Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Vinkkejä reisiin pistämiseen?  (Luettu 18993 kertaa)

RAR

• Lentävä kynä
Re: Vinkkejä reisiin pistämiseen?
« Vastaus #30 : Kesäkuu 15, 2008, 13:06:15 ip »

Minä pistän Levemirin lantion kohdalle. Siitä kirjoitin myös täällä
http://www.diabetes.fi/ubbthreads/showfl...part=1&vc=1
jolloin alussa puhuin lonkasta, vaikka tarkoitin nimenomaan lantion aluetta kun pakaran yläosaan en taivu. Tosin nyt vatsatanssin ansiosta yletyn jo melko mukavasti sinne "ylä-mummoonkin"!  

Jouduin myös vähentämään aika paljon Levemiriä tuon jälkeen kun en pitänyt sitä enää vatsaan. Pistää vain Humalogin vatsan eri alueille. Ja Levemirin sitten lantioon/pakaran yläosaan.

Reisiin yrittelin pistää joskus parikymmentä vuotta sitten ja sattui niin saamaristi. Aika ajoin olen sitä yrittänyt, mutta aina on tehnyt yhtä kipeää joten reisiin en siis pistä koskaan.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Kesäkuu 15, 2008, 14:00:26 ip »

Siis mikä on tarkemmin sanottuna tuo "ylämummo"??? On vähän mun sanavaraston ulkopuolella

Jos sillä tarkoitetaan vyötärön yläpuolista osaa (lantiohan jää mielestäni siihen heti vyötärön alapuolelle, oletan), niin sinne en mä voi pistää, koska sinne asti ei ne kankun puolen "ihrat" oikein yletä.

No joo, mä pidän sitä kyllä jo selkään kuuluvana, mutta mun anatomian ymmärrys on ihan "omasta päästä"
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Kesäkuu 15, 2008, 15:22:51 ip »

Siis "ylämummo" on
pakaroiden muodostaman alueen jompi kumpi yläkulma,
aivan oikein,  oletetun vyötärölinjan alapuolella.
Toimisto termein pe*s**n se osa joka jää näkyviin
toimisto jakkaran istuimen ja selkänojan välistä.
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Kesäkuu 15, 2008, 15:25:12 ip »

Voisiko sitä selvemmin vielä kuvata?? Kiitos Tonni. Se on juuri ko. osa.  
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Kesäkuu 15, 2008, 15:48:27 ip »

Harvinaisen selvää, siis puhuimme täysin samasta paikasta Tulipahan varmistettua
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #35 : Kesäkuu 15, 2008, 16:17:49 ip »

Lainaus:

No sen verran korjaan, että 90 astettahan on suorakulma eli silloin pistät kohtisuoraan. Oiskohan se kulma mieluumin jotain 45 astetta  No kunhan vähän "kettuilen", pois se minusta    

Kiitos korjauksesta Antsu  

Tajusin itse vähän viestin lähettämisen jälkeen, että nyt meni asteet ja kulmat kyllä ihan metsään... En vaan enää ollut koneen äärellä, joten viesti jäi muokkaamatta.

Väärän informaation korjaus ei ole todellakaan "kettuilua", päin vastoin. Mun "hutilointi"-viestejä saa aina korjailla, varsinkin kun sen tekee noinkin ystävällisesti ja huumorimielellä  
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Kesäkuu 15, 2008, 18:05:41 ip »

Voisikohan Lantuksenkin pistää lantioon? Pistin joskus ihan alussa lantioon, mutta sitten sain jotenkin sen käsityksen, että siihen ei oikein pitäisi pistää. Lantioon kun pistin, niin neula upposi täysin kivuttomasti aina!
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Kesäkuu 15, 2008, 18:08:29 ip »

Mä huomasin tässä parii päivää sitten, että reisiin on tullut pahkuroita ja muutenkin toinen reisi on ihan kipeä. Ja sitten on tietysti niitä mustelmia molemmissa reisissä. Eikä mulla sentään ole diabetes ollut kuin tammikuusta vasta!
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Kesäkuu 15, 2008, 18:36:02 ip »

Lainaus:

Voisikohan Lantuksenkin pistää lantioon? Pistin joskus ihan alussa lantioon, mutta sitten sain jotenkin sen käsityksen, että siihen ei oikein pitäisi pistää. Lantioon kun pistin, niin neula upposi täysin kivuttomasti aina!

Miksi siihen ei voisi pistää? Jos luit tuon lähettämäni linkin viestiketjun, kerroin siellä että tuon neuvon antoi oma diabeteslääkärini joka on itsekin diabeetikko.

Mielestäni tuohon kohtaan voi pistää aivan yhtä hyvin kuin pakaran yläosaankin. Se on vain helpompaa niille, jotka eivät sinne taakse taivu.  

Jos asia askaruttaa, voithan kysäistä mielipidettä lääkäriltäsi tai diabeteshoitajalta.

Itselläni ko. paikka ei ole tuottanut mitään ongelmia. Ei mustelmia eikä pahkuroita.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Kesäkuu 15, 2008, 18:56:50 ip »

Mietin siksi, koska d-hoitaja neuvoi, että pitää jättää reidestä se ihan ylin osa rauhaan, siis suurin piirtein kämmenenlevyinen osa ja myös alhaalta päin polven yläpuolelta samanlainen kämmenenleveyinen osa ja pistää siihen väliin jäävälle alueelle. Ja just siinä ylhäällä olisi kaikista pehmein kohta pistää!
Kirjattu

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #40 : Kesäkuu 17, 2008, 21:33:19 ip »

Lainaus:

Mietin siksi, koska d-hoitaja neuvoi, että pitää jättää reidestä se ihan ylin osa rauhaan, siis suurin piirtein kämmenenlevyinen osa ja myös alhaalta päin polven yläpuolelta samanlainen kämmenenleveyinen osa ja pistää siihen väliin jäävälle alueelle.

Apu-va... Pistelen Levemiriä siis varmaan ihan väärään kohtaan...

Pistän Levemirin siis juuri siihen "suurimman läskin omaavaan" kohtaan. Eli kun istut, niin mun käsityksen mukaan ulkoreisi (mihin pistän) alkaa siitä, mistä reisi alkaa myös sisäsyrjällä. Siis jos vaikka laittais viivoittimen nivusista tuonne reiden ulkosyrjää kohden. Ylempi osio on pakaraa, alempi reittä.

Tajuaakohan tätä selvitystä nyt kukaan...
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Kesäkuu 18, 2008, 00:01:11 ap »

Mä pistin myös aluksi, mutta en uskalla enää pistää, kun sain nuo ohjeet. En vaan oikein tajua, että miksi ei voisi pistää siihen pehmeimpään kohtaan, jos kuitenkin voi pistää myös pakaraan. Mikä ero siinä oikein on?
Kirjattu

Mussukka

• Matkailija
« Vastaus #42 : Kesäkuu 30, 2008, 00:51:14 ap »

Minä pistän sekä Levemirin että Humalogin vatsaan.
Reidet on niin herkät/arat että reiteen pistäminen ei kertakaikkiaan onnistu,
ja diabeteshoitajani totesi että onhan minulla vatsaa mihin pistää... eikä ongelmia ole ollut
Kirjattu
39-vuotta diabeetikkona,kahden aikuisen ja yhden alle kouluikäisen lapsen ja yhden kultsupojan äityli

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Kesäkuu 30, 2008, 10:58:06 ap »

Lainaus:

Lainaus:

Mietin siksi, koska d-hoitaja neuvoi, että pitää jättää reidestä se ihan ylin osa rauhaan, siis suurin piirtein kämmenenlevyinen osa ja myös alhaalta päin polven yläpuolelta samanlainen kämmenenleveyinen osa ja pistää siihen väliin jäävälle alueelle.

...Pistän Levemirin siis juuri siihen "suurimman läskin omaavaan" kohtaan. Eli kun istut, niin mun käsityksen mukaan ulkoreisi (mihin pistän) alkaa siitä, mistä reisi alkaa myös sisäsyrjällä. Siis jos vaikka laittais viivoittimen nivusista tuonne reiden ulkosyrjää kohden. Ylempi osio on pakaraa, alempi reittä.

Tuota, eiköhän tuo reiden yläosaan pistämisen kielto johdu yksin siitä, että lonkkavaltimo/-& laskimo sijaitsevat  reiden etuosassa pahimmillaan "pinnassa" (jatkuu keskellä reisivaltimona/-laskimona, ihmisen suurimpiin kuuluvina valtimo/laskimopareina), joten on päivän selvää, ettei siihen kannata tökkiä insuliinia. (eli kun katsoo itseään suoraan peilistä edestäpäin, niin se kämmenen leveys reisitaipeesta alaspäin ja polvesta ylöspäin on rauhoitettu pistelemiseltä)

Eli, se rauhoitualue sijaitsee siis istuessa reiden edessä suurin piirtein siinä keskellä, joten pisteleminen sinne lonkan sivuun pehmeälle alueelle on ihan ok (olettaen, että sieltä löytyy pehmeää ja sinne pisteleminen siis edellyttää pientä taivutusta).

Nimim. Inhoan kieltoja, joita ei perustella ja anneta siten ymmärrystä siitä, miksi jotain asiaa ei saa/kannata tehdä  
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Tanjaleena

• Vieras
« Vastaus #44 : Heinäkuu 12, 2008, 10:59:45 ap »

en kyllä ikinä laita jalkaan.
Kirjattu

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14