Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417081 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ruotsissa ravitsemussuositukset kuuma aihe  (Luettu 67133 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Re: Ruotsissa ravitsemussuositukset kuuma aihe
« Vastaus #30 : Huhtikuu 29, 2008, 13:25:20 ip »

Nyt kun mulla on taas hiilaritankkaus päällä, niin syön n 200g hh/vrk ja sillä paino nousee muutamassa päivässä 4-5 kg ja sillä pitäis jaksaa juosta tuo ultrakisa lauantaina.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Kiivi

• Jäsen
« Vastaus #31 : Huhtikuu 29, 2008, 15:40:28 ip »

Lainaus:

Sanoisin, että suurin osa niistä, jotka ovat tajunneet tämän hienon VHH:n, ovat "entisessä elämässään" käyttäneet ehkä niitä nopeita hiilareita enemmän kuin lääkäri määrää...
Ja jos siihen entiseen elämään kuului tosiaan 300-600gHH, en yhtään ihmettele että reilun 100gHH paino alkaa pudota ja sokerit pysyy tosi hienosti tasaisena!

Varmasti voi olla näinkin. Toinen pohdiskelun aihe on se, miksi niitä nopeita hiilareita kuluu runsaasti. Minulla nimittäin makean himo katkesi lähes kuin veitsellä leikaten, kun vähensin hiilareita ravinnosta. Lounas siirtyi tunnilla eteenpäin eikä välipaloja tee mieli. Makeat jutut maistuvat pääsääntöisesti liian makealta.
Minusta on vähän turha takertua tähän 300-600 gramman lukuun, joka näyttää virheeltä. Toisaalta jotkut (kuten Pete2, mikäli olen oikein ymmärtänyt) ovat saaneet sokerit (ja nälän) hallintaan erittäin tiukalla hiilareiden karsinnalla. Miksi niin ei siis voisi tehdä? Miksi väheksytään keinoja, joilla osa diabeetikoista on saanut elämänlaatuaan paremmaksi? Tämä on asia, jota en pysty ymmärtämään. Eikö pikemminkin pitäisi olla tyytyväinen, että löytyy useampia konsteja. Jos yksi ei toimi, voi kokeilla toista - vaikka sitten vähentää niitä hiilareita.
Kirjattu

Kiivi

• Jäsen
« Vastaus #32 : Huhtikuu 29, 2008, 15:42:22 ip »

Lainaus:

Hiilareita 45-60%, josta lisättyä sokeria alle 10%
Suositaan tummaa pastaa tai riisiä vaaleiden vaihtoehtojen sijaan. Sama vilajtuotteiden suhteen eli suositaan täysjyvävilajtuotteitta "vaaleiden putsattujen" viljatuotteiden sijasta.

Elikkä oleellista on kiinnittää hiilihydraattien laatuun huomiota pelkkien prosenttien sijasta.

Mielenkiintoinen huomio on, että noita prosenttien alarajaa on laskettu....
Kirjattu

Kiivi

• Jäsen
« Vastaus #33 : Huhtikuu 29, 2008, 15:44:30 ip »

Lainaus:

Sanoin vain käsitykseni ruotsin tapahtumista.
Sekä sikäläisistä lehtileikkeistä.

Suomalaista lehtileikkeistä ei voikaan sanoa mitään, sillä sellaisia ei ole. Voi vain miettiä, miksi ei.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Huhtikuu 29, 2008, 15:52:59 ip »

Lainaus:

Miksi väheksytään keinoja, joilla osa diabeetikoista on saanut elämänlaatuaan paremmaksi? Tämä on asia, jota en pysty ymmärtämään. Eikö pikemminkin pitäisi olla tyytyväinen, että löytyy useampia konsteja. Jos yksi ei toimi, voi kokeilla toista - vaikka sitten vähentää niitä hiilareita.

Täysin allekijoitan saman. Tämän voisi muistaa VHH:ta nauttivat kuin myös ne, jotka syövät terveellisesti (ja näköjään tietämättään melko vähän hiilareita, vaikka mukana olisikin pari leipää ja perunaakin .
Eli kuten mummoni sanoi: ei mennää äärest toiseen!
Että jos et ole VHH, olet RHH. Minä en ole kumpaakaan. Tsori!  
Kirjattu

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Huhtikuu 29, 2008, 16:58:28 ip »

Kaikille 300 - 600 g hh /vrk kauhisteleville:

100 kiloinen mies, kulutus lepoptilassa n 2700 per vrk

jos liikkuu 1000 kalorin edestä kulutus 3700 (painavampi kuluttaa myös liikkuessa enemmänkuin kevyt)

tästä 60 % = 2200 kcal
se on jotain 670 g hh.

sohvalla makoillessa tarvittasin n 490 g hh

suosituksen ylärajalla.

laskinko oikein?

Samankalorilaskurin mukaan 50 kiloinen nainen kevyessä työssä kuluttaisi 1400 kcal ja hiilarin tarve olisi suosituksen ylärajalla 250 g (840 kcal)

Ettekö syö itse  suosituksen mukaan vaikka ette pidä VHH ajatuksesta lainkaan? Eikö suosituksen mukaan pienen  naisenkin pitäisi syödä vähintään 200 g hh per päivä. ja 100 kiloisen äijän jässikän vähintään 400 g hh per vrk.

Olenko tehnyt jossain laskuvrheen vai olenko ymmärtänyt nuo suisitukset ihan väärin?
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

Kiivi

• Jäsen
« Vastaus #36 : Huhtikuu 29, 2008, 17:11:08 ip »

Olet Pete2 oikeassa.
Tuossahan oli jo aikaisemmin kerrottu näin:

"Taulukko 3. Esimerkkejä suositeltavasta päivittäisestä hiilihydraattien saannista
Energian tarve Suositeltava määrä hiilihydraatteja
6.2 MJ (1 500 kcal) 170 –225 g
7.5 MJ (1 800 kcal) 200–270 g
10 MJ (2 400 kcal) 270–360 g"

Ja Pete2:n laskujen mukaan:

"Samankalorilaskurin mukaan 50 kiloinen nainen kevyessä työssä kuluttaisi 1400 kcal ja hiilarin tarve olisi suosituksen ylärajalla 250 g (840 kcal)

Ettekö syö itse suosituksen mukaan vaikka ette pidä VHH ajatuksesta lainkaan? Eikö suosituksen mukaan pienen naisenkin pitäisi syödä vähintään 200 g hh per päivä. ja 100 kiloisen äijän jässikän vähintään 400 g hh per vrk."

Ovat täysin linjassa keskenään. Tuo "metsuriannos" isolle miehelle 600 g on jo melkoinen, mutta sekin linjassa. Pete laski ylärajalla, alarajalla määrät ovat tietysti pienemmät (mutta suuria nekin...)

Olinpas huolimaton...
Kirjattu

ruokavalio

• Intoilija
« Vastaus #37 : Huhtikuu 29, 2008, 17:50:51 ip »

Lainaus:

Varmasti voi olla näinkin. Toinen pohdiskelun aihe on se, miksi niitä nopeita hiilareita kuluu runsaasti. Minulla nimittäin makean himo katkesi lähes kuin veitsellä leikaten, kun vähensin hiilareita ravinnosta. Lounas siirtyi tunnilla eteenpäin eikä välipaloja tee mieli. Makeat jutut maistuvat pääsääntöisesti liian makealta.
Minusta on vähän turha takertua tähän 300-600 gramman lukuun, joka näyttää virheeltä. Toisaalta jotkut (kuten Pete2, mikäli olen oikein ymmärtänyt) ovat saaneet sokerit (ja nälän) hallintaan erittäin tiukalla hiilareiden karsinnalla. Miksi niin ei siis voisi tehdä? Miksi väheksytään keinoja, joilla osa diabeetikoista on saanut elämänlaatuaan paremmaksi? Tämä on asia, jota en pysty ymmärtämään. Eikö pikemminkin pitäisi olla tyytyväinen, että löytyy useampia konsteja. Jos yksi ei toimi, voi kokeilla toista - vaikka sitten vähentää niitä hiilareita.

Olen paljolti samaa mieltä, mutta mielestäni kannattaisi ensin tosissaan (siis tosissaan) kokeilla tuota hiilihydraattien laatuun painottuvaa ruokavaliota (eli "nykyvirallisterveellinen") ennen kuin menee totaaliselle VHH-linjalle. Minä ainakin sain vastaavan tuloksen (makeat maistuu nykyään liian makealta jne.) aikaan HH-laadulla enkä määrällä. Jotenkin minulle on hiipinyt pikku hiljaa sellainen epäilys, että sekä VHH että "nykyvirallisterveellinen" toimii, jos vain jaksaa niitä noudattaa. Suurimmalla osalla (=kaveripiirissäni) näyttää vain olevan niitä herkkuttelupäiviä (=nopeita hiilareita) vain lähes joka päivä.
Kirjattu
D2, hoitona "virallisterveellinen" ruokavalio ja runsas liikunta
paasto < 6
BMI 21
VP 115/70
Ei lääkitystä

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Huhtikuu 29, 2008, 18:03:59 ip »

Missäs tuo viimeisen ravintosuosituksen mukainen kalorilaskuri
löytyy.
siis joka laskee tän 45 - 60%/hh mukaan.
Pistätkö linkkiä.

Tonni
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

Kiivi

• Jäsen
« Vastaus #39 : Huhtikuu 29, 2008, 19:44:29 ip »

Lainaus:

Olen paljolti samaa mieltä, mutta mielestäni kannattaisi ensin tosissaan (siis tosissaan) kokeilla tuota hiilihydraattien laatuun painottuvaa ruokavaliota (eli "nykyvirallisterveellinen") ennen kuin menee totaaliselle VHH-linjalle.

Eikö juuri tässä ole vaihtoehtona ns. ääripäät eli runsas hiilihydraattien syönti (virallisterveellinen) ja "totaalinen VHH-linja?

Virallisterveellinen: Hiilareita reippaasti yli 200 g/vrk.
Totaalinen VHH (tarkoittanee Atkinsin aloitusvaihetta?) max 20 g HH/vrk.

Eikö ole olemassa mitään välimuotoa? Tonni syö 100-150 g/vrk, entä jos jollekin sopii parhaiten 60-80 g/vrk, mikä on vielä kaukana "totaalisesta VHH:sta."
Olen kyllä hämmästynyt, miten syvälle ihmisten mieliin Atkins-propaganda on saatu menemään.

Nykyvirallisterveellinen ei yksinkertaisesti sovi kaikille, joillekin toki. Vaihtoehtoja tarvitaan.
Kirjattu

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Huhtikuu 29, 2008, 21:59:46 ip »

Lainaus:

Missäs tuo viimeisen ravintosuosituksen mukainen kalorilaskuri
löytyy.
siis joka laskee tän 45 - 60%/hh mukaan.
Pistätkö linkkiä.

Tonni

google "kalorilaskuri", en muista minkä valitsin, otin sieltä vain kokonais kalorit, muu on laskettua
Kirjattu
D2 tod 98,

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Huhtikuu 29, 2008, 22:05:43 ip »

Lainaus:

Olen paljolti samaa mieltä, mutta mielestäni kannattaisi ensin tosissaan (siis tosissaan) kokeilla tuota hiilihydraattien laatuun painottuvaa ruokavaliota (eli "nykyvirallisterveellinen") ennen kuin menee totaaliselle VHH-linjalle. Minä ainakin sain vastaavan tuloksen (makeat maistuu nykyään liian makealta jne.) aikaan HH-laadulla enkä määrällä. Jotenkin minulle on hiipinyt pikku hiljaa sellainen epäilys, että sekä VHH että "nykyvirallisterveellinen" toimii, jos vain jaksaa niitä noudattaa. Suurimmalla osalla (=kaveripiirissäni) näyttää vain olevan niitä herkkuttelupäiviä (=nopeita hiilareita) vain lähes joka päivä.

Juupa niin omat kokeiluni ovat tuottaneet seuraavia tuloksia:
- karkkiin (puhdas sokeri) verrattuna ruisleipä on tosi myrkkyä, koska pitää vs:n tosi korkealla tosi pitkään (mitattuja testejä useita), kun taas karkki nostaa kyllä ylös mutta myös laskeutuu nopeasti; jos ruisleipä on ns hidas hiilari niin pah.

- kasviksia (kurkkua, paprikaa, tomaattia jne = voi syödä ilman rajoituksia) ei siis vaikuta (minulla) vs tasoihin tai ainakaan en ole saanut vastetta omiin mitauksiini.

Jokainenhan voi testata nämä itse, kokeile mikä sinulla toimii.

PS mikä tahansa "dieetti" toimii jos sitä noudattaa
Kirjattu
D2 tod 98,

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Huhtikuu 29, 2008, 22:58:33 ip »

Djooh, kokemuksensa kullakin ja ne kaikki ovat arvokkaita. Mutta en nyt tiedä kenelle kommentoin, silti tähän tökkään sen, että aivan vilpittömästi ja tosissaan minulle ei ole ilmoisna ikinä ravintosuosituksia annettaessa tyrkytetty yli 170 g hiilareita päivässä. Ei mun kaloooria-annoksiakaan käy suurina pitäminen, puolentoista tonnin paikkeilla aina.

Ja kyllä, ruisleipä pitää sokerin pidempään korkealla kuin karkkisokeri - se vissiin se idea tavallaan onkin. Siis että se pysyis tasaisen "korkeammalla" ja esim. pitäis nälän pois. Oma tragediansa tietysti on, jos se nostaa sokerin taivaisiin ja pitää sen siellä kauan. Mutta ei kai se jojottelukaan hyvästä ole?

Ja kyllä, kasviksia saa mättää niin jumalattoman paljon kuin napa vaan vetää - ainakin minä voin, verensokereiden nousematta. Käsittääkseni sekin kuuluu myös virallissuositusten ohjeistusten piiriin. Tai kuului silloin, kun viimeksi asiasta kuulin. Siitä on aikaa.
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

Kiivi

• Jäsen
« Vastaus #43 : Huhtikuu 29, 2008, 23:27:38 ip »

Lainaus:

Ja kyllä, ruisleipä pitää sokerin pidempään korkealla kuin karkkisokeri - se vissiin se idea tavallaan onkin. Siis että se pysyis tasaisen "korkeammalla" ja esim. pitäis nälän pois. Oma tragediansa tietysti on, jos se nostaa sokerin taivaisiin ja pitää sen siellä kauan. Mutta ei kai se jojottelukaan hyvästä ole?

Eikö diabeteksen hoidossa ole tärkeää tasainen ja alhainen verensokeri? Vai onko tarkoitus pitää sokerit ylhäällä ja  laskea ne sitten (lääke)insuliinilla alas?
Olen pahoillani, mutta minä en oikein ymmärrä verensokerinhallinnan logiikkaa.
- Hiilihydraatit nostavat verensokeria.
- Mitä enemmän hiilihydraatteja sen voimakkaampi/pidempi nousu.
- Jotta verensokeri pysyisi tasaisena (ja alhaisena?), pitää syödä runsaasti hiilihydraatteja.

Maalaisjärjellä ajatellen (anteeksi maalaisuuteni) tuossa ei mielestäni ole järkeä. Kuulostaa vähän samalta, kuin jos täytyisi pitää vaikkapa olympialiekki hengissä, mutta ei kuitenkaan suurena roihuna. Liekkiä ruokittaisiin bensalla (hiilarit) ja vaimennettaisiin vesisumulla (insuliini). Ohje kuuluisi näin: "Liekin pienentämiseksi ruiskuta runsaasti bensiiniä ja tarvittaessa vettä."
(Tämä typerä esimerkki on täysin teoreettinen. Olympialiekissä ei taatusti käytetä bensaa. Tähän aikaan illasta ei järkevämpääkään keksi)
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Huhtikuu 30, 2008, 07:37:49 ap »

Lainaus:

Ettekö syö itse  suosituksen mukaan vaikka ette pidä VHH ajatuksesta lainkaan?  

Minä en ole sanonut, etten pidä VHH ajatuksesta. Vahvistin vain Tonnin lauseen ettei sen vastakohta ole edelleenkään RHH.
Noista laskukaavoista en ymmärrä mitään mutta mulla "Ojala" ei ole ollutkaan vahvimpia puolia.
Omat tarpeeni ja hiilarini laskettiin ravitsemusterapeutin toimesta ja tuollaisia keskimäärin 120gHH muistaakseni saatiin n. kahden viikon ruokapäiväkirjsta.

Siitä kyllä huomautettiin, että syön liian vähän ja käyn ikään kuin "säästöliekillä" ja siksi paino ei putoa. Mutta ei hiilaritankkaustakaan suositeltu vaan pidettiin tuota määrää varsin sopivana minulle. En sitten tiedä, minkä matikan mukaan tuo terapeutti sen sitten teki. Kehoitti lähinnä lisäämään hedelmien syöniä koska ne tuppaavat jäämään minulla vähiin. Joitakin vitamiinin puutteita myös huomasi ruokavaliossani. Valkuaista syön päiväkirjan mukaan kuten nefopatiaa sairastavan kuuluukin.
Kirjattu

Linkkejä