Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6906 jäsentä  •  417074 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Myymeli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Krea 170  (Luettu 547728 kertaa)

RAR

• Lentävä kynä
Re: Krea 170
« Vastaus #30 : Kesäkuu 16, 2008, 12:43:17 ip »

Lainaus:

Ja nimenomaan aterioiden yhteydessä Calcichew toimii fosforin sitojana, siksi sitä popsin kolme kertaa päivässä, aamiaisella, lounaalla ja päivällisellä.

Mihin ajoitat sitten verenpainelääkkeiden otot? Sillä kalkkitabletteja ei saisi syödä kaksi tuntia ennen eikä jälkeen lääkkeiden koska se heikentää siten niiden tehoa.

Itse otan kaksi kalkkitablettia päivällisen aikaan koska iltalääkkeet otan vasta seitsemältä illalla.

Tänään alkoi vrk virtsan keräys. Pönttöä taas kannettava mukana tänne töihinkin.
Nytkään D-lääkärini ei katsonut tuota Krea-Cl:ia tarpeelliseksi kokeisiin. Ainostaan tuo keräys, krea, natrium ja kalium ennen loman alkua. Ja samat sitten loman jälkeen.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Kesäkuu 16, 2008, 13:10:44 ip »

No minulle ei ole koskaan sanottu esim. apteekissa noista Calcichew -tablettien ottamisista verenpainelääkkeiden kohdalla (muistavat kyllä aina sanoa, esim. antibioottien kohdalla), ettei saisi ottaa samaan aikaan En tiedä sitten miksi eivät verenpainelääkkeiden kohdalla näin toimisi

Ja en kyllä löytänyt esim. Micardiksen ohjeista mitään mainintaa kalsiumista. Calcichew-pakkauksessa oli maininta juuri joistain antibiooteista ja sitten esim. nesteenpoistolääkkeistä, joita toki jollain on ehkä verenpainelääkkeinäkin - mulla ei

Toisaalta se kalsiumhan pitäisi ottaa aina juuri isompien aterioiden yhteydessä, jotta sitoisi sitä aterian fosforia, siksipä en ota kerralla vaan juuri kaikkien aterioiden yhteydessä. Aiemmin vain lounaalla ja päivällisellä, kun oli kaksi tabua, nyt kolmella siis aamiainen mukana.

Muut lääkkeet otan oikeastaan ruokailuista riippumatta, kun niissä ei ole mainintaa "otettava ruokailujen yhteydessä" ja mun vatsa on (tunnetusti ) rautaa tuolta kantilta ajateltuna.

Vai olet taas "pöntöllä" ja vielä arkipäivänä - otan osaa Mulla ei nyt ole mitään pönttöpäiviä tiedossa varmasti ennenkuin joulukuussa ja onneksi saan aina nuo "pönttöpäivät" sunnuntaille, joten ei tuota pahempia ongelmia. Sulla varmaan lekuri luottaa tuohon laskennalliseen GFR-arvoon. Senhän pitäisi olla kohtuullisen luotettava. Mulla vaan jostain syystä tuolla laskurilla tulee selkeästi huonommat arvot kuin ihan Krea-Cl -tutkimuksella.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Kesäkuu 16, 2008, 13:21:58 ip »

Minulle tuon ohjeen on antanut lääkärini, ei apteekki.

Joten olen noudattanut sitä aika orjallisesti. Tosin minun aamulääkkeisiin kuuluu myös nesteenpoistolääke. Mutta illalla ei ja silloinkaan lääkäri ei suositellut ottaa tuota kalkkia samaan aikaan...

Aika jännä että sinulla seuraava keräys vasta puolen vuoden kulutta vaikka arvosi olivat selvästi koholla.
Minulla seuranta jatkuu nyt tuon krean ja mikroalbuminurian (joka oli siis n. 900) vuoksi siten että nuo kokeet ennen lomalle lähtöä ja sitten vielä loman jälkeen. Vastaanotolle menen elokuussa.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Kesäkuu 16, 2008, 13:40:31 ip »

No sun kannattaa vaan sitten niillä muilla aterioilla välttää tarkemmin niitä isompia "fosforipesiä" (siis esim. täysjyvätuotteita ja maitotaloustuotteita) ja niinhän jo teetkin. Minä muuten tänään työmaaruokalassa manasin, kun ei löytynyt oikein mitään kunnon vaaleaa leipää (kanttarellikeiton lisukkeeksi), ajattelin tässä yrittää selvemmin leivänkin muodossa yrittää varoa tuota fosforia

No mulle riittää hyvin tää muutama kerta vuodessa keräys (tänä vuonna ollut kaksi ja joulukuussa siis tulee kolmas, jos ei mitään ihmeempää ilmesty väliin). Protskuthan olivat vähän alaspäin tulossa, joten suunta on oikea. Onhan mullakin labrat syyskuussa, muttei keräystä - enkä sitä yhtään kaipaakkaan.

Hei, eikös tuo 900mg/vrk mene jo makroalbuminurian puolelle??? Minusta rajana on >300 mg/vrk
Kirjattu
Antsu1

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Kesäkuu 16, 2008, 13:43:31 ip »

Lainaus:

Hei, eikös tuo 900mg/vrk mene jo makroalbuminurian puolelle??? Minusta rajana on >300 mg/vrk

Juu, menee. Kun mulla on toi nefropatia.  

Se on se yövirtsan keräys. Meidän labra ottaa proteiinin vain vrkvirtsasta. Joten jos on vain yökeräys, siitä otetaan mirkoalbuminuria ja lääkäri siitä sitten laskee suunnilleen sen vrk proteiinimäärän.
Näin on toimittu jo vuosia.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Kesäkuu 16, 2008, 13:55:33 ip »

Mulla kyllä oli jo nefropatia-diagnoosi, vaikka vuorokauden protskumäärä jäikin alle tuon 300 mg/vrk. Eli tuon diagnoosin sain Krean perusteella - silloin joskus kauan sitten

No on teillä siellä yksityispuolella omat kiemuranne Eihän niitä tälläinen "julkisen puolen kasvatti" tunne ymmärtämisestä puhumattakaan
Kirjattu
Antsu1

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Kesäkuu 16, 2008, 14:35:18 ip »

Lainaus:

Mulla kyllä oli jo nefropatia-diagnoosi, vaikka vuorokauden protskumäärä jäikin alle tuon 300 mg/vrk.

Mutta jos on tuo määrä proteiinia kuin sinulla tällä hetkellä niin varmaankin sinunkin mikroalbuminuria on enemmän kuin tuo 300mg/vrk? Eli makroalbuminuriaa?
Kysymyshän on vain hieman "tarkemmasta" kokeesta.

Kyllä minulla on otettu tuo mikroalbuminuria aina myös julkisella puolella jos kysymys on vain yökeräyksestä.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Kesäkuu 16, 2008, 15:07:34 ip »

Näissä labra-arvoissa pitäisi aina ilmeisesti puhua niillä virallisilla labrakokeiden nimillä, niin pysyisi asiat selkeinä

Puhut nyt ilmeisesti nU-Alb-Mi -kokeesta.

Omalla kohdallani kun puhun vuorokauden proteiinimäärästä, tarkoitan aina Du-Prot -koetta, joka siis perustuu koko vuorokauden keräykseen. Yökeräystä ei ole tehty ainakaan viimeiseen 10 vuoteen. Vain tuo täydellinen keräys tilanteesta riippuen (1)-2-3 kertaa vuodessa.
Kirjattu
Antsu1

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Kesäkuu 16, 2008, 15:55:42 ip »

Lainaus:

Puhut nyt ilmeisesti nU-Alb-Mi -kokeesta.

Onko mikroalbuminurialla joku muukin labralyhenne..? En tiennytkään. No sitä tarkoitin.

Eli koska lääkäri haluaa säästää minua silloin tällöin tuolta pönttöilyltä, niin silloin otetaan yövirtsasta vain tuo nU-Alb-Mi eli mikroalbuminuria ja siitä lääkäri lskee sitten vuorokausi proteiinin.

Minulla keräyksiä kertyy varmaan kymmenkunta vuodessa. Mutta vastaanotolla en käy niin usein vaan ilmoitan kokeet spostilla.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Kesäkuu 25, 2008, 10:00:41 ap »

Tuli sitten uudet tulokset:
Krea 175 (lääkärin mielestä ei hälyyttävää vaan vivahde-eroista kyse verrattuna edelliseen), dU-Prot 1500 ja Krea-cl oli 0,6.

Verenpaineet todella alhaalla näin lomalla, joten lääkkeitten kanssa pelaamista tämä taas on. Uudet kokeet kuuden viikon kuluttua.

Mutta en nyt aio tässä lomaani pilata. Olo on kuitenkin hyvä. Kun saisi vielä nuo aamun verenpaineet vähän kohoamaan ettei selkä tulisi niin kipeäksi. Minulla jostain syystä isot lihakset väsyvät kun paineet alhaalla ja tulee heikkoutta lähinnä juuri selkään.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Kesäkuu 25, 2008, 13:06:03 ip »

Lainaus:

Krea 175 (lääkärin mielestä ei hälyyttävää vaan vivahde-eroista kyse verrattuna edelliseen), dU-Prot 1500 ja Krea-cl oli 0,6.

Keiju, melkoisen "käsi kädessä" me mennään näköjään

Mullahan oli viimeksi du-prot (muistaakseni) 1560 ja krea-cl on ollut jo pidemmän aikaa (vuosia) 0,6-0,7. Ainoastaan Kreassa mä päihitän sut vähän selvemmin (siis huonompaan suuntaan ) - pitäisi käydä tarkistuttamassa, mutta en vaan ole saanut aikaiseksi

Hyvää loman jatkoa - minäkin reilun viikon päästä aloittelen Pitäisiköhän pyyhältää muikkuja maistamaan...
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: Krea 216
« Vastaus #41 : Elokuu 01, 2008, 19:15:48 ip »

Lainaus:

Lainaus:

Keiju, melkoisen "käsi kädessä" me mennään näköjään

Mullahan oli viimeksi du-prot (muistaakseni) 1560 ja krea-cl on ollut jo pidemmän aikaa (vuosia) 0,6-0,7. Ainoastaan Kreassa mä päihitän sut vähän selvemmin (siis huonompaan suuntaan ) - pitäisi käydä tarkistuttamassa, mutta en vaan ole saanut aikaiseksi

Hyvää loman jatkoa - minäkin reilun viikon päästä aloittelen Pitäisiköhän pyyhältää muikkuja maistamaan...

Eilen sain aikaiseksi käydä tarkistuttamassa Krean. Tänään työterveyslääkäri soitteli perään, kun unohdin itse kysellä tulosta

Arvo oli 216 eli ihan uudelle sataluvulle hivuttautunut Maanantaina täytyy soitella noihin hoitotahoihin ja kysellä pitäiskö tässä johonkin uusiin toimenpiteisiin alkaa vai mitä tehdä. Tai pitäiskö taas tutkailla sitä tarkkaa Krea-cl -arvoakin, joka kuitenkin on ollut vielä ihan kohtuullinen Kreaan nähden.

Tuli vähän valju olo puhelun jälkeen mutta nyt ollaan jo normiolotilassa (siis ainakin itse kuvittelen - tosin vaikea sanoa mitä kaikkea tuolla pääkopassa muhii parhaillaankin...)
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Elokuu 01, 2008, 22:34:40 ip »

Lainaus:

Tuli vähän valju olo puhelun jälkeen mutta nyt ollaan jo normiolotilassa (siis ainakin itse kuvittelen - tosin vaikea sanoa mitä kaikkea tuolla pääkopassa muhii parhaillaankin...)

Ja kyllä siellä tuntuu muhivan... Tätä yötä en haluaisi olla yksin - ja onneksi ei nyt tarvikaan.

Samoja ajatuksia liikkuu nytkin, kuin aikoinaan silloin vuonna 1993, kun nefropatia virallisesti diagnosoitiin
Kirjattu
Antsu1

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Elokuu 01, 2008, 23:31:53 ip »

Lainaus:

Samoja ajatuksia liikkuu nytkin, kuin aikoinaan silloin vuonna 1993, kun nefropatia virallisesti diagnosoitiin

Voin vain kuvitella mitä mielessä liikkuu.. Onneksi et ole yksin siellä. Ja minä ole hengessä mukana ja yritän lähettää positiivisia signaaleja sinne.

Itse en ole vielä uskaltanut käydä kokeissa loman jälkeen. Ei ole ollut aikaakaan.. muka.. tekosyitä siksi että pelkään tuloksia.
Mutta sitten ei kai auta muuta kuin vielä tarkempaa valkuaisrajoitusta peliin ja aina lääkkeitä vaihtamalla/muutamalla/lisäämällä on saatu ihmeitä aikaiseksi.
Onhan se krea monella pompsahtanut välillä melkoisiinkin lukemiin ja palannut sitte taas "kuosiin". Toivotaan että niin käy tälläkin kertaa.
Tsemppiä ja häntä pystyyn.. vaikka sillä hakaneulalla.  
Kirjattu

Saaga

• Intoilija
« Vastaus #44 : Elokuu 02, 2008, 11:38:13 ap »

Tsemppiä Antsu! Olen varma, että "nykylääketieteestä" löytyy joku lääkeyhdistelmä, jolla arvo saadaan palautumaan sallitulle tasolle.
Kirjattu
DI, AC Spirit Combo Humalogilla loppuvuodesta 2011

Linkkejä