Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Hyötyäkin diabeteksesta - ehkä!!  (Luettu 9177 kertaa)

marvinen

• Aktiivinen
  • D2 vuodesta 02
Re: Hyötyäkin diabeteksesta - ehkä!!
« Vastaus #30 : Huhtikuu 22, 2008, 14:19:51 ip »

Lainaus:

Kolome on palio helepompi ja pyöriämpi sanua ku kolme. Soppii suuhunki palio paremmin, ku ei oo liikaa kulumia.

Huvitti aikoinaan, kun yksi nuori tyttö selitti minulle innoissaan, miten oli ollut "polokupyörä kilipailuissa kolomantena"
Siinä on tatsia ja svengiä tuossa

Itekkin puhun mielelläni kaheksasta ja kolomosesta, mutta töijen takia on oma murre jääny vähemmälle kun pittää olla muka nii viralline. Hö...
Kirjattu
Know why the nightingale sings
Is the answer to everything

Cockeri96

• Vieras
« Vastaus #31 : Huhtikuu 22, 2008, 17:06:06 ip »

Valitettavasti hyttyset haluavat minunkin verta...mutta diabeteksesta on sen verran hyötyä,että muistaa syödä säännöllisesti.Hihii.Mutta kumminkin hienosti keksitty tuo hyttysjuttu.
Kirjattu

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Huhtikuu 22, 2008, 21:40:40 ip »

Minä oon joskus sanonut suurlähettiläälle, että "eläpä puhua mylykytä niin nopiasti, minen pysy perässä" ja konttanaurun jälkeen suurlähettiläs kertoi asiansa rauhallisemmin. Kyllä se tehoaa herroihin ja narreihin...  

Ja minä käytän yleensäkin työssäni murretta hyväksi havaitsemanani jäänmurtajana. "Eläpä hättäile" tai "Vaan enkai minä jäniksen selässä tässä oo" tehoaa meleko lailla kaikkiin. Minun pomoni suosikkitokaisu on "tarviiko tuosta nyt puserua repiä". Se ei meinaa raivoa vaan kiirettä ja stressiä. Paitsi että kaikkien pomojeni ehdoton suosikkilausuma on "kun tulin paikalle, pomoni oli jo siellä" mutta se ei liity mitenkään murteisiin. Se vaan on semmonen, mikä yleensä saa kaikki nauramaan.
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Huhtikuu 22, 2008, 21:50:39 ip »

Meillä miehen vakiovastaus on "Van". Siinä sitä löytyy sävyjä kuulkaa... "Van" voi olla innostusta, myöntelyä, hajamielisyyttä, epäilyä tai pilkkaa. Siis käytännössä ihan mitä tahansa.

Pidempi ja hyvin yleinen versio on: "Van ei kait siinä." Tsadilais-savolainen ei ihan heti ymmärrä, ollaanko sitä samaa mieltä vai ei.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Tilly

• Vieras
« Vastaus #34 : Huhtikuu 22, 2008, 23:05:18 ip »

Antsu, anna vinkki, millä perusteella oot saanut pitää yhden hengen huoneen avokonttoritilojen yleistymisbuumissa? Oon pohtinut tätä asiaa omalta kohdalta viime aikoina useinkin, kun tuo avobuumi on todella kovassa nosteessa omalla työpaikallani.
Kirjattu

raakel

• Matkailija
« Vastaus #35 : Huhtikuu 23, 2008, 07:22:30 ap »

Diabeteksen tuoma hyöty konkretisoitui "kivalla" tavalla, kun helmikuussa raahasin 1,5-vuotiaan päiviä kuumeilleen lapsen lääkärille ja diagnosina oli kylmästi keuhkokuume. Siitä sitten suoraan sairaalaan ja poika tiputukseen. En tietenkään ollut mitenkään varautunut lääkärille lähtiessä yöpymään missään, ajattelin, että saamme jonkin lääkekuurin ja homma bueno. Kello läheni yhtätoista ja hoitajat kävivät moneen kertaan muistuttamassa, että sairaalan vieressä oleva kauppa menee klo 23 kiinni, jos nimittäin haluaisin jotain iltapalaa, kun sairaalasta saa vain lapselle. En jaksanut kommentoida mitään, kun keskittyminen oli täysin kiinni sairaassa lapsessa. Kun hoitaja sitten viittä vaille yksitoista tuli hoputtamaan kaupaan, niin vilautin vain väsyneesti rannekettani, en edes sanonut mitään. Johan alkoi murkinaa tulla nenän alle, tulivat oikein tiedustelemaan, että mitä rouva ottaisi leivän päälle ja saisko olla jogurttia myös..? Vähän alkoi jo siinä kohdassa naurattaa, vaikka tilanne olikin vakavahko. Yökkökin kävi vielä tarjoamassa mehua ja aamupala tuli sen enempää pyytelemättä. Ranneke kunniaan !
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Huhtikuu 23, 2008, 08:02:47 ap »

No kaikkeahan sitä on tullut seliteltyä - osaksi täyttä asiaa, osaksi varmaan vähän (tai paljonkin ) liiotteluakin...

Listataanpa tähän joitain esille ottamiani asian poikasia

• mittailen verensokeriani todella usein ja esillä on lähes jatkuvasti työpöydällä esim. verisiä nenäliinapaloja sekä verensokerimittarin osasia (lansetteja, lansettikyniä, liuskapurkkeja, varamittaria,...  
  • mittailen myös töissä ajoittain, useamman kerran kuitenkin kuussa, verenpainettani työpäivän kuluessa ja silloin toistan aina mittauksen keskimäärin kolmeen kertaan perätysten. Mittari hurisee ja toisaalta pitää saada käsivarsi paljaaksi vaikka sitten käsivarsi kokonaan puserosta pois pujottaen  
  • pistosaikana jouduin availemaan huosujen vetskaa (korkea vyötärö) saadakseni oikeat pistospaikat ulottuville ja nyt pumpun aikana samaa joudun tekemään, kun aika ajoin tsekkailen pumpun katetria esim. mahdollisten ilmakuplien varalta.  
  • joudun itse soittelemaan ja vielä hankalampaa - hoitotahoni soittelee minulle keskellä päivää ja omista terveysasioistaan ei ole mukava puhella avotiloissa  
  • minulla on työkavereita, jotka eivät välttämättä halua nähdä näitä mun hoitotoimenpiteitäni päivittäin. Eli yleensäkin vetosin siihen miten muut suhtautuvat mahamakkaroitteni vilahduksiin  
  • työpaikalla ei ole sellaista naistenhuonetta/WC-tiloja, joissa olisi esim. mahdollisuus istuen (WC-pönttöä en laske tässä mielessä istuimeksi) tehdä näitä toimenpiteitä eikä esim. valaistuskaan ole tarpeeksi hyvä nähdäkseni katetrissa olevat ilmakuplat  
  • minulla on koko ajan työpöydällä erinäinen määrä hypo-evääksi tarkoitettuja tuotteita, näkösällä tottakait, koska nehän ovat tarkoitettu kiireiseen tarpeeseen. Eli työpöytäni ei oikein sopeudu avotiloihin annettuihin "siisteysvaatimuksiin".
Ja nämä kaikki - sekä ehkä mun vähän avuttomalta näyttänyt olomuotoni näitä selitellessä - auttoivat jopa sen, että sain huoneeni ikkunaan (ikkuna käytävälle) sälekaihtimen, joita suunnittelijan mukaan ei olisi saanut laittaa... Eihän se nyt olisi soveliasta, että mun vatsamakkarat esim. vilahtelisivat käytävällä neukkariin menijöillä (neukkari ihan vieressä)

Yksi tärkein pointti tässä on varmaan itselläni ollut erittäin mukava ja ymmärtäväinen esimies. Hänelle kuuluu varmaan iso kiitos asiassa. Ja onneksi meillä vielä yhden hengen huoneitakin on, tosin koko ajan vähenevässä määrin
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Huhtikuu 23, 2008, 09:25:13 ap »

- säännällinen syöminen
- kohtuus pullan yms. syöntiin
- salaatin syöntiä on tullut ja tulee aina enemmän
- terveellempiä valintoja kaupassa
Kirjattu
Määrittämätön diabetes

Sirkku

• Intoilija
« Vastaus #38 : Huhtikuu 23, 2008, 13:57:10 ip »

Mää on nyt niin täynnä tätä mahaani, että pidän täytenä etuoikeutena sitä, että ultraavat vauvaa tämän tästä. Tuntuu aivan kummalliselta, että työkaveria ei ole ultrattu sitten viikon 20 eikä kuulemma ultratakaan enää, jos/kun ei mitään hämminkiä tule.

Kokonaan toinen juttu on se, että joku peruste sille ultraamiselle on ja riskiraskaus tämä diabeteksen takia on, mutta tässä kohtaa ummistan silmäni kaikelle tälle ja ramppaan ultrissa tyytyväisenä olooni. Taas ensi viikolla pääsee näkemään oman pienen rakkaan ihmisenalun .
Kirjattu
D1 - pumppu/humalog

senjasofia

• Jäsen
« Vastaus #39 : Huhtikuu 23, 2008, 16:16:26 ip »

Hyötyäkin on.Voi kieltäytyä ainakin sukulaisilla yli-ruokkimisesta-tuputtaa kahvia,pullaa,lounasta,leipää jne.Sanoo,ei kiitos,kun sokerit nousevat liikaa.
Hyttyset suorastaan rakastavat mua,joten en käsitä,miksi ne eivät huoli muiden verta?
Lisää hyötyäkin,hammaslääkäriin pääsee nopeammin,jos sanoo että on diabetes (ainakin Keravalla).
Kirjattu
sokerit sekasin

H1

• Vanha tekijä
« Vastaus #40 : Huhtikuu 23, 2008, 17:12:08 ip »

Toi extra-määrä ultria ja lääkärikäyntejä raskausaikana tulivat mullekin mieleen kun koitin niitä hyviä puolia keksiä! Tuntuu tosi kummalta ettei normisti ultrata ku sen yksi tai korkeintaan kaksi kertaa...

Ja nyt kun on ekasta raskaudesta selvinny, ni toista ei vois ees kuvitella ilman noita ylimääräsiä ultria jne.  

Mitään muuta konkreettista iloa en sitten keksinykään  
Kirjattu
DM1, pumpussa Humalog

Kataja

• Intoilija
« Vastaus #41 : Huhtikuu 26, 2008, 00:22:02 ap »

Hyötyä on ylipäänsä terveelliset elämäntavat... ainakin ylipainoa minulla varmasti olisi ilman diabetesta. Luultavasti olisi vähitellen nivelvaivojakin ym.

Mielenkiintoista on myös se, mitä kaikkea on oppinut biologiasta ja lääketieteestä vuosien aikana.

Mukavia tuttavia ja ystäviä olen saanut D-yhdistystoiminnan avulla. Olen myös oppinut hiukan vähemmän stressaamaan, kun monissa kurssi- ja yhdistystapahtumissa muistutetaan, että täytyy pitää huolta itsestään ja omasta hyvinvoinnistaan.      
Kirjattu

Linkkejä