Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418361 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Vinkkejä reisiin pistämiseen?  (Luettu 19146 kertaa)

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: Vinkkejä reisiin pistämiseen?
« Vastaus #45 : Heinäkuu 12, 2008, 12:59:49 ip »

Lainaus:

en kyllä ikinä laita jalkaan.

Mä muistan aikoinaan, kun vatsaa alettiin ottaa mukaan pistospaikkoihin... En millään tahtonut uskaltaa sitä ekaa piikkiä vatsaani työntää, kun olin vuosikausia vain reisiä käyttänyt

Ja jotenkin tuntui ne ekat vatsa-piikit sattuvankin paljon enemmän kuin reisiin tuikkiminen. Mutta niin vaan vatsapiikeistäkin tuli arkipäivää ja tuntemuksetkin hälvenivät. Näin siis toisinpäin alueita laajennettaessa, sama varmaan toininpäinkin

Minä olen kerran joutunut pitämään sellaisen 3kk tauon vatsaan pistämisessä (kovettumien vuoksi) ja oli kyllä helpotus, kun se reisiin tuikkiminen oli ihan tuttua ja jokapäiväistä hommaa - pitkävaikutteinenhan oli mennyt aina reisiin (pika vatsaan) ja sitten pikakin siirtyi reisiin määräajaksi
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Heinäkuu 12, 2008, 13:51:31 ip »

Voiko pikainsuliinin pistää reiteen? Eikös se imeydy siitä jotenkin eri tavalla? Mua ei oikeastaan yhtään mitenkään neuvottu pikainsuliinin pistämisen kanssa sairaalassa. Päätettiin vaaan, että aloitetaan Lantuksen lisäksi myös Novorapid ja työnnettiin kynä käteen ennen lounasta. Kysyin sitten, että mihin tämän pistän, vatsaanko ja mulle sanottiin, että voin pistää vaikka vatsaan. Sitten vielä pistin sen vahingossa vasta lounaan jälkeen ja sain lääkäriltä kuulla, kuinka pahan virheen olin mennyt tekemään.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #47 : Heinäkuu 12, 2008, 14:05:20 ip »

No mulle on kyllä hoitotaho sanonut, että näillä nykyajan pikainskoilla ei ole isoja imeytymiseroja pistospaikan suhteen.

Ennemminkin niitä eroja on pitkävaikutteisten kanssa, koska senhän pitää imeytyä "pitkittyen" ja silloin sen pistospaikan aktiivisuus ilmeisesti vaikuttaa enemmän.

Jotenkin noin olen antanut itseni ymmärtää enkä myöskään ole itse omalla kohdallani huomannut mitään selkeitä eroja. Toki esim. reisiin pistetty pika voi sitten vaikuttaa ilmeisesti hyvinkin nopeasti, jos on heti perään tulossa reipasta "jalkaliikuntaa", toisaalta luulen saman koskevan myös vatsaa ja "vatsaliikuntaa". Mutta eihän sitä heti pikan oton jälkeen taideta pahemmin sitä liikuntaa suositellakaan...

Tuo lounaan jälkeen pistäminen saattaa muuten jossain tapauksissa olla ihan suositeltavaakin. Riippuu paljon lounaan sisällöstä ja on taas niitä yksilöllisiä juttuja.

Itse jouduin pistosaikana aina vähänkin hitaamman ateriahiilarikokonaisuuden (esim. aldente-pasta, vähänkin rasvaisempi kokonaisuus, ym.ym.) kohdalla pistämään heti aterian jälkeen.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Noctambule

• Aktiivinen
« Vastaus #48 : Heinäkuu 12, 2008, 14:14:45 ip »

Käsittääkseni kuitenkin edelleen pätee, että mihin nyt pikan pistääkin, niin pistää sitten aina samalle alueelle ( esim reiteen ) että imeytymisnopeus olisi aina sama... Vai?
Kirjattu
Terve järki on kokoelma ennakkoluuloja, jotka ihminen hankkii ennen 18 vuoden ikää.

-Albert Einstein

senjuska

• Jäsen
    • www.dsfghj
« Vastaus #49 : Heinäkuu 12, 2008, 14:44:37 ip »

Mä en pysty pisä muualle ku käsivarsin vasemmalle pitkä ja oikealle lyhyt. Reisin kokeilin niin jää,patit heti,puutu jalat,mustelmat, helvettimoinen kipu,ja verta tuli ja sama on ollu ku kokoeilin maha ja kannikka.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #50 : Heinäkuu 12, 2008, 15:06:57 ip »

No, mulle sanottiin Lantuksestakin, että voin pistää senkin vaikka vatsaan, jos tahdon. D-hoitaja oli kuitenkin sitä mieltä, että kannattaa pistää mieluummin reiteen tai pakaraan, kun vatsaan tulee muutenkin tökittyä niin paljon.

En tiedä minkä virheen tässä pustämisessä oikein teen, mutta reidet on mustelmilla ja paukamilla ja verta tulee melkein joka aama, ja nyt myös vatsa on täynnä punasia pistojälkiä ja mustelmia. Ens kuussa on d-lääkäri ja pitää taas varmaan esitellä näitä pistospaikkoja. Kaiken lisäksi olen onnistunut kolhimaan itseäni siihen malliin, että on suuria mustelmia myös ihan muista syistä kuin pistämisestä.
Kirjattu

Noctambule

• Aktiivinen
« Vastaus #51 : Heinäkuu 12, 2008, 15:58:02 ip »

Voisitko lääkärikäyntisi yhteydessä pyytää että lääkärin tai d-hoitajan kanssa katsoisitte pistotekniikkasi...?
Kirjattu
Terve järki on kokoelma ennakkoluuloja, jotka ihminen hankkii ennen 18 vuoden ikää.

-Albert Einstein

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #52 : Heinäkuu 12, 2008, 16:38:39 ip »

Et sinä välttämättä tee mitään väärin, vaikka kannattaahan tuota kysyä. Jotkut ovat vain herkempiä mustelmille ym ihovaurioille... Harmi sinänsä, jos on diabeetikko. Minä en kestä ollenkaan reisiin pistämistä, sattuu ihan kamalasti. Pienenä onnistui hyvin, nyt ei enää...   Olen kyllä nykyään tosi lihaksikas reisistä ja rasvaa on siellä vähän. Pistänkin pitkävaikutteiset kankkuihin, kun mahaan tulee tökittyä niin paljon (ja oikelle tuli tykitettyä liikaakin pienelle alueelle, että tuli pieni möhky -> rauhoitettu alue nykyään).
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #53 : Heinäkuu 13, 2008, 10:42:17 ap »

Tänään aamulla pistin ihan kivuttomasti Lantuksen reiteen ja neula tuntui menevän hyvin eikä mitään ongelmaa ollut. Siitä huolimatta tuli taas verta ja mustelma.
Kirjattu

NoraS

• Aktiivinen
« Vastaus #54 : Heinäkuu 13, 2008, 23:14:46 ip »

Poika pistää itse sekä reiteen että vatsaan. Rasvaa ei hänessä juurikaan ole, mutta hyvin onnistuu molemmat paikat. Levemirin pistää aikuinen pakaraan ihan sen hitaamman imeytymisen takia. Mies puolestaan laittaa nykyään sekä Humalogin että Levemirin vatsaan, aikaisemmin molemmat meni jalkaan mutta paikka vaihdettiin kovettumien takia.
Kirjattu
Yhden diabeetikon äiti ja toisen vaimo
poika vm01, d1:07
mies vm71, d1:86

Mapache

• Jäsen
« Vastaus #55 : Syyskuu 08, 2008, 20:23:28 ip »

Kiitoksia kaikille vastanneille, erityiskiitokset  Antsu1:lle ja Myy77:lle.

Vähäsen päivitystä nykypäivään. Notkeusharjoitukset eivät ole edistyneet (yhtään=zero=nolla), kuten ei mm. laihdutus tai kehittyminen paremmaksi ihmiseksi. Papereiden järjestelystä tai ikkunoiden pesusta puhumattakaan...

Reisiin pistän kaksi kertaa päivässä. Patteja ja paukamia tulee niin hemmetisti. Ja imeytyminen on taatusti epätasaista, osa pateista häviää päivässä, osa pysyy viikon. Osasyynä varmaankin suuret inskamäärät, nyt iltapistos 58 yksikköä.

Kaksi jippoa on kehittynyt:
- jos sattuu, älä pistä! Eli jos neulaa työntäessä alkaa sattumaan, sitä ei kannata väkisin laittaa, tulee vain verta ja muuta huonoa seuraamusta.
- läskin kohottaminen puristamalla on tärkeintä! Pistosuunnalla ei ole merkitystä, ainoastaan sillä, että saa hyvän kummun sormien väliin.

On tää vähän tylsää, aina aamu- ja iltapistoksen aikaan hieron reisiä ja yritän löytää jonkun kohdan, jossa ei olisi mitään armotonta pattia...

... ehkä huomenna noita "piikkiä perseeseen" -harjoitustunteja?

Kirjattu
Levemir + NovoRapid + Diformin

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #56 : Syyskuu 09, 2008, 11:56:50 ap »

Mä oon löytänyt reisistä yhden kohdan, joka ei satu eikä pattiinnu. En voi pistää reiden etuosaan, koska se sattuu ihan järkyttävästi. Mut reiden sivussa on siinä ns. ratsastushousukohdassa pieni alue, johon voi yrittää pistää. Yleensä jopa onnistuu.

Tää on tosi iloinen asia, koska pistospaikat on olleet aika kovilla viime vuosina.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #57 : Syyskuu 09, 2008, 14:57:10 ip »

Mulle ei enää tule mustelmia reisiin pistämisestä kuin tosi harvoin, mutta uusi ongelma on se, että insuliini meinaa tulla ulos pistoreiästä pistämisen jälkeen. Tätä ongelmaa ei ollut kun pistin vain n. 10 ky, mutta nyt kun pistän 22 ky, niin tuntuu, että tosi helposti tulee osa insuliinista ulos. Välillä olen sitten pistänyt uudestaan pari yksikköä, mutta en mä tiedä onko sekään hyvä, ettei vaan vahingossa tule liikaa pistettyä. Pitäisikö kuitenkin kokeilla niitä 8 mm:n neuloja vai pistää jotenkin eri tavalla tai jotain?
Kirjattu

Linkkejä