Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Kananmunista  (Luettu 4483 kertaa)

Yogi

• Veteraani
Kananmunista
« : Huhtikuu 11, 2008, 00:35:09 ap »

"Kananmuna päivässä voi olla liian paljon."
"Kananmunat ovat kuten muukin ruoka: ne eivät ole yksistään hyviä eivätkä huonoja terveydelle. Kananmuna voi olla osa terveellistä ruokavaliota."

http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=1339528&s=r
Kirjattu
Aina napit vastakkain ollaan Pöystin kanssa. Ei ole hyvä tämä Pöysti.

äskoo

• Lentävä kynä
Re: Kananmunista
« Vastaus #1 : Huhtikuu 11, 2008, 07:01:07 ap »

Minä olen tehnyt aiheesta empiiristä tutkimusta ei-diabeetikkojen kohdalla.  

Meitä on kymmenen keski-ikäisen pariskunnan ryhmä, jotka teemme kerran vuodessa yhdessä kiertomatkan ulkomailla. Yövymme yleensä hotelleissa, joissa on runsaat aamiaisvaihtoehdot. Ne suurivatsaisimmat (miehet) valitsevat pöydästä munat, pekonit, makkarat paahtoleivät, kahvin. Naiset ja paljon liikkuvat hoikat miehet valitsevat enimmäkseen runsaista kasvis- ja hedelmävaihtoehdoista, täysjyväleipiä, puuroa, teetä. Ensinmainittu ryhmä on pihvi-konjakkilinjalaisia kolesteroli- ja verenpainelääkkeineen.

Kyse ei siis liene yksinomaan kanamunista, vaan kokonaisesta elämäntavasta.

Minä syön kanamunia sinällään ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa. Entä muut?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 11, 2008, 07:31:19 ap »

Lainaus:

Kananmunaa kananmunana (keitettynä/paistettuna) syön todella harvoin, ei tule varmaan edes yhtä kertaa kuukaudessa keskiarvoksi.

Mutta sitten munakas on muoto, jossa mulla kanamunia menee keskimäärin ehkä kerran kuussa (2 munan munakas, joka mulla yleesnä sisältää myös 300g pussillisen pakastevihanneksia ).

Sen verran kananmunia kuitenkin kokonaisuutena kuluu, että jääkaapissa yleensä aina pakkaus on - tosin virallisten päiväysten kanssa on ongelmia, myönnän siis käyttäväni surutta ns. "vanhentuneita" yksilöitä melko säännöllisesti (jokaisen pakkauksen viimeiset).

PS. ns. "piilomunaa" syön varmaan jonkin verran työpaikkaruokailun ja yleensäkin valmistuotteiden muodossa, mutta se onkin sitten toinen juttu...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 11, 2008, 10:13:35 ap »

Aika harvoin tulee syötyä, mutta sitten senkin edestä eli joku 10 kpl saattaa mennä kerralla. Söisin useammin, jos tulisi ostettua, mutta yleensä niitä ei ole kaapissa. Hotelliaamiaisilla munakokkelia menee rutkasti, jos sitä on tarjolla  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

little wing

• Intoilija
« Vastaus #4 : Huhtikuu 11, 2008, 11:07:33 ap »

taidan itse olla kananmunien suurkuluttaja, kun tulee arviolta keskimäärin 5-6 kpl/vko syötyä. :P yhdessä vaiheessa tuli helposti 10 täyteen viikossa, nyt on jääny vähemmälle. sellaseen pikkusuolasen nälkään paistettu kananmuna on vaan niin hyvää, eikä tarvi hiilareitakaan miettiä.
Kirjattu
It's not easy to be me

applefigure

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 11, 2008, 11:50:42 ap »

Säännöllisen epäsäännöllisesti, useamman kerran viikossa kuitenkin. Jos näkyy kolesterolissa, niin hyvä juttu, sillä mun kolesterolini on aika matala.
Kirjattu
I don't care what you think as long as it's about me.....

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Huhtikuu 11, 2008, 12:01:56 ip »

Kuten artikkelissakin lukee:
"Yli seitsemän kananmunaa viikossa syövät joivat myös todennäköisemmin alkoholia, tupakoivat eniten ja harrastivat vähiten liikuntaa."

Joten lienee se villakoiran ydin..? Toinen asia oli se, että tutkimus oli tehty 27 vuotta sitten. Ei tainnut olla omega-munia siihen aikaan..?

Nefropation vuoksi kanamuna on yksi sellainen tuote, jota en juuri syö valtavan proteiinimäärän takia vaikka munaruoat ovatkin suosikkeja.

Joskus tehdään viikonloppuillaksi "kolesterolipommi" eli herkullinen katkarapuleipä, jossa saattaa olla kaksikin keitettyä munaa ja keko isoja katkarapuja ja paljon majoneesia, tilliä ja sitruunaa!
Kirjattu

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #7 : Huhtikuu 11, 2008, 12:06:52 ip »

Lainaus:

Ehkä kerran vuodessa kananmunan ihan munana tai munakkaana. Eli aika harvoin.

Mutta just Antsun mainitsemaa "piilomunaa" tulee aika paljon. Leivon aika paljon, sekä ruokiinkin tulee laitettua.
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

Sus

• Vanha tekijä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 11, 2008, 12:08:48 ip »

Mä en osaa sanoa, kuinka paljon tai usein mä kananmunia syön, mutta keitetyistä kananmunista mä en ole koskaan tykännyt. Se valkuainen vielä menee, mutta keitetyn kananmunan keltuainen on sellaista muhjua...

Paistetuista kananmunista mä tykkään ja syön joskus - niissäkin valkuainen on mun mielestä parempaa.

Mutta puolison tekemiä munakkaita mä voisin syödä vaikka joka päivä, jos hän vain niitä jaksaisi aina paistaa. Ja melkein millä tahansa täytteillä.
Kirjattu
\Sus
------------------------------------------------
Still alive and kicking!

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Huhtikuu 11, 2008, 12:25:36 ip »

Lainaus:

Ne suurivatsaisimmat (miehet) valitsevat pöydästä munat, pekonit, makkarat paahtoleivät, kahvin.

Tästä tuli väkisinkin mieleen mieheni huomautus, kun eräänä päivänä päätettiin ostaa HK-blöötä ja tehdä oikein rehellinen uunimakkara juustolla. Kun päästiin autoon niin mies sanoi että tuli ihan huono omatunto kun pakattiin makkara kassiin! Että kuinkahan moni ajatteli siellä kaupassa että tuokin hieman ylipainoinen, keski-ikäinen pariskunta voisi vähän katsoa mitä suuhunsa laittaa!  

Ja jos tosiaan joskus ostetaan hieman "epäterveellisempää" ruokaa niin jostain syystä ollaan vähän "korvat luimussa".

Tämä ei nyt äskoo ollut mitenkään tarkoitettu moitteeksi vaan jotenkin vaan juolahti tuosta mieleen.  
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Huhtikuu 11, 2008, 12:35:25 ip »

Lainaus:

Ja jos tosiaan joskus ostetaan hieman "epäterveellisempää" ruokaa niin jostain syystä ollaan vähän "korvat luimussa".

Hih, punaista maitoa ostan kyllä ihan rinta rottingilla, eihän meillä mene sitä "kuin" pari litraa päivässä. Mutta joskus kyllä, kun lataa oikein kunnolla kermaa, munia ja juustoja hihnalle, niin tulee mieleen, että ainakin kauppias saattaa vähän ihmetellä, että on siinä ihme maratoonari  
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Yogi

• Veteraani
« Vastaus #11 : Huhtikuu 11, 2008, 13:44:36 ip »

Lainaus:

Toinen asia oli se, että tutkimus oli tehty 27 vuotta sitten. Ei tainnut olla omega-munia siihen aikaan..?  

Tutkimus on ihan tuore, mutta koehenkilöitä on seurattu vuodesta 1981 saakka. Koska taudit kehittyvät vuosikymmenten saatossa, seuranta-aikojenkin täytyy olla pitkiä. Juu, kaikki epidemiologisten tutkimusten heikkoudet ovat tässä Harvardin tutkimuksessa, niin kuin niissä edellisissäkin, joihin täällä on vedottu. Korrelaatio ei ole välttämättä syysuhde.

Minäkin olen kirjoittanut täällä, että veren kolesteroliin vaikuttavat ennen kaikkea ruokavalion kovat rasvat eikä niinkään ruokavalion kolesteroli. Näin varmaan onkin ainakin terveillä. Eikä yksi muna päivässä näyttäisi terveillä vaikuttavan mitään. Tässä on tutkittu kuolleisuutta eikä pelkästään veren kolesterolia.
Kirjattu
Aina napit vastakkain ollaan Pöystin kanssa. Ei ole hyvä tämä Pöysti.

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #12 : Huhtikuu 11, 2008, 14:45:24 ip »

Tuo muna päivässä täyttynee, jos lasketaan kaiken ruokani sisältämät kananmunat.

Kuten artikkelissakin lukee:
"Yli seitsemän kananmunaa viikossa syövät joivat myös todennäköisemmin alkoholia, tupakoivat eniten ja harrastivat vähiten liikuntaa."
En äkkiseltään tuota pätkää löytänyt. Pitää kohdallani paikkansa, paitsi:
-en ole tupakoinut koskaan
-liikunnan vähyys on arvostelijan silmissä

Alkoholia käytän pullollisen konjakkia/vuosi, samoin viiniä ruuan kanssa ravintola-annos muutaman kerran vuodessa. Alle 21vuotiaana olin absolutisti, ei lainkaan.
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Huhtikuu 11, 2008, 16:31:08 ip »

Mä oon kova syömään kananmunia etenkin silloin,kun liikun enemmän.
Ja yleensä syön 2 kpl kerralla keitettyjä kananmunia ja paistettuja voin syödä 2-3 kpl.

Kananmunissa on liikkujille hyvä ravitsemuksellinen koostumus.
Ainakin,niin sanottiin klubilla.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54