Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Hyötyäkin diabeteksesta - ehkä!!  (Luettu 9179 kertaa)

Lilliputti

• Matkailija
Hyötyäkin diabeteksesta - ehkä!!
« : Huhtikuu 21, 2008, 01:16:35 ap »

Ollaan oltu koko perhe mahataudissa ja väsymys & masennus pukkaa päälle. Voitaisiin pinota positiivisessa hengessä mitä hyötyä on Dstä. Mulla olisi ainakin heti yksi:

Hyttyset ei huoli mun verta!!!
Kirjattu

lapintyttö1992

• Matkailija
Re: Hyötyäkin diabeteksesta - ehkä!!
« Vastaus #1 : Huhtikuu 21, 2008, 10:45:50 ap »

Lainaus:

Voitaisiin pinota positiivisessa hengessä mitä hyötyä on Dstä. Mulla olisi ainakin heti yksi:

Miten voi sanoa että hyttyset ei huoli sulta verta?? Ainakin mun veri kelpaa niille ja mie en saa rauhaa kesällä niiltä!  

Mulla ei tuu tässä mieleen että mitä hyötyä diabeteksesta on..
Kirjattu

Sus

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 21, 2008, 10:48:14 ap »

Jaa. Kyllä mun veri vaan kelpaa - liiankin hyvin.

Ainoa hyöty, mitä äkkiseltään tulee mieleen, on se verotuksen invalidivähennys. That's all.

Pahoittelut, en halua masentaa enempää. Toivotan paranemista!
Kirjattu
\Sus
------------------------------------------------
Still alive and kicking!

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 21, 2008, 10:55:48 ap »

Lainaus:

Tuota minäkin ihmettelen. Minun verestäni suorastaan hyttyset tappelevat, kun taas vaimoni (ei diabeetikko) veri ei kelpaa ainakaan silloin, kun olemme yhdessä hyttysten joukossa.
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 21, 2008, 11:07:06 ap »

Lainaus:

Voitaisiin pinota positiivisessa hengessä mitä hyötyä on Dstä. Mulla olisi ainakin heti yksi:

No valitettavasti mun veri kelpaa hyttysille

Positiiviselle puolelle mennäkseni

• taikasanana "diabetes" on avannut minulle nopeamman pääsyn normiterveyskeskukseen normiterveysjutuissa  
  • olen luultavasti hoidellut itseäni paremmin kuin mitä ilman tätä seuralaistani  
  • olen diabetestodistuksella saanut viedä lentolaukkuni koneeseen, jossa muiden oli pakattava laukku ruumaan ja otettava vain muovipussiin tarvimansa jutut mukaan  
  • olen saanut työpaikkani pitää yhden hengen huoneen tässä jatkuvassa avokonttoritilojen yleistymisbuumissa  
Tälläistä tässä tuli ihan ykskaks mieleen
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 21, 2008, 11:22:07 ap »

Minunkin sokerinen vereni kelpaa varsin hyvin hyttysille, mutta koska asun kaupungissa ja käyn todella harvoin landella, se ei ole mikään ongelma  

Joskus on kyllä päässyt lääkärille nopeammin, mutta kun ei tiedä olisiko sitä koko lääkäriä tarvinut ilman d:tä (esim. kun olen päässyt hammaslääkärille ientulehduksen takia nopeammin d:nä, niin ilman d:tä voi olla, ettei olisi koko ientulehdusta). Niin että hankala sanoa, onko konkreettista hyötyä.

No joo on yks konkreettinen hyöty: verikokeeseen ei tarvi mennä syömättä, kun on insuliinihoitoinen diabeetikko  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Huhtikuu 21, 2008, 11:42:42 ap »

Täällä on näköjään muitakin "rahikaisia", joiden veri kelpaa hienosti hyttiäisille niin kuin minunkin.

Noh, jos jotain positiivista täytyy tikulla kaivaa, niin lääkäriin pääsee vähän helpommin kuin perusterveet, ja asiat toisinaan tutkitaan vähän tarkemmin kuin terveillä (ei kyllä aina). Toisaalta voipi miettiä sitä, että jos olis perusterve, tarvisko sinne lääkäriin niin usein päästäkään.... hmmm... (ei sillä, että siellä näinkään ollen päntiönään juoksisin)

Se invalidivähennys verotuksessa (luopuisin siitä kyllä ilomielin, jos saisin terveyden vastineeksi)

Jaaaahhhhh.... ranneke        
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #7 : Huhtikuu 21, 2008, 11:44:31 ap »

Joskus ammoisina peruskoulu vuosina pääsin livahtamaan tunnilta pois (varsinkin kun oli vaikeita kysymyksiä tai tiukka ope), kun sanoin meneväni ottamaan insuliinia. Ja pakko myöntää, etten aina ottanut inskaa  

Mutta varsinaista hyötyä d:stä on ollut, että mut on otettu ehkä hiukka todellisemmin ja nopeammin hoitoon esim. TK:n. Just niinku Antsu sanoikin.

Ja myös se, että ehkä hoitaa itseään terveellisemmin.

Mun veri muutes kelpaa ötököille. Ovat sankoinjoukoin mun kimpussa   JA mä vielä olen noille allerginen. Patit nousee about 2-3cm kokoisiksi ja automaattisesti revin ne rikki, kun kutiavat pahasti. Useat vielä tulehtuvat  
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 21, 2008, 11:52:29 ap »

"päntiönään"

Tämä on mielestäni yksi parhaita sanoja , harmi vaan kun täällä tsadissa pääsee niin harvoin käyttämään, kun monet ei tiedä, mitä se tarkoittaa.
Kirjattu

TonninStiflat

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Huhtikuu 21, 2008, 12:31:41 ip »

Päntiönään on kai "vähänväliä".
Pohjanmaalla se on "alvariinsa"
Stadissa vai missähän se oli kun sitä ei  kuullut aivan "solkenaan"

Onko oikee logiikka meitsillä.?
Tosi harvoin kuulee käytettävän.

Tonni (on täällä "päntiönään")
Kirjattu
\|||/ TonninStiflat Vantaa
(o o) NHH, Monipistoshoito D2, Verenpaine ja
-(_)- keuhkoputkenahtaumatautinen.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Huhtikuu 21, 2008, 12:41:13 ip »

Pohojoispohojammaalla käytetään molempia päntiönnään ja alavariinsa, tarkoittavat suurin piirtein samaa.
Kirjattu

PateT

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Huhtikuu 21, 2008, 12:58:08 ip »

Alvariinsa,solkenaan on stadissakin käytössä,ainaskin mulla  tarkoittaen vähän väliä,tämän tästä,jatkuvasti  alvariinsa juosta tukka putkella hmmmmm mittailemassa vs
Kirjattu
Elämä on kuin kameli.Sen saa tekemään mitä tahansa paitsi peruuttamaan.
-Marcelene Cox

Noctambule

• Aktiivinen
« Vastaus #12 : Huhtikuu 21, 2008, 13:55:52 ip »

Hyödyistä:
Pääsee juhlissa ja melkein missä tahansa tilanteessa karkaamaan aina tarpeen tullen, kun sanoo että anteeksi mun on mentävä pistämään/mittaamaan sokeri... Yleensä karkaan sillä verukkeella samalla tupakalle...

Pystyy kieltäytymään ruuasta/herkuista joita ei tee mieli ( esim näyttävät arveluttavilta ) kun pahoittelee että voivoi kun olisin NIIN halunnu maistaa mutta kun ei ole insuliinia mukana/ei ole "ruoka-aika"

TK:lle pääsee tosiaan helpommin, eikä tarvii jankata ja selittää lääkärin tarvetta, olen saanu myös hoitajalta puhelimessa lähetteen crp:hen kun sanoin että verensokerit viittais nyt tulehdukseen.

Mä uskon, että diabeteksen rinnalla kasvaminen on tehnyt musta jollain tapaa "perusvahvemman" ihmisen, elämä ei aina ole helppoa ja sen kanssa on oppinut selviytymään. On myös oppinut siihen, että joskus on vaan revittävä voimat jostain, vaikkei millään jaksaisi, taito josta on hyötyä kaikilla elämänalueilla. Diabetes on myös kehittänyt "empatiaa" siinä mielessä, että ymmärtää vaikeuksien kanssa kamppailevaa ihmistä, tietää oikeasti miten raskasta elämä joskus voi olla.

Tässä on jotenkin kehittynyt psyykkisesti vahvemmaksi sekä tietoisemmaksi itsestään, vahvuuksistaan ja heikkouksistaan jne. Uskon, että kun on tehnyt sen työn, että on saanut diabeteksesta kumppanin vihollisen sijasta, on tehnyt jo niin paljon psyykkistä työtä, että siinä on melko vahva perusta loppuelämää -ja sen tulevia vaikeuksiakin- varten.  
Kirjattu
Terve järki on kokoelma ennakkoluuloja, jotka ihminen hankkii ennen 18 vuoden ikää.

-Albert Einstein

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Huhtikuu 21, 2008, 14:29:02 ip »

Jaa-a. Mitähän hyötyä löytäisi... Tällä hetkellä ainakin tuntuu siltä, ettei mitään. Kun kaikki pikkukrempat, (suuremmista puhumattakaan), tuntuu olevan deen syytä.  

Sori, en valita vaan mietin yhden "hyödyn"... Hmm...

PÄÄSEN JALKAHOITAJALLE SÄÄNNÖLLISESTI OMAVASTUUN HINNALLA!

Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Rouva -77

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Huhtikuu 21, 2008, 14:39:07 ip »

Ainakin se, että osaa arvostaa terveyttä ihan eri tavalla ja ehkä asettua toisen sairaan asemaan jotenkin paremmin...
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

Linkkejä