Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Vinkkejä reisiin pistämiseen?  (Luettu 19241 kertaa)

Mapache

• Jäsen
Vinkkejä reisiin pistämiseen?
« : Kesäkuu 11, 2008, 01:31:45 ap »

Vähän taustatietoa: olen jonkin aikaa olen pistänyt pitkäaikaisen reisiin, aamu- ja iltapistokset eri jalkoihin.

Kaikkinensa olen pistänyt vasta tämän vuoden, ja jossain vaiheessa päätin pistää pitkäaikaiset reisiin, maha alkoi olla vähän "kirjava".

Kuitenkin tuon vatsaan pistämisen olen ilmeisesti jotenkin oppinut - siinä ei ole kuin yksi mustelma tällä hetkellä - ja kysynkin teiltä kokeneemmilta vinkkejä reisiin pistämiseen.

Eli mulla on tällä hetkellä kaksi ongelmaa noissa reisipistoksissa:

- oikeaan jalkaan pistäessäni jää useimmiten muutamaksi päiväksi kunnon jälki (olen oikeakätinen, ja oikeaan jalkaan pistäminen on paljon vaikeampaa kuin vasempaan)

- verta tulee usein pistojäljistä. Mitä teen väärin?

Vatsasta löytyy läskiä sekä ulko- että sisäpuolelta, mutta reidet ovat hankalampia. Sivuilla ei silavaa ole kauheasti, mutta päällä jonkin verran enemmän. Taas päältä sitä verta tulee yleensä herkemmin.
Yritän kyllä puristella pistäessäni noita (aika ohuita reisiläskejä), mutta ei oikein suju.

Vinkkejä?
Mihin kohtaan pistätte, miten pidätte kynää, mihin suuntaan ylipäätänsä pistätte?

Kaipaisin siis ihan yksityiskohtaisia neuvoja, miten te saatte ilman ylimääräisiä vaurioita pistettyä reisiin.
Kirjattu
Levemir + NovoRapid + Diformin

Scorpio_80

• Intoilija
Re: Vinkkejä reisiin pistämiseen?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 11, 2008, 01:37:38 ap »

No siis sillon kun mä vielä pistelin itteeni, niin reiisin mä pistin sekä ulko-, että sisäsyrjiin, sekä siihen reiden päälle jne..

En tosin ite kovin laiha ole, mutta otin vaan poimun sormien väliin, tuikkasin, pidin hetken paikallaan ja vedin neulan irti, ja muistaakseni vähän vinoon jos oli pitkä neula
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 11, 2008, 07:18:17 ap »

Kuten Scorpiokin, mutta käytän siis 12mm:n neuloja, joilla pistetään 45 asteen kulmassa, eikä ole pahemmin tullut mustelmia reisiinkään. Jossain välissä kokeilin lyhyempiä neuloja, mutta siitä oli itselläni tuloksena juurikin noita mustelmia eli tuossa voisi olla yksi mitä kokeilla..?

Pistätkö muuten pakaraan/kankkuun? Siellä on oivaa aluetta, jos vatsan pitää saada levätä. Käytän itse asiassa sitä aluetta pitkälle pääosin nykyisin.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 11, 2008, 15:34:42 ip »

Mä lopetin reisiin pistämisen jo vuosia sitten, koska se tuntui aina vaan sattuvan. Kirvelyä kamalasti ja tuli isoja punaisia renkaita pistopaikan ympärille. Sitten pistin vaan mahaan (ei hyvä ratkaisu sekään). Kuten Teakin mainitsi: kankku on oiva paikka pistellä Viimeiset vuodet olen pistelly pitkävaikutteiset pakaroihin ilman suurempia ongelmia. 8mm neulalla vaan tuikkaus. Mutta sielläkin pitää muistaa vaihdella puolia ja paikkoja.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 11, 2008, 18:58:38 ip »

Mulla on sama ongelma ollut ihan alusta lähtien eli reisiin tulee helposti mustelmia, pistäminen sattuu ja vertakin tulee usein. Olen oikeakätinen ja mulle oikeaan reiteen pidtäminen on paljon helpompaa. Silloinkin tulee pieniä mustelmia (nytkin on aika monta ), mutta pistäminen ei satu niin paljon ja verta tulee harvemmin. Vasempaan reiteen pistäminen sattuu aina paljon ja mustelmat on paljon suurempia. D-hoitaja käski pistää myös vasempaan reiteen, kun näki mustelmaisen oikean reiteni, mutta en vaan saa onnistumaan sitä. Käytän 5 mm:n neuloja ja lääkärin mielestä on hyvä, että käytän niitä, koska rasvakerrosta on kuulemma sen verran vähän (vaikka en tosiaan ole laiha!), joten en uskalla käyttää pidempiäkään. Pakaraan pistämisen koen myös jotenkin epämiellyttävänä.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2008, 20:34:39 ip »

Lainaus:

Käytän 5 mm:n neuloja ja lääkärin mielestä on hyvä, että käytän niitä, koska rasvakerrosta on kuulemma sen verran vähän (vaikka en tosiaan ole laiha!), joten en uskalla käyttää pidempiäkään.

Juu no siis minä olen aina käyttänyt noita ns. pitkiä neuloja, vaikka BMI on vaihdellut liian laihasta vain lievään ylipainoon eli ei tämä ole painokysymys, vaan tekniikkahomma.  
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Turkoositar

• Intoilija
« Vastaus #6 : Kesäkuu 11, 2008, 21:27:17 ip »

Mäkin pistän pitkavaikutteisen kankkuun.
Istun sängylle ja nostan toisen jalan sängylle että pääsen kurottaa paikkoihin "joissa on pehmeää", niinkuin D-hoitajani asian nätisti ilmaisi.
Reisiin pistäminen sattuu liikaa.
Kirjattu
-Turkoositar- D1
Levemir ja Novorapid. Sokereissa ei tolkkua.

Justjoo

• Vanha tekijä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 11, 2008, 22:11:49 ip »

Muistaakseni silloin joskus kauan sitten

(70-luvulla, kun ei ollut näitä nykyisia kyniä ja välineet muutenkin melko alkeellisia)

piti varmistaa ettei kamat vaan ole menossa suoneen.Mahdollinen ilmakupla olisi aiheuttanut ongelmia.
Kirjattu
Huono onni ei koskaan muserra sitä, joka ei ole antanut hyvän onnen pettää itseään.

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Kesäkuu 11, 2008, 22:23:11 ip »

Tiedän kyllä, että pistäminen ei ole kiinni painosta vaan tekniikasta, mutta juuri se tekniikka mulla on vielä vähän hakusessa. Olen pistänyt joitakin kertoja myös 8 mm:n neuloilla, joita sain äidiltä, kun en ollut ehtinyt välinejakelusta hakea omia ja ne sattui vielä enemmän, joten senkään vuoksi en halua pidempiä neuloja. Sitä paitsi välinejakelussa multa aina kysytään, että käytänkö 5 mm:n vai 8 mm:n neuloja, joten ajattelin, ettei niitä edes ole pidempiä.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Kesäkuu 12, 2008, 08:07:03 ap »

Minä olen pistänyt reisiin vuosikausia, vuodesta 1966 lähtien. Ja näinä viimeisinä vuosina reiteen meni nimenomaan pitkävaikutteinen. Neulan pituus on vaihdellut niistä alkuaikojen "haloista", joita en toki ihan kokonaan ihon alle tökännyt aina 5mm nyky-neuloihin.

Itse totesin parhaimmaksi 8mm neulat, joita käytin niin vatsaa (pika) kuin reisiinkin. Mulla tuntui, että 5mm nauloilla tihkutti vähän enemmän pistoskohdasta inskaa ulos, vaikka pitkään pitikin neulaa ihon alla.

Ei mulla varmasti mitään tekniikkaa sen kummemmin ole. Reisissä olen ottanut toisella kädellä melko laajankin "poimun", siis laajalta alueelta kiinni esim. vatsan pehmopintaan verrattuna. Neulan suunta on mulla aina vähän vattaan päin, eli 90 asteen kulmassa en ole koskaan pistänyt ja tosiaan aina vattaan päin Alueena etenkin etu- ja etu-ulko-sivu, välillä etu-sisä-sivukin (jos tuosta nyt mitään ymmärsi ).

Nyt pumppuaikana mulle tulee 1 pistos viikossa (Neorecormon) ja siinä valmiissa esitäytetyssä ruiskussa taitaa olla 12mm neula. Ok on silläkin pistämiset reiteen, mutten välttämättä ihan juureen asti sitä neulaa ihoon tökkää. Muuten on sama taktiikka kuin aikoinaan pitkävaikutteisen kanssa.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Mirjami

• Intoilija
« Vastaus #10 : Kesäkuu 12, 2008, 15:02:49 ip »

Minun käskettiin pistää pitkävaikutteinen reiteen ja pika mahaan. Mulla on sama ongelma, aina jalat mustelmilla ja vertakin tulee - yleensä aina tietenkin silloin, kun yritän juhlatamineissa pistää vaivihkaa...

Käytän 5 mm neuloja ja oikeastaan ainoa mahdollisuus on pistää reiden etuosaan, siinä on edes vähän mistä ottaa kiinni, sivuilla ei juurikaan. Lisäksi Protaphane kirvelee.

Saan muutenkin helposti mustelmia ja myös maha on usein varsin kirjava eriasteisista mustelmista.

Et siis välttämättä tee mitään väärin, mustelmia vaan tulee!
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Kesäkuu 12, 2008, 19:10:07 ip »

Mun mielestä Lantus kirvelee ihan älyttömästi, suorastaan sattuu. Ko reittä vihloo vähän ajan kuluttua pistämisestä jonkin aikaa. Aluksi luulin, että teen jotain väärin, mutta sitten luin täältä, että se on ihan normaalia, että kirvelee. Mutta ei se kivaa ole.
Kirjattu

nispero

• Aloittelija
« Vastaus #12 : Kesäkuu 12, 2008, 19:40:35 ip »

mä yritin jonkin aikaa pistää (lantusta ja levemiriä) reiden eri osiin, mutta luovutin kivun ja ihoärsytyksen takia. pistoskohtaan tuli aina tosi kipeä, punainen ja turvonnut läikkä. d-hoitaja sanoi sen olevan aika yleistä. nykyään pistän levemirin pakaroihin. itse aamulla ja isäntä illalla. itse yletän pistämään niin pienelle alueelle, että piti ottaa ukko avuksi. taitaa olla vaan mielissään kun pääsee kopeloimaan mun takapuolta..  
Kirjattu
D1 vuodesta 2004, Levemir & Apidra

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Kesäkuu 13, 2008, 18:52:35 ip »

Pistän perusinskan (Levemir) reiteen ja ateriainskan (NovoRapid) vatsaan. Mulla neulan pituus on vain 5mm, joten voin pistää kohtisuoraan lyhyen neulan takia. Jos käyttää pidempää neulaa, kannattaa pistää muistaakseni 90 asteen kulmassa. Korjatkaa jos olen väärässä!

Kaipasit vinkkejä reiteen pistämisessä. Itselläni näitä reisipistoksia tulee 2 päivässä, aamulla ja illalla.

Tässä omia vinkkejäni:

-Pistä reiteen aina uudella/käyttämätömällä neulalla
-Valitse sellainen pistospaikka, jossa ei ole mustelmaa/vanhan pistoksen jälkeä (esim. punainen laikku, turvotus, kohouma, pahkura jne.)
-Tunnustele sormilla "sopiva" kohta ja nosta ihoa hiukan peukalon ja etusormen väliin
-Vaihda reittä (oikea, vasen) ja pistospaikkaa usein
-Jos uusi ja käyttämätön neula ei heti "uppoa" nahkaan tai jos pistäminen sattuu tavallista enemmän, kokeile toista pistospaikkaa (mulla nimittäin tulee aina verta silloin, kun neula ei heti uppoa kivutta reiteen, eli se osuu siis johonkin verisuoneen tms.) Käytännössä jos pistos sattuu vietävästi, vaihdan paikkaa tyyliin "auts, ei hyvä paikka, auts, ei hyvä paikka, ok, nyt ei satu, tähän voi tuikata inskat.

Näillä "neuvoilla" olen itse pärjäillyt tähän asti.
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

kriisikko

• Vieras
« Vastaus #14 : Kesäkuu 13, 2008, 21:33:53 ip »

Tuskinpa mitään teet väärin.
Minullakaan ei reiteen pistäminen onnistu. Kirvelee ja tulee puolikkaan kananmunan kokoisia punaisia patteja.
Pistän Levemirin kankkuun. Kurkotan niin taakse kuin mahdollista, koska vanhetessa sitä jäykistyy. Säästän siis kankun etuosan vanhuudenpäiviä varten.
NovoRapid menee massurasvoihin ongelmitta.
D-hoitaja sanoi, että jos menee tosi vaikeaksi, voi Levemirinkin pistaa vatsarasvoihin.
Kirjattu

Linkkejä