Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6906 jäsentä  •  417074 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Myymeli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Krea 170  (Luettu 547730 kertaa)

RAR

• Lentävä kynä
Krea 170
« : Kesäkuu 06, 2008, 12:50:58 ip »

No nyt tein sitten ennätyksen tässäkin.
V***ttaa ihan armottomasti. Odottelen d-lääkärin vastausta mitä lähdetään tekemään. Vai onkohan tämä nyt lopun alkua...?  
Kirjattu

Tanjaleena

• Vieras
Re: Krea 170
« Vastaus #1 : Kesäkuu 06, 2008, 13:21:57 ip »

onko tuo kreatiini arvo paha vai huono ?
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 06, 2008, 13:24:35 ip »

Sekä että.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 06, 2008, 13:59:04 ip »

Sanoisin omilla kokemuksillani, että "no hätä".

Mullahan on oma Krea ollut vuositolkulla tuossa 150-170 haarukassa. Onhan se Krea-cl pysynyt kohtuullisena? Mielestäni se puhdistuma on melkoisen tärkeä juttu, koska Krea:n merkitys on erilainen esim. henkilön painon mukaan. Esim. mulla tuo 170 on jo "hankalampi" kuin sulla, koska taidamme olla melkoisen eri kokoisia

Itse saan tietää tuoreen arvon maanantaina, joten jatketaan sitten hermoilua yhdessä   Siis mullahan tuo Du-Prot on ollut se ongelmalapsi viime aikoina, toki silloin yö-päivystyskeikalla käväisi Kreakin lähes 200, mutta tuli ihan itsestään jo seuraavana aamuna sinne mun 170-vakioarvoihin
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 06, 2008, 14:08:38 ip »

Kiitos Antsu rauhoitteluista. Tiedänhän minä sen, että voi olla vain joku väliaikainen häiriö. Mutta kun on jo niin pitkään pyörinyt siinä 130-150 välillä niin tämä laittoi miettimään. Keräyksen tulosta en vielä saanut.

Jännä juttu miten minun d-lääkärini ei tuota krea-cl:ää otata juuri koskaan. Eli lähinnä vuosikokeissa. Ja hän on kuitenkin melkoinen asiantuntija alallaan kuten hyvin tiedät. Sanoi joskus kun sitä kyselin ettei minun tapauksessani ole vielä kovin tärkeää sitä seurata. En sitten tiedä, miksi.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 06, 2008, 14:18:57 ip »

No mun mielestä sen tärkeys korostuu vasta, kun Krea alkaa olla todella yläilmoissa. Ja nyt puhun lähinnä luvuista vähintään yli 200, tai ennemminkin yli 350 olevista Krea-arvoista.

Mä olen ymmärtänyt, että esim. silloin, kun sitä dialyysia aletaan edes miettimään, niin yhtenä mittarina on joko se laskennallinen GFR-arvo (tarvitaan Krea ja paino ja ikä, laskureita löytyy netistä) tai sitten tuo tarkempi Crea-cl.

Mullakin normisti otetaan vain vuosikokeiden yhteydessä (kuten keräyskin), mutta sitten jos isompia muutoksia on ollut, niin tulee tiiviimpää seurantaa. Eli jotenkin mulla on tainnut aina vuorokausikeräyksen yhteydessä olla mukana myös tuo Kre-cl.
Kirjattu
Antsu1

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
« Vastaus #6 : Kesäkuu 06, 2008, 14:37:26 ip »

Toivottavasti on vain väliaikainen heitto, ja pääset taas normaalimpiin arvoihin seur. mittauksessa!

Mitä huonompi munuaisten toimintakyky on, sitä korkeampi on kreatiniinitaso. Normaaliarvo on alle 115. Kilpirauhasen liikatoiminnassa taas tulee liian matalia arvoja. Lihasmassa vaikuttaa arvon hyvyyteen/huonouteen: lihaksikkaammilla ihmisillä saa olla korkeammat arvot. Painon käsittääkseni ei pitäisi vaikuttaa (siis ellei ole lihasta): Antsu, onko sinulle sanottu muuta, sinultahan tuota mitataan useammin?

Eikö nefropatiapotilailla tutkita aina myös krea-cl, koska krean tulos ei ole munuaistaudissa luotettava? Informoipa Keiju lääkäriäsi tästä faktasta - tosin krea-cl on kalliimpi tutkimus. Kreatiinin poistuma (krea-cl) on minulta tutkittu vain kerran, tosin eipä tuota mikroalbumiiniureaakaan ole vielä ollut. Tutkittiin endokrinologian laitoksella, kun otettiin sisälle muusta syystä. Arvelivat, että munuaisissa olisi vikaa, kun muuta syytä ongelmiin ei löytynyt. Sain vain kasviruokaa koko päivän (liha ilmeisesti nostaa tulosarvoja), eikä saanut liikkua sängystä pois, kuin WC:n puolelle
Kirjattu

maikki69

• Aktiivinen
« Vastaus #7 : Kesäkuu 06, 2008, 17:41:57 ip »

Toivottavati tuo on vain joku heitto.
 Tosin  Itse oli keskiviikkona nfrologilla kun hb on ollut matala ja silloin tämä lääkäri sanoi ohi mennen minulle että munuais toiminta-arvosi on matala ainoastaan 0.37 ( oikea 1.4-2.3 ) ja nyt tässä olen miettinyt että näinkö siirrännäinen vetelee viimeisiään.Tosin P-krea on ollut 110 )oikea arvo 50-90) Oikeat arvot lunttasin sairaalan tuloskertymästä.

Mutta Keiju pidetään peukkuja sinulle !!!
Kirjattu
Kokemus on se minkä saa. kun ei saa sitä mitä haluaa.....

Humalog pumpussa

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Kesäkuu 07, 2008, 13:39:28 ip »

Tämä ei nyt oikein ehkä kuulu tähän, mutta mitkä on ne Krean viiterajat? Rupeaako Krea nousemaan ennen pitkään kaikilla diabeetikoilla? Mulla on aina ollut Krea vain n. 50. Viimeksi mitattuna pari viikkoa sitten oli just tuo 50 ja usein on ollut vähän allekin.
Kirjattu

maikki69

• Aktiivinen
« Vastaus #9 : Kesäkuu 07, 2008, 14:08:54 ip »

Hus  Saiaraaloiden tuloskertymästä viitearvona on P-Krea 50-90, Itselläni on ollut siirtomunuainen 8,5 vuotta ja nyt krea on 110.
 Sinulla ei ole vielä mitään hätää.
Kirjattu
Kokemus on se minkä saa. kun ei saa sitä mitä haluaa.....

Humalog pumpussa

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 07, 2008, 18:37:54 ip »

Kyllä tiesin, että mun munuaisissa ei ole mitään vikaa, mutta olin vain kiinnostunut noista viitearvoista.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Kesäkuu 07, 2008, 22:13:27 ip »

Ainakin hesalaisten julkisen puolen labrassa (HUSLAB) kävijöiden kannattaa katsella noita tutkimuksia HUSLABin sivuilta. Tässä linkki tutkimuksen nimen mukaan:

http://huslab.fi/ohjekirja/lyhennehakemisto.html

Sieltä löytyy kaikenlaista kivaa tietoa noista tutkimuksista (jos vaan tietää lyhenteen), mm. nuo HUSLAin käyttämät viitearvot.
Kirjattu
Antsu1

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Kesäkuu 09, 2008, 11:36:50 ap »

Lainaus:

Itse saan tietää tuoreen arvon maanantaina, joten jatketaan sitten hermoilua yhdessä   Siis mullahan tuo Du-Prot on ollut se ongelmalapsi viime aikoina, toki silloin yö-päivystyskeikalla käväisi Kreakin lähes 200, mutta tuli ihan itsestään jo seuraavana aamuna sinne mun 170-vakioarvoihin

No niin, nyt voitaisiin jatkaa sitten hermoilua yhdessä, vai mitä Keiju

Tänään saatu Krea 192 mmol/l

Joku täällä ketjussa kirjoitti munuaisten tuominta-arvosta ja sitten Krean viitearvoista. Juuri juttelin d-lääkärini kanssa, että se toiminta-arvo on tärkein silloin, kun on selvästi häikää. Ja toiminta-arvo on se Krea-cl tai laskennallinen GFR-arvo. Krean merkitys omalla tavallaan vähenee, kun arvo on tarpeeksi koholla.

Jotain positiivistakin, Du-prot sentään vähän pienentynyt, 1820 mg => 1550 mg
Kirjattu
Antsu1

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Kesäkuu 09, 2008, 12:30:28 ip »

No nyt ollaan sitten nk. samassa veneessä. Sorry Antsu!  

D-lääkärini kanssa keskusteltiin spostilla (ja ihan D1-1978 tiedoksi; tähän lääkäriin luotan 100% koska on varmaankin Suomen arvostetuimpia diabetologeja joten se koskee myös hänen arviointikykyään tuon Krea-Cl:n suhteen) ja hänen kanssaan sovittiin parista lääkemuutoksesta. Jälleen kerran. Kontroli 2vkon ja 4vkon kuluttua.

Nyt yritän olla entistä tarkempi fosforeiden ja proteiinin suhteen. Näin kesällä se ei tuota vaikeutta koska vihannekset ja juureksen maistuvat niin ihanalle ja niistä saa monipuolista ruokaa. Fosforeita vältän aika hyvin mutta nyt on tullut syötyä niitä juustoja ehkä vähän huolettomammin. Se on nyt ainoa asia jolla voin tähän itse taas vaikuttaa.

Kyllä me Antsu tästä taas petrataan.  
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Kesäkuu 10, 2008, 09:31:08 ap »

Lainaus:

Toivottavati tuo on vain joku heitto.
 Tosin  Itse oli keskiviikkona nfrologilla kun hb on ollut matala ja silloin tämä lääkäri sanoi ohi mennen minulle että munuais toiminta-arvosi on matala ainoastaan 0.37 ( oikea 1.4-2.3 ) ja nyt tässä olen miettinyt että näinkö siirrännäinen vetelee viimeisiään.Tosin P-krea on ollut 110 )oikea arvo 50-90) Oikeat arvot lunttasin sairaalan tuloskertymästä.

Mutta Keiju pidetään peukkuja sinulle !!!

Oliko sulla tuo toiminta-arvo laskennallinen vai Pt-Krea-Cl?

Mulla on nimittäin tuo Pt-Krea-Cl ollut luokkaa >0,6 ml/s/1.73m2, mutta laskennallinen GFR on selvästi huonompi. Kun laskennallisenkin pitäisi olla melko luotettava, niin ollaan ihmetelty tuota eroa

Nyt mulla ei ollut sitä virallista Pt-Krea-Cl-arvoa mukana (helmikuussa 2008 oli 0,65ml/s/1.73m2), joten lääkäri käytti laskennallista ja sai kyllä aika huonot arvot, toki ei mitään sen kummempia jatkotoimenpiteita kuin fosforiin huomiota (etunenässä maitotuotteet, koko/täysjyväviljat ja kala minimiin ), siis entisen lisäksi

Mutta siis ne laskennalliset arvot:
24ml/min/1.73m2 => 0,4ml/s (mun ikäisen viitearvot 1.2 - 2.1)
Kirjattu
Antsu1

Linkkejä