käsikynkässä - tyytyväisenä.

Linkkejä